Kies maar: Porsche 911 GT3 RS of Ferrari 458 Speciale

Auteur: , 109 Reacties

Een atmosferische hersenkraker op de dinsdagavond.

Kies maar!

De natuurlijk ademende auto is een uitstervend ras. Ook supercars gaan steeds vaker gebukt onder de beademing. Twee mastodonten die ontsnapten aan de turbo-dictatuur zijn de 911 (991) GT3 RS en de 458 Speciale. Twee supercars die handelen op eigen kracht en beiden die als occasion zeer prijzig zijn. Ook op het gebied van prestaties zijn de twee aan elkaar gewaagd, al doet de 458 Speciale het op papier net iets beter. Een tabelletje:

 
Porsche 911 GT3 RS
Ferrari 458 Speciale
Motor4.0, zescilinder, atmosferisch4.5, V8, atmosferisch
Max. vermogen500 pk bij 8.250 tpm605 pk bij 9.000 tpm
Max. trekkracht460 Nm bij 6.250 tpm540 Nm bij 6.000 tpm
Leeggewicht1395 kg1290 kg
Transmissie7-traps automaat, dubbele koppeling7-traps automaat, dubbele koppeling
0-100 km/u3,3 seconden3,0 seconden
Topsnelheid310 km/u325 km/u
Verbruik1 op 7,91 op 8,5
CO2 uitstoot296 gram per km275 gram per km

Porsche 911 (991) GT3 RS

De 991 GT3 RS is een auto waar je enkel enthousiast van kan worden. De handbak fetisjist blijft misschien boos in een hoekje piekeren, maar de PDK bak van Porsche is gewoon heel erg fijn. Het geluid van de boxer als deze klimt naar de rode naald en doen je nekharen overeind staan. Zo fel, zo gemeen en zo verschrikkelijk scherp. De enorme vleugel moet je liggen, maar je kunt simpelweg niet ontkennen dat de 991 GT3 RS een indrukwekkende verschijning is.

991 GT3 RS

Ferrari 458 Speciale

We kennen de Speciale pas drie jaar en de Italiaan is nu al een icoon. Simpelweg vanwege het feit dat Ferrari al haar V8-modellen enkel nog maar met turbo’s voorziet. De atmosferische 4.5 gilt het uit tot 9000 t/pm en ook deze auto is in de juiste kleurencombi een fijn apparaat. Ook al oogt de GT3 RS een stuk extremer, vergis je niet in een auto als de 458 Speciale. De auto is, net als de 430 Scuderia en de 360 Challenge Stradale, ontwikkeld voor het circuit. Theoretisch gezien is de Ferrari de snelste. Maar biedt het raspaardje ook de meeste beleving?

Ferrari 458 Speciale



109 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Zonder twijfel 100% de GT3 RS! Wat een waanzinnig apparaat is dat toch!
Speciale, een van mijn absolute droomauto’s. Die 911 is echter ook wel heel lekker
Zonder twijfel de Ferrari…alleen dat geluid al
@barbro:
Ik vind de 911 een vele malen mooier geluiden pallet hebben. Van diepe bassen via een raspende opzwelling tot een prachtige huil. De 458 is vooral luid. Maar verder klinkt hij in elk toerengebied erg hetzelfde.
Ik ben redenen aan het zoeken waarom ik voor de Porsche zou gaan. Ik heb ze nog niet gevonden…
@87sandyd: omdat het kan
@87sandyd: De Nordschleife biedt alvast 176 redenen…
911…zonder twijfel
Gucci of Vutton ..
Moeilijk moeilijk ..
@lincoln: Porsche of Frreri
@checkmate:

Zag 2 topics geleden een 645i met een precies dezelfde spoiler ..

Dat was een net zo vreselijke gebeurtenis als de 1ste en 2de wereld oorlog bij elkaar ..
(Volgens de algemene opinie) ..
@lincoln: stukje geschiedenis gemist?
@lincoln: geen van beide dus?
@lincoln:
“Idd, want een echte man moet worstelen met een zware machine en die mag vooral niet technisch hoogstaand of mooi zijn of een mooie kleur hebben.”

Aldus de man die koortsachtig probeert te bewijzen dat ie ene “echte man” is.
Got issues dude?
458 Speciale!
Op de 360CS na mijn favorite V8 Ferrari
Speciale, bij deze auto’s moet je je hart volgen en die heeft altijd al Ferrari geroepen.
Absoluut de 458 speciale. Heel agressief blok, stuurt ongelofelijk, prachtig geluid, deze auto is goud waard!
@dr420blazeit: heb je er mee gereden dan? En waarom zou je er van uit gaan dat de Porsche niet ongelooflijk stuurt?
@Ozan:

Misschien is sturen heel moeilijk voor hem ..
@Ozan:

Bij een racewagen is het handig om de motor binnen de wielbasis te houden.

Porsche monteert de motor louter achter de achterwielen omdat haar klanten nogal hardleers vast blijven houden aan een prehistorisch concept.

Wel een mooie auto hoor. Je moet die Duitsers nageven: ze kunnen zelfs het meest achterlijke technische idee werkbaar maken. (zie Audi)

(die hard fans komen nu met het argument dat de motor achterin meer tractie geeft. Een voordeel geboren uit een veel groter nadeel)
@karaya: de motor ligt in de 991 op de achteras. Daarnaast is de grip die dat ding heeft inderdaad fenomenaal en merk je niks van de niet optimale -maar in de 991 ook niet zo slecht als voorheen- positie van de motor
@henk123456:

Dat jij het niet merkt wil niet zeggen dat het een goede oplossing is.

Dat is het namelijk niet. En dat weten ze bij Porsche heel goed.
@karaya:
Elke set-up heeft zijn nadelen hoor. Een middenmotor heeft (veelal, Mondial en Evora daargelaten) geen achterste noodzitjes, wordt warm in je rug en in de achterste kofferruimte en is immens gevoelig op de limiet. Zelf ben ik eigenlijk nog grootste voorstander van het transaxle principe, motor voorin, versnellingsbak achterin en een heerlijke balans…
@karaya:
Meneer rijdt vaak 911?
Maserati GranTurismo natuurlijk
@henkhupelschoten:
Alsof een GranTurismo ook maar enigszins in de buurt komt van deze die-hard auto’s.
@JvT: De MC stradale? Puur om het geluid.
@henkhupelschoten:
Het geluid is inderdaad fantastisch van een MC Stradale.
@henkhupelschoten: ahh de Alfa 159 voor mensen die het gemaakt hebben!!
@adhd1001: Niet de snelste maar wel de beste en de mooiste!
Is dit een vraag? Speciale natuurlijk, pfft.
Dit is toch geen probleemstelling? De 911 GT3 RS uiteraard.
@Original_Arnoud: hoezo?haha niet aanvallend bedoeld,maar ik ben dan ook opgegroeid in een ferrari gezin.
Ik kan niet begrijpen waarom je een gt3 rs zou nemen?😬ikzelf vind t geluid 10x niks en een ferrari veel gaver gestyled
En heeft naar mijn mening veel meer emotie.
Ik moet wel toegeven dat ik de nieuwe gt3 rs echt een vooruitgang vind tegenover zn voorganger.
@bartjeeh:
Omdat de Porsche een no nonsense auto is. Bij de Porsche gaat het niet in de eerste plaats om de emotie. Het gaat om het rijden. Het circuit is belangrijker dan de boulevard. En juist dat bevalt me zo aan Porsche.
@Origineel_Arnoud: waarom gebruiken ze dan in eerste instantie zo’n achterhaald concept met de motor achter de as, in plaats van een die-hard sportwagen met middenmotor?
@svdv:
Omdat het onderstel van de 911 zó goed is uitontwikkeld dat dat geen belemmering meer is. Sterker nog, er is geen achterwiel aangedreven auto die zo hard de bocht uit accelereert als de 911.
De Porsche voor mij. De Ferrari is het voor mij gewoon niet. Qua geluid te schreeuwerig en het ontwerp is gewoon niet mooi om te zien.
De Ferrari natuurlijk! waarom zou je kiezen voor de Volkswagen van de autowereld (porsche en Bentley) als je ook een Ferrari kan kopen.
Zonder twijfel de Ferrari
De Ferrari want zoals de naam het zegt, vind ik het net iets meer speciale dan de Porsche.
Ik zou altijd voor de GT3 RS gaan.. Behalve in dit geval. De 458 Speciale is 1290 kilo perfectie.
@maksym357: Ferrari geeft graag het drooggewicht aan, geef je het gewicht aan zoals men doet bij alle andere auto’s (EU definitie) dan weegt ie gewoon 1500kg ongeveer (afhankelijk van uitrusting).
Absoluut de 458. Omdat 9.000 toeren!
@michelschouten: slecht argument, de GT3 RS draait er 8.800 en de GT3 net zo goed 9.000.
Voor exclusiviteit zou ik voor de Italiaan gaan
Dit is voor mij wel een hele makkelijke. De 458 Speciale natuurlijk. Naar mijn mening een veel mooiere auto, en werkelijk alle specificaties zijn beter dan van de GT3 RS. Zelfs het verbruik.
Dit wil niet zeggen dat ik de Porsche niet mooi vindt hoor, zeker niet!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik ga voor het milieu, dus de Ferrari!
@roppp: zeker ik ook .
Ferrari is een stuk zuiniger.
Sooowiesoooo porsche
Ferrari, geen twijfel.
Tttrrrrrrrrrrrrrrommelgeroffel*** ik ga voor resoluut voor de alfa 159! Met het geld dat deze waard zijn kan ik gerust m’n hele leven met 159’s doorbrengen!
Van deze 2 de porsche. Maar vind ze allebij niet mooi.
Ferrari zonder twijfel….
De Speciale!! Als het een gewone GT3 was had ik die overwogen. De RS is minder praktisch en minder speels!
Als het dan toch exclusief moet zijn, die ene Brit; Marcos TSO. Of is die toko ondertussen failliet? Naja, dan de Bristol Fighter maar…, oh wacht! Farbio…? Kutzooi.

Naja, Noble leeft gelukkig nog. Doe er maar gauw eentje, voor die lui ook de fles opgaan! :-)
@Rob:

Ach .. En als je het nodig vindt om sneller te zijn ..
Corvette bestaat nog gewoon hoor ..
@lincoln:
Hehehe, touché. En de Corvettes zijn vandaag de dag mooier dan ooit. Dus volkomen terecht dat die Britse knutselaars er niet meer zijn.
Moeilijke keuze, toch maar de Speciale in Blu Pozzi op gouden shenkie’s!

Nee er hoeft geen tasje om!
Hier hoef ik geen seconde over te twijfelen. De Ferrari
Doe mij ze dan maar beide. Kan ik nog eens afwisselen en krijg ik later geen spijt dat ik toch de verkeerde gekozen heb.
Waarom keuzes maken. 😊
Voor mij de Porsche, puur op gevoel. Qua rijden, beleving e.d. kan ik er niet over oordelen… Helaas…
De 911 met het 458 blok. Mag dat ook?
de Ferrari natuurlijk!
De Ferrari natuurlijk, die gepimpte beetle doet mij niets
Degene die technisch het beter is en ook nog mooi is!
Allebei prachtauto’s en qua prestaties ontloopt het elkaar nauwelijks iets. Daarom volg ik het hart en dat zegt heel hard Ferrari in dit geval.
Porsche … gewoon, omdat het kan
Ik kies geen van beide. Ze laten me allebei koud.
Speciale natuurlijk, een geluid waar je ’s nachts nog rillend wakker van word
Porsche natuurlijk
Moeilijke keuze. Wat ik opvallender vind is dat het tabel in het artikel volledig te zien is op de iPhone app.

Dan de keuze tussen deze twee. Ik vind het moeilijk. De Ferrari vind ik geweldig, de Porsche is briljant. Maar ik hoef ze allebei niet. Puur omdat ik zowel de Ferrari en de Porsche niet op hun limiet kan rijden, helaas heb ik niet de vaardigheden daarvoor.

Dan maar degene met het mooiste geluid, de Ferrari dus. Maar doe voor ome Fred maar een Maserati Gran Turismo MC Stradale. Nog steeds een geweldig design en een prachtig geluid. Of toch de Aston Martin V12 Vantage? Handgeschakeld, een parel van een auto.

Weet je wat? Met het geld van een Speciale kan ik ze allebei kopen. Voor mij dus een MC Stradale en V12 Vantage. Ben ik heus tevreden mee.
Op papier is de 458 op alle punten sterker. Echter heeft het verleden uitgewezen (LaFerrari VS 918 Spider) dat Porsche nogal terughoudend is op papier, en dat het in de praktijk vrijwel altijd de snelste jongentjes van de klas zijn. En hij is gaaaf! Maar het geluid van die V8 uit de Ferrari…. Ik weet het echt niet.
@dutchdriftking:

Deze keer niet. De Speciale is sneller.
De prijs is het bewijs.

In deze prijs klasse koop je de auto die het meest aanspreekt aan de omstanders.

Hier in NL moet je de Ferrari kopen, echter in Adenau heb je meer respect met de 911!
Mijn liefde voor Porsche is in 2009 gestopt. Vanaf de 997 MK2 wordt het design te glad. V.a. 2009 overgestapt op Ferrari, wauw wat is die 458 nog steeds schitterend! In dit vergelijk de Speciale!
Ik rijd geregeld in een Fiat ten spijt, het blijft rommel.

Ooit heb ik in een Enzo gezeten voor dat geld, weer die Italiaanse rommel.

Dat doet Porsche veel beter.
Laat ik beginnen te zeggen dat de Porsche een geweldig apparaat is. Ook daar zou ik absoluut geen nee tegen zeggen, maar als de Ferrari 458 Speciale ook een keuze is zou ik blind voor de Ferrari kiezen. Elke keer als ik die auto ergens voorbij zie komen ga ik hem alleen maar mooier vinden. En dat de 458 Speciale de laatste atmosferische wagen in die reeks is maakt hem nog meer speciaal dan hij al is. Dat gekke gedoe met praktisch alle knoppen op het stuur te verwerken vergeef ik ze bij Ferrari wel.
Men vergeet hier snel dat de 911 GT3 RS te gehaast verkocht is zonder deze fatsoenlijk in de praktijk te testen. Een folder queen maar op straat een lemon.
http://www.autoblog.nl/nieuws/flinke-schade-aan-porsche-911-gt3-rs-door-ontwerp-issue-80847
Dan krijg je dit en dat wil je echt niet!
@T16:
Met de Porsche Days reden er tientallen op Spa, hadden geen problemen. Ook op de NS nog geen RSjes met problemen gezien. 911’s doen het zoals altijd goed op circuit. Bij de F hebben we het raden ernaar, want de eigenaren komen er niet mee buiten…
Ferrari, puur omdat die niet zo’n lelijke strijkplank op zijn bips heeft.
De Porsche, in het zwart of geel graag!
Normaal gesproken een Porsche in plaats van een aferrari, want een 911 is praktisch bruikbaar en iets minder over-the-top dan een Ferrari. Maar als die twee zaken wegvallen, dan is die Ferrari ook wel heel erg lekker. Doe maar de 458 en dan een 991 Targa (babyblauw) er bij.
De ferrari gewoon omdat hij mooier is
Zonder twijfel! Ferrari all the way… ga niet in een vag product rijden
Ferrari natuurlijk, die Porsche zie je al genoeg rijden en wel leuk om iets aparts te hebben.
Dan zie je de tabel en blijkt de Ferrari een grotere motor, twee cilinders meer, minder gewicht, meer vermogen, meer koppel zelfs bij lager toerental, hogere topsnelheid en snellere acceleratie te hebben. De porsche is gewoon ingemaakt! Owja, de Ferrari is ook nog eens zuiniger…
@lekbak:
Ingemaakt, ingemaakt…
http://fastestlaps.com/comparisons/izvje3m171hj

Het zijn nu niet echt significant grote verschillen. Tienden van seconden. Knipper eens twee of drie keer met je ogen. Zoveel langzamer is de Porsche…. ..
@lekbak:
Is alleen zuiniger wanneer je het HELE systeem er op hebt besteld.
The special one, want niet zo een clowneske bodykit. F 458 of P GT3 had voor mij een moeilijkere keuze geweest…
Zonder twijfel de porsche, heb nooit wat gehad met Ferrari en ondanks dat ze heerlijk klinken. De f40 is voor mij een uitzondering, dat vind ik een geniale auto. Maar doe mij maar een cayman gas, vind ik nog net iets lekkerder.
@sanderz28: cayman gts damn you autocorrect
Zonder twijfel de GT3RS
Al is het alleen al vanwege de looks.
De motor klinkt in mijn opinie ook beter.
De 458. Geen twijfel. Heb er in gereden. Auto die zeldzaam veel indruk heeft gemaakt. En heb wel wat vergelijkingsmateriaal.

De 458 is technisch iets onwerkelijks. Om over design en emotie nog maar te zwijgen. Dat hebben de Duitsers domweg niet.
Porker zonder twijfel. 👊
Ferrari 458 speciale, zoveel meer emotie tijdens het rijden
GT3 RS, zonder twijfel.
“Theoretisch gezien is de Ferrari de snelste. Maar biedt het raspaardje ook de meeste beleving?”

De ferrari is 105 kilo lichter én heeft 105 pk meer dan de Porsche

Dat is toch een behoorlijk verschil! Maar volgens mij is (was) dat de prijs ook.
@jorden: het echte gewichtsverschil is maar een 25 kilogram. Ferrari geeft graag het drooggewicht aan, geef je het gewicht aan zoals men doet bij alle andere auto’s (EU definitie) dan weegt ie gewoon 1500kg. De Porsche is 1525kg ongeveer.
Ik kies voor de Porsche zonder twijfel, maar nog liever heb ik de normale 911 GT3, de RS-versie is too much vind ik.

De Ferrari 488 GTB had het pas moeilijk voor mij gemaakt (i know andere auto) maar de mooiste Ferrari voor mij uit de afgelopen jaren.
Het zijn beide fantastische apparaten die de beste van hun segment zijn, maar ik kies toch de Ferrari. Het uiterlijk, het geluid, 9.000 tpm. Alles klopt aan die wagen.
Hoe is dit een keuze? Dit is als een Volkswagen Golf GTI vergelijken met een BMW M5.

Ik heb respect voor de Porsche zoals ik dat ook voor een Golf GTI heb. Maar kom op zeg, er staat een kerel voor je neus met 2 setjes sleutels. Hier kies er 1 en die mag je houden. Serieus? Dan kies je toch niet voor die platgeslagen kever met een spoiler achterop. Mooie wagen hoor, fantastische prestaties. Maar als de keuze je echt wordt voorgelegd kan ik mij niet voorstellen dat er ook maar iemand is die de Porsche kiest.

Ferrari it is then! Omdat in elke petrolhead nog ergens dat kleine jongetje schuilt dat ooit met zijn eerste Ferrari speelgoed autootje speelt. Omdat het de belichaming is van die jongensdroom die je ooit een petrolhead heeft gemaakt.
@kilum: “Hoe is dit een keuze? Dit is als een Volkswagen Golf GTI vergelijken met een BMW M5.” ” Hier kies er 1 en die mag je houden. Serieus? Dan kies je toch niet voor die platgeslagen kever met een spoiler achterop.” “Maar als de keuze je echt wordt voorgelegd kan ik mij niet voorstellen dat er ook maar iemand is die de Porsche kiest.”

Zoveel onzin in een paar regels, knap.
Ondanks dat de GT3 RS een fantastische auto is kies ik overduidelijk voor de 458 Speciale. De Ferrari is ten opzichte van de technisch getekende GT3 RS nog een waar kunstwerk dat tegelijkertijd gigantisch aerodynamisch is gevormd. Ook het interieur van de Speciale spreekt me veel meer aan. Radio en navi krijg je voor wanneer het nodig is, maar de focus ligt maar op één ding; jagen met dat ding. De GT3 RS is in dat opzicht wat vaker inzetbaar, maar mist daardoor wel dat beetje karakter van de 458 Speciale. Dan kom je bij het blok; de Porsche klinkt fantastisch, maar die felle, agressieve V8 tot 9000 tpm is gewoon heaven. Dan komt er nog is bij dat de Ferrari veel smaakvoller en exclusiever is mits je hem niet in het rosso corsa of giallo modena laat bouwen. Tot slot denk ik dat de 458 Speciale op den duur een betere financiële investering zal zijn.
Speciale op elk vlak beter dan de porsche. Hmm
Porsche GT3 Rs natuurlijk.
Speciale!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).