
Vandaag de keuze tussen twee bijna identieke auto’s. En toch ook weer niet.
Begin 2003 komt Lamborghini met de Gallardo. Het is een kleintje, een Baby-lambo zo u wilt. Echter, met een 5 liter V10 en 500pk absoluut geen kinderachtige auto. De Gallardo zou uiteindelijk in vele versies leverbaar worden, met de nodige special editions. Hetzelfde gold min of meer of meer voor de Audi R8. Waar de Gallardo een afronding naar beneden van het gamma was, was de R8 er eentje naar boven. In het begin kon je alleen kiezen voor de 4.2 V8 uit de Audi RS4 B7, maar na een paar jaar kwam de V10 versie. Ook van de R8 kwamen er vele verschillende uitvoeringen.
Voordat we de deelnemers nader toelichten, een overzicht hoe de krachten zich verhouden:
Audi R8 LMX (2014) | Lamborghini Gallardo LP570-4 Squadra Corse (2013) | |
---|---|---|
Motor: | 5.2 V10 40v, atmosferisch | 5.2 V10 40v, atmosferisch |
Vermogen: | 570 pk bij 8.000 tpm | 570 pk bij 8.000 tpm |
Koppel: | 536 Nm bij 6.500 tpm | 536 Nm bij 6.500 tpm |
Transmissie: | 7-traps automaat met dubbele koppeling, vierwielaandrijving | Sequentiële zesbak, vierwielaandrijving |
0-100: | 3,4s | 3,4s |
Topsnelheid: | 320 km/h | 320 km/u |
Nieuwprijs: | €210.000 (voor belastingen) | €191.100 (voor belastingen) |
Audi R8 LMX:
De ultieme versie van de eerste generatie R8 was de LMX. De LMX was gebaseerd op de R8 V10 Plus. Deze was gespoten in een speciale semi-mat-blauwe lak en had nog eens 20pk extra. Alijd prettig. Speciaal voor de LMX kreeg de R8 laser high beam koplampen. Vrij vertaald: meer kerstboomverlichting. Niet iets wat de R8 nodig had, want het is een zeldzaam perfecte sportwagen. In tegenstelling tot de R8 GT was de LMX voorzien van de S-Tronic-transmissie met dubbele koppeling, een grote vooruitgang ten opzichte van de minder perfecte R-Tronic-versnellingsbak. Je moet ze wel zoeken met een zaklampje, want ze zijn schaars. Er werden slechts 99 stuks van gebouwd.
Lamborghini Gallardo LP570-4 Squadra Corse:
Ook de Gallardo kreeg een gepast uitzwaai model. De Squadra Corse is feitelijk gezien een Superleggera met een grotere vleugel. Het totaalgewicht werd verlaagd met 30 kilo. De motor was exact gelijk aan die van de LP570 en de R8. De bak was dat niet. Pas bij de Huracan kwam de DSG ook voor de Lamborghini beschikbaar, deze Gallardo moest het doen met de E-Gear transmissie. Nadeel: de bak was trager en minder prettig te bedienen. Voordeel: het lagere gewicht en meer beleving door de klappen die transmissie aan de aandrijflijn uitdeelde. De Squadra Corse is nog zeldzamer, met slechts 68 stuks geproduceerd.
Fabeltjes over Lambo-motoren
Dan nog heel even over de motoren. De Miura, Countach, Diablo en Murcielago hadden een Bizzarini V12. Bij de Gallardo ligt dat iets anders. Het is bekend dat er geroepen wordt dat de vorige generaties RS6, S6 en S8 met tiencilinder ‘een Lamborghini’ motor hebben. En dat de RS4/RS5 motor een V10 minus 2 cilinders is. Echter, kijkend naar de exacte afmetingen van de blokken, is het allemaal één pot nat: de Golf GTI, Audi TT-RS, Audi RS4, Skoda Octavia 2.0, Seat Alhambra 2.0, Gallardo, S8: allemaal hebben ze precies dezelfde boring en slag en per cilinder meten ze 496,1cc. De Lambo V10 vertoont meer overeenkomsten met de Volkswagen Group-motoren en geen met de Bizzarini-blokken. De Audi (R)S modellen hadden geen Lamborghini-motor, maar andersom: de Gallardo had een Audi-gerelateerde motor. Niet dat de prestaties tegenvielen, maar de marketingafdeling heeft dit goed weten te verkopen…
En dan is het aan u de keuze: een Audi met Audi motor of een Lamborghini met Audi motor!
Makkelijk: R8.
@murica: een audi boven een lambo verkiezen? Op welk steen heb jij je hoofd gestoten..
@vagtroep:
Je mag kiezen, hij kiest iets anders.
Ik zou niet eens willen kiezen.
Maar goed, dan ook eerder de R8, daar wordt mee geraced en dat vind ik een absolute noodzaak om een supercar te bezitten.
Om deze vervolgens snel in te ruilen op een oer-Quattro Coupé
En nee zeker geen VAG fanboy noch een Audi freak.
Al zal ik eerder mijn geld stukslaan op een Quattro Sport; zo eentje dus :
http://ag-spots-2013.o.auroraobjects.eu/2013/09/22/audi-sport-quattro-c699822092013015222_1.jpg
@desjonnies: Dus volgens jou wordt er met een Gallardo niet geracet?
Aan welke steen, trouwens zo te lezen heb je het hem al een keer voorgedaan.
@vagtroep: Hmm, mijn reactie is niet geplaatst. Nouja, ik zeg het wel nog een kee:
Hoezo heb ik mijn hoofd gestoten als ik iets anders kies? De schrijver van dit artikel vraagt ook: Kies maar: Lamborghini Gallardo of een Audi R8 LMC ofzo iets.
Ik kies de R8 omdat ik hem mooi vind. Ik zeg toch ook niet dat als iemand die Gallardo kiest dat ie raar is omdat hij wat anders kiest?
Iedereen heeft verschillende smaken. Als je daar problemen mee hebt is het jou probleem. Het is mijn keus. Niemand kan dat veranderen.
Gallardo want het is een Lambo
@freeze: Nee echt?
@murica: wat zou jij kiezen een lambo of een audi? Een lamborghini is een droom, een audi een fabrikant die voor elke niche een auto heeft
@freeze: dat is bmw
@freeze: Gallardo een Lambo? Neen ! Lamborghini is deaud en verworden tot een marketingtruc! T naamplaatje thats all wat er resteert
@ocda: het is nog steeds een lambo hoor
@Kuifje: nope badge recycling meer niet, neem een ford gt voor dat geld of n sls AMG desnoods een Donkervoort alledrie in ieder geval geen handtassen
@ocda: precies het naamplaatje! Daarom een gallardo. Ik leg liever een lambo sleutel op de bar dan een audi sleutel. Straks denken mensen nog dat ik een A4 rijd, alles behalve dat!
@freeze: Gazelle staat er op de sleutel die ik “op de bar” leg: als ik ga zuipen ga ik hooguit met de fiets. En wat intereseert je nou meer? Of je ’t zelf een toffe auto vind, of wat de barman van jouw auto(sleutel) vind?
@postzegel: Wat ik probeer te zeggen is dat wanneer ik de keuze heb tussen twee dezelfde auto’s zoals deze ik liever het droommerk kies. Ik had vroeger wel speelgoedauto’s van Lamborghini en niet van Audi. Ook al rij ik in een duurdere R8, ik heb dan een Lambo :)
@ocda: Eens. Net zoals het ‘Abarth’ van tegenwoordig..
Lambo for sure
Gallardo, wat een pocketrocket
Betere vraag: Is het knap hoe Lamborghini de V10 mooi heeft laten klinken of is het knap hoe Audi de V10 slecht heeft laten klinken?
@michaelb: asking the real question here
Liever wat meer sensatie, daarom de Lamborghini.
Simpel, een Mclaren ik hoef geen handtasje.
@talladega: t zou wel bij je passen.
@PunicaOase:
Dankje, regel jij die een 650S voor mij dan?
Een MP4/12 mag ook als mijn eerste keus te duur uitvalt.
@talladega: moeilijk he..
Too Easy, per me gallardo
Puur eerste ingeving : Gallardo!
De vlag gaat hier uit wanneer tabellen goed leesbaar zijn in de app.
@mikkeloentje: de website is prima te bekijken via de Chrome browser app. Zelfs de tabellen.
@RRRobert: Het is vast ook prima te bekijken op mijn laptop, maar die neem ik ook niet mee naar de wc. Tenzij ik natuurlijk shoarma heb gegeten.
@mikkeloentje: snap ik, maar bij een ouders versie van de app ging er zoveel mis in de weergave van de website, dat ik deze ook op de telefoon via de browser bezocht. En eigenlijk gaat dat tegenwoordig zo goed, dat ik de app niet meer nodig heb.
@mikkeloentje: ook op een Note 4 zijn de tabellen prima te lezen. Ze hadden feitelijk maar een kolommetje te hoeven maken, want alles is gelijk behalve de versnellingsbak.
@RRRobert: televisie kijken op een televisie gaat ook prima. Net als een app op een smartphone goed werkt, oh wacht.
@mikkeloentje: tik ze aan, dan krijg je ze als een foto en kan je inzoomen… howtobasic…
@gwnbmw: Bedankt voor de tip, heb er niks aan.
@mikkeloentje: even je scherm rotatie aan zetten en je telefoon kantelen! Als je hem dan weer recht zet staat alles in verhouding naast elkaar. Bij android tenminste
Ha, zo makkelijk! Een Lexus LFA. Doei
@denniss00: Maar die is wel twee keer zo duur :(
De Lambo, als ik een racy daily driver wil koop ik wel een 997 (of 991) GT3. De lambo voor in het weekend
Lambo zeker weten
R8 natuurlijk!
De Gallardo maar dan in standaard trim. Die achterlijke spoiler en tierelantijnen hoef ik allemaal niet. Als het niet anders kan dan toch de R8. Ik dit geval gewoon mooier en goedkoper.
R8!
Beetje hetzelfde als vragen: Wil je een Golf GTI of een Audi S3?
Ik zou één van beide alleen willen om het weer door te verkopen en wat leukers er voor terug te kopen.
2e hands Ferrari, deze twee doen me helemaal niks.
R8
lambo anyday, vind de r8 maar niets
R8 ..
Toch bizar dat de Lamborghini als de “sportiefste” wordt gezien terwijl Audi als merk 100.000 triljard X meer race successen heeft mogen behalen ..
@lincoln: Mercedes wint al 2 decennia in de formule 1, merkt je ook niks van als je in een S klasse zit..
Ik zou nooit voor iets van het VAG concern gaan, in het geval van de Audi zou ik voor een BMW of Mercedes kiezen en in het geval van de Lamborghini zou ik voor een Ferrari gaan.
VAG bedenkt alleen maar om anderen te beconcurreren maar wil je iets authentieks dan ben je snel uitgekeken.
@giulio: met uitzondering van Porsche..
Gallardo graag
Hmmm.
Was eens bij een tuningsbedrijf en die verzekerde me dat er van een Audi en Lambo V10 vrijwel niets hetzelfde was. Zelfs de koppakkingen zijn totaal anders.
R8, alleen vanwege de exclusieve lak.
Gallardo, in die prijscategorie wil ik niet rijden in een auto die eruit ziet als elke andere audi
@kristof_somers: Natuurlijk. Bij de Lamborghini koppakkingen zit er een Lambo-logotje op de verpakking en bij die van Audi een Audi logo. Hoe wil je anders die extra kosten verantwoorden?
De lambo, jammer dat er meer audi in zit dan iets anders. Ik zou dan tochwel iets anders kiezen moest ik de keuze hebben
De Gallardo in de kleur van de audi
Lambo, want de andere is een Audi en de buurman heeft ook een Audi.
Zou het zo weten welke :
http://i.auto-bild.de/ir_img/9/8/9/5/2/4/Audi-quattro-sport-quattro-und-quattro-concept-729×486-9aa4b74f36fdf5b1.jpg
Lambo for sure!
Uh dit is absoluut geen moeilijke keuze: de LAMBO natuurlijk.. Want dat is het origineel en ziet er veel dikker uit en is een Lambo dus die slipjes gaan gelijk uit
@audir8v10: ik ben verbaasd met iemand wiens nickname “audir8v10” is…
@rd1991: ja ik had geen geld voor een Gallardo :-(
@audir8v10: deze Gallardo t.o.v. de R8 is goedkoper.. en bij jou dus geen slipjes die uit gaan :p
@audir8v10: bovenstaand tabelletje bekeken? de gallardo is toch echt een stukkie goedkoper! teveel geld dat persé weg moest bedoel je?
@audir8v10: bezit jij een r8 v10 ?
Audi natuurlijk. Één van de weinige sportwagens met flair & stijl. Eentje in leasezilver is helemaal af:
https://www.netcarshow.com/Audi-R8-2007-800-14.jpg
De Balboni graag.
De R8 graag
Die laatste facelift van de Gallardo is echt een misser, met die geforceerde lelijke driehoekjes in de bumpers. Desalniettemin nog altijd een stuk fraaier dan dat R8 vinex design.
lambo for sure!! gewoon alleen al vanwege de “almighty wing!!!”
Geef mij maar de stier!
Als ik puur op emotie zoukiezen ga ik voor de italiaanse schone!
Ik de R8 1 omdat het mijn absolute droom auto is en 2 omdat de lambo er uit ziet alsof hij is aangepakt door een of andere tunert
In dit geval de R8, puur vanwege de versnellingsbak. Is een manuele bak ook een mogelijkheid? Dan graag de Lambo!
De lambo met de r8 bak er in
lambo omdat looks
Gallardo vind ik mooier