
Drie dikke SUV’s en driemaal meer dan 500 pk. Duits of toch Italiaans?
Dit jaar presenteerde BMW een kersverse X3M, met een heerlijke krachtbron onder de motorkap. Een stiekeme voorbode van wat we kunnen verwachten voor de nieuwe M3/M4, want de Duitser heeft een geblazen 3.0 zes-in-lijn met meer dan 500 pk. Een andere noemenswaardige kandidaat in deze vergelijking is de Mercedes-AMG GLC 63 S. De uitdager uit een andere hoek (lees: land) is in dit geval de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. De reguliere versie van de SUV uit Italië kreeg onlangs een modeljaar update en kan er in 2020 wat Alfa betreft weer tegenaan. Met welke SUV zou jij het nieuwe jaar willen beginnen? We diepen de specs van de SUV’s uit zodat je weet waar je voor kiest.
BMW X3M Competition
De X3M Competition is de kleinste SUV van BMW M met een M TwinPower Turbo zes-in-lijn onder de kap. De X2 M35i moet het immers stellen met een opgefokte viercilinder. De X3M Competition levert 510 pk en 600 Nm koppel. Het blok is standaard gekoppeld aan een 8-traps M Steptronic. De sprint naar de honderd gaat in slechts 4,1 seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/u, of 280 km/u als je het Drivers Package aanvinkt op de optielijst. De X3M Competition is er vanaf 138.006 euro.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Niet zo vers als de X3M Competition, maar nog steeds een terechte uitdager. Ook deze SUV pompt 510 pk uit zijn motorblok. Geen zes-in-lijn of V8, maar een 2.9 V6 turbomotor met eveneens 600 Nm koppel. De Stelvio Q zou de BMW in de sprint en op topsnelheid moeten verslaan. De power-SUV accelereert in 3,8 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 283 km/u. Geen gedoe met een optioneel pakketje: de Alfa loopt altijd zo hard. De Italiaan is nog iets goedkoper ook: 135.450 euro.
Mercedes-AMG GLC 63 S
Alsof ze op elkaars bordje kijken wat de concurrentie te bieden heeft. Voor de derde maal hebben we het over 510 pk. Als enige van het trio een geblazen V8, een 4.0 liter groot exemplaar om precies te zijn. De nieuwe GLC 63 S werd in april gepresenteerd. Met 700 Nm koppel trekt de AMG het makkelijkste de straatstenen eruit. Hij sprint niet sneller naar 100 km/u in vergelijking met de Stelvio, maar wel in vergelijking met de X3: namelijk vier tellen rond. De top ligt op 280 km/u. De Mercedes-AMG GLC 63 S kost 173.944 euro. Je moet er wat voor over hebben met die twee extra cilinders aan boord.
Stelvio en anders de AMG
By far de AMG, die klinkt tenminste nog ergens naar. Best ogende SUF ook nog.
X3 please!
Alfa
Alle drie oogbolverstuikend lelijk, en dan is er bij ieder van deze merken ook een soortgelijke sedan te koop… geen van drieën dus.
@vaakbenjetebang: dat is de vraag niet.
@fendercd60: Alsof er iemand met een pistool tegen mijn hoofd komt eisen dat ik met een van deze drie opgeblazen drollen moet gaan rijden vanaf 1 januari… de keuze is hypothetisch, en ik zie er vanaf. En anders, dan maar de BMW – die lijkt me het snelste weer te verpatsen.
@vaakbenjetebang: ik begrijp niet waarom zoveel mensen een hekel hebben aan een SUV. Ik vind sommige best wel gaaf.
@fendercd60: Niks mis mee, smaken verschillen nou eenmaal. Vooralsnog heb ik geen SUV gezien of gereden waarvan ik dacht: ‘liever deze dan zijn sedan- of stationbroertje’, maar als dat voor jou andersom is: veel plezier met je SUV.
@fendercd60: ik snap niet waarom iemand ook maar iets ziet in een SUV
Jaguar F-Pace SVR!
@crew: dacht ik ook gelijk aan!
De Kia Sorento is en blijft absoluut de grote vedette van deze klasse!
Nou, als het écht écht moet, dan de Stelvio. Ik vind ze qua ontwerp alle drie niet mooi en als ik zou shoppen voor de prestaties dan hoef ik toch geen mini-suv?
Geen
X3 graag.
Zonder nadenken en zonder twijfel, de Alfa.
@jerudo: Het is nét omdat je niet nagedacht hebt dat ze voor deze kiest, anders had je voor de Merc/BMW gekozen ;-)
@lowlow: verstandige keuzes zijn vaak zo saai.
De Benz graag.
De Benz, daarna de Alfa en als het niet anders kan de X3M
Toevallig heb ik dit model X3 voor de deur staan, helaas niet deze M competion, wat zal dat allejesus lekker rijden zeg…
Zonder twijfel de Alfa! Heerlijk apparaat!
Stelvio!
Alfa 1e keus, en anders de Merc! Maar de BMW is ook niet verkeerd.
Boys gkc63s 0-100 3.8 sec niet 4 sec!
@amgs: glc
Topversie is een beetje onzin. Veel te grote en zware auto met een motor waarvan je weet dat de prestaties véél beter kunnen zonder dat het praktisch gemak werkelijk in gevaar komt.
In dat geval: X3 3.0d met een paar opties en een gebruikte C55 AMG uit 2005 graag. En dan die X3 omwisselen voor een 530d Touring.
@willeme: Een Alpina B3 en 10x wintersport.
Wat een vraag! De Stelvio natuurlijk!
Blind de Alfa.
@vaakbenjetebang: Jij moet ik het dagelijks leven Herman Finkers heten…. https://open.spotify.com/track/0itcwH5lSCSfoNxmwWAqjS?si=CVrEn57MQfu4zmA4rFf_Tw
Anders kan ik je antwoord niet begrijpen ;-)
Doe mij maar de Stelvio dan! Wat een gaaf apparaat is dat!
Mercedes
Tweedehands de Alfa. Nieuw dan toch de beamert.
X3!
De X3 M, gewoon omdat ik hem er zo gaaf uit vind zien.
AMG.
Alfa
X3M omdat het de beste is! Stelvio puur voor de emotie en de AMG…. die hoef ik niet! Vind de nieuwe grille/voorkant die MB tegenwoordig overal opplakt teveel “bliksem McQueen”.
Mercedes dan de alfa
Stelvio duhuuh de enige mooie
Stelvio Q anyday
Doe mij maar een Cupra Ateca :)
Wat een geld man, voor 60k is toch ook wel wat leuk en snels te koop.
Drie fraaie auto’s! Ondanks dst ik de X3 de mooiste in zijn klasse vind, kies il toch voor Das Haus. Mercedes is er met de paplepel in gegoten bij kleine 2wheeler, dus de keuze is erg subjectief. De Alfa is ook mooi, maar zoals een wijs man ooit zei hoort die rood te zijn en géén trekhaak te hebben. Ik wil wel een trekhaak onder mijn denkbeeldige SUV.
F-Pace SVR ??♂️
Van deze 3 toch de Merc, maar zelf zou ik voor een VELAR SV AUTOBIOGRAPHY gaan!
makkie, MercedesGLC natuurlijk.
AMG
Vanzelfsprekend de Benz, maar heb liever wat anders met die heerlijke v8 onder de kap.
Jaren achtereen met veel plezier in een Mercedes gereden, enkele zelfs met een mooie V8 in het vooronder .. :-)) … was ruim 4 jaar geleden voornemens een GLC te kopen maar liet mij overhalen een proefrit te maken in een Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio … na slechts 5 minuten nam ik spontaan de beslissing voor het eerst van mijn leven een Alfa Romeo te kopen en rijdt sindsdien met een grote glimlach rond !! … dat je met een V6 zelfs meer plezier kan hebben dan met een V8 verbaast mij nog steeds … .:-)))