
Hoppa, de twee sterkste staaltjes design van heul de IAA in één artikel. Zo sexy dat ze geen beursbabes nodig hebben. Kiezen tussen je linker en rechter bal, welke kies jij?
Nu is je eerste vraag wellicht: waarom in hemelsnaam tussen deze twee auto’s kiezen? Dat is logisch, je wil ze natuurlijk allebei. Heel duur zijn ze bovendien niet maar twee van deze praktische, ruime en zuinige auto’s is wellicht wat veel van het goede. Zelfs voor de echte autoliefhebber. De Qubo en Combo hebben bovendien heel erg veel met elkaar gemeen dus als je hier op internet al geen keuze kan maken is het ’s ochtends helemaal moeilijk kiezen tussen deze oranje/rode werkpaarden op de oprit.
Dus, waarom de Opel? Het is de minder hippe van de twee, daarmee wel een knap staaltje tijdloos design van *kuch* Opel. De Opel Combo wordt vooral met wat grotere en sterkere motoren geleverd. Tot 135 pk is mogelijk, afkomstig uit een 2.0 CDTI.
Fiat’s Qubo NITRO(!!) moet het ondanks zijn naam met wat minder power doen. De Qubo is naast ‘hip’ vooral heel efficiënt en heeft daarom een 1.3 Multijet. Die stuurt zijn maximaal vermogen van 95 pk via 185/65 M+S rubber op 15 inch lichtmetaal via de voorwielen naar het wegdek. Daarbij een uitstoot van slechts 107 gram CO2 per kilometer.
De Opel is ook iets groter met 3,8 m³ laadruimte voor de SWB en 4,2 m³ voor de LWB. De Fiat Qubo moet het doen met maximaal 2,5 m³. Kies maar!
Die Qubo is eigenlijk best geinig… voor een bestelauto.
4600m3 daar passen een hoop polen in
@bmwpowerm5: Wat heeft dat nou weer hiermee te maken? En heb je wat tegen Polen dan? Zij komen immers het zware werk in dit land doen wat voor de meeste Nederlanders niet goed genoeg is!
@autobart:
nee hoor ..
ze komen louter uit eigenbelang ..
@autobart: waar zegt hij iets tegen Polen te hebben? Welke zin of alinea?
Als hij had gezegd dat er veel Belgen in kunnen, wat dan? Of meisjes?
@rotarypowah: Belgen zijn dikker dan Polen. Dus krijg je er zoveel niet in. En meisjes zouden dat ding afbreken. Polen blijven de beste keuze om in een bestelwagen te proppen…
@autobart: Ze komen vooral omdat de lonen beter zijn. Kan ze geen ongelijk geven natuurlijk…
@bmwpowerm5: Ik ga erin wonen, dan woon ik rianter dan in het Gooi…
@bmwpowerm5: ik zal er 2 noemen die er echt niet in passen: Noordpool en zijn tegenpool de Zuidpool.
@mashell: Aan de andere kant is het wel mogelijk om een heel stel accu’s of magneten in zo’n ding te stapelen. Polen genoeg.
Is het niet gebruikelijker om die lelijke Combo te vergelijken met die lelijke Doblo?
Anyway, doe dan maar de Qubo. Leuk dingetje.
En die NITRO? Is dat om de klanten van de Dodge Nitro een nieuw model aan te reiken?
@Esprit_de_Flandre:
Fiat wil wel de Doblo op de USA markt zetten onder de naam Dodge Ram ..
geen slechte zet ..
omdat de Ford Transit connect het best aardig doet daar ..
@lincoln: Niet als Dodge Ram, maar als Ram.
Ram is namelijk een apart merk tegenwoordig. Er komt dus geen Dodge badge op de Doblo, alleen een Ram logo en een typeaanduiding.
@robbie:
o.k. .. dat wist ik niet ..
@lincoln: Wat @robbie zegt.
Tsss, lincoln, jongen toch, je stelt me teleur. We rekenen allemaal op jou om ons up to date te houden van dat soort Amerikaanse zaken… ;)
@lincoln: En Transit Connect, idd, ongelooflijk maar waar: 2010 Truck of the Year. Heel vreemd. Alsof aliens de US’ers hebben gebrainwasht…
@Esprit_de_Flandre:
dan zal ik maar geen Honda of Toyota verkoop cijfers van de afgelopen 15 jaar vrijgeven ..
want dan bist du eine woche van de leg ..
@lincoln: Ja, maar die Honda’s en Toyota’s zijn toch geen kleine, Japanse bestelwagentjes? Tis eerder dat wat ik bedoel. Je plakt toch niet het woord ‘Truck’ op een TransCon? Een F150 is een Truck, een Ram 1500 is een Truck, een Toyo Hilux is het nog net…
@Esprit_de_Flandre:
fiscale labels plakken kunnen we beter overlaten aan de locale belastingdiensten ..
@lincoln: Zeg, als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze deze misschien hier als Fiat neerzetten:
De Scudo en z’n PSA-broertjes verdwijnen toch binnenkort…
@Esprit_de_Flandre:
leuk .. had ik nog niet aan gedacht ..
interieur update .. en een 2 liter dieseltje ..
kan zo weer 10 jaar mee ..
een Qubo of een doblo dus ..
@lincoln: :o sst niet doorvertellen!
Al moest ik kiezen koos ik een Combo, ziet er wat volwassener uit.
Je zou zeggen, aartsvader dus qubo/doblo… maar volgens mij is qua motorblok de opel meer berekend op een beetje mee kunnen jakkeren op de autobahn…
ik kies voor mn linkerbal! de rechter doet pijn..
@Alwood De laadruimten mogen allemaal nog een factor 1000 kleiner, of je zult dm^3 (oftewel: liter) bedoelen.
@marbre: klopt! thanks :-)
Ik vind de Qubo en zijn franse zusjes eigenlijk best leuke dingetjes. In besteluitvoering zijn ze vaak groot genoeg voor de meeste bedrijven die nu in formaat Combo rijden, alleen dan nog goedkoper, en nog wendbaarder in het krappe stadsleven. Als hippe besteller kies ik de Qubo… en anders… nee… sowieso geen Opel….
Hahahahaha! Deze Fiat ‘Qubo’ overtreft de 107! Gefeliciflapstaart Fiat, nummer eins in het rijtje lelijkste voorkant.
Sowieso de Doblo uhhh Combo. Gewoon omdat de Fiat Doblo de beste auto ter wereld is.
@robbie:
niemand kan/wil en durft je tegen te spreken ..
@lincoln: durven ze sowieso niet ;)
3800, 4600 en 2500 m3? Moeten dat niet 3.8, 4.6 en 2.5 zijn?
@Lucb: Ah, is al aangepast.
Lady’s and gentleman, boys and girls, brand hookers and comparing mongols, idiots and even bigger idiots, I present to you… (trommelgeroffel)… the all new 2012 Fiat Multipla.
De Fiat Qubo, krijg je dan ook Lachgas erbij?
@marokkaanseheld: HAHAHA… ja.. :)
@marokkaanseheld:
lachen gaat vanzelf ..
als je moet tanken bijvoorbeeld ..
had wel vernomen dat Opel misschien de Doblo wilde adopteren ..
maar dat ze het nu echt gedaan hebben is toch wel een beetje een zwaktebod ..
Tussen mijn linker en rechter bal hangt mijn keuze , Caddy dus ,ziet er namelijk wat steviger uit als deze tweeling.. :)
Waarom moeten kleine bestelwagens zoals hierboven altijd zo schattig er uit zien? Het staat belachelijk. Vooral omdat er meestal mannen met zo’n wagens rijden.
Tijd dat de vakbonden ingrijpen! Het personeel in een Peugeot Bipper laten rijden is al pure pesterij van de zieke ondernemers die dat doen maar dat er nog meer van die gedrochten komen is volkomen onacceptabel.
Tsja liever de Opel, ziet er gewoon beter uit.
Maar of een Opel liefhebber hier nauw om loopt te springen; dat denk ik niet.
Caddy is inderdaad beter maar is ook hoger gepositioneerd natuurlijk; hangt een ander prijskaartje aan…
@db87: Caddy zit gewoon in dezelfde klasse volgens mij.
In dit segment zou ik ook voor de Caddy gaan. Rij er vaker in en het zijn echt fijne auto’s. Niet de meeste spannende, maar ben niet kapot van speelse bestelauto’s.
er was eens een tijd dat de chinezen de europese auto’s imiteerden, nu is het omgekeerd en kennelijk is dat geen probleem….raaaaaaaaarrrrrrrr
btw, twee niet te vergelijken auto’s, niet in afmetingen en niet in prestaties, net of je een Fiat 500 met een Astra vergelijkt
misschien wel geen van tweeën!!
Het is allebei FIAT, dus je kunt geen keus maken.
Berlingo… niet meer niet minder :)
Doe mij maar de VW Caddy. Deze beide dus niet.
Beetje een manke vergelijking dit:
Had dan de Fiat Doblo en de Opel Combo tegenover elkaar gezet.
Je gaat toch ook niet een Golf met een Punto vergelijken?
De Combo is net zo’n Pausmobiel. Toch jammer dat ze met de Insignia en Astra de goede kant op zijn gegaan wat betreft design en dan komen ze met zo iets. Had er dan iets meer je best op gedaan.
Geen van beide…