Kies maar: Mercedes CLS of CLA

Auteur: , 54 Reacties

Negen jaar geleden boorde Mercedes een nieuwe markt aan met de CLS. Die van de langerekte vierdeurs coupés. Na een aantal pogingen bij de concurrentie om dit succes te evenaren, begon Mercedes zelf onlangs met de CLS in een maatje kleiner: de CLA.

Mercedes CLS of CLA

Maar welke draagt je voorkeur eigenlijk weg? Tuurlijk, de 1630 kg wegende CLS is met 4,9 meter veel meer auto. En ook nog achterwielaangedreven. De 4,6 meter lange CLA staat op het onderstel van de A-Klasse, en komt met aandrijving op de voorste wielen. Maar waar een CLS al gauw €85k kost, heb je zijn kleine broertje ‘al’ vanaf €32.495.

Dus met dit prijs- en formaatverschil in het achterhoofd, en met een schuin oog kijkend naar bovenstaande vergelijkingsfoto die @wolfssjrd onlangs wist te schieten, welke zou je kiezen?

Meer foto’s op vierdeurscoupéjunk.nl.




54 reacties

De cls liever maar zitten ook nadelen aan.
Voor 20khen je een eerste generatie CLS 500AMG. Ook lekker ;-)
@porsche928: Wat is dat dan
@Jochempie: een tupperware cls
@porsche928: CLS 63 AMG of CLS 500?
@jzaero: of 55 AMG.
Sowieso de CLS. Een van de mooiste Merc’s van de laatste 20j. Zou ik kiezen boven de 6GC en A7. Zeker in AMG trim erg fraai! Die CLA vind ik niks. Laatst een vrij basic uitgevoerde gezien en die vond ik niet mooi. Met AMG pack gaat het nog maar ik vind de verhoudingen gewoon niet kloppen.
@E34M5Touring:

Volledig mee eens. Zou normaal ook voor BMW gaan maar vind de 6 GC niet zo super in het echt (te groot gewoon eigenlijk). De CLS daarentegen vind ik een mooie auto, absoluut een van de beter geslaagde Mercs van de afgelopen 20 jaar.

De CLA…tsja verhoudingen kloppen gewoon niet door het FWD platform, sommige afzonderlijke details zijn wel mooi maar het geheel werkt niet IMO.

CLS elke dag van de week dus…desnoods maar een basis 2010 uit Dld plukken dan ben je qua prijs waarschijnlijk niet eens zo heel ver meer verwijderd van een volgeladen CLA met een redelijke motorisering.
@E34M5Touring: dit is ook een amg
Met de CLS kan ik fatsoenlijk op wintersport.. De CLA is alleen wat leuker voor t bochtenwerk..
@felix1989: haal je het niet door elkaar?
@felix1989: voorwielaandrijving gaat over het algemeen beter in de sneeuw, en achterwielaandrijving wordt juist als meer sportief gezien dus je haalt het allemaal door elkaar.
OT: sowieso de cls, en helemaal als 63 amg! Cla is te gedrongen, met te veel lijnen.
@bosje: Ik heb het over de ruimte natuurlijk, sneeuwkettingen eronder en je kan de berg op;)
Hoe lichter de auto, hoe fijner die door de bocht gaat…
Qua aandrijving heb je natuurlijk gelijk
@felix1989: ik vraag me af of de cla fijner door de bochten gaat. Aangezien hij, zoals gezegd, achterwielaangedreven is, en ook nog eens een AMG zou ik de cls eerder voor het bochtenwerk kiezen denk ik.
@bosje: Ik twijfel daarover, het ligt denk ik puur aan de auto. De moeder van mijn vriendin heeft de V70, terwijl mijn pa een achterwiel aangedreven (zwaardere) auto heeft. Ik vind de V70 fijner rijden, ondanks die minder sportief is. Het gewicht speelt wel een erg grote rol als we spreken over het (snelle,scherpe) bochtenwerk..
Geen van beide, dus doe de CLS maar, krijg ik meer voor terug voor een auto die ik wel wil…
Slechte vraag die geen antwoord of artikel verdient, naar mijn mening.
@jipino: misschien was het beter geweest om te vragen of je kiest tussen een, Full option CLA AMG of een kale CLS. Volgens mij kom je dan met prijs nog best dicht in de buurt?
@B_Mulsane: Wel als de CLS gebruikt is en dit model is IIRC al op de markt sinds 2010 dus dat zou best wel eens zo uit kunnen komen.

Ook qua prijs/waarde voor je geld kan je de twee natuurlijk subjectief vergelijken. In dat geval denk ik dat de twee aan elkaar gewaagd zijn, de CLA is m.i. overpriced omdat het een FWD platform is met grotendeels Renault motoren voor prijzen die tegen de goedkoopste echte Mercedes aanschurken (de C). De CLS is echter ook best duur in vergelijking met de E waarop ‘ie gebaseerd is. Maar dat is de A6 hatchback (A7) en de 6 serie ook.

Zodoende zeg ik die CLS is meer beter, omdat het een auto is die ik zou willen hebben tov de concurrentie (ook intern tov de E), terwijl de CLA dat niet is.
Vader en zoon.
@murdul18:
Ik dacht eerder aan MILF en dochter…
@StijnB: hahaha fijn
@StijnB: haha die is inderdaad beter
Niets mis met een E-klasse, is ook een mooie auto.
voor mij een cla, auto is groot genoeg en alles zit erop wat je maar nodig hebt.
CLS, niet moeilijk. Lekker veel power en mooi
Lol, toch maar liever de CLS dan he .. ;p

Tikt die btw net niet de 1800 kg aan?
CLS is mooi, alleen jammer van het café-imago.
Ik zie er alleen maar duistere figuren in T-shirts in rondrijden.

Dus toch maar liever de CLA.
En ik vind het verschil 4,9 vs. 4,6 meter wel erg klein. Had ik niet gedacht.
@Hubert:
Je vriendin zal 30cm erg groot vinden…
In het interieur ga je dit met name goed merken…
@StijnB: Je kon erop wachten
@StijnB:
Neuh… ze heeft er geen problemen mee.
Het probleem van de CLS is dat zijn voorganger gewoon zoveel mooier is. Ja, deze past meer bij 2013, maar hij ziet er wel wat meer ‘ouwe-lullen-bak’ uit.
En daarnaast denk ik niet dat er veel mensen zijn die tussen een CLA of CLS moeten kiezen; het is toch echt een andere doelgroep. CLA zal ook wel door de leasers genomen worden en de CLS toch meer privé (al dan niet geleased).
En in beide auto’s kan je niks kwijt. En als je achterin wil zitten, koop dat gewoon een S.
CLS, geen wannabe CLS aka CLA.
Om te kopen of om te krijgen?
@gop1: Om te wassen.
Doe maar de oude CLS, vind ik veel mooier dan de nieuwe CLS.

CLA eerst in het eggie zien voordat ik kan oordelen.
Cls. De cla is zwaar mislukt
Gister voor het eerst zo’n CLA zien staan, die auto heeft serieus grote velgen nodig ander ziet hij er gewoon niet uit.. Het geheel is vrij raar geproportioneerd, neus is te groot, van de zijkant gezien is hij te kort en de velgen (op de grootste maat verkrijgbaar na) zien er altijd te klein uit.

Dus. CLS voor mij.
@motoragent: De CLA is ongeveer hetzelfde als de CLS.
@porsche996fan: Maar dan met compleet andere proporties…
Doe maar het eerste model CLS. De nieuwe heeft een te laag kampbak gehalte naar mijn zin, en daar houd ik stiekem wel van.
Gisteren in een zwarte CLA met 18 inch velgen gereden en het is toch ook echt een plaatje. Voor nu kies ik dan liever een CLA. Achterin kan ik met maar 1.80m net zitten maar ik heb de achterbank toch niet echt nodig. Kofferbak is makkelijk ruim genoeg voor 2 golftassen dus dat is prima.
@Pordon: Maar liever nog even wachten tot September tot de CLA 45 AMG de weg naar de dealers vindt. Of dan nog langer wachten tot de CLA 45 AMG Shooting Brake die er ook vast wel gaat komen.
Ik hoef ze allebei niet
Die Jaguar op foto 6 graag :d !
Laat allebei maar lekker voor wat het is… kakkende hondjes zijn het
CLS 2007 t/m 2011 Met de 6.2 AMG ( tegenwoordig alleen in de C AMG en SLS AMG jammer )
Grappig trouwens dat de benzineklep aan de andere kant zit op deze twee auto’s.
Ze zijn allebei heel mooi, maar doe toch maar de CLS. Die is nog wel een klasse of twee hoger dan de CLA, en tevens één van de mooiste hedendaagse Mercs.
Maar het kan nog beter hoor……..(tromgeroffel)……… Audi A7! :O
Beide
CLS. Pre-facelift. De nieuwe CLS is een slecht afkooksel, met die nieuwe lichtblokken. En de CLA is Zum Kotzen. Het exterieur dan toch, het interieur valt goed mee.
Alsof er een andere keuze is dan de CLS. De CLA vind ik eigenlijk maar een mislukte wagen. Moest ik dan toch in die klasse een wagen uitkiezen is een gewone A klasse nog een stuk interessanter dan dat CLA geval.
De CLS natuurlijk.
Ti’s allebei niks

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).