Smeuige V8, fantastische sound en een heerlijke dikke kont. En toch komt die 348 maar moeilijk uit het verdomhoekje. Onterecht en wel hierom.
Door velen verguisd als een net-niet Ferrari en altijd maar in de schaduw van haar bloedmooie opvolger, de F355. Of was het een facelift? De F355 is namelijk voor een groot deel gelijk aan deze 348. Hoewel het origineel tegenwoordig weinig populair lijkt, was ze bij haar introductie in 1989 een ware sensatie. Modern, snel en bloedmooi. Men had de F355 immers nog niet gezien.
De 348 nam duidelijk afstand van de 308 uit 1975 en diens doorontwikkeling, de 328. Weg waren de NACA-sleuven in de flanken, deze maakten plaats voor de egg slicers die ook de Testarossa legendarisch maakten. Deze zitten er niet voor niets, de oliekoelers en radiateurs zijn achter de portieren geplaatst, die om die reden ook behoorlijk dik zijn. Dat loeihete olie en koelvloeistof niet langer onder het passagierscompartiment hoeven te stromen, betekent overigens ook dat de airco wat minder hard hoeft te werken en er voorin opeens ruimte is voor een heuse tassenset. En een gereedschapsset, het blijft een Italiaanse auto.
In dit kleimodel uit 1980 zijn de 348-lijnen al goed te herkennen.
Al in 1980 wordt begonnen met de ontwikkeling van deze instapper, die de 308/328 moet vervangen. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat er achterin de Ferrari een 3.4-liter V8 schuil. Hoewel twee Bosch Motoronic ECU’s de achtcilinder helpen zijn 300 pk’s te produceren, is er behalve ABS geen enkel elektronisch vangnet aanwezig. Gelukkig is de 348 volgens de pers een van de best sturende auto’s van zijn tijd, daarbij geholpen door het niet aanwezig zijn van stuurbekrachtiging. Negatieve commentaren zijn er ook. Volgens een vooraanstaand Engels tijdschrift schakelt de manuele vijfbak van de 348 als die van een vrachtwagen en stap je na enkele uren uit als een gebroken man (m/v) door de matige stoelen. Luca Di Montezemolo koopt in 1990 een 348 en als hij een jaar later algemeen directeur wordt bij Ferrari, kan hij zijn ingenieurs niet genoeg op het hart drukken om van de F355 een betere auto te maken.
Aanvankelijk is de 348 leverbaar in een tweetal uitvoeringen, de tb (Trasversale Berlinetta) en de ts, een targa-uitvoering. In 1993 komt daar de 348 Spider bij. Vrijwel tegelijkertijd krijgen de tb en ts een facelift, waarbij de volledige motorkap en het onderste plaatwerk voortaan in carrosseriekleur gespoten is. Ook heten de auto’s voortaan weer GTB en GTS en krijgt de V8 een update naar 312 (VS) of 320 pk (EU). Dit blok deed overigens al in 1992 zijn intrede op de 348 Serie Speciale.
Deze gelimiteerde run van 100 auto’s liepen feitelijk voor op de facelift van 1993, met het krachtigere blok en meegespoten carrosseriedelen. Verder gaan de achterlichten niet langer schuil achter een raster en is het interieur rijkelijk voorzien van leer en een setje carbon kuipstoelen uit de Ferrari F40. De Serie Speciale was er zowel als tb als ts, maar bleef helaas voorbehouden aan de Verenigde Staten.
De tijd is behoorlijk vriendelijk geweest voor de 348. Daar waar de Testarossa met zijn scherpe lijnen bijna klassiek oogt, oogt de vijf jaar jongere instapper als uit een ander tijdperk. Haar simpele lijnenspel lijkt de tijd zelfs beter te dragen dan de wat rondere jaren ’90-vormen van de F355. Dat gaan collega @mauritsh en @casperh niet met mij eens zijn, zij noemden de F355 beiden de mooiste Ferrari ooit, maar voor mij is het duidelijk. Ja, als ik mocht kiezen tussen de F355 en deze 348, dan werd het die laatste. In Blu Chiaro.
MaartenD zegt
“Door velen verguisd als een net-niet Ferrari”, wie is velen? want dit is nieuws voor mij. Bij de 308gt4, Dino en Mondial serie heb ik dit gehoord maar nog nooit bij de 348. Feit is wel dat de F355 er velen malen mooier uitziet. Wel bijzonder spijtig dat zowel de 348 als 355 veel onderhoudsgevoeliger zijn en de minder aantrekkelijke opvolger de 360 Modena…
thefmanl zegt
@maarten020: de 360 is een schoonheid net zoals de 430.
MaartenD zegt
@thefmanl: iets met smaak en verschillen…ik vind de F355 de laatste mooie Ferrari, 360 modena & f430 vind ik 3x niks. De 458 italia vind ik dan wel weer mooier..
thefmanl zegt
@maarten020: dat terwijl ik juist zelf de 458 echt afschuwelijk vind. Maar he smaken verschillen
davelepeef zegt
@thefmanl: de vormgeving van deze Ferrari’s rijpt met de tijd ;)
nicolasr zegt
@thefmanl: ik reed vanmiddag toevallig achter een 458 op de snelweg. En na hem een tijdje van achteren te hebben bekeken, concludeerde ik wat ik eigenlijk al wist. Ik vind hem niet mooi. Wel ontzettend vet en indrukwekkend en ik zou er dolgraag 1 hebben, maar niet mooi. Schuin van voren vind ik het uiterlijk wel tot zijn recht komen, maar verder vind ik hem dus niet mooi.
Dat heb ik met de 348 en de 355 niet. Die vind in allebei schitterend, van welke hoek je ze ook bekijkt. Ik heb ook ooit serieus overwogen om een 348 te kopen, maar de running costs hielden me tegen. Aanschaf is 1, maar wat is het godsgruwelijk duur om zo’n ding überhaupt rijdend te houden. Dat kon (en kan) ik gewoon niet betalen. Hoe graag ik het ook zou willen.
bigfun zegt
@nicolasr: onzin want heb er jaren 1 gehad!
Bij 2000km per jaar heb je 1000€ per jaar aan kosten
500€ verzekering en swinters wgb schorsen
Rijdt wel als een dweil
sr20det zegt
@maarten020: 430 vind ik dan weer helemaal niks, behalve de scuderia, die vind ik gaaf! Vraag me niet waarom
MaartenD zegt
@sr20det: waarom? ;-)
caspart zegt
@thefmanl: idd 360 is de ultieme ontwikkeling hiervan. Zowel qua techniek, onderhoud en design. prachtige lijnen zo’n 360 laat staan de CS!
bas2014 zegt
@caspart: als ik ooit in de fortuinlijke situatie mag zijn om deze keuze te maken wist ik het wel, zonder twijfel een 360! Minder onderhoud, sublieme lijnen en prachtig hoogtoerige V8. Ze stijgen inmiddels ook als een malle qua waarde!!
baap zegt
@maarten020: ‘Feit is wel dat de F355 er velen malen mooier uitziet’? Nee.. de 348 is knapper. Dus feitelijk heb je ongelijk.
Jochen zegt
@baap: ook ik vind de 348 mooier dan de 355
perry_snijders zegt
Een vroege 348tb graag, met die zwarte rand. En ik haat mezelf omdat ik er (nog) nooit mee gereden heb!
Kvgorp zegt
@perry_snijders: ik wel ooit. Volgens mij staat hij op m’n avatar. Wel gaaf hoor.
perry_snijders zegt
@kvgorp: Kan ik me voorstellen ;-)
Eigenlijk heb ik sowieso teleurstellend weinig Ferrari’s gereden. En for the record: wie z’n F40, 288 GTO of 250 GTO uit wil lenen mag altijd bellen. Dus.
viezefreddyw zegt
Heb het altijd een fraai ding gevonden maar mooier dan de F355? Twijfel, twijfel.. Ik denk dat ik de F355 net wat ‘cleaner’ vind.
Maar ik ben erg tevreden met een Targa in het Blu Chiaro.
aadnus zegt
Het veelvuldig gebruik van superlatieven moet deze Ferrari beter en mooier doen voorkomen dan hij werkelijk is.
peug206 zegt
Ooit eens mogen meerijden in een targa, wat een ervaring met het dak open! Ook al zijn het maar ongeveer 300 paardjes, het zijn vurige raspaarden, en dat is te horen! My god wat een geluid zat er in die auto. En dan dat om je heen gegoten interieur, met die brullende motor die door het schot tegen je stoel staan te trappelen van ongeduld om een paar achterbanden op te vreten! Het was een eer om met zulk een auto een ritje te mogen maken!
Dutchdriftking zegt
De opvolger is inderdaad zoveel mooier dat we deze zijn vergeten…
moveyourmind zegt
Nog steeds een geweldig cool ding. Zo heerlijk jaren ’80.
Vooral de Targa, maar ook de coupé en de Spider mogen er zijn. Liefst rood, weinig origineel, maar het staat gewoon bijzonder mooi. Én als het even kan met geel koplampglas, mooier dan welke led- of xenonverlichting dan ook.
Het interieur van de 348 is trouwens ook een feest voor het oog met het dashboard dat doorloopt in de deurpanelen, het fraaie leer, en het mooie instrumentarium. Op en top Italiaans.
PeugeotGTI zegt
Volgens mij is dit er nog eentje waarbij de motor eruit moet voor groot onderhoud. De rijervaring schijnt nogal retro te zijn, teleurstellend zelfs.
mynameisjeroen zegt
Deze auto ligt echt heerlijk op het netvlies. Niet te geloven dat hij uit de eighties komt, vergeleken met veel andere auto’s uit die tijd. Hij lijkt (zeker het exterieur) veel moderner. Formaat en vermogen zijn ook perfect wat mij betreft.
alfablog zegt
Ferrari blijft magisch. Niet omdat ze het snelste zijn, maar omdat ze iets mythisch hebben en houden bij mij. Laatst een 430 in mn spiegel. En ik moest erkennen dat het WEL een mooie auto is. Ook al is de gangbare mening dat de 360 en 430 de mindere modellen zijn. Zulke simpele zuivere lijnen op dat front, een plaatje.
348 of 355? De 355.
jagftype zegt
Gaaf stuk over een hele gave Ferrari! Ooit mogen meerijden met een 348, al een sensatie opzich. Later ooit een uur gereden met een 360, damn dat is toch wel echt kippenvel en de ultieme NA Ferrari V8 voor mij, de laatste zonder allerlei poespas!
geoffreygt zegt
Idd, ik heb dezelfde ervaring, heb via mijn werk(detailing) in 348 en 360 mogen rijden. De 348 is absoluut gaaf, maar de 360 is bloedstollend!@jagftype:
gash zegt
Een witte 348 spider (of targa) svp, die past prima bij mn Wayfarer en pastelkleurig pak.
berrybentley zegt
Ferrari sowieso mytisch! Ben in de markt voor een speeltje en onlangs proef gereden in een 348. Ontzettend gaaf, maar daarna eens proefgereden in een nardo zwarte 360 aangezien beide modellen inmiddels in dezelfde prijsrange zitten. Een 360 is echt de ultieme pure mid v8 moet ik zeggen, manmanman wat een ervaring en design!
ffreak zegt
348 heel gaaf, maar 360(CS) please!!!
hansiepie zegt
Voor mij blijft van alle Ferrari V8’en toch de 360 de ultieme droom. De lijnen, techniek en analoog.
robbie123 zegt
Een Pipo Ferrari! Onbetrouwbare techniek, corrosie gevoelig, slechte remmen, electrische problemen te over en niet snel. En ik kan het weten: ik heb er drie gehad. En een beetje snelle Golf rijdt zo’n 438 helemaal huilie-huilie!
geoffreygt zegt
@robbie123: houd jij het lekker bij een golf dan, uit hetzelfde bouwjaar en niet met ruige tuning verhalen aankomen.
stefanham zegt
@geoffreygt: haha maar hij kan het weten hè! 3 x een heuse 438 gehad zelfs nadat hij afgetroefd is door een ’89er golfje!!
robbie123 zegt
@geoffreygt: jij hebt zeker een 348?
Onehp zegt
@robbie123: intressant wat je noemt van nadelen, vind het raar dat niemand anders de (on)betrouwbaarheid aanhaalt.
Maar die 438 doet je geloofwaardigheid geen goed… Ik heb ook drie F4ø’s gehad hoor: een die-cast, een Tamiya die je zelf moest verven en eentje radiogestuurd…
bigfun zegt
@robbie123: nou dan heb je een barrel gehad!
Heb er tien jaar 1 gehad en nooit problemen
Niet heel snel klopt en het rijdt werkelijk als een dweil !
hans75 zegt
@robbie123: een ezel stoot zich niet drie keer aan dezelfde steen…. als ze dan zo slecht was… waarom dan drie keer een 348? of waren het alle drie Bburago’s?
toyotafortuner zegt
Zeer lekkere ‘vintage’ Arie! Doe er maar 1. Maakt niet uit welke kleur
Rob zegt
Een Lotus Esprit is chiquer.
Een Venturi MVS is mooier en chiquer.
Een Corvette C4 Callaway is stoerder.
Een Porsche 928 is interessanter vormgegeven.
Een Dodge Viper is extremer.
Een TVR Griffith is 400kg lichter.
Nee, ik heb eigenlijk weinig met dit model Ferrari…..
(oke, het carbriootje lijkt me wel geinig voor een keertje)
stefanham zegt
onzinlijst, Ferrari boven alles, gelukkig uit zich dat in de huidige waarde en waardering.
MaartenD zegt
@Rob:
Een Lotus Esprit heeft nog minder pk’s en is alleen geschikt als je dwerg bent…
Een Venturi MVS is slechts een zielig aftreksel…
Een Corvette C4 Callaway is alleen leuk als je in de US woont en lange rechte wegen hebt, in Europa rijd je er alleen mee voor lul…
Een Porsche 928 is interessanter vormgegeven en hopeloos gefaald…
Een Dodge Viper is nog meer plastic dan een doos LEGO…
Een TVR Griffith is 300kg lichter en zo mogelijk nog onbetrouwbaarder…
Rob zegt
@maarten020:
Achja, over het algemeen vind ik alles uit deze periode brol…
robbie123 zegt
@Rob: 100 % gelijk heb je. De 348 is een hok waar Ferrari zelf zich voor schaamt…
dutchcorvette zegt
Pure porno
thomasthomas zegt
Weet nog wel dat ie uitkwam, erg mooi toendertijd. Ik vind ze alleen wat weinig pk hebben in de huidige tijd.
stefanham zegt
@thomasthomas: dat is dus een kromme redenering. 300pk in die tijd was wel subliem.
caspart zegt
Psies, iets met appels en peren.
davelepeef zegt
Vind de kont van dit ding nog altijd heerlijk dik ogen. Door de brede achterlichten optisch misschien nog vetter dan de 512TR :P
tocae zegt
M’n buurman van een aantal huizen verder heeft 2 auto’s waaronder een 348 tb, helaas komt die zelden uit de garage. Het is hem echter vergeven aangezien zijn andere auto, zijn daily nota bene, een rode 964 turbo is. Beiden een plezier om voorbij te zien en (vooral) horen rijden.
Indien ik moet kiezen tussen een 348 en F355 wordt het toch een F355, die benadert automobiele perfectie in mijn ogen.
cossie300 zegt
Wat kosten die dingen tegenwoordig ? Iemand een idee ?
gash zegt
@cossie300:
Geen flauw idee…
https://www.autoscout24.com/results?atype=C&mmvmk0=27&mmvmd0=1726&ustate=N%2CU&ipc=home%3Asearchbox&ipl=button&zipr=200
maferick74 zegt
@cossie300: nee geen idee… hmm hoe zoek je zoiets op… damn bestond er maar iets als een zoekmachine… eentje waarbij je op het model kan filteren. Ik hoop dat ze iets snel gaan uitvinden en dat je vraag beantwoord gaat worden… succes.
cossie300 zegt
@maferick74: bedankt , ik was te lui om zelf even te kijken …
Forza zegt
Heerlijk sturende auto. Is nog ouderwets hard werken in tegenstelling tot de opvolger. Een F355 is echt makkelijker in de omgang. Maar een 348 geeft zoveel meer loon naar werken. Ik zou het wel weten!
dymf zegt
Ik had deze Ferrari als r/c-auto. En dan mocht ik van me zussen als trouwauto van Ken en Barbie een rondje door de kamer rijden. Helaas is deze auto gesneuveld omdat mijn zus hem van de trap reed ?
Mis hem nog steeds ?
rob5nismo zegt
De targa uitvoering vind ik wel iets hebben
pinut187 zegt
Doe mij maar een Targa dan.
kwatkam zegt
Nee nee en nog eens nee, geflopt doordat de NSX uitkwam. Een van de “goedkopere” Ferrari’s op de markt, maar boy oh boy ga je leeglopen op deze auto (en elke andere oudere Ferrari). Ga eens googlen naar onderhoud en zwakke punten van deze auto. Ongelooflijk, zefs de koppeling is extreem gecompliceerd en de motor heeft maar 1 heeeel erg lange riem die behalve de assen in de kop ook een zwakke waterpomp moet laten draaien. Motor moet eruit om deze riem te vervangen (en dat moet geregeld). Kost duizenden euro’s aan manuren. Volgens mij zijn antieke Ferrari’s daarom zo duur. Die auto’s zijn zo simpel dat ze eigenlijk heel erg betrouwbaar zijn. Maar wil je geld voor zo’n auto uitgeven, verdubbel dan dat bedrag als reserve voor reparaties.
bigfun zegt
@kwatkam: de 348 rijdt als een dweil
Met bandenprofiel verschil voor en achter wordt hij zelfs gevaarlijk
kwatkam zegt
@bigfun: Ook dat nog. Het zijn gewoon ontzettend slechte auto’s die enorm worden gehyped. Zelfs de 360 is een wrak van een auto, maar weinigen durven dat voor de camera te zeggen. Onvoorstelbaar wat er mis is met deze auto’s en dan maar blijven afgeven op Engelse auto’s. Ik heb altijd een Engelse auto gehad, maar nog nooit problemen gehad als bijv. ventilatieopeningen die uit het dashboard springen, plastic knoppen die kleverig worden of motorsteunen die na 5000km helemaal verpulverd zijn door de vibraties.
autodrome zegt
Ik kan alleen maar zo goed op het toilet ‘kleien’
autodrome zegt
Tijdloos ontwerp …
john4545 zegt
Jongens, ik dacht dat we het eens waren dat er vele mooie Ferraris zijn, maar de echte nummer 1 ever de 308 gto is?
sfv82 zegt
Ik heb er vorig jaar met één gereden.
Heerlijke auto. Fijne hoogtoerige v8 ,mooie precise besturing.
Maar wat me het meest imponeerde was fantastische versnellingsbak.
Het is een auto die ook nog plezier geeft als je 50 km per uur rijdt.
Zwaar onderschatte auto.