Daar is dan eindelijk de extra snelle en scherpe versie van de 458 Italia. Hij heet geen 458 Monte Carlo, maar Ferrari heeft gekozen voor de nogal saaie naam 458 Speciale.
Geruchten over 620 pk leken helaas niet te kloppen, maar 605 pk (135 pk per liter) ipv 570 pk is ook niet verkeerd natuurlijk. Het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 3,0 seconden en in 9,1 seconden sprint je van 0 naar 200 km/u. Volgens Ferrari doet de 458 Speciale een rondje Fiorano in 1’23”5.
Verder is de 458 Speciale voorzien van snufjes zoals geavanceerde actieve aerodynamica en Side Slip angle Control (SSC), een systeem dat het eenvoudiger maakt op de limiet de controle over de auto te behouden.
Ferrari is ook trots op het feit dat dit de aerodynamisch meest efficiënte productieauto uit de modelserie in de Ferrari-historie (E Index van 1,5) is. Het design is afkomstig van het Ferrari Styling Centre in samenwerking met Pininfarina.
Het leeggewicht van de 458 Speciale is 1.290 kg en dat zorgt voor een gewicht-vermogenratio 2,13 kg/pk. Volgende maand tijdens de IAA van Frankfurt kunnen we deze speciale Ferrari live bewonderen.
aallex zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
motoragent zegt
@aallex: Nee, dat is de sprinttijd van 0-100 in zijn achteruit.
lenny24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Yeelen zegt
Bruut! Alhoewel er misschien net iets te veel frutsels op zitten, maar die hebben gelukkig wel een functie. In het echt zal hij er enorm uitzien!
vale46 zegt
@Yeelen: of ze doen jou geloven dat ze een functie hebben ;-)
jens28 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
smoked zegt
Die achterkant ziet er stuk beter uit dan een normale 458.
volvoturbo zegt
@smoked: Zeker! Deze is gelukkig wel mooi! Hadden ze meteen goed moeten doen…
RazorHead zegt
persoonlijk vind ik deze niet echt mooi.. Misschien is hij beter zonder die lelijke striping ?
Vincegail zegt
Wat is een E index?
rotjeknor zegt
@Vincegail: ongeveer het zelfde als Cw waarde.
2800cc zegt
@Vincegail: E(ikel) Index..
kenner zegt
Vind hem nog steeds niet echt mooi, in tegenstelling tot velen anderen, ook hier. Voor dat geld koop ik liever een Maserati GT MC Stradale ofzo, hou je nog geld over ook.
solmatje zegt
@kenner: langzaaaam.. doe mij deze dan maar
desjonnies zegt
Best wel een mooie wagen zo, in die donker rode kleur, niet zo druk en extreem over-de-top qua lijnenspel.
Pininfarina ontwerp?
motoragent zegt
@desjonnies: Ferrari Styling Centre in samenwerking met Pininfarina.
Vind het inderdaad wel een vooruitgang ten opzichte van de standaard 458 (met name de achterkant en die kleine koelsleuven voor het voorwiel), die rare knik in de voorbumper en die sleufjes boven het voorwiel hadden van mij dan weer niet gehoeven.
slipstreamer zegt
Die Golf R was nog meer een verrassing. Bah wat valt dit weer tegen, de 430 Scuderia was echt een van de laatste mooie racemodellen.
lambo4all zegt
@slipstreamer: hoe kon de golf R nou een verrassing zijn en dit niet!? er is NIETS nieuw aan de golf R. het is al een bestaande wagen in een ander jasje. en die 4 uitlaten zijn al helemaal sjonnie. wat je hier ziet is allemaal funcioneel, en daar gaat het om bij race modellen.
quattromeister zegt
@lambo4all: Ja, die strepen zijn oh zo functioneel.
jrk68 zegt
@quattromeister:
Yep, de “go faster stripes” geven voor de leek aan dat het een snellere versie betreft…, dus heeft het weldegelijk een functie….
gedwongenleaser zegt
@quattromeister: 4 sjonnieknalpotten op een 4 cilinder Golf wel wil je zeggen?
quattromeister zegt
@gedwongenleaser: Dat hoor je mij niet zeggen..
slipstreamer zegt
@lambo4all: aan deze is ook niks nieuws, alleen meer vermogen en ander bodykitje, zelfde als de golf dus.
StijnB zegt
@slipstreamer:
Je bedoelt de 360 CS…
Wat een knutselwerk is dit, lijkt wel van een of andere Russische tuner. En dan die stoffen stoeltjes :s. Jammer, keek er zo hard naar uit…
slipstreamer zegt
@StijnB: nee die bedoel ik niet. Anders had ik die wel genoemd. 430Scud blijft mooiste ferrari voor mij samen met de oude testarossa en 355.
midasracer zegt
@slipstreamer: Ben ik helemaal met je eens. Prachtig ding, vooral in ijsblauw met grijze strepen, gele calipers en gele accenten in het interieur. Staat precies zo in mijn 1/18 droomgarage.
macready zegt
@StijnB:
Dat soort “stoffen” stoeltjes zaten ook in de 430 Scuderia.
http://media.caranddriver.com/images/09q3/294612/2009-ferrari-430-scuderia-interior-photo-294613-s-1280×782.jpg
Feitelijk is het gros van de aanpassingen in lijn met die van de Scuderia. En toen hoorde je ook niemand piepen over Russische tuners als inspiratiebron.
lemans96 zegt
@slipstreamer: Vind jij… lekker boeiend overigens.
Entwicklung88 zegt
Geen striping en andere velgen aub!
jrk68 zegt
Mooi rood is niet lelijk, (het kleurtje dan, niet de auto)
Die 2 uitlaten vind ik dan weer fraai, zeker in een wereld waar een 2l hatchbackje er 4 schijnt te moeten hebben een mooi understatement….
rotarypowah zegt
Als dit ding ’t meest aerodynamisch is, dan mogen ze de Laffe Arie wel weer opnieuw gaan tekenen. En dat SCC is dus eigenlijk een driftknopje?
ricardo zegt
Side Slip angle Control, het klinkt als een systeem dat het makkelijker maakt om de juiste drifthoek te houden. Zou daar behoefte aan geweest zijn?
Yeelen zegt
@ricardo: Ik verwacht een uitgebreide test van Head of Drift R&D W. Karssen!
j00rs zegt
@ricardo: Ja inderdaad, of eigenlijk de maximale side slip angle en dus op de maximaal beschikbare grip van de banden te kunnen rijden. Iets wat een goede coureur natuurlijk kan, maar voor de ‘amateur’ een interessant hulpmiddel.
Habing zegt
Achterkant is copy-paste werk van de 430 Scuderia
sls63amg zegt
@Habing: ja idd precies met die uitlaten zo maar niet lelijk als ik eerlijk moet zeggen vergeleken de voorkant
michelyman zegt
Als Ferrari fan had ik het toch iets eleganter verwacht zoals de 430 Scuderia. Dan toch nog steeds voor 458 Spider sparen!
karsvdtuin zegt
heb de gegevens van de 12c niet maar betekent dit nu dat dit model aardig in de buurt komt van de tijd die een 12c doet over de 0 tot 100 sprint en de 0 tot 200?
FB_1043467391 zegt
@karsvdtuin: De 625pk versie van de Mclaren doet er 8,8 seconden over.
karsvdtuin zegt
@FB_1043467391: oke thnx
FB_1043467391 zegt
Ik vind het vooral spijtig dat op papier (en waarschijnlijk ook nog steeds op de weg) de MP4-12C nog altijd sneller is. Ik snap niet dat ze hier niet iets aan gedaan hebben bij Ferrari. Verder vind ik het design wel strak!
karsvdtuin zegt
@FB_1043467391: ik denk dat dat niet interresant is voor ze… de 458 is denk ik ook niet een wagen die sneller had moeten zijn dan de mp 4… dus ik denk dat ferrari op een ander vlak west wat wint en dat is uitstraling want ik vind dit echt wel weer een lekkere auto
lemans96 zegt
@karsvdtuin: Dat niet alleen, op het circuit, in de dikke GT races stelt die MP4 diddly squat voor en gaat Ferrari vèr voor ze uit.
karsvdtuin zegt
@lemans96: ja ik ben ook wel van die ferrari 458 gt 2? 3? vgm was het een gt 3 waar ik op.zandvoort bij was… wat me verbaasd.in de gt.races is de z4 van.bmw wat een geluid komt daar vanaf…
gv93 zegt
Doe maar een spider, zonder dat Scuderia trainingspak. Ik kan wel leven met die halve seconde extra van 0 naar 100. Al is dit waarschijnlijk ook best een grappig karretje.
bertuss zegt
@gv93: waarom zijn zoveel mensen zo weg van de spider ? Is die mooier dan de coupé (om het zo maar te noemen) Ik vind zelf van niet … al is ie op zichzelf niet lelijk.
On topic: tja die striping hoort er natuurlijk een beetje bij, maar het is niet mijn ding.
Redline zegt
Kan me niet van het gevoel ontdoen dat dit een opgesoepte 458 is, terwijl de F430 scuderia er als een volbloed racewagen uitzach.. Ergens leend de 458 zich niet zo tot een extreme versie.
Gewone F430 nee, scuderia ja, gewone 458 ja, 458 speciale nee.
Ram-G-maN zegt
@Redline: *automotive nomenclatuur muggenzifterij modus aan* De Scuderia variant van de F430 heet 430 Scuderia. Zonder “F” dus. *automotive nomenclatuur muggenzifterij modus uit*
slipstreamer zegt
@AutomotiveDesigner: als afkorting is er niks mis mee toch? Die ‘F’430 staat voor Ferrari 430.
Ram-G-maN zegt
Zouden ze de lamellen bij de air-outake aan de bovenzijde van de voorste wielkasten bij Mansory vandaan hebben gehaald? ;-)
yerrie zegt
Inclusief 2 knieën stootkussens voor de bijrijder om zich schrap te zetten als ik dat goed zie
motoragent zegt
0-200 in 9.1 seconden, en dan te bedenken dat de heren uit Lelystad met de Donkervoort D8 GTO een tijd van 8.6 seconden op de klokken hebben weten te zetten… blijkt maar weer wat een topprestatie zei eigenlijk hebben geleverd.
nord zegt
@motoragent:
Tja todat je iets van 2 ton te spenderen hebt en voor een leuke, haast nieuwe 458 met gratis onderhoud (ja, gratis) met een paar 1000 kilometertjes gaat, of dat rijdende sardineblik (doodskist op wielen as you like) waar jij het over had.
norge zegt
Patatje ?
j00rs zegt
Gaaf ding! Alleen die staaf binnenin met die 3 knoppen erop is een beetje vreemd. En ze moeten echt eens iets gaan doen aan de namen van hun auto’s, worden steeds slechter. ‘Speciale’ vind ik niet echt speciaal klinken.
FB_1043467391 zegt
@j00rs: Ik dacht hetzelfde! Eerst Laferrari, nu speciale, het volgende misschien abnormale.
bertuss zegt
@j00rs: oow die ‘staaf’ vind ik juist heel tof … benadrukt echt het karakter van de auto.
forzaferrari zegt
Deze is prachtig!
jwstoop zegt
En weer een ‘normale’ voorbumper zonder flexibele vleugeltjes zo te zien?
Redline zegt
@motoragend met een veel gunstiger gewicht/pk verhouding is dat nie zo vreemd..
motoragent zegt
@Redline: Dat bedoel ik, een hele prestatie dus. Een betere pk/gewichtsverhouding behalen met véél minder pk’s is nou niet bepaald kattenpis…
StijnB zegt
@motoragent:
Nee? Mijn grasmaaier heeft nochtans eveneens een zéér gunstige pk/gewichtsverhouding…. En om Stiga nu te feliciteren voor het realiseren van grootse technische meesterstukjes…
replicant zegt
Het uiterlijk vind ik nog een beetje te braaf..
De 430 Scuderia ziet er stukken extremer uit..
mrrallycross zegt
Hoe snel zal dat beugeltje van de start knop enzo afbreken?
keesje1987 zegt
@mrrallycross: Is geen plastic hè…
keesje1987 zegt
@mrrallycross: Trouwens, startknop zit op het stuur suffie
heidekonijn zegt
Phoah, net als je dacht dat het niet mooier kon. Mooier dan de Lafallafel.
keesje1987 zegt
Dit is gewoon blubberdik! Ferrari heb het gewoon weer top voor elkaar!
FrankV6 zegt
strepen moeten hiervan af, vooral in de kleuren wit en blauw, het had zo een juten bak kunnen wezen. dus stikkers eraf, een wat mooier rood, en je hebt alweer een ferrari :D
duckje zegt
een McLaren 12C is Leker toch nog sterker tegenwoordig, 620 pk:-D
en hoeveel extra mag dit ding gaan kosten? zijn er ook aanpassingen aan de ophanging en zo?
De uiterlijke wijzigingen vind ik dan wel weer graaf, ziet er dik uit. Ik blijf toch benieuwd naar de opvolger van de Lamborghini gallardo.
keesje1987 zegt
@duckje: Tje maar het gaat niet alleen om pk’s… De ‘gewone’ 458 was al beter dan die rijdende computer, laat staan deze uitvoering
jrk68 zegt
@keesje1987:
Ik wil je droom niet verstoren hoor, maar dit is ook een rijdende computer….
Ferrari maakt al zeker 25 jaar geen analoge auto’s meer.
ej20g zegt
@keesje1987: alleen qua emotie. De verbeterde MP4 is sneller op zo’n beetje elk vlak.
jrmpower24 zegt
gaaf hoor!! hopenlijk klinkt ie wat rauwer en minder dof dan de “normale” 458.
vids22 zegt
Die strepen lijken me een verwijzing naar het North American Racing Team (NART). Daarom vind ik ze juist wel mooi.
Lucb zegt
De 430 Scuderia blijft toch een mooiere en leukere auto om te zien
lemans96 zegt
@Lucb: Vind jij… lekker boeiend overigens.
Lucb zegt
@lemans96: boeiend genoeg voor jou om erop te reageren.
Maar goed, even ter zake. Wat een ontzettende kinderlijke reactie, alsof ik niet mijn eigen mening mag hebben. Ga jij lekker met je skelter rijden.
ej20g zegt
Ik vind ‘m nog steeds lelijk, niks aan te doen. De naam vind ik ook niet bij het type passen en al helemaal niet in het rijtje Challenge Stradale en Scuderia. “Speciale” klinkt als één of andere rare limited edition.
michelinman zegt
Goan en bluven goan!
bozothenutter zegt
Hmmmmmm…….aan het interieur te zien kunnen er nog wat kilotjes af…. ..wanneer komt de ‘challenge’ versie?
ferrarithijs zegt
@bozothenutter: uuhm, 2010….
Bastiaan zegt
Tegenvaller
keesje1987 zegt
@bastiaanstultjens: Tja dan koop je hem niet… :-p
Nv zegt
Benieuwd naar het geluid!
amglover zegt
Blijft echt lekker die 458 :)
lemster zegt
Vind het origineel mooier. Is een veel rustiger auto, niet allemaal frutsels en vinnetjes. En dat debiele paardje in de grille is ook echt een treurig ding om te zien.
potver7 zegt
Wat een raar stokje op de middenconsole met die drie knopjes erop. Ziet eruit alsof ze een dashboard hebben ontworpen, en er toen achterkwamen dat er geen plek was voor een paar schakelaars.
Verder valt me op dat die flappen in de voorbumper van de 458 Italia nu weer verdwenen zijn. En ze waren er juist zo trots op bij Ferrari, het werd echt gebracht als een Unique Selling Point. Blijkbaar toch niet dus…
racenderechter zegt
Doe maar gewoon patat speciaal.
dennisishier zegt
Mooier dan de standaard 458
mashell zegt
Merkwaardig dat ook Ferrari zich nu ook mengt in de trend “als het niet lukt de auto de gewenste eigenschap te geven dan stoppen we die maar in de naam” de Mitsubishi Carisma en Mercedes Sprinter waren blijkbaar goede voorbeelden.
lemans96 zegt
Bloedmooie kar. I like !
Rick-dos zegt
Het was al een mooie auto maar nu ziet het er net wat mooier uit. Jammer alleen van die streep. Verpest het wel een beetje.
berlinetta zegt
Wat een hoop negatieve reacties zeg. Ik vind het een prachtige auto, mooier dan het origineel en de prestaties zijn geweldig!
nord zegt
hmm, updates lijken mij merendeels van digitale aard, naast de extra gaten en flaps.
Aantal Nm zijn gelijk gebleven, vermogen is gestegen. Dat duidt op een hoger max. toerenbereik.
Daarnaast updates aan elektrische sperwerking. Vraag me af of er grote materiële veranderingen zijn aan het blok en chassis.
Kan me voorstellen dat de flaps en andere aerodynamische aanpassingen na uitvoerige tests en races ervaring een gebleken verbetering zijn.