Kijk nou, het is de Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+

Auteur: , 46 Reacties

Meer heb je niet nodig. Toch?

Leuk en aardig, die 4.0 biturbo V8’s van Mercedes-AMG. De nieuwe in-lijn motoren die AMG lepelt in de 53-modellen zijn eveneens prima en schelen een slok op de borrel als het gaat om het prijskaartje. Op basis van de nieuwe GLE introduceert Mercedes-AMG een 53 4MATIC+ variant. En het is een knappe kar geworden.

De autoindustrie is heel ver gekomen met de techniek omtrent viercilinders, maar wees eerlijk. Dit soort auto’s rijden het lekkerst met minimaal een zijdezachte zespitter onder de kap. Deze nieuwe Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ komt met een 435 pk en 520 Nm sterke 3.0 liter turbo zes-in-lijn. Gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT TCT 9 automaat en vierwielaandrijving snelt dit monster in 5,3 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is uiteraard elektronisch begrensd op 250 km/u. Naast de verbrandingsmotor, beschikt de GLE 53 over een 48v hybridesysteem. Mocht er extra power nodig zijn, dan levert deze ‘EQ Boost’ tijdelijk nog eens 250 Nm aan koppel. Dit systeem helpt de motor tevens bij het optrekken vanuit stilstand, zodat de zescilinder minder hard hoeft te werken en daardoor minder brandstof verbruikt.

Het uiterlijk is als een echte Mercedes-AMG. De Panamericana grille, de nodige badges en vier ronde uitlaten laten zien dat je niet met een instapmodelletje te maken hebt. Mocht deze GLE 53, om wat voor reden dan ook, te mild zijn dan zul je nog even geduld moeten hebben. De GLE 63 (S) laat nog even op zich wachten.



46 reacties

Ik keek nasr de grille en zocht dringend een emmer 🤮

Zonde want Mercedes heeft tegenwoordig anders zo mooie auto’s
Ik heb net het artikel gelezen en ben nu alweer vergeten om welk model het ging. Zo spannend zijn de wagens van Mercedes tegenwoordig.
Wat een slome bek heeft de nieuwe GLE zeg. Heel lelijk. Jammer.
Net als BMW zou ook Mercedes zijn designers naar huis moeten sturen. Nu weet dat team niet wat ze moeten tekenen van gekkigheid en dan krijg je dit soort lelijke auto’s.
@kroon: ja, want die ontwerpers ontwerpen alleen maar dingen die iedereen lelijk vindt… oh wacht, die iedereen maar al te graag koopt.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik de GLE een mooie auto vindt. Wel staat de panamericana grille beter dan verwacht.
@pordon: Idd eerst eens in het echt bekijken vooraleer te beoordelen. Wel ben ik geen fan van LED-signatuur bij MB. Een allegaartje van vanalles en nog wat, geen lijn in te trekken. De achterlichten van de GLE zien er imo niet uit en dat wordt geaccentueerd door de aparte LED-lijnen.
Dit, of een RSQ5 met 5 pitter?
@dutchdriftking: RS Q3 bedoel je?!
@ghost: Als de RSQ5 deze motor ook krijgt, zou niet vervelend zijn toch? Natuurlijk zou de 450pk RS4/5 V6 ook leuk zijn, maar die 5 pitter is wellicht nóg leuker.
@dutchdriftking: RSQ 5 is toch meer een GLC concurrent? Ik heb liever de GLE overigens, wst een super dashboard, en de aandrijflijn van 6 in lijn icm mild hybrid lijkt mij ook erg lekker.
@rrk147: Ik had de wagen op de foto’s kleiner ingeschat. In het huidige modellengamma van Mercedes zie ik door de bomen het bos niet meer….. Maar dan zou de GLE een SQ7 concurrent worden. En die V8 TDI is ook niet vervelend…
@dutchdriftking: ja, dat kan ik mij voorstellen…. Het wordt idd wat veel en onoverzichtelijk. Een SQ7 is ook niet verkeerd nee!
@dutchdriftking: Doe mij sowieso maar een Q5.
@smex: Lastig, ik vind dat beide merken veel fijnere auto’s aanbieden. voor het zelfde geld een S4 of C53 AMG aankleden is toch leuker!
In deze auto moet je verplicht luisteren naar “Puri x Jhorrmountain x Adje – Coño” terwijl je door 010 rolt.
@Jochempie: dit is waarom ik dagelijks op Autoblog kom. Je reinste cultuurverrijking dit!
@gulli: Eerst nog even langs JD Customs voor een gouden wrapje.
@Jochempie: Of matzwart met 24” sloffen, verduisterde achterlichten en -ramen en de logo’s er vanaf..
Ik snap die badging bij Mercedes niet meer. Eerste had je een 450, toen 43, en nu een 53 voor de 6-in-lijn…verwarrend als je het mij vraagt.
@ghost: die 450 hebben ze niet in veel auto’s geleverd, en maar 14 maanden lang. Toen werd het duidelijk dat ze dat ‘3.0 V6 AMG blok’ overal in gingen douwen en noemde ze m maar 43 AMG.
Het 53 blok is een 6-in-lijn en als ie 53 heet komt ie altijd met dat klein beetje hybrid gedoe. En dat is in principe perfect voor NLse markt, want het zal vast lekker rijden en het doet het goed op de WLTP proef.
Nu is het alleen nog wachten op Wouter en Casper die grapjes gaan maken over het niet werkende touch screen.
@gregorius: Algoed heeft mercedes geen touchscreens:-D
@gregorius: je kunt veel zeggen over de touchscreens van Mercedes, maar dichter bij de smartphone-ervaring kom je niet. Dat doen ze wel echt goed daar. Verder is het inderdaad niet zo veel aan.
@gregorius: de GLE heeft wel een touchscreen.
@pordon: wacht: ze hebben dus wel de versie met touchscreen, maar ze kiezen er gewoon voor om het niet in bepaalde 53 AMG modellen van >100k te stoppen? Machtig mooi!
@gregorius: Heeft niet zozeer iets met 53 AMG modellen te maken maar met wanneer de auto zijn meest recente facelift heeft gehad of als volledig nieuw model is onthuld. Alle modellen die na de A-klasse in het nieuw worden gestoken krijgen een touchscreen. Alleen de C-klasse heeft de pech dat de facelift vrijwel tegelijk was met de nieuwe A-klasse. Die heeft dus nog niet het MBUX systeem met touchscreen. Dat vind ik wel een kwalijke zaak. Maarja de marketing boys zullen het wel zo bedacht hebben om de nieuwe A meer in het zonnetje te zetten.
@pordon: die E53 coupe die ze aan de tand voelde, heeft wel die displaywand als display, maar geen touch screen. Update, refresh, modelyear: dat soort dingen moet je gewoon vervangen. Ik geloof zeker dat mensen dit ding laten staan omdat er geen touchscreen in zit. Maar misschine heb ik t ook wel fout.
@gregorius: Als ze dat zouden doen bij elk nieuwtje als er weer een nieuw model komt dan blijven ze aan de gang. Mercedes verkoopt momenteel de meeste auto’s wereldwijd van de duitse 3. Ze zullen dus wel weten wat ze aan het doen zijn.
@ghost: ik snap nu eindelijk waarom auto’s al maar breder worden: anders past de typeaanduiding niet meer achterop.
(ook zal het niet meevallen om deze typeaanduiding met een serieus gezicht aan familie of vrienden te vertellen)
Al leggen ze er honderdmiljoenmiljard pk in. Die C-stijl verpest de hele auto in mijn ogen en daardoor heb ik dit model nooit mooi kunnen vinden. Lijkt net een dakkapel. En het interieur is opzich niet lelijk, maar ik krijg er wel een goedkoop gevoel bij. Gewoon een lange tablet op het dashboard plakken en klaar.
@berlinetta: Ja, dat behandelen ze nu als een “iconisch stijlelement”, zoals de C-stijl van de Golf.
@jochempie: Van mij mogen ze het per direct achterwege laten. Vond het al lelijk bij de introductie van de M-klasse of ML-klasse of hoe dat ding toen ook heette.
@berlinetta: Inderdaad. Dan is die GLC een heel stuk mooier.
Deze C-Stijl doet me ook nog aan die oude SsangYoung’s denken. En dat is geen compliment.
@cossiekiller: De GLC is inderdaad een stuk fraaier, maar die auto vind ik teveel lijken op de C-klasse. In mijn ogen is het ook niets meer dan een C-klasse die wat hoger op z’n poten staat (krijg er een beetje een C-klasse CrossCountry-gevoel bij). Ik had het leuker gevonden als er wat meer onderscheid in zat.
Dit model ziet er zo 2014 uit.
Ouch. De grille is mij ietsje te erg.

Op papier vind ik de ’53 AMG’ serie verreweg het meest aantrekkelijk. Een zes-in-lijn. Assistentie van een 48v motor. Vierwielaandrijving. Relatief rijke uitrusting. Kortom, precies hoe je een Mercedes wil hebben.

Hopelijk is het mogelijk om die techniek en uitrusting te combineren met zónder die AMG prullaria. Dit is geen AMG-motor, dit is geen AMG onderstel en het is geen AMG transmissie. Daarvoor is het geen AMG en zijn alle AMG badges, bumpers, uitlaten, velgen en dergelijke compleet overbodig en ongepast. Een Mercedes heeft de neiging nogal snel ‘fout’ te worden als je ‘m verkeerd uitvoert.

Misschien een ideetje om naast een AMG-E53 te komen ook een ‘Designo-E53’ te lanceren? Zelfde aandrijflijn, maar dan met fraaie lakkleuren, prachtige leersoorten en wat ‘elegantere’ velgen.

Een beetje dit idee:
https://i.wheelsage.org/pictures/m/mercedes-benz/e_400_cabrio_25th_anniversary/mercedes-benz_e_400_cabrio_25th_anniversary_15.jpeg

Moet toch wel te doen zijn? Niet alles hoeft sportief. Zeker niet een 2 ton wegende crossover.
@willeme: Wellicht dat het Business-pakket zoals je dat op 63 AMG-modellen kan bestellen ook ooit naar de 53 AMG-modellen komt.
@willeme: De E400 heeft volgens mij ook een 48V Hybride component toch? En die 50 KW die je dan nog mist tov de GLE 53 kan er vast wel bij gechipt worden. Dan heb je in principe hetzelfde pakket als een E53, maar dan wel enigszins stijlvol.
@willeme: ik denk dat de GLE 450 4-matic ook al aan je eisen voldoet. 367pk 6-in-lijn, 48v ondersteuning met 23pk en 250nm boost functie en te bestellen zonder AMG opsmuk. Basisprijs zal ook een stuk lager liggen en dus kan je flink wat vinkjes zetten in de optielijst.
Kan deze 4matic+ ook alleen de achter wielen aandrijven
Oogt fijn! Dat komt helaas niet door de auto maar de lekkere setting van het mooie weer wat me doet denken aan de zomer..
Waarom heeft Autoblog bijna nooit HD afbeeldingen in hun artikels? Of is dat alleen zo in app?
Ik geloof er niks van. Achterop de wagen staat AMG GLE 53. Als het een AMG GLE 53 4matic+ was stond dat er wel achterop.
Wat zijn die echte uitlaten een verademing.
Nee dit is het hem toch niet, ik zou toch voor de concurrent uit Ingolstadt gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).