
En de Koenig F48 is dat ook van morgen. En overmorgen.
Enkele dagen geleden (maandaag om precies te zijn), konden wij iedereen verblijden de komst van de Novitec 812 GTS N-Largo. Een aangepaste Ferrari is al heel erg snel fout en dat is met de Novitec niet heel anders. Het hoogtepuntje van die auto is de koolstofvezel bodykit. Die worden gemaakt door niemand minder dan Vittorio Strosek.
We gaan binnenkort een special maken over deze beste man, want hij heeft is ongeveer in zijn eentje verantwoordelijk voor 40 jaar van bedenkelijke bodykits. Althans, als het gaat om smaak. Kwalitatief valt er vaak niets op aan te dingen. Strosek was over het algemeen meer pietje precies dan de ingenieurs bij een gemiddeld Italiaans sportwagenmerk. Voor nu hebben een project van Strosek uit de laten jaren ’80.

Koenig F48
Het gaat namelijk om deze Koenig Specials Ferrari F48 Biturbo. Dat is een hele mond vol. De basis voor de auto was een Ferrari 348 TB. Dat was niet eens de instapper uit de range, er was ook nog een Mondial. De 348 was wel redelijk modaal, zeker naar hedendaagse maatstaven. Deze F48 heeft een beetje Ferrari F40-esque looks, mede vandaar de naam ‘F48’.
Het was in principe een Ferrari 348, maar dan met F40-style bodykit. Dat moet nog best een werkje zijn geweest, want de Koenig F48 is aanzienlijk breder dan de 348. Met name aan de achterzijde zie je dat het hoekige design van de F40 toch uit een iets andere periode komt dan de ronde vormen van de 348.
520 pk
De Koenig F48 heeft niet alleen een compleet ander koetswerk, maar ook bijzonder gave en foute OZ-velgen, achter lekker met een dikke chromen lip. Waarom subtiel doen? Dat geldt ook voor de motor. De 3.4 liter 8-cilinder motor (weet je ook waar de naam 348 vandaan komt) is in het geval van de Koenig F48 voorzien van niet één, maar twee turbo’s. Het vermogen is standaard 300 pk, maar in dit geval 520 pk (alhoewel je het turbokraantje met gemak naar 700+ pk kon tillen). Om dit vermogen te beteugelen is het onderstel aangepast en heb je keramische schijven aan de voorzijde. Ja, dat deed Koenig al lang voordat Mercedes en Porsche het ook gingen aan bieden.
Of dat op dit exemplaar nog aanwezig is, weten we niet. Het mag wel voor het geld, want de verkopende partij vindt namelijk 255.000 euro een redelijke prijs voor deze Koenig F48. Nieuw kostte een complete conversie 600.000 Deutschmark (inclusief donorauto). Deze rijdende curiositeit heeft er 36.000 km opzitten, dus je kan er nog even mee vooruit. Interesse? Je kan de Koenig F48-advertentie hier bekijken! Hieronder hebben we het ultrafoute promofilmpje voor je. Zet even het geluid uit, anders denkt je baas dat je een ander Duits filmpje (uit dezelfde periode) aan het kijken bent.
Meer lezen? Check hier de historie van Koenig en zijn creaties!
Nog meer lezen? Check hier onze special over de Ferrari 348!
Zeldzaam lelijk.
Off topic: wat hebben ze in D toch fijne B-wegen……die mis ik echt in NL.
zo te horen heeft de schrijver ervaring met ‘die andere duitse filmpjes’ 🤣🤣🤣🤣🤣
on topic vind ik het geluid tegenvallen….verder vind ik em wel cool uitzien, op die spoiler na….
@mustang750supersnake: ik heb bij dit soort voertuigmodificaties ook altijd de flashback naar onderzoeken wat voor minder logische, ingedroogde lichaamssappen er allemaal in het leer werden aangetroffen. Bij willekeurige Marktplaats auto’s. Dat heb ik bij deze des te meer.
Koenig was kwalitatief wel goed volgens mij. Deze doet mij denken aan de Mid Night Racing Porsche qua stijl en deze zal ook wel 300+ km/u halen, Nog meer Koenig lol: https://www.youtube.com/watch?v=FA4EA2-Gfy0
@coldzero: wel jammer dat het lettertype F en 48 ook gewoon zo van een of andere traktor van ’n loonbedrijf kan afkomen. Beetje slordig en nogal prominent in zicht.
@drdre2: Dat F48 logo achterop lijkt erg veel op het F40 logo van Ferrari zelf.
@corrado16v: idd, nog niet eens gezien! Maar ook niet geweldig… Raar dat je wel voor kwaliteit gaat met Koenig en dan zo’n plakplaatjes krijgt…. 🤔
@drdre2: Gewichtsbesparing ;)
@corrado16v: ghehe 😂
Waarom heeft deze auto voor een ander kenteken dan achter?
En in 1x begrijp je waarom bij een F40 de gehele achterzijde van de carrosserie omhoog gaat…
Heel erg gaaf!
Niet de mooiste maar ik vind hem wel cool.
Kom maar op met dat stukje over die beste man @willeme
Ben benieuwd!
Ik wil deze wel. Maar niet voor die prijs.