• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Klaar met die lichtbalken”, aldus grootgebruiker van lichtbalken

Auteur: Loek, gepost 12 september 2025 om 19:05 – 7 Reacties

Een trend is aan zijn einde als het ligt aan een belangrijke speler die furore maakte met de trend van lichtbalken.

Het introduceren van ledlampen in koplampen van auto’s had in theorie veel voordelen voor de herkenbaarheid van verschillende modellen. Je kan ledverlichting immers letterlijk en figuurlijk flexibeler inrichten in een koplampcluster. Gek genoeg is het tegenovergestelde gebeurd. Veel merken kiezen voor exact dezelfde aanpak. Aan de achterkant was dit al een tijdje zo, maar nu begint het aan de voorkant ook steeds meer te gebeuren. We hebben het dan natuurlijk over lichtbalken, waar de achterlichten voorzien zijn van één lange ledstrip.

Hyundai

Je mag dus wel degelijk spreken van een trend. Alleen designers lijken weer een beetje klaar te zijn met deze trend. Tenminste, sowieso één designer van een merk dat veel doet met doorlopende lichtbalken. Uiteraard hebben we het dan over Hyundai. Na allerlei gekke dingetjes met ledverlichting was het de Staria en later de Kona waar Hyundai de zogenaamde Seamless Horizon introduceerde. Een compleet ononderbroken lichtbalk aan de voorzijde, in het geval van de Kona zelfs aan de achterzijde.

Klaar met lichtbalken

De designchef van Hyundai genaamd Simon Loasby meent dat het wel weer klaar is met die lichtbalken. “We hebben ze gebruikt, maar het is wel weer mooi geweest.” Hij meent dat het mooi en uniek was op auto’s die des tijds een volledige lichtbalk kregen (zoals de Kona en de auto die er als eerste mee was, de Grandeur) en Loasby heeft er absoluut geen spijt van. Alleen inmiddels is het qua geld moeilijk om ermee verder te gaan voor het feit dat het ‘niet nodig’ is voor markten buiten China. Aldaar is een herkenbaar front qua verlichting zowat een pre dezer dagen, maar buiten China zegt men dat het wel een tandje minder kan.

Geen matroesjka’s

Hyundai gaat verder met de strategie waar ze al mee bezig waren wat verlichting betreft. Namelijk dat elk model een herkenbaar design krijgt, maar dan met hun eigen karaktertrekjes. Zo heeft een Tucson weer een heel ander front dan een Ioniq 9, om iets te noemen. De Ioniq 3 die als concept is voorgesteld heeft wel een soort lichtbalk, maar dan onderbroken met de vier puntjes van Hyundai voorin (de letter H in morse is vier keer kort, waardoor het merk vier puntjes veel gebruikt op hun auto’s). In ieder geval wil het Koreaanse merk niet een ‘matroesjka-strategie’ gebruiken, waar elke auto een vrijwel gelijke auto is aan zijn kleine en/of grotere broer. (via Car Magazine)

Ook interessant!

  • Drie Hyundai-medewerkers komen om tijdens testen auto
  • Luuk kocht zijn TWEEDE Hyundai i30N Performance #MijnAuto
  • Hoe spreek je 'Hyundai' eigenlijk uit?
  • Bonkige offroader is niet de auto die je verwacht

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, lampen

Vorig bericht: « Krijgt Europa een ‘Kei Car’-categorie?
Volgend bericht: Mercedes: “wij gaan helemaal geen BMW-motoren gebruiken” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    12 september 2025 om 19:42

    Zo’n lichtbalk vind ik nog wel prima. Vooral achter. Mijn auto uit 1993 heeft het ook, alhoewel niet verlicht. Maar die kermisverlichting in de grille, of het logo achterop, dat is echt tokkie. Alleen het kamp is volgensmij jaloers op zoiets.

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    12 september 2025 om 19:55

    Wat een mooi ontwerp!

    Gewoon een stoere kleine coupé. Clean, maar wel met heel geraffineerde details zoals de achterste wielkasten en het bijzondere dashboard.

    Als ze de kuipstoelen iets prakttischer maken en er gewoon getint glas inzetten kan hij wat mij betreft zo in productie.

    Login om te reageren
    • ejpotter zegt

      13 september 2025 om 17:02

      Het is geen coupé maar een hatchback. Hyundai noemt het design “Aero Hatch profile.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    13 september 2025 om 07:43

    .De logische volgende stap is lichtbalken over de flank, voor de veiligheid…
    Maar de lichtbalken voor een achter mogen wel iets origineler vormgegeven dan zo’n rechte streep. Robocop is ook alweer bijna 40 jaar oud.

    Login om te reageren
  4. tjorque zegt

    14 september 2025 om 09:20

    Twee aparte lichten zijn veel beter om in te schatten hoe snel een naderend voertuig op je afkomt, door het “perspectief effect”.

    Wat mij betreft kan die unibrow zo snel mogelijk weer afgeschaft worden. Het is een leuke look maar inherent een stuk minder veilig.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 september 2025 om 10:30

      Niet gewoon beter maar veel beter… En hoezo kun je aan lichten die naast elkaar zitten met anderhalve meter er tussen de afstand inschatten beter inschatten dan met 1 licht? De afstand van een motorfiets kun je ook niet inschatten? Kun je aan het licht van de sterren zien welke verder weg staat? Ik ben namelijk bang dat heel je perspectief effect niet eens bestaat.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        14 september 2025 om 10:49

        @mashell: ik heb toevallig ervaring met een Kona zoals op de headerfoto. Als je enkel de dagrijverlichting aan hebt, bestaat de lichtbalk uit twee losse strips. Doe je de stadslichten aan, dan zijn de losse strips fel verlicht en het stuk ertussen gedimd verlicht, waardoor nog steeds die strips los te zien zijn. Pas als je het dimlicht gebruikt, en dus nog twee duidelijke koplampen eronder hebt, dan is het één lange doorlopende lichtbalk.

        Volgens mij is dat omdat officieel een unibrow als dagrijverlichting niet toegestaan is als je niet duidelijk twee losse verlichtingselementen erbij laat branden.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North