Officieel: dit zijn de vernieuwde Alfa Giulia en Stelvio

Auteur: , 76 Reacties

De modeljaar update voor zowel de Giulia als de Stelvio is hier.

Begin deze maand konden we het al melden: er zat een update van de Giulia en Stelvio aan te komen. Inmiddels is het dan zover. Aan de buitenkant zijn er weinig tot geen verschillen te zien, maar er is wel degelijk het nodige veranderd. Daarvoor moet je echter in het interieur zijn.

Een van de belangrijkste aspecten die Alfa Romeo onder handen heeft genomen is het infotainmentsysteem. In het interieur is nu een compleet nieuw 8,8″ touchscreen te vinden. Voorheen was dit een 6,5″ scherm wat je nog niet aan kon raken. Althans, dan gebeurde er vrij weinig. Ook het scherm in het instrumentenpaneel is op de schop gegooid om alles weer wat logischer en overzichtelijker weer te geven.

De aanpassingen in het interieur blijven niet beperkt tot de schermen. Ook de middenconsole, de versnellingspook en het stuur zijn vernieuwd. In de middenconsole zijn grotere opbergvakken te vinden en je kunt je smartphone draadloos opladen. Op het stuur zijn onder meer de knoppen opnieuw ingedeeld. Dit heeft er alles mee te maken dat er enkele nieuwe systemen inzitten. Verder zijn de materialen die je overal in het interieur tegenkomt voortaan van hogere kwaliteit. Als klap op de vuurpijl is er bij de versnellingspook een Italiaans vlaggetje te vinden.

De 2020-uitvoeringen van de Giulia en Stelvio zijn ook voorzien van de nodige systemen om de bestuurder het werk uit handen nemen. Dit zijn onder meer lane keeping assist om je netjes binnen de lijntjes te houden, dodehoekdetectie en geavanceerde adaptieve cruise control. Alles bij elkaar betekent dit dat je met de vernieuwde Alfa’s nu op niveau 2 autonoom kunt rijden. Het wordt er dus makkelijker op, maar je moet nog wel je oogjes op de weg houden.

Alfa heeft van de gelegenheid gebruikt gemaakt om naamgeving de modelvarianten te herzien. Je hebt nu de basisversies, met daarboven de Super-versie en de Ti (Turismo Internazionale). De Super is ook in Business-uitvoering te krijgen. De meest sportieve versies zijn de Sprint, Veloce en Veloce Ti (alleen voor de Giulia). De Quadrifoglio zijn ze ook niet vergeten, maar die komt pas later in 2020.

Hoewel aan het uiterlijk niets gedaan is, kun je de 2020-uitvoering wel in een paar nieuwe kleurtjes bestellen. De Giulia is nu bijvoorbeeld ook verkrijgbaar in sappig groen. Alfisten die graag een beetje autonoom willen rijden kunnen vanaf begin 2020 bij de dealer terecht.



76 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Wat raar dat ze geen joter aan het exterieur hebben gewijzigd. Ik vond de lichten bij lancering reeds verouderd. Spijtige zaak!
@dromedaris: Joter?
@lecomte: jota. Kon niet op het woord komen 😂
@dromedaris: Oh hahaha! 😂
@lecomte: Dat zou voor volgend jaar zijn.
@dromedaris: Geen geld voor nieuwe matrijzen, bovendien verkopen ze zo weinig auto’s dat de bumpermatrijzen die ze hebben nog in nieuwstaat verkeren.
@jochempie: Stelvios zijn erg populair in Italië
@rvandereem: Van Italië alleen kan een autofabrikant met zulke investeringen niet leven..
@Jochempie: ik zie ze hier toch vaak rijden.
@dromedaris:
Dat kan, als je buurman er één heeft bijvoorbeeld. De verkoopcijfers zijn meer dan verdrietig, die kan je gewoon opzoeken.
@dromedaris: eens, net als bij de Ghibli…
@flatsixx: Alle huidige maseratis waren bij launch al op diverse vlakken flink verouderd.
Hoop dat dit met PSA gaat veranderen.
@dromedaris: Voor lichtjes moet je bij VAG zijn.
@dromedaris: Ik vind de Guillia veruit de mooiste in het segment.
Konden ze echt niets beters verzinnen bij de Stelvio voor de uitlaatjes? Wat ziet dat er zielig uit zeg.
Ik vrees dat deze facelift niet veel zal doen aan de slechte verkoopcijfers. Zonde, want de Giulia in het groen ziet er zo wel erg mooi uit moet ik zeggen.
@viezefreddyw: viel mij ook meteen op, beetje jammer zo’n klein pijpie in een groot pijpie
@viezefreddyw: dat is design. Het thema is “borsten”. Komt ook terug bij de twee bobbels op het dashboard.
@mashell: aaaah. Schitterende auto’s ineens! 😋
@viezefreddyw: Wat erg zeg inderdaad… Was bij het huidige model niet zo toch? Vond de uitlaten altijd mooi weggewerkt bij beiden!
Helaas alweer gedateerd. De huidige designtrend zijn strakke en scherpe lijnen, niet deze bollige vormen.
@artje: Uhu, vertel dat aan Ferrari, dat die Roma hopeloos verouderd oogt. De “strakke lijnen” waar je het over hebt zaten al in de BMW E60 uit 2003.
@jochempie: Uhu… zeg je dat ook op verjaardagen enzo? Tenenkrommend.

Verder is het idd zo dat de concepts veel strakkere lijnen hadden en het eindresultaat helaas een redelijke deceptie was.
@bas2014: Ik vind de acceptatie van mijzelf belangrijker dan de acceptatie van onbekenden, dus da’s makkelijk.
@jochempie:

Tjappie
@jagftype: Wat is dat woord?
@artje: Misschien juist goed om je te onderscheiden van de (duitse) massa?
@cazzo046:

Idd, maar dan niet met dit design uit 2009.
@artje: Gelukkig is er dan een alternatief voor mensen die niet voor origami op 4 wielen gaan. Maar helaas is de massa trendgevoelig.
Autonoom rijden in een Italiaanse auto; dat wordt lekker dringen op de invoegstrook, permanent claxonneren en het definitieve afscheid van de richtingaanwijzer.
@RRRobert: 😂
@brammetjedeb: Ik woon sinds 10 jaar in Italië. Op de autostrade, die meestal drie stroken aan elke kant hebben, rijdt iedereen op de middelste strook. italianen kijken goed om zich heen en vinden het daarom niet nodig richtingaanwijzers te gebruiken. Claxonneren doen ze alleen in uiterste nood. Een Italiaan heeft namelijk niet de neiging anderen te vertellen wat te doen.
@rvandereem: #sarcasm
@rvandereem: Dat verklaart wel enigszins de sympathie voor de verkeerde kant.
@rvandereem: Dan woon je waarschijnlijk in Noord Italië, al eens afgedaald naar Puglia/Calabrië?
@cazzo046: Een maand geleden mijn haar laten knippen in Tropea. En daarna cipolle di Tropea gegeten. En 15 km buiten Lecce haal ik mijn wijnen.
@rvandereem: Dan ben ik officieel jalours;)
Prachtig, Zuid Italië, vaak op vakantie geweest.
Maar om nou te zeggen dat er netjes gereden wordt, kan me de kustweg herinneren van Reggio Calabria naar Catanzaro, diverse bijna dood ervaringen onderweg;)

Lecce is trouwens waanzinnig mooi.
@RRRobert: let maar eens goed op, die richtingaanwijzer wordt in Italië meer gebruikt dan in Nederland. Te vaak zelfs, staat zowat permanent aan, zeker op de linkerbaan. Heerlijke🖕 houding 😂
@bischero: zullen dan ook veel stuurkolom modules vervangen dan ook, of niet??😜
@RRRobert: wees niet bang. Het zal meer kapot zijn dan dat het werkt.
Kortom, extra kleuren en wielen, en de welkome update van de multimedia. Helaas niet voor in de markt, maar wat zou ik graag zo’n Giulia leasen!
@dutchdriftking: hear hear!
De groene, zeker weten, die wordt het voor mij 💚
Een Stelvio in Dacia Duster-Orange Atacama.

Meh.
Ik had meer wijzigingen verwacht. Voor mij prima, nu hoef ik geen nieuwe aan te schaffen!
Wat een ongelooflijk slechte pers-foto’s… Die kleur van de Stelvio is niet om aan te gluren. Helpt het hele design naar de knoppen. En die pijpjes zijn natuurlijk ook een ontzettend sneu gezicht. Dat zien ze daar zelf toch ook wel??
@poes: Nee man, allemaal liefhebbers daar.
@poes: Die pijpjes zijn echt, poes.
@poes: Die trend met die pijpjes mogen ze wat mij betreft sowieso afknallen. Ook “goed weggewerkte” pijpje zijn toch de ultieme sneuheid
Prima update. Blij dat Alfa het voorbeeld van BMW volgt en naast de touchbediening ook nog een draaiknop aanbiedt. Extra kleurtje is ook welkom, maar het mogen er nog een stuk meer zijn, want het palet is nu vrij beperkt. Wordt tijd voor een Individual program.
Prima wijziging. Een goede infotainment was naar mijn mening het enige wat nog ontbrak. Qua rijden en sturen is dit wel de benchmarkt (althans als je van sportief en direct rijden houdt). Blijf het een mooie verschijning vinden (misschien wel steeds mooier sinds introductie 2016) wanneer je een guilia in je binnenspiegel ziet. Stelvio vind ik maar niks, net zoals veel andere SUV’s, simpelweg niet mijn ding. Doe mij maar de 280pk veloce uitvoering.
Ipv die “updates” hadden ze beter een
Hybride model oid kunnen lanceren . Dat zou misschien wat zoden aan de dijk zette
@tvr1974: Komt er aan… met 60pk elektromotor. model 180pk + 60 elktro. en dan de veloce 280 + 60 = 340 pk.
Pfff. De azijn was zeker weer in de aanbieding.
Geweldige auto, wij hebben de Giulia sinds april 2019 en zijn zeer tevreden.
2.0 met 320pk Squadra tuning is geweldig. Mooie update en kleuren.
@quadrajeep: is ook echt een geweldige auto. Nu al bijna 2 jaar een 2.0 en echt fijn rijden. Nb ik vind persoonlijk die console update minder geslaagd, beetje veel bling bling.
@quadrajeep: goeie keus hoor. Heb je ook het performance-pack?
Pwoah, mooi interieur op foto 7 zeg!
Man man man, dat uiterlijk dat is toch jammer zeg, hadden ze de kans om de foutjes weg te werken en de boel wat strakker te maken doen ze het niet. Zonde, want ze waren bij de introductie al verouderd, maar echt mooi worden ze ook niet oud. Helaas pindakaas.
Het is van alles nét niks.
Design van de buitenkant: geweldig goed, maar niet spannend.
Interieur: ziet er fraai uit, maar tegen het saaie aan.
rijgedrag: fijn, maar niet adembenemend

Een beetje alsof je een Opel Insignia koopt. Maar dan uit Italië.
Goed en degelijk, maar wel mèh.
@technofreak: Welke auto in z’n klasse heeft een beter rijgedrag?
@karaya: Wouter was erg positief over de M340i, die is wss wel iets duurder dan een Veloce
@technofreak: lijkt me toch echt een kwestie van smaak. Ik vind het design namelijk verre van saai. Het rijgedrag? Heeft Alfa eindelijk weer eens een RWD met uiterst sportief DNA is ook ook niet goed. Ik ben oprecht benieuwd wat jij qua rijden beter vind? Ik was helemaal lyrisch en heb genoeg alternatieven mogen proberen. En dan nog het vergelijk met een insignia, volgens mij heb jij daar nog nooit in gereden, of in de guilia niet. Dat is totaal niet te vergelijken namelijk. Bijna het tegenovergestelde qua rijgevoel.
@kevin1989 en @karaya: lezen jullie met je ogen, of met je onderbuik?
“rijgedrag: fijn, maar niet adembenemend”: staat daar dat het een schijtauto is om te rijden, of maken jullie dat er van rechtsdragend, net onder de navel? ;-)
@technofreak: Welke auto in die klasse heeft wel een adembenemend rijdgedrag volgens jou?

Als die niet bestaat lijkt het me een beetje overbodig om het erbij te vermelden.

De enige kandidaat is de 3- serie. Heb de nieuwe niet gereden maar het lijkt me sterk dat die een klasse beter is dan de Giulia. De oude is dat zeker niet. (absolute vedette of niet)

En de Insignia erbij halen als vergelijkingsmateriaal lijkt me een teken van kwade intenties. Die is net zo dynamisch als een broodje makreel.
@karaya: heb de nieuwe gereden en die is echt heel fijn. Het interieur ziet er ook echt top uit. Als je daar in gereden hebt wil je niet meer zo’n verouderde Giulia…
@freezzr: Ik zie dat verouderde niet, maar ik ben dan ook niet van de playstation generatie.

Zoals ik al eerder opmerkte, het lijkt me sterk dat de nieuwe drie qua rijgedrag over de Giulia heen gaat. Dat de 3 vol met moderne gadgets zit geloof ik meteen.
@karaya: PlayStation-generatie? Wat betekent dat? Ik ben 40. Is dat een compliment dan?
@freezzr: Ik ben bijna 48.
@freezzr: …totdat je in zo’n Giulia gereden hebt.
Een motor met een pk of 400 tussen de Veloce en de Q dat mis ik.

Lijkt me niet zo moeilijk.

En een scherpere Quadrifoglio.
@karaya: nee idd, gewoon een guilia 2.0 kopen en die stage 2 tunen
@por100: Zit je op 320pk voor zover ik weet.
“er zat een update van de Giulia en Stelvio aan zat te komen.” Hoe zat was je?
Het is wel fijn om te weten dat deze modellen over tien jaar nog steeds in productie zijn..
Best knap om een auto te bouwen die iedereen mooi vindt maar niemand koopt/least.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).