Waar zijn alle Giulia’s op benzine?

Auteur: , 91 Reacties

In ieder geval niet bij de (Nederlandse) dealers.

Hommeles in Alfa-land. En ja, het heeft dit keer wéér met de Giulia te maken. De sedan van het Italiaanse merk moest de verkooptopper van 2016 worden. Dit gaat alleen een beetje moeilijk als ze niet bij de dealer staan. Welja, deels dan.

Wat is er aan de hand?
Op dit moment staan er bij de Alfa-dealers alleen maar dieselversies van de Giulia. Een benzineversie staat er ook wel, maar dit is de 510 pk sterke Quadrifoglio. De Giulia benzine-voor-de-gewone-man variant is spoorloos. De reguliere benzine-Giulia komt in diverse smaakjes. Een 2.0 met 200 pk, een 2.0 Super en de in Parijs onthulde 2.0 Veloce.

Geen van deze benzine-Giulia’s staan bij de dealers terwijl dit, met uitzondering van de Veloce, allang het geval had moeten zijn. Via Marktplaats zien we bijvoorbeeld geen aangeboden reguliere benzine varianten. Checken we dealers, dan zien we ook hier enkel diesels. We namen contact op met verschillende Nederlandse Alfa-dealers en deze bevestigden onze vermoedens. De benzinevariant heeft vertraging opgelopen en moet eind deze maand bij de dealer staan. Mensen die een proefrit willen maken kunnen dit enkel met een diesel doen. De autobedrijven wachten namelijk zelf ook op een demomodel van de benzine-Giulia. Hoe de Giulia op peut het doet in de tests? Slechts enkelen die je het kunnen vertellen. Journalisten krijgen doorgaans de Quadrifoglio en de diesel mee.

Dit probleem is niet alleen op Nederlandse schaal. Vrijwel nergens in Europa staat het reguliere benzinemodel. Zelfs niet bij Italiaanse dealers. Via de opendata van de RDW en gegevens van de VWE zien we hoe de Nederlandse vork in de steel zit. Tot en met 11 oktober zijn er 86 Giulia’s op kenteken gezet. Het gaat hier om 80 diesels en 6 Quadrifoglio’s. Zowel de 2.0 als de 2.0 Super zijn tot nu toe nog niet geregistreerd. Opvallend, aangezien de benzine-Giulia gewoon besteld kan worden.

De Giulia zou vanaf juni 2016 bij de dealer staan, er is echter nooit gezegd dat het hier alleen om de diesel en de Quadrifoglio zou gaan. De lancering van de Italiaanse sedan ging gepaard met vertragingen. Blijkbaar geldt dit dus ook voor de leveringen. Alfa-dealers moeten klanten die geïnteresseerd zijn in de reguliere benzineversie teleur stellen en lopen omzet mis. Als een stuiptrekking worden er aan consumenten proefritten aangeboden in een handgeschakelde diesel-Giulia of een versie met de automaat. Diesel of benzine, wat maakt het ook allemaal uit nietwaar?

Wat zegt Alfa Romeo zelf?
We vroegen Alfa Romeo om een reactie. “De productie van de dieselmotorenversies en die van de Quadrifoglio is eerder gestart dan die van de benzinevarianten. De fabriek draait nu op volle toeren om nog dit jaar zoveel mogelijk 21% bijtellingsmodellen te produceren. Medio november verwachten we de benzinevarianten in Nederland.”, aldus de Italiaanse autofabrikant.

Dealers spreken over eind oktober, Alfa zegt medio november. We zijn benieuwd of de 2.0 en 2.0 Super daadwerkelijk in de elfde maand van 2016 dan eindelijk bij de dealer zal komen te staan. Op de vraag of Alfa Romeo überhaupt een reguliere benzineversie heeft verkocht van de Giulia werd geen antwoord gegeven.

Foto via Autojunk



91 reacties

Destijds bij de levering van mijn 147. Duurde het een half jaar voor het ding er was. 2 maanden voor de daadwerkelijke levering belde de dealer mijvopvmet het heugelijke nieuws dat de auto op transport stond. Ik blij. Wist toen nog niet dat dit bij AM helemaal niets betekend. Alle benzine Alfa bestellers: veel geduld toegewenst!
@pomoek: Een half jaar valt nog reuze mee. Mijn ouders bestelde een jaar of 6 geleden een passat waarbij de levertijd in eerste instantie al 8 maanden was. Vervolgens kregen ze na 7 maanden wachten een telefoontje dat er nog 5 maanden bij zouden komen… aangezien er bij bestelling ook al gezeik was (kleurencombinatie die 2 weken na de bestelling opeens niet meer leverbaar zou zijn), hebben ze de order toen maar geanulleerd.
@kapitein: een jaar wachten op een Volkswagen…. je verzint het niet. Il verdom het voor elke auto. Of het Zou een speciale exoot moeten zijn.
@rolov: die moet nog bedacht worden.
Het is me wat
Mythische auto ..

Net zo mythisch als een eenhoorn ..
@lincoln: de kans dat je die in het wild tegen komt lijkt me groter dan dat je een AR Giulia ziet rijden…
@awesome:
zie ze toch best regelmatig eigenlijk.
@super: Toch knap als er 86 op kenteken staan.
@metalmike:
ik woon dan ook niet in nl.
@metalmike: ik heb er twee maanden geleden eentje in Amersfoort zien rondrijden. Zal wel een demo zijn.
@awesome: http://youtu.be/8qeq0vv5H8A?
Daar zijn je eenhoorns. Alle 1000.
@lincoln: Al even mythisch als de rijtest ervan.
@lincoln: #unicorn
Je zou denken dat ze na de 159 genoeg tijd hadden om alles tot in de puntjes voor te bereiden voor de Guila, maar nee hoor.. Weeral gepruts
Op een Ferrari moet je ook lang wachten…
Vond op de voorgaande foto’s best een mooie auto.
Totdat ik de foto boven dit artikel zag.
@alcantara: Een te korte kont -net als de C en XE en naar mijn mening ook de 156- en ja, die bolle daklijn vanuit deze hoek. Het geheel is niet onaardig, maar had beter gekund.
@phaeton: Ik denk dat het meer met de kale uitrusting te maken heeft. Kijk maar eens naar een 3-serie met wieldoppen of een Jaguar XE zonder xenon.
@granlusso:
hoewel ik de nieuwe 3 serie best een mooie wagen vind ziet de voorkant er als je er schuin van voren naar kijkt erg ielig uit met die aflopende knik in de motorkap, helemaal in de basisuitvoering.
@alcantara: het designteam is erg druk bezig geweest met de voorkant. Een jaar later restte er nog een week voor de rest…
Italianen en planning ……………….. ach het is het wachten wel waard!!!
Alfa dealer heeft zeker benzineversies verkocht. Ik heb na een proefrit in een diesel reeds in augustus een 2.0 Super Lusso (klinkt mooier dan Luxury Pack importeur!!!) besteld en was erbij toen deze bestelling werd ingevoerd bij ‘de fabriek’. Aangegeven om zakelijke redenen pas in januari te willen rijden. Dus heb wat speling. Vol verwachting klopt ons hart. Volgens Autovisie klinkt de 2.0 als de vroegere twin spark!
@petergranturismo: Veel rijplezier alvast. Met de voorpret zit het ook wel goed lees ik. Plaats je tegen die tijd wat foto’s op Autojunk?
@petergranturismo: collega van mij heeft ook een Super besteld op de eerste dag dat dit kon. Hoorde van hem dat deze als het goed is vorige week geproduceerd is, verwachting is half/eind november bij de dealer.
@breinstein: “Als het goed is”
@petergranturismo: heb je wel duidelijk AANSTAANDE januari gezegd??
@petergranturismo: Die auto komt er wel in januari. Medio/ eind november komen de 200pk’s. Het is niet normaal hoe veel prospects daar op wachten!
Maar, voor de liefhebber zal het de moeite van het wachten zéker waard zijn.
Heel veel plezier alvast en vergeet niet om de dubbele uitlaat te laten monteren ;)
Benzina heet dat bij Alfa Romeo.
Ik had ook al een proefrit gevraagd bij de dealer, eerst kon dit 1/2 sept, maar nu is het laatste nieuws eind oktober. Als het zo door gaat is de stelvio er nog eerder dan de giulia benzine
Achschuwelijk die standaard velgen. Zie je dalijk alleen maar van die saaie lease guilia’s. Bah
@draaiiorgel:

Zo .. jij hebt echt een -edit: vervelend, naar, onprettig- leven ..
@lincoln: goed verhaal.
@draaiiorgel: Dit zijn 16 inch velgen van de ECO uitvoering. Standaard voor de non-super is 16 inch 10 spaaks. Nog steeds wat klein, maar al weer beter dan deze wieldopachtige velgen. De super begint met 17″, maar de liefhebben gaat al gauw naar 18″ met (belangrijk) achter wat bredere banden dan voor.
Diesel power voor de leaserijders hahaha
Hadden ze maar de handel aan VAG verkocht, dan hadden wij niet zo hoeven te lijden..
@giulio: Mond spoelen, en snel!
@giulio: VW is koning van lange levertijden. Bovendien de gruwel van een VAG Alfa. Brrrrrr.
Bekend verhaal bij AR. Nog voor de introductie van de 156 de auto besteld in mei/juni met levering “in het najaar”. In oktober gebeld, levering nog in december waarop ik zei “doe liever januari”. Toen kwamen de auto’s, maar alleen de benzine versies naar NL want de diesels gingen met voorrang naar Italiaanse klanten. Uiteindelijk werd de 156 1.9 jtd in april 1998 uitgeleverd.
Was al een tijdje bekend dat de benzine later zou komen.
Was in juli bij dealer; eind september zou hij er zijn. Eind september kreeg ik keurig een mailtje dat hij “onderweg” was… Dat is hij blijkbaar nog steeds… Ik heb aangeboden hem (tegen vergoeding van de benzine) van Italie naar Amsterdam te rijden ?
Maareh, da’s toch allemaal een en al emotie en karakter, dit gepruts??
@rob:

Het is de schuld van de Amerikanen ..
Want de koffiejufrouw kreeg ooit eens een ansichtkaart van haar neef uit Florida ..

En de schuld van videospelletjes ..
@rob: Er zijn mensen die 18 maanden gewacht hebben op de eerste Kia Sorento. Dan is dit peanuts ;)
@e34m5touring:
Echte liefhebbers!
@rob: Daarom, moet je nagaan hoe lang een Alfa liefhebber wil wachten. Die wachten als sinds 2012! :)
@e34m5touring:
En de echte Alfa-fanbois zijn natuurlijk occasion spekkopers, dus die moeten het nog een jaartje of vijf langer volhouden ;-)
Maar 18 maanden voor Sorento? Had de importeur zich zo enorm vergist in de populariteit van het ding ofzo? Zijn trouwens ook allemaal weer uit het straatbeeld verdwenen heb ik het idee…
@rob: Die hebben de global vraag naar dat ding enorm onderschat. Het was de eerste Koreaanse SUV die iedereen wel wilde. Redelijk conservatieve Europese styling en veel ruimte voor weinig geld. Waren echt niet aan te slepen. En dan gaan grote afzetlanden etc voor qua uitlevering. Gevolg in NL 16-22 maanden levertijd… Inmiddels allemaal weer naar het buitenland ge-exporteerd. Dat succes hebben ze nooit meer weten te evenaren met de opvolgers. Toegegeven, in NL kwam dat hoofdzakelijk door de uitstoottax etc.
Als ik deze hierboven zo zie ,dan blijft er weinig van emotie over. Maar zoals hierboven al gezegt ,die zullen we alleen maar zien in leaseland.
@dijan: teleurstelling zou je ook als emotie kunnen zien.
Tot op heden nog geen een op de weg gezien, dus met de verkooptopper van 2016 zal het wel meevallen.
Tsjaad, Italianen…

Vorig jaar oktober een nieuw model scooter besteld, die zou in januari geleverd worden. Je raadt het al, in september was het zo ver.
Tsjah bedoel ik. Klote autocorrectie
@duderuud: Als je woorden naar jah en tsjah corrigeerr, valt er weinig meer te corrigeren vrees ik.
@phaeton: corigeerr??
Ben ik de enige die bij de naam Quadrifoglio aan een pizza moet denken? Of spoor ik gewoon niet helemaal? Kan hoor…
@ontploffer: een maat van mij noemt hem altijd alfa romeo quattro stagioni
@ontploffer: ik kan het niets anders uitspreken als “rare vogel”… of ligt dat aan mij?
@ontploffer: me too. Een met 4 soorten kaas.
@ontploffer: bij quattrostagione wel maar quadrofoglio (correct me if I’m wrong) niet
@freezzr: Zo rijd ik altijd terug uit Italië en dan ook met Balsamico azijn, olio extra vergine en een paar dozen chianti. Dus je punt?
@freezzr: sorry bij verkeerde reactie geplaatst ;-(
@ontploffer: je hebt gewoon trek
@ontploffer: gelukkig herken je het verschil aan de levertijd….
Ik vind m voornamelijk heel erg duur ?
@mauricerma: spec maar eens een C klasse met 200pk en automaat. Dan ben je zo 8 mille meer kwijt.
@eelco74: nou dat valt dus heel erg tegen. Bij de voorraadmodelletjes die je op marktplaats tegen komt kun je voor de giulia een behoorlijk dikke 3 serie, c klasse of A4 kopen. Je kunt zelfs een voorraad-nieuwe 5 serie of A6 kopen ?
@mauricerma: nou ben ik zelf naar een C klasse aan het kijken. Dus ik zie graag de links waar je een voorraad C klasse 250 met automaat en max 100km voor minder dan 41.000 euro kunt vinden. Vergeet niet dat de giulia standaard 200pk met de mooie ZF 8 traps automaat krijgt. Dus een 320 of c180 of c200 is niet vergelijkbaar
@eelco74: dit lul je toch ? Al die goedkopere giulia’s zijn handgeschakeld en met 150 pk. kijk maar eens goed, die jij bedoeld kosten al gauw richting de 50k, daar kun je vast wel een c klasse voor kopen :)
@mauricerma: ik lul zeker niet, de 2.0t met automaat (waar dit artikel over gaat) kost net geen 40k en de super variant (met leer) 41K. Daarvoor krijg je de 200pk benzine met 8 traps automaat. Een c250 met 7 traps is 8k meer.
@eelco74: in dat geval heb je gelijk.ik dacht dat je het over de diesel had, mijn fout. Die staan voor zo rond de 48-50k op martkplaats, daarvoor kun je ook een C220 diesel kopen
Ik wacht geduldig af. Lijkt me echt een super auto. Wat zonde van die velgen op de foto boven het artikel. Er zijn zoveel mooiere te bestellen!
Goed dat ze eventuele problemen oplossen voor ze naar de klanten gaan.
@alfablog:

Voorheen konden ze gewoon nog GM de schuld geven ..
Die standaard velgen op de instap / lease versie zijn echt om te huilen zo lelijk.
@dcg:

Emotie jonguhhh .. pure emotie ..
Op 9 juli al een proefrit gemaakt, dit was inderdaad met een diesel. De dealer zei toen al dat de benzine-uitvoering pas in oktober op de weg zou komen. Waar ze naar mijn mening de plank behoorlijk misgeslagen hebben, de diesel reed niet helemaal 100% top helaas.
Kunnen ze voor AR niet een uitzondering maken en GEEN kentekenplaat op de voorkant plakken. Het verpest de hele auto.

Ok, voor alle auto’s dan alleen achter. Iets met discriminatie
@lekkerlinksrijden: niet in bonnen geil NL.
Wereldwijd uitverkocht voor 2016. Maar oh wat heeben we een probleem, ollandse importeur is wat ongandig geweest met markt te beoordelen. Leuk he zo staren naar die navel. Is Max al wereldkampioen?
Je gaat toch ook geen benzine Alfa kopen. Diesels maken kunnen ze tenminste.
Het is onwaar dat nooit gezegd is dat het alleen in diesels en de qv zou gaan. Al vanaf sinds prijslijst van mei staat dat de 2.0t pas later beschikbaar zou zijn. Ik ben bij de vroege launch van preuninger geweest en ook toen al was bekend dat het Sept zou worden. Desalniettemin is het nu oktober, te laat maar niet onverwacht.
Zelfs met deze stock velgen, in deze schijtkleur en kaler dan een oud Oost Duits ziekenhuis ruil ik direct tegen de 25% VAG-bijteller hier op de stoep die stuurt als een natte krant en een vastere plek heeft in de werkplaats dan een hefbrug. Ik draag Alfa een warm hart toe en ook een order over een jaar.
Ik weet niet hoe, ik weet niet waarom… maar waarom voelt het nu al slecht aan ? Ik ben geen Alfa fan, maar dit design spreekt mij enorm aan… toch geeft hij mij een bepaald gevoel.. het zit niet goed.. ik ga slapen, gaat niet goed met me denk ik!? Haha…
@timd: ik denk dat je gevoel fout is. Heb al een weekend proefgereden in een 150pk Diesel, wat een heerlijke auto is dat! En dat is de instapdiesel.. ik ben verkocht. Ook een keer meegereden in een QF, achterlijk snel en echt prachtig.
Damn , 86 Giulia’s op kenteken gezet waarvan een kwart of de helft bij de dealer staat te wachten op een baasje…. dus als de benzine er is dan zal die in NL ook nog moeten wachten op een koper …
Had verwacht dat er al meer op kenteken zouden staan, heb hem toch al een paar keer voorbij zien komen en ook zelf voor mijn werk een dagje in gereden.

Zo in de topicfoto is het toch wel een beetje een zielige verschijning trouwens zeg, in dat kleurtje en met die kleine wieltjes
@robinhoajax: Ik moet wel zeggen dat de Giulia op één of andere manier niet heel fotogeniek is. Het is een auto met weinig frutsels (zoals het heurt) en de eerste live ontmoeting vond ik toch wel een verrassing. De auto heeft echt een visuele impact die vergelijkbaar is met de huidige Ghibli. Wat mij betreft is dat een compliment.
Gaat de goede kant op dus..
autovisie heeft met de veloce (2.0T 280pk) gereden voor de auto van het jaar test. hij bestaat dus echt haha nogmaals even geduld fabriek draait over uren en al het thuis zittende personeel is opgetrommeld.

http://autovisie.nl/2016/10/autovisie-tv/autovisie-vlog-eerste-testnotities-alfa-romeo-giulia-veloce-2/
Iemand de configurator geprobeerd? Om te janken wat n software…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).