
Plannen van de EU zouden betekenen dat Europa het Japanse voorbeeld volgt van een categorie compacte, goedkope auto’s.
Uiteraard zouden we allemaal graag Europese auto’s rijden, want we zijn trots op ons eigen continent. Maar dan moeten we natuurlijk niet aan alle andere kanten (vooral de oostkant) ingehaald worden op technologisch gebied voor minder geld. Oftewel: de Europese auto-industrie heeft het moeilijk. Er moet een goede strategie komen om auto’s betaalbaar te maken, terwijl ze ook hun steentje bijdragen aan het reduceren van uitstoot.
Planning voor 2035
Het idee was natuurlijk om ervoor te zorgen dat er tegen 2035 geen enkele auto die CO2 uitstoot verkocht wordt. Alleen steeds meer wordt het duidelijk dat dit streven wellicht iets té ambitieus is. Vandaar dat de EU met een voorstel gaat komen om de auto-industrie klaar te stomen voor de volgende stap. Om tot een conclusie te komen, hebben vertegenwoordigers uit de EU (en natuurlijk Ursula von der Leyen) bijeen gezeten met vele topmannen van Europese automerken om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Daarover bericht Reuters.
Bedrijfswagens
Dat emissievrij tegen 2035 lastig wordt, is erkend. Maar waar winst te halen valt is ook besproken. Zo worden bedrijfswagens als belangrijke factor genoemd. Het marktaandeel van elektrische bedrijfswagens in de hele EU is nog maar 8,5 procent. Daar valt dus nog winst te pakken, want er komen natuurlijk steeds betere en potentere elektrische busjes en vrachtwagens op de markt. Alleen de betaalbaarheid ervan is natuurlijk een groot vraagstuk.
E-fuels
Ook al wordt het nog niet volledig specifiek, er lijkt ook gesproken te zijn over synthetische- of biobrandstoffen en de inzet daarvan. Natuurlijk om ervoor te zorgen dat brandstofmotoren nog wel kunnen bestaan, alleen ook minder tot geen CO2 uitstoten. Of dat net zoals Brazilië wordt met een verplichting voor voorbereiding op ethanol is niet bekend.
Kei Cars
Maar dan eentje die wellicht interessant kan worden. Er is een voorstel op tafel gelegd voor een speciale categorie voor kleine auto’s. Waar er subsidie of ander belastingvoordeel kan komen voor auto’s die in een bepaalde grootte of prijsklasse komen aan de onderkant van de markt. Iets wat we in principe kennen vanuit Japan en hun Kei Car-regels. Daar is al jaren een segment voor kleine, goedkope auto’s met kleine motoren om de uitstoot te drukken. Zo verbiedt Japan bijvoorbeeld ook het betreden van bepaalde gebieden in Tokio met een auto die niet onder deze regels valt. De Europese versie hiervan zou vooral gebaseerd worden op EV’s, maar pusht hopelijk wel fabrikanten in de richting van goedkope kleine elektrische auto’s die vervolgens met voordeel aan de klant verkocht kunnen worden.
Von der Leyen meldde eerder al dat de auto-industrie een belangrijke pilaar is van de EU en ziet ook wel brood in een Kei Car-achtige klasse. En ook al wordt het nog concreter dan dat: Von der Leyen weet zeker dat de toekomst elektrisch is. We zouden bijna zeggen, waarvan akte.





Kan dat alleen maar toejuichen. Maak maar een regel die zorgt dat er kleine, maar toch praktische EV’s komen. Al die lompe hokken nu met een motorkap ter hoogte van je middel, met de uitstraling dat ze off road kunnen terwijl niemand dat doet. Onzinnig. Formaatje Honda Jazz bijvoorbeeld, dat zou top zijn. Praktisch doch compact.
De klasse met compacte auto’s, de echte Mini’s, die nu onbetaalbaar zijn geworden vanwege alle veiligheids- en milieu-eisen. Die door veel fabrikanten uit hun gamma zijn gehaald. Ben benieuwd of die terugkomen.
Ben nu in Japan en daar is de helft van de auto’s en bestelauto’s van het type kei-car. Leuk om te zien maar waarschijnlijk niet voldoende voor de Europese veiligheidsnormen…
Gewoon vrijstelling van bepaalde EU regels voor EVs onder de 1000kg. Misschien zelfs BTW vrijstelling.
Kunnen de fabrikanten zelf met keuzes komen voor vorm en functies…
Vrijstelling btw lijdt niet.per definitie tot een lagere prijs. Auto’s worden ‘marktconform’ geprijsd.
Veel te langzaam in het verkeer, verschil tussen veel te krachtige EV’S en benzineauto’s is nu al levensgevaarlijk. Persoonlijk vind ik de Kei cars geweldig want zijn vaak erg luxe en uitstekend afgewerkt.
Welke Kei car models zijn vaak erg “luxe” afgewerkt?
Hoezo veel te langzaam? Mijn vrouw rijd in een 75pk twingo en is in de randstad vlotter weg dan elke grote SUV. Is dat een auto om 200km snelweg met te doen? Neen… Maar ideaal voor in de stad. En zeker niet langzaam. Het zijn door zo idiote vooroordelen dat heel die SUV gekte begonnen is. Een 800kilo auto heeft geen 200pk nodig.
Ik hoop van niet, want binnen 5 jaar zijn er extra regels voor extra belasting op alles groter dan een Keicar, en ook extra regels waardoor alle andere autos rekening moeten houden in hun design met de “kwetsbare” keicars en dat soort onzin….
Probleem ; de markt voor keijidosha is zo groot omdat voor een enorm gedeelte van de bevolking het de enige auto is die men op kenteken krijgt.
Verbruik is leuk maar aangezien “regular” momenteel rond een euro de liter zit telt dat niet zo hard.
Met name kenteken voorwaarden en heffingen zijn de reden dat men in Japan massaal voor een kei kiest.
Wetende dat de schatkist hier geen behoefte heeft aan het extra geld van gepersonalisserde kentekens laat het zich raden wat de kans is van dezelfde soort voordelen voor de kei rijder hier…
Wat in Japan werkt wil nog niet zeggen dat dat ook in Europese landen werkt.
Mw. vd Leyen heeft van achter haar bureau wel vaker last van bureaucratisch wens- en maakbaarheidsdenken maar de praktijk is vaak weerbarstiger.