Een atmosferische hersenkraker op de dinsdagavond.
De natuurlijk ademende auto is een uitstervend ras. Ook supercars gaan steeds vaker gebukt onder de beademing. Twee mastodonten die ontsnapten aan de turbo-dictatuur zijn de 911 (991) GT3 RS en de 458 Speciale. Twee supercars die handelen op eigen kracht en beiden die als occasion zeer prijzig zijn. Ook op het gebied van prestaties zijn de twee aan elkaar gewaagd, al doet de 458 Speciale het op papier net iets beter. Een tabelletje:
Porsche 911 GT3 RS | Ferrari 458 Speciale |
|
---|---|---|
Motor | 4.0, zescilinder, atmosferisch | 4.5, V8, atmosferisch |
Max. vermogen | 500 pk bij 8.250 tpm | 605 pk bij 9.000 tpm |
Max. trekkracht | 460 Nm bij 6.250 tpm | 540 Nm bij 6.000 tpm |
Leeggewicht | 1395 kg | 1290 kg |
Transmissie | 7-traps automaat, dubbele koppeling | 7-traps automaat, dubbele koppeling |
0-100 km/u | 3,3 seconden | 3,0 seconden |
Topsnelheid | 310 km/u | 325 km/u |
Verbruik | 1 op 7,9 | 1 op 8,5 |
CO2 uitstoot | 296 gram per km | 275 gram per km |
Porsche 911 (991) GT3 RS
De 991 GT3 RS is een auto waar je enkel enthousiast van kan worden. De handbak fetisjist blijft misschien boos in een hoekje piekeren, maar de PDK bak van Porsche is gewoon heel erg fijn. Het geluid van de boxer als deze klimt naar de rode naald en doen je nekharen overeind staan. Zo fel, zo gemeen en zo verschrikkelijk scherp. De enorme vleugel moet je liggen, maar je kunt simpelweg niet ontkennen dat de 991 GT3 RS een indrukwekkende verschijning is.
Ferrari 458 Speciale
We kennen de Speciale pas drie jaar en de Italiaan is nu al een icoon. Simpelweg vanwege het feit dat Ferrari al haar V8-modellen enkel nog maar met turbo’s voorziet. De atmosferische 4.5 gilt het uit tot 9000 t/pm en ook deze auto is in de juiste kleurencombi een fijn apparaat. Ook al oogt de GT3 RS een stuk extremer, vergis je niet in een auto als de 458 Speciale. De auto is, net als de 430 Scuderia en de 360 Challenge Stradale, ontwikkeld voor het circuit. Theoretisch gezien is de Ferrari de snelste. Maar biedt het raspaardje ook de meeste beleving?
109 reacties
Ik vind de 911 een vele malen mooier geluiden pallet hebben. Van diepe bassen via een raspende opzwelling tot een prachtige huil. De 458 is vooral luid. Maar verder klinkt hij in elk toerengebied erg hetzelfde.
Moeilijk moeilijk ..
Zag 2 topics geleden een 645i met een precies dezelfde spoiler ..
Dat was een net zo vreselijke gebeurtenis als de 1ste en 2de wereld oorlog bij elkaar ..
(Volgens de algemene opinie) ..
“Idd, want een echte man moet worstelen met een zware machine en die mag vooral niet technisch hoogstaand of mooi zijn of een mooie kleur hebben.”
Aldus de man die koortsachtig probeert te bewijzen dat ie ene “echte man” is.
Got issues dude?
Op de 360CS na mijn favorite V8 Ferrari
Misschien is sturen heel moeilijk voor hem ..
Bij een racewagen is het handig om de motor binnen de wielbasis te houden.
Porsche monteert de motor louter achter de achterwielen omdat haar klanten nogal hardleers vast blijven houden aan een prehistorisch concept.
Wel een mooie auto hoor. Je moet die Duitsers nageven: ze kunnen zelfs het meest achterlijke technische idee werkbaar maken. (zie Audi)
(die hard fans komen nu met het argument dat de motor achterin meer tractie geeft. Een voordeel geboren uit een veel groter nadeel)
Dat jij het niet merkt wil niet zeggen dat het een goede oplossing is.
Dat is het namelijk niet. En dat weten ze bij Porsche heel goed.
Elke set-up heeft zijn nadelen hoor. Een middenmotor heeft (veelal, Mondial en Evora daargelaten) geen achterste noodzitjes, wordt warm in je rug en in de achterste kofferruimte en is immens gevoelig op de limiet. Zelf ben ik eigenlijk nog grootste voorstander van het transaxle principe, motor voorin, versnellingsbak achterin en een heerlijke balans…
Meneer rijdt vaak 911?
Alsof een GranTurismo ook maar enigszins in de buurt komt van deze die-hard auto’s.
Het geluid is inderdaad fantastisch van een MC Stradale.
Ik kan niet begrijpen waarom je een gt3 rs zou nemen?😬ikzelf vind t geluid 10x niks en een ferrari veel gaver gestyled
En heeft naar mijn mening veel meer emotie.
Ik moet wel toegeven dat ik de nieuwe gt3 rs echt een vooruitgang vind tegenover zn voorganger.
Omdat de Porsche een no nonsense auto is. Bij de Porsche gaat het niet in de eerste plaats om de emotie. Het gaat om het rijden. Het circuit is belangrijker dan de boulevard. En juist dat bevalt me zo aan Porsche.
Omdat het onderstel van de 911 zó goed is uitontwikkeld dat dat geen belemmering meer is. Sterker nog, er is geen achterwiel aangedreven auto die zo hard de bocht uit accelereert als de 911.
Dit wil niet zeggen dat ik de Porsche niet mooi vindt hoor, zeker niet!
Ferrari is een stuk zuiniger.
Naja, Noble leeft gelukkig nog. Doe er maar gauw eentje, voor die lui ook de fles opgaan! :-)
Ach .. En als je het nodig vindt om sneller te zijn ..
Corvette bestaat nog gewoon hoor ..
Hehehe, touché. En de Corvettes zijn vandaag de dag mooier dan ooit. Dus volkomen terecht dat die Britse knutselaars er niet meer zijn.
Nee er hoeft geen tasje om!
Dan de keuze tussen deze twee. Ik vind het moeilijk. De Ferrari vind ik geweldig, de Porsche is briljant. Maar ik hoef ze allebei niet. Puur omdat ik zowel de Ferrari en de Porsche niet op hun limiet kan rijden, helaas heb ik niet de vaardigheden daarvoor.
Dan maar degene met het mooiste geluid, de Ferrari dus. Maar doe voor ome Fred maar een Maserati Gran Turismo MC Stradale. Nog steeds een geweldig design en een prachtig geluid. Of toch de Aston Martin V12 Vantage? Handgeschakeld, een parel van een auto.
Weet je wat? Met het geld van een Speciale kan ik ze allebei kopen. Voor mij dus een MC Stradale en V12 Vantage. Ben ik heus tevreden mee.
Deze keer niet. De Speciale is sneller.
In deze prijs klasse koop je de auto die het meest aanspreekt aan de omstanders.
Hier in NL moet je de Ferrari kopen, echter in Adenau heb je meer respect met de 911!
Ooit heb ik in een Enzo gezeten voor dat geld, weer die Italiaanse rommel.
Dat doet Porsche veel beter.
http://www.autoblog.nl/nieuws/flinke-schade-aan-porsche-911-gt3-rs-door-ontwerp-issue-80847
Dan krijg je dit en dat wil je echt niet!
Met de Porsche Days reden er tientallen op Spa, hadden geen problemen. Ook op de NS nog geen RSjes met problemen gezien. 911’s doen het zoals altijd goed op circuit. Bij de F hebben we het raden ernaar, want de eigenaren komen er niet mee buiten…
Ingemaakt, ingemaakt…
http://fastestlaps.com/comparisons/izvje3m171hj
Het zijn nu niet echt significant grote verschillen. Tienden van seconden. Knipper eens twee of drie keer met je ogen. Zoveel langzamer is de Porsche…. ..
Is alleen zuiniger wanneer je het HELE systeem er op hebt besteld.
Al is het alleen al vanwege de looks.
De motor klinkt in mijn opinie ook beter.
De 458 is technisch iets onwerkelijks. Om over design en emotie nog maar te zwijgen. Dat hebben de Duitsers domweg niet.
De ferrari is 105 kilo lichter én heeft 105 pk meer dan de Porsche
Dat is toch een behoorlijk verschil! Maar volgens mij is (was) dat de prijs ook.
De Ferrari 488 GTB had het pas moeilijk voor mij gemaakt (i know andere auto) maar de mooiste Ferrari voor mij uit de afgelopen jaren.
Ik heb respect voor de Porsche zoals ik dat ook voor een Golf GTI heb. Maar kom op zeg, er staat een kerel voor je neus met 2 setjes sleutels. Hier kies er 1 en die mag je houden. Serieus? Dan kies je toch niet voor die platgeslagen kever met een spoiler achterop. Mooie wagen hoor, fantastische prestaties. Maar als de keuze je echt wordt voorgelegd kan ik mij niet voorstellen dat er ook maar iemand is die de Porsche kiest.
Ferrari it is then! Omdat in elke petrolhead nog ergens dat kleine jongetje schuilt dat ooit met zijn eerste Ferrari speelgoed autootje speelt. Omdat het de belichaming is van die jongensdroom die je ooit een petrolhead heeft gemaakt.
Zoveel onzin in een paar regels, knap.
http://www.vierenzestig.nl/23731/dit-is-de-nieuwe-daily-driver-van-max-verstappen/