Klassieker: Audi Sport quattro

Auteur: , 47 Reacties

Soms klopt een marketing-frase dus gewoon wél.

Audi Sport quattro

Op dit moment kennen we de ‘Duitse Drie’. De drie Duitse premium merken die een gigantisch groot marktaandeel opeisen. Van De Duitse Drie kwam Mercedes-Benz als eerste. Het merk begon al meer dan een eeuw geleden met het bouwen van hun eerste auto’s en al voor de tweede wereldoorlog hadden ze al een grote naam vanwege het prestige. BMW voegde zich wat later op het slagveld. Rond 1960 kon het gezien worden als een volwaardige concurrent voor Mercedes. En Audi? Audi kwam van ver, maar de manier hoe is absoluut lovenswaardig. Mede omdat het eigenlijk niet eens de bedoeling was.

Volkswagen Iltis

We schrijven 1977. Twee ingenieurs waren in Finland bezig met het testen van diverse voertuigen. Denk aan de opvolger van de 100 en 80 en enkele VW prototypes. Als ‘reddingsvehikel’ staat er een Volkswagen Iltis klaar. Er is een soort klein parcours uitgezet waar de auto’s op hogere snelheid over heen worden gejaagd. Het valt op dat in de krappere bochten (met name het uitkomen ervan) de Iltis sneller is dan de nieuwe Audi 100 Turbo. Opmerkelijk. Chassis ingenieur Jörg Bensinger komt tot het glorieuze idee om de vierwielaandrijving van de Iltis te combineren met de power van de Audi.

Bensinger klopt aan bij de leiding van technische ontwikkeling, ene Ferdinand Piëch. De achterkleinzoon van Ferdinand Porsche ziet wel wat in het idee. In plaats van dit systeem toe te passen op de 100 stelt Piëch voor om (de nog te introduceren) Audi Coupé (op basis van de 80) te gebruiken. Officieel krijgt de vierwielaangedreven Audi de naam ‘A1’ als werktitel, maar word in in de wandelgangen ‘allrad’ genoemd. Aangezien Audi het latijn is voor ‘Horch’ (de naam van de oprichter van Horch) wordt het getal 4 ook naar het latijn vertaald: quattro.

Audi quattro

Het prototype wordt gebouwd. Het is een mix-and-match van diverse andere Audi onderdelen. De auto staat op de bodemplaat van de Audi 80. De transmissie en ophanging kwamen van de 100. Om het compleet te maken kwam er een vijfcilinder lijnmotor van 2,1 liter groot. Deze werd in lengte voor de vooras geplaatst.

Zowel de Iltis als de prototypes van de quattro hadden géén tussendifferrientieel. Al het testen werd gedaan op de besneeuwde wegen waardoor het niet direct opviel. Totdat de vrouw van ontwikkelingschef Ernst Fiala het prototype mee kreeg om haar bevindingen te delen. Uiteraard had ze geen opmerkingen over overstuur, camber of caster. Neen, de Audi quattro liet zich bijzonder ongemakkelijk inparkeren… Ook op lagere snelheden was de auto op asfalt (parkeergarages) lastiger te rijden. Dat is de reden waarom Fiala en Piëch er voor kozen om een tussenbak te plaatsen.

Audi quattro

Er was een bestuurslid van Audi dat zijn ernstige twijfels had. Op zich leuk en aardig, maar de ontwikkelingskosten rezen de pan uit en er was vooralsnog niet echt een commercieel voordeel mee te behalen. Misschien was het wat voor de motorsport, maar in straatauto’s was het een nutteloos stukje techniek. Piëch, toen al behoorlijk overredend, zette zijn zin door. Om alle bestuursleden te overtuigen organiseerde hij een evenement op de Turracher Hohe pas in Oostenrijk. Deze pas was niet zozeer de hoogste (1.795 meter) maar kende erg steile hellingen (tot wel 23%). Piëch liet grote delen van deze pas overlopen met water zodat er een paar dagen later een gladde ijshelling klaar lag. De bestuursleden werden eerst naar boven gestuurd in een gewone Audi met voorwielaandrijving, en daarna de quattro. Uiteraard haalde de quattro de top wél. Gewoon op zomerbanden, zonder sneeuwkettingen. Piëch kreeg zijn zin: het quattro project werd goedgekeurd.

Audi quattro

Op de salon van Geneve in 1980 werd de auto aan het grote publiek getoond. Het eindproduct heette de Audi quattro en was op het oog een Audi Coupe met extra brede spatschermen. De motor was dezelfde 2,1 5-pitter als in de prototypes. Het vermogen van 200 pk en koppel van 270 Nm mogen er nog altijd zijn. 0-100 duurde slechts iets meer dan 7 seconden en de topsnelheid bedroeg 230 km/u. Om dit in een goede context te brengen. Een Porsche 911 was nipt sneller.

Audi quattro

We focussen ons hier voornamelijk op de straatversie, maar de impact van de rallyauto móet gewoon mede gedeeld worden. Door enkele wijzigingen in het reglement was het, bij toeval, toegestaan om mee te doen met een auto aandrijving op vier wielen. Toen Audi het rally model toonde viel hoongelach nog zijn deel. De auto zou te zwaar zijn. Het vermogen was beperkt en de motor bevond zich vóór de vooras. Komedianten daar in Ingolstadt…

Audi quattro Group 4

En ze kregen gelijk. Want op de openings rally in Monaco was de quattro zeker niet de snelste. Sterker nog, de prestaties vielen een beetje tegen. De quattro was zwaar en complex. De veel lichtere en wendbaardere Renault 5 Turbo van Jean Ragnotti won de rally. Maar de quattro voelde zich meer thuis in minder optimale omstandigheden: gravel, sneeuw, ijs en regen. De Quattro A1 won de rally’s van Finland (1000 meren), Engeland (RAC) en Italië (San Remo).

Audi quattro

In 1982 is het raak. De Audi quattro weet 7 rally’s te winnen en haalde daarmee het constructeurs kampioenschap binnen. De rijderstitel is nog niet binnen, die ging naar ene Walter Röhrl in een Opel Ascona 400. In 1983 is het precies andersom. Hannu Mikkola wint het kampioenschap voor de rijders, maar Lancia weet met de 037 nipt het constructeurskampioenschap te winnen. In 1984 is het dan eindelijk zo ver. Met Stig Blomvqist aan het stuur wint Audi beide titels.

Audi Sport quattro

Deze winnende Audi was de doorontwikkeling van de reguliere quattro, namelijk de ‘Sport quattro’. Om deze rally-versie te homologeren moesten er ook straatversies van gebouwd worden. En zo geschiede. Het nadeel van de Ur-quattro was dat de auto behoorlijk lang en relatief zwaar was. Niet ideaal voor korte bochten. De auto werd drastisch ingekort: 32,5 cm. Om het gewichtsprobleem aan te pakken werden er carrosseriedelen opgetrokken uit bijzondere materialen als kevlar en glasvezel. Nog een probleempje van de ur-quattro was de voorruit, waardoor de coureurs nog wel eens last hadden van schitteringen. Dit probleem kon direct aangepakt worden. De heren technici combineerden de achterkant van de ur-quattro met de voorkant van de 80. Deze had een stijlere voorruit waardoor het probleem met de schitteringen direct was opgelost.

Audi Sport quattro

De motor was nog altijd een 2.1 turbo 5-in-lijn. Dat had te maken met de FIA reglementen. De Sport Quattro had namelijk een joekel van een K27 turbo van KKK met intercooler, waardoor de auto in de 3-liter klasse viel. In de straatauto was dit goed voor 306 pk en 350 Nm, mede dankzij een herzien injectiesysteem van Bosch. De Sport Quattro had verder onafhankelijke wielophanging voor én achter, een vijfbak en ABS, welke eventueel uitgeschakeld kon worden.

Het is overbodig om mede te delen, maar dit was verreweg de snelste Audi ooit gebouwd. 0-100 duurde nu slechts 4,8 seconden. De topsnelheid lag over de 250 km/u. De Sport quattro was lichter, wendbaarder en sneller dan ooit. Maar je moest er wel mee leren rijden. De balans is een beetje onhandig met die motor. Er werd wat gecompenseerd met bredere banden, maar oplossen deed het probleem niet.

Audi Sport quattro

De oplossing zat namelijk tussen de oren. Rij enigszins vlotjes over een B-weg en je wordt helemaal gek van de Sport quattro. Bakken onderstuur, een straffe handbak, lastig te doseren remmen en een flinke lading turbolag… Gevoelsmatig moet je langzamer gaan rijden, maar nee, niet bij de Sport Quattro. Deze auto is maar gebouwd op één setting: 100 % volgas. Constant.

Met meer vermogen konden de differentiëlen beter hun werk doen. Ook voor de remmen gold het zelfde: vól remmen, niet aaien. Dan stopte de Sport Quattro voorbeeldig. Insturen moest ook met volle overtuiging. Abrupt van het gas, heftig insturend om de kont los te maken. De Sport Quattro was heel simpel weer stabiel te krijgen, door volgas te geven en het stuur te richten daar waar je naartoe wilt. Slow in, fast out.

Audi Sport quattro

Alleen als je dat deed, was de Sport Quattro in zijn element. De turbo siste, blies en floot constant. Aangezien er een redelijk turbogat was moest je gevoelsmatig ook nog eens 1 á 2 seconden te vroeg op het gas trappen. De dempers waren aanvankelijk te stijf maar ook hierbij gold: ze moesten op hun donder krijgen.

Uiteraard is het succes van vierwielaandrijving bij de andere merken niet ontgaan. Peugeot (met de 205 T16) en Lancia (Delta S4) kwamen al snel met hun visie op vierwielaandrijving. Beide merken hadden geleerd van de ‘ontwerpfout’ van Audi: namelijk die zware en lange vijfcilinder in de lengte voor de vooras. Voor Audi was dit bewust: dit zorgde voor meer stabiliteit op hoge snelheden en je hield nog binnenruimte over. Het was nog toe te passen voor de straatauto’s. Daar wrong het een beetje voor Audi. Want ondanks dat er een serie T16’s is gehomologeerd had deze auto niets te maken met een 205.

Audi Sport quattro

In tegenstelling tot wat velen denken was Audi zich hier heel erg van bewust. De ingenieurs en teammanager Roland Gumpert (inderdaad, hij begon later zijn eigen automerk) van Audi en de teamleden van Audi Sport baalden enorm van dit nadeel. Daarom begonnen zij in het geheim aan een nieuw project. Deze rally auto maakte weliswaar gebruik van dezelfde onderdelen, maar ze waren anders geplaatst. De motor lag nog steeds in lengte, maar nu tussen de voor,- en achteras.

Audi Sport Quattro S2

Qua uiterlijk leek het nog wel op een Quattro, alleen was de neus net even korter en de kont wat langer. Deze auto heette de Audi Sport Quattro S2 en zou véél competitiever zijn. Walter Röhrl werd door Roland Gumpert uitgenodigd om naar Tsjechoslowakije af te reizen. Bij het dorpje Desna had Porsche een geheime testfaciliteit. Deze locatie werd door Volkswagen gefinancierd waardoor Audi er gebruik van kon maken.

De Sport quattro S2 was een revelatie. Walter Rohrl heeft er enkele tests mee gedaan en was zéér onder de indruk. De Sport quattro S2 was ongeveer net zo snel, maar zo veel vinniger en lichtvoetiger in de bochten. Dit alles zonder dat de auto echt veel instabieler werd op hogere snelheden. Tijdens deze sessies ging het toch nog mis. Eerst werd Röhrl aangehouden door de politie. Deze wilden graag een foto maken, maar Rörhl verzocht om dat niet te doen. In ruil voor een paar rallystarts wilden gingen de agenten akkoord. Maar daar waar je politie agenten op hun gevoel kunt inwerken, lukt dat niet bij spionagefotografen.

Audi Sport quattro S2

Iemand had een Oostenrijks tijdschrift getipt dat er in Desna getest werd met een wel heel bijzondere Audi. De betreffende fotograaf toog naar Tsjechoslowakije en wist een foto (afbeelding boven) te maken welke direct gepubliceerd werd. Dit bracht de top van Audi Sport in verlegenheid. Want er werd aan VW verteld dat ze heel tevreden met de resultaten waren en binnenkort zouden stoppen met hun motorsportactiviteiten. Binnen 48 uur na publicatie werden de prototypes vernietigd. Naar het schijnt staat er nog eentje in een museum.

Audi Sport quattro RS002

Uiteraard waren de technici hier niet blij mee. Ze hadden namelijk nog een project in de steigers staan, de Sport quattro RS002. Dit type van de Sport Quattro was nog veel extremer. Deze auto moest de revanche worden op de 205 T16. De potentie van deze auto was enorm. De vijfcilinder was 610 pk sterk maar kon desgewenst 950 pk leveren. De auto was eigenlijk een buizenframe met een glasvezel body en een vijfcilinder. Meer niet. Met deze auto is niet uitvoerig getest. Na de uitbrander van de vorige keer besloot Piëch zich nu aan de afspraak te houden.

Audi Sport quattro RS002

Daar viel uiteindelijk wel wat voor te zeggen. Want hoe gaaf de RS200, 205 T16, Metro 6R4 en Delta S4 ook waren, ze hadden niets te maken met de huis,- tuin,- en keuken varianten van die merken. Voor Audi was het een waanzinnige stap voorwaarts. Het merk had mede door de vierwielaandrijving een nieuwe en succesvolle identiteit gevonden. Tot op de dag van vandaag zijn de échte Audi’s (A4 t/m A8, Q5-7)) nog altijd met dit quattro systeem te krijgen. Niet het meest wendbaar, niet het snelste en ook niet het spannendste. Maar in elke omstandigheid foolproof, praktisch en veilig. De techniek is gewoon toepasbaar op een straat auto. En daar was het allemaal om te doen.

Audi quattro range



47 reacties

Wat blijft dit toch een machtige machine! Mooi artikel Willem!
@wimbraber: Helemaal mee eens; mis alleen deze link nog van Michelle Mouton over ‘the noise’; aka het gehuil van de 5 cilinder: https://www.youtube.com/watch?v=Xe0uPHIpQEo
@wimbraber: ik denk gelijk aan de dahlback audi’s van weleer. Ik adviseer een ieder om eens te YouTube-en.
@wimbraber: Willem, je bent echt een aanwinst. Goed en leuk artikel!!!
Vind het nog steeds bruut .. Droom er van om dit eens te mogen rijden in de ‘hardste’ uitvoering …
@autodrome: ik heb een keer meegereden in een echte “hardcore” S1 tijdens de Arosa Classic car hier in CH. Zéér indrukwekkend. Ik vond mezelf alrijd een hele held, maar toen realiseerde ik me dat de meneer naast me, Herr Harald Demuth (ex teamlid van Rohl en Mouton) de echte held is. Allememachies ging dat rap de berg hoog. Zo hard als hij reed, dat durf ik in geen 100 jaar.

Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=nMbkkWmvEXY

Ik heb wel een keer in replica’s gereden van de S1 en de ur-quattro. Ook indrukwekkend. Hoe hard die wagens door, maar vooral uit de bocht komen. Holy f@ck…
@fijnkonijn: Rohl = Röhrl

We want eine edit functie :-(
@fijnkonijn: Man, you lucky bastard … Dat kunnen je niet veerl navertellen, naast de Lancia Delta Evo, is dit mijn icoon van roen en nog altijd. Zo veel bruut geweld, dat scheurende, rauwe geluid icm de ongeloofelijke tractie en snekgied in de bochten. Denk dat de huidige wagens er nog steeda een flinke kluif aan hebben. En tja, Wakther Rohrl, man zonder angst, samen met Ari Vattanen, helden, sturen op de mm, nul comforr, ,alles handgeschakeld en veelal zonder stuurbekrachtiging of elektrinische snick-snack, hoogstens een sper-diff. Ondergrond maakte niet uit, droog, nat, bevroren, keihard op het gas … Kijk af en toe nog oud materiaal op YouTube, het blijft geweldig kijkvoer ..
Het idee was toen niet nieuw ofzo ..
Dangel deed dat al sinds jaar en dag met Peugeot ..

Wel leuk die vierkante bakken ..
Sign of the times ..
wordt vast wel weer eens hypermodern ..
@lincoln: Dangel, AMC, Jensen en Subaru waren eerder. Audi was wel de eerste die er een voordeel mee pakte in de motorsport.
@willeme:

AMC Eagle !! Topper was dat ..

Quattro meuk had in Amerika heel veel invloed effies in 2002/2003 ofzo ..
Ineens moest elke fabrikant een 4×4 sedan in de showroom hebben staan ..
@lincoln: waarom nou “meuk”. Een Audi met “echt quattro” (Torsen) is beestachtig goed. Over Haldex wil ik het niet hebben. Net zo min als de soccer-mom huppel-kut met een Q5 of Q7.

Maar laten we het hebben over mensen die van goed materiaal afhankelijk zijn: Hier in Zwitserland hebben de berg-boeren 1 van 2 merken. Ze hebben OF een Subaru staan OF een Torsen-based quattro. Beide rete-goed in de zompige shit. Die boeren sparen hun auto’s niet. Vol deuken en krassen. Voor de boer zijn het werkpaarden. Het spul moet het altijd doen. Ze zitten letterlijk maanden lang in de witte gladde ellende en dan moet je goed materiaal hebben. Schijnbaar weten die bergboeren wat goed is want anders kopen ze echt het niet. Zal ik je het nummer van Herr Hürlimann geven, de boer 1 km van waar ik woon? Kan je het hem zelf vragen. Hij koopt altijd A4 Avant quattro’s (elke 6 a 7 jaar). Zonder verdere opties by the way (want overbodig). Een A6 is te duur en “te mooi”. Hij koopt de A4 quattro alleen vanwege… quattro en omdat ze lang meegaan (relatief lage onderhoudskosten) en niet roesten. Met suffe “ik wil er ook bijhoren door mee te praten” verhalen als olieverbruik of gesjoemel etc. moet je bij hem niet aankomen. Boeit em niet. Weet je wat zijn twee tractoren er door heen jagen…
Leuk artikel, dank daarvoor
Gister nog zien staan bij Jan Los in Dedemsvaart. Welliswaar een replica maar toch blijft een plaatje Dikke bak
De meest epische audi… Heerlijk
Prachtig artikel van een geweldig merk. Zal altijd een van m’n favoriete merken blijven.
leuk artikel, goede kwalitatieve inhoud, +1 dit mag vaker zo
Wat een heerlijk machine is het toch.. Vooral die groene exemplaar is echt porno! Leuk geschreven Willeme, genieten op een zaterdagavond.
@misterdrogba: die groene viel ook mij op, gaaf dat zo’n rare kleur op zo’n auto ineens een hele coole combi oplevert…
leuk artikel! Dacht altijd dat er gewoon een urquattro was. En een iets langere normale versie.
Weer wat geleerd!
http://youtu.be/f841sP_mtyE
Zeer leuk speelgoed en klinkt zo goed.
Ik heb het idee dat ik net naar een Discovery Documentaire heb zitten kijken (van toen ze nog interessante dingen uitzonden). Mooi artikel!
-edit: dank. Is gefixt-
Er staan nog altijd twee Sport Quattros bij de audi dealer in Leeuwarden.
De S1 had een aluminium blok, ipv een gietijzeren, maar Audi had te weinig alu blokken gemaakt en je moest niet naar Ingolstad gaan met je S1 zo deed het verhaal de ronde, ze lokten je vriendelijk weg om vervolgens in record tijd een blokwissel uit te voeren.
Vriend Turbo J paste vaak op een blozend rood exemplaar met het Recaro interieur met Schotse ruit, remschijven als langspeelplaten zo groot, ff helemaal los voetjes van de vloer, met 200 de Beneluxtunnel uit, de witte velgen en de losse Bosch lichtunits die je kon monteren.
De eigenaar deej hem weg voor een bluf-König uitgebouwde M3, ik heb daardoor waarschijnlijk een hele lange tijd een pesthekel aan de M3 gehad.
Ik reed toen zeer regelmatig in een Renault 5 Turbo 2, maar die Quattro S1, de enige die iets in de buurt komt als straat-kanon is een GC8 Impreza STI, de straatversie van het WRC kanon.
Waarom die wel en een Delta volgens mij niet?
Well, zowel de Audi als de Impreza kun je ook gewoon als auto gebruiken en rustig als Opoe mee rond toddelen.
En dat is eigenlijk wezenloos knap!
@desjonnies: De GC8 en Lancer Evo VI waren bijkans briljant. Snel op een circuit. Bloedsnel op B-wegen. Als het regende was je sneller dan, ehh, alles op de weg. Een late 911 Turbo of GT-R daargelaten.

Maar de Lancer en Impreza waren betaalbaar. Je kon er met 4-5 personen in zitten. Er was bagageruimte. Misschien nog wel het allerknapste was dat ze gewoon heel bleven. Jammer dat dit type auto bijna is uitgestorven. Ware alleskunners!
@willeme:

Inderdaad. Destijds had je een Impreza turbo 555 voor het geld waar je hooguit een VW VR6 kon kopen, die natuurlijk niet in de buurt kwam van de Subaru.
De foto van die zwarte, met een jonge Röhrl achter het stuur!
Er zijn overigens een aantal bedrijven in Duitsland en Polen die een replica maken.
Doet wel een half miljoen Euro, een replica van een groep B S1.
Je mag wel kiezen welke livery je wilt, ken verder een gevulde Engelsman die een echte heeft en ’s zomers het hele klassieke wedstrijd circus afstruint.
Met de Audi of een ex-Safari 037. Aardige vent en zijn vrouw is navigator
@desjonnies: Coen Conkers in Veghel bouwt ze ook. Kwestie van oude coupe’s inkorten en uitbouwen. Zo’n S1 replica met in een stuk uitgefreesd aluminium blok (daar heeft ‘ie volgens mij echt wel een unique selling point mee) kun je laten bouwen voor fors minder dan het bedrag dat jij noemt.
@markie123:
Wist ik niet, ik ga het eens opzoeken.
Die van een half miljoen worden overigens ook in Ingolstadt gemaakt
https://youtu.be/YRyS9_QYskk

Chris Harris over Quattro, top stukje.
Ik vind het maar een lelijk ding. Totaal niet in verhouding.
@kvgorp: samenraapsels bij grote autofabrikanten zijn meestal de beste auto’s.
@kvgorp: “Totaal niet in verhouding”

Moet ook niet. Dat model is gebouwd om te racen, niet om perfecte lijnen te hebben. Bijna alle “purpose built” race-wagens hebben wel iets dat “niet klopt”.
Te gek, echt een auto naar mijn hart. Maar hoe kan dat ook anders als je al 10 jaar vol plezier een audi 90 quattro B3 2.3 10V uit ’87 rijdt naast je standaard leaseblik :)
@markie123:
Een buurman heeft zo’n ronde 80 Quattro te koop staan, hij zoekt alleen een liefhebbed voor die wagen, niet mooi maar een exemplaar dat technisch liefde behoeft als je interesse hebt…..
Overigens. Als je er graag een wilt. Coen donkers in Veghel bouwt ze op bestelling. Natuurlijk hangt e.e.a. van je budget af, maar zelfs tot het in aluminium uitgefreesde blok toe kun je een schitterende S1 replica bestellen. En geen reclame, niet mijn garage vriend, maar als je graag nog eens wat geld stuk wilt slaan op een mooi exemplaar weet je waar je moet zijn ;)
Bewegende beelden van de sport quattro rs002 https://www.youtube.com/watch?v=5IMKg1rjT20
Bij Toyota hebben ze ook wat prototypes voor niks gemaakt. Ze wilden serieus mee gaan doen in de Group B rally. Ze pakte het eerste type MR2 en gaven deze vierwielaandrijving als de Celica. Maar dan met een 600pk motor erin :D

Toen werd helaas de Group B rally stopgezet…
@willeme,

Maar wat is nu het het grote verschil tussen het quattro systeem en een 4wd van elk ander merk? Of is het verschil alleen nog maar marketing?
@jack_abarth: er zijn nog wel degelijk grote verschillen. En een hoop marketing.

De A4-A8 zijn leverbaar met het originele ‘quattro’ systeem. Motor voor de vooras, transmissie erachter en aandrijving via een Torsen diff op de vier wielen.

De A1-A3-TT zijn in basis voorwiel aangedreven. Het AWD systeem werkt met een Haldex koppeling. Wanneer de voorwielen grip lijken te verliezen, springen de achterwielen erbij. Dit systeem is iets minder effectief, maar goedkoper en zuiniger.

De R8 heeft ook ‘quattro’, maar dat is weer een ander systeem. Het is on basis een achterwielaangedreven auto.

Er zijn nog meer AWD en 4WD systemen mogelijk. Denk aan Xdrive van BMW en het systeem van de Ferrari GTC4Lusso.
@willeme: De Q7 heeft een systeem van Borg-Warner ;-)
Oke het haldex systeem ken ik, wat is nu yet verschil tussen de quattro van een a4 t/m 8 en bijvoorbeeld x-drive.
Mooi verhaal weer. Als ik ooit geld heb een rode Sport quattro graag. Een goeie imi mag ook.
-edit: dank. Is gefixt-
82…. ascona 400 :D
Gaaf artikel.
Rally group B autos zijn allemaal gaaf ongeacht t merk. Staan genoeg filmpjes van op YT en dan ff de pute sound filmpjes kijken die zijn echt zooooo gaaf

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).