Mercedes heeft de langste: nieuwe E krijgt flinke make-over

Auteur: , 40 Reacties

Bij Das Haus weten ze wel hoe je van een E-Klasse een heuse S-Klasse-concurrent maakt!

Terwijl Audi juist laat zien hoe je zonder al te veel moeite een A4 kunt verlengen, toont Mercedes-Benz in Beijing dat je het ook een heel stuk chiquer kunt oplossen. Zij maken de nieuwe E-Klasse (rijtest) liefst 14 centimeter langer, maar hangen niet simpelweg langere achterdeuren in de kersverse E-segmenter.

In plaats daarvan heeft Mercedes de E-Klasse L vanaf de B-stijl opnieuw ontworpen. Meest in het oog springend is het extra zijruitje in de C-stijl (of is het nu D-stijl?). Daardoor oogt het ontwerp niet alleen evenwichtiger dan waneer je de auto simpelweg zou verlengen, het geeft de E ook iets statigs. Het doet mij zelfs een beetje denken aan de aloude 600, die ook zo’n extra ruitje heeft. Overigens heeft de Mercedes-Maybach S-Klasse ze ook, al valt het daar minder op.

Niet alleen qua looks kan deze E-Klasse concurreren met de S, ook het interieur is op-en-top luxe. Nu doet het binnenste van de nieuwe E al weinig onder voor Mercedes’ grootste, maar in deze verlengde uitvoering zijn de extra centimeters gebruikt om nog meer luxe in de auto te kunnen proppen. Misschien gewoon als Mercedes-Maybach E-Klasse in de Europese showrooms zetten?



40 reacties

En wat is hier nu het nut van?
@scottishcarspotter2000:
Tsja, nut! Als alles alleen maar nuttig zou mogen zijn werd het nog saaier!
Maar waarom dan niet gewoon een S-klasse kopen..
@JamesBond007: Omdat die te duur is. Niet iedereen is dagoberth duck.
@robert110: nee een E klasse is lekker betaalbaar
@jamesbond007: het cruciale woordje is “te”.
@lambo4all: hoe kan je dat nou zeggen. De prijs van deze verlengde full option maybach achtige versie staat er niet eens bij.. Lekker vergelijken dan..
@jamesbond007: nou laten we even onze hersens gebruiken, aan de hand van nederlandse prijzen is een instap E 50.000, een instap S is 95.000 (om en nabij). Een lange S kost ongeveer 15.000 meer, dus als dit bij de E klasse ook zo is dan neemt je dus een verlengde E mee voor 65.000. Toch 30.000 € minder dan een S.
Dat dus
@lambo4all: ah dat het verschil in prijs -zo- groot was heb ik niet geweten. Dacht dat deze dichter bij elkaar lagen.. Dan is het een slimme keus, die verlengde E
@lambo4all: En wat gebeurd er met de prijs als je er dezelfde motor in stopt en bij de E alle opties aanvinkt die bij de S standaard zijn?
Ook zullen ze bij MB dan wel weer de E-lang alleen met een dikker pakket leveren. Het zou me niks verbazen als ze een E-lang dan net iets onder de S-basis zullen zetten; maar er dan wel meer winst op maken.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

op fotos ziet de E er niet uit maar in het echt, yummyyyyy
@oranje123456789: bizar, op fotos doet die me denken aan Bently, wat een rare zondag alweer
Wat ik vies vind bij de huidige modellen is die aflopende lijn richting de achterlichten. Gewoon een lelijke design fout als je het mij vraagt.
Ook weer met het oog op de Chinese markt? Wel statig tot de paarse binnenverlichting werd aangezet…
@pomoek: je kan zelf kiezen tussen meerdere kleuren. Het kan dus ook zonder paars
Als de A4L en verlengde E-klasse op dezelfde dag gepresenteerd worden dan weet je het wel: er is weer een autoshow in China bezig of nabij.

Maar goed, ik snap het punt van die verlengde wagens niet eens. Chinezen zijn van nature al iets kleinere mensen, dus auto’s die met oog op de westerse markt ontworpen zijn moeten voor die mensen sowieso al iets ruimer zijn dan voor ons. En Mercedes heeft ook al een S-klasse in het gamma, die enorm luxe en ruim is. Waarom je dan nog een extra lange E-klasse moet hebben ontgaat mij een beetje. En datzelfde geldt natuurlijk voor Audi. Waarom een A4L? Als je meer ruimte wilt neem je toch een A6?
@Edge:

Als je hier een Audi mag huren/leasen ben je een loonslaafje ..
Als je daar zo een ding kan kopen heb je ook een chauffeur ..

Zo simpel kan het zijn ..
@lincoln: Klopt, status is alles in China. Daarnaast is een A6 weer duurder dan een verlengde A4, dat telt toch mee, mensen met een budget van meer dan 50 mille hebben ook een budget.
@lincoln:
In china zijn dit wagens voor extreem belangrijke mensen zoals bijvoorbeeld douane ambtenaren.
via Android app
Snap die logica ook niet helemaal. En kan me ook niet voorstellen dat ze hier goed aan kunnen verdienen. Maar dat ligt naturlich aan de aantallen.

Zag laatst de nieuwe E in een normale uitvoering en ik vond ‘m een partij saai. Vind ik de sportievere C en zelfs S beter gelukt. Die grille lijkt los op de auto te zijn geplakt.
Dit had dacht ik te maken met de belasting over voertuigen in China. Voor de Chinese markt hebben de Duitse 3 hun kleinere auto’s in verlengde versie in de aanbieding. Ik dacht dat BMW hier mee begon door een verlengde 3 en 5 serie als long wheelbase uit te brengen in China.
Het blijft een auto voor mensen die een S niet kunnen betalen….
-edit: en nu ophouden met op de man spelen of je kunt ergens anders je heil zoeken-
@lincoln: ook geen X?
Nou, nu is mijn grap weg meneer @Dizono :(
@mikkeloentje: Elon Musk was je toch al voor met zijn Model S, 3 & X ;)
Erg fraai gedaan. Je ziet het amper aan de buitenzijde. De lijn is er zelfs beter van geworden.

Nut en noodzaak is niet relevant. Er worden wel lelijkere hokken verkocht.
De ultieme taxi!
China is, ondanks de huidige dip in de economische groei, nog altijd een gigantische markt waardoor het voor automerken buitengewoon interessant is om modellen aan te bieden die aansluiten op de landelijke behoeften. En Chinezen houden op het gebied van auto’s nou eenmaal van verlengde versies. Die extra lengte is niet nodig vanwege de grootte van de gemiddelde Chinees, maar omdat het de status verhoogt. That’s all en daar profiteren de betreffende producenten van.
Voor wat deze E-Klasse L betreft moet zelfs ik toegeven dat ik hem t.o.v. de rest van het Mercedes sedan-gamma enigszins mooi begin te vinden. Wat zo’n extra ruitje al niet kan doen!
Ik twijfel op geen enkele manier aan de kwaliteiten van het Mercedes-gamma, maar ik vind de meeste modellen gewoon niet mooi (meer). Ze missen voor wat mij betreft in hun design net datgene wat in vervlogen tijden een Mercedes kon onderscheiden van de rest. En of nu Mercedes dat onderscheid heeft weggelaten/verloren, of dat het komt omdat andere merken gelijk zijn komen te liggen met Mercedes, het maakt me niet uit. Ik mocht willen dat ze weer in staat waren om die voorbije status terug te brengen. Maar dat zal wel te moeilijk worden.
Audi maakt zoch er altijd al gemakkelijk van af. Designers daar zijn lui. Mercedes maskt er tenminste nog iets anders van.
Moet zeggen dat Merc dit wel goed doet. Het ziet er tegenwoordig weer statig uit zoals Merc dat vroeger ook al was.
Het is natuurlijk niet ieders cup of tea maar het heeft wel wat. Ik ben meer van het dynamische en dus meer een BMW man, maar dit ziet er zeker niet verkeerd uit.
@Rick-dos: ik had het niet beter kunnen verwoorden.
@Rick-dos:
Als ze niet ook van die cla rijdende pissebed modellen bouwden gaf ik je helemaal gelijk.
Stiekem in mijn ogen veel mooier dan de huidige europese e- en s-klasse. Het “hangende kont” idee vind ik nogal, hoe druk ik het netjes uit, smakeloos en uit proportie.

Ik zou hem dan ook best hier tegen willen komen. Nogal cliché, maar ideale taxi toch?
beste @dizono. is deze titel met opzet “dirty-minded”, zit ik te vaak op 9gag, of ben je moe van een feestje van gisteren?

toch een s klasse (ish) voor e klasse geld, doen ze handig…
@gwnbmw: tja, zomaar even 14 centimeter erbij is niet iedereen gegeven.
Erg geslaagd, die zou ik hier in Nederland ook wel willen zien.
Deze wagen zal toch wel namens mercedes normen gemaakt zijn kwa veiligheid? Want dan kunnen ze het hier uitbrengen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).