
Overbodig ja
Er zijn van die momenten waarop je denkt; waarom doe je dit? In het geval van de nieuwe Nissan Micra bijvoorbeeld. Want serieus, wie zit hier nou op te wachten? Dit is echt de vleesgeworden uitwas van het woord overbodig. En dan zijn wij in Nederland ook nog eens de eersten die hem kunnen kopen…
Het is namelijk een Renault 5, die niet net zo leuk is als een Renault 5, maar wel meer geld kost. Dat zit zo, een 5’je krijg je al vanaf € 24.990 en zijn overbodige aftreksel kost je zomaar 5 ruggen meer; € 29.590. Je kunt wel zien dat ik er niet voor gestudeerd heb, want ik begrijp het oprecht niet.
Overbodig ja
Laten we eerst eens die mening laten voor wat hij is, maar gaan kijken naar de harde feiten. We weten dus al dat hij -kaal- 29.590 euro kost. Een smak geld. Maar wat krijgen we daar dan voor? Is hij echt zo overbodig?
Laten we dat even door de reclamegoeroes vertellen. Zij zeggen: “De nieuwe Nissan Micra is beschikbaar in drie versies: Engage, Advance en Evolve. Die combineren een rijke uitrusting met een scherpe prijs en een onderscheidend design. Bovendien valt de actieradius hoger uit dan eerder geschat. De Nissan Micra wordt geleverd met 5 jaar/100.000 km fabrieksgarantie.
De Engage is voorzien van een 90 kW sterke elektromotor en een 40 kWh-batterij. Daarmee laat de MICRA een WLTP-actieradius tot 319 km noteren, ofwel 7 km meer dan eerder geschat. Joepie!
Bij de Advance is er de keuze uit de genoemde aandrijflijn met 40 kWh-batterij en een krachtiger versie met 52 kWh-batterij. Met de grootste batterij biedt de Micra een actieradius tot 419 km , waarmee het rijbereik 9 km hoger uitvalt dan verwacht. De ‘geruststellende actieradius’ (aldus nde reclamebobo’s) wordt bij de Advance 52 kWh gecombineerd met een 110 kW elektromotor, een 100 kW DC-snellaadvermogen en een ‘nog rijkere uitrusting’. Kosten? 34.590 keiharde euro’s.
De topversie is de Evolve en die heeft onder meer Two Tone lak en een elektrisch verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel. Dat wil je wel hoor, vet… De Evolve is er uitsluitend met de 52 kWh-aandrijflijn. Die is er vanaf 36.490 piek
Kortom, overbodig. Want als je toch voor een nieuwe auto gaat, dan wil je toch het origineel? Eentje waarbij het retro-uiterlijk ook nog ergens op slaat? Dus ja, kies de Renault 5.
Die is nog goedkoper ook…





Zou dat prijsverschil een afspraak zijn tussen Renault en Nissan ofzo? Want 18% erop voor enkel een ander uiterlijk, vrij gortig.
Verkopen ze Renault in het verre oosten? Of in Amerika ( noord en zuid)? Misschien verkoopt Nissan daar beter.
Zou wel eens willen weten welke gedachten hier achter zitten bij de afdeling marketing. Wat is het plan hier ?
Voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, die denken dat ‘Japans’ beter is dan ‘Frans’? Je ziet hetzelfde terug bij al die omgekatte Renault modellen die met de meest minimale aanpassingen nu als Mitsubishi worden aangeboden, tegen een hogere prijs.
‘Japans’ is ook veel beter dan ‘Frans’.
Weet ik niet, Frans eten, Franse muziek, Franse levenshouding, Franse nucleaire installaties, allemaal veel beter dan de Japanse versies. De beste Japanse sportwagen van dit moment is een omgekatte BMW, de beste Franse sportwagen is een Bugatti. Japan is passée…
Hmm, de beste sportwagen een Bugatti… de snelste misschien maar de beste, loei zwaar en heel breed, heb er nog nooit in gereden maar ieder heeft zijn eigen smaak.
Frans eten beter dan Japans eten?
Zoals bijna altijd schrijf je weer je reinste onzin Mashell
De Fransen hebben haute cuisine, de Japanners hebben nog steeds niet door dat je de vis eerst moet bakken voordat je die in de sushi stopt!
Werd er ook niet geopperd dat de Micra een sierlijker uiterlijk heeft, waardoor deze vermoedelijk/hopelijk meer vrouwelijke kopers trekt?
Ik heb niets met franse auto’s, heb zelf een micra en nog zou ik van deze twee zonder twijfelen de renault kiezen.
Dat is inderdaad een behoorlijk groot prijsverschil voor een auto die er niet alleen minder mooi uit ziet, maar ook niks extra’s biedt voor die extra vijf ruggen.
Nissan had wat mij betreft het voorbeeld van Ford moeten volgen. Die hebben met de Explorer EV ook flink leentjebuur gespeeld bij Volkswagen, maar hebben wel hun best gedaan om er iets unieks van te maken. Nissan had zoiets ook kunnen doen met een volledig nieuw design op het platform van de R5, of een “retro” design dat meer leunt op het design van de K12 Micra. Niet dat ik dat zo’n knappe hatchback vind, maar dat was wel een auto met echt een eigen gezicht.
Nissan had eigenlijk gewoon vol moeten inzetten op het design van de derde generatie Micra en à
De R5 is uiteraard de mooiere auto en is de Nissan is vermoedelijk kansloos.
Maar je vergelijkt niet helemaal eerlijk. De goedkoopste Renault kan niet snelladen!!
De Nissan blijft duurder, maar het prijsverschil is kleiner.
@nicolasr: De goedkoopste Renault 5 is de versie met 95pk motor. Die is er niet voor de Micra. De goedkoopste Micra heeft 120 pk (=90 kW – ben je daar mee in de war?). Als je die motor in een Renault 5 wilt hebben dan ben je minstens €27.990 kwijt. Dan is het verschil nog ‘maar’ €1600.
Jullie zouden eens een artikel moeten besteden aan de meest gebruikte locaties voor promotiefoto’s. Ik denk dat deze (Heydar Aliyev Center in Baku, Azerbeidzjan) hoog op de lijst zou staan. Samen met de Pérgola fotovoltaica in Barcelona.
En die moderne villa’s met platte daken ergens in de woestijn. Of zouden het stock foto’s zijn waar de auto’s ingeshopt worden.