Klassieker: Ferrari 348 GT Competizione

Auteur: , 43 Reacties

Deze auto is nog niet ten prooi gevallen aan de beleggers, zondagsrijders en mooiweer-coureurs. Tot nu dan.

Ferrari

Hoe tijden kunnen veranderen. Tegenwoordig zijn pers & publiek lovend als er een nieuwe (junior) Ferrari uitkomt. Sinds de F355 worden Ferrari’s bijna unaniem geprezen. Dit is al helemaal het geval wanneer de racer-voor-op-de-straat wordt gelanceerd. De 360 Challenge Stradale is een van de meest pure versies daarvan, maar ook de Scuderia en Speciale zijn ware pareltjes uit de fabriek uit Maranello. Het is sowieso een leuk concept. Men neme een prima basis, maak deze wat lichter, geef de motor wat meer vermogen en zet hem nog wat lager op de wielen. Dan is iedereen laaiend enthousiast. Dat is al helemaal goed te zien als je kijkt op internationale websites: een Scuderia, CS of Speciale zijn flink duurder dan hun huis, tuin en keuken broertjes.

Ferrari

Met name de sprongen die de 360 heeft gemaakt zijn indrukwekkend. Veelal wordt er gerefereerd aan het feit dat de 360 Challenge Stradale de eerste in de lijn was, dit is echter niet het geval. In 1989 introduceert Ferrari hun nieuwe junior Ferrari. De opvolger van de 328 die geheel logisch 348 (vanwege een 3.4 liter 8-cilinder) heet. Qua uiterlijk is het duidelijk een grotere en vooral bredere auto dan de 328. Het geheel is meer in lijn met de Testarossa. Dus louvres en lijntjes overal. De deuren delen het bekende zijaanzicht met de oude Testarossa. Aan de achterkant zijn de achterlichten wederom bedekt met louvres. Dat was destijds een designtrucje zodat het niet opviel waar de achterlichten vandaan kwamen. Uiteraard had de 348 ook zijn motor in het midden geplaatst. Waar de 328 de motor nog overdwars had liggen, was deze in lengte gemonteerd in de 348. De 3.4 V8 was heerlijk revvy en leverde maar liefst 300pk.

Ferrari

Helemaal positief werd de 348 niet ontvangen, integendeel. Om heel kort te zijn: het was een onderontwikkelde huifkar. Er waren namelijk nogal wat issues. Ten eerste was het een zware auto. De 328 woog maximaal rond de 1275kg, terwijl de 348 bijna de 1.400 kilootjes op de weegschaal zette. Daarbij was het onderstel niet echt goed afgesteld: onderstuur en overstuur wanneer je het niet wilt (op de limiet) en een lastig te bedienen handbak. Testrijder Dario Benuzzi ontkent nog steeds in alle toonaarden dat hij verantwoordelijk was voor de afstemming van de 348. Met de 355 bemoeide hij zich wel: dat was niet alleen visueel de mooiere auto, maar in dynamisch opzicht een compleet ander vehikel (terwijl de basis gelijk is!). En dan was er nog de algehele bouwkwaliteit: die was nog typisch jaren 80 Italiaans. Dus het zag er goed uit, maar echt degelijk was het niet. Dat werd nog eens pijnlijk duidelijk toen in 1990 Honda de NSX op de markt bracht: een complete vernedering.

Ferrari

Net als bij veel andere auto’s kun je het beste gaan voor de laatste serie, waar de meeste kinderziektes al uit zijn. In 1993 kwam Ferrari dan ook met de 348 GTB, een grondig herziene versie (te herkennen aan de in kleur meegespoten bumpers en skirts). Maar naast dat in 1993 de GTB werd getoond, had Ferrari dat jaar nog een andere versie uitgebracht. Eentje die veel meer aanspraak maakt op de titel rijdersauto. Dit gebeurde echter met niet al te veel bombarie. Mede hierdoor vergaten heel veel rijken er eentje te bestellen. Zoals gebruikelijk wilde Ferrari ook gaan racen met de 348. Ferrari wilde meedoen in het GT kampioenschap, en deze klasse schreef voor dat er 50 straatversies van moesten zijn. Precies die auto kwam er ook.

Ferrari

Dit resulteerde in de 348 GT Competizione. Deze had de overvierkante 3.4 V8, maar dan de laatste versie, dus met 320 pk. Voor een betere acceleratie werd de eindreductie van de transmissie verkort en werd er nogal wat gewicht afgeschaafd. De deuren, motorkap en panelen waren van een composiet van koolstofvezel en kevlar. Het interieur werd compleet gestript, tot niveau F40. Hierdoor was de 348 GTC maar liefst 190 kilo lichter dan de gewone versie. De stoelen waren eveneens vervangen door kevlar racekuipen. Het ABS werd verwijder en de stuurinrichting werd directer gemaakt om duidelijk te maken dat de Competizione een zeer serieuze auto was. De remmen kregen een flinke upgrade: dat waren namelijk dezelfde exemplaren als die van een F40 Evoluzione. Grazie!

Ferrari

Van buiten was de GTC lastiger te herkennen dan van binnen. Uiteraard is er een ‘Competizione’ badge op de achterkant en ligt de GTC wat lager dan de standaard 348. Waar je het direct aan kan herkennen zijn de wielen, de GTC kreeg standaard tweedelige Speedline velgen in maatje 18″ met 235 banden voor en 265 achter.

Qua rijden schijnt de GTC een enorme verbetering te zijn. Niet allen dankzij het lagere gewicht is de GTC flink sneller, maar ook mede door het toegenomen vermogen en de kortere overbrengingen. Het weggedrag zou er ook enorm op vooruit zijn gegaan. De prestaties zijn door Ferrari nooit bekend gemaakt. De topsnelheid zal min of meer gelijk zijn gebleven, maar de acceleratie was beduidend sneller. Het zal ongeveer een seconde sneller zijn geweest dan standaard (5,4 seconden).

Ferrari

Maar de keiharde prestaties waren compleet irrelevant bij deze auto. In folders hebben ze het nog wel eens over Een Ongefilterde Rij-Ervaring. Dat is natuurlijk de reinste onzin. Bij de Ferrari 348 GTC was het wél van toepassing, maar was er weer geen folder (je kon hem bestellen vanaf een specsheet op een A4-tje). De 348 reed namelijk als een zonnetje. Dat kwam ten eerste door het zwaar herziene onderstel. Het lagere gewicht was niet alleen beter voor de prestaties, maar kwam ook de wegligging ten goede. Je zat in een racekuip van OMP, bekleed met pornorode stof. Omdat het een race-Ferrari is, mag het.

Ferrari

Het is eigenlijk te vreemd voor woorden, maar de 348 GT Competione was dus een stuk sportiever dan de auto waar daadwerkelijk mee werd geracet. Op instigatie van de Ferrari Club Nederland begon Ferrari met de 348 Challenge. Dit was een raceklasse puur voor Ferrari’s. Een zogenaamde Gentleman’s Racers klasse. Nu bepaalde met name de aanwezige pecunia of je wel of niet aan de start mocht verschijnen, niet zozeer aan de hoffelijkheid.

Ferrari

De 348 Challenge was in feite namelijk gewoon een licht aangepaste 348 TB. De motor was een standaard 300 pk sterke V8. Verder gebeurde er heel erg weinig. De banden waren weliswaar slicks, de remmen kregen een kleine upgrade, er werd een rolkooi gemonteerd evenals een lichtere accu en een heus sleepoog. Een lang leven was deze klasse niet beschoren, niet omdat het geen succes was (integendeel!) maar omdat de 355 Challenge het stokje overnam.

Ferrari 348

De 348 was een homologatiemodel voor een raceklasse hoger, namelijk die van de Italiaanse GT2 klasse van de Super GT Race Series. Ferrari besteedde de opdracht uit aan Michelotto. Deze firma was geen onbekende voor Ferrari. Zo waren zij al verantwoordelijk voor de 333SP Le Mans Prototype race. De ophanging werd voorzien van een volledig instelbaar Koni onderstel. De 18″ Speedline velgen waren een maatje lichter ditmaal, want van magnesium. Ten opzichte van de straatuitvoering wijzigde er ditmaal niet veel. Het interieur was al gestript. Wel werd er een veel grotere FIA rolkooi gemonteerd. De OMP racestoelen waren krek eender, evenals de racepedalen, gordels en het alcantara stuurwiel.

Ferrari

Meer gebeurde er onder de kap. De motor was nog steeds de FH119 V8, maar met onder andere de aandrijfas van de F40. Met wat teaken haalde de heren technici van Michellotto zo’n 360 pk uit de motor. In totaal zijn er 11 van deze raceauto’s gebouwd. Opmerkelijk is dat daarvan maar 2 hebben geracet. De andere 9 gingen rechtstreeks naar vermogende verzamelaars. de twee auto’s die wél op het circuit te vinden deden het niet onverdienstelijk. Eén exemplaar won de Group 2 klasse van de Italiaanse Supercar GT seriers. Het andere exemplaar werd 8e in de GTU klasse tijdens de 24 uurs race van Sebring. Niet verkeerd voor een licht aangepaste straatauto.

Ferrari

De besturing was kraakhelder en direct. Uiteraard geen airbags of stuurbekrachtiging. De 348 GTC was puur tot de macht 3. De auto was ook zeer zeldzaam, want er zijn er maar van 50 stuks van gebouwd, waarvan 8 met het stuur aan de verkeerde kant voor de enthousiastelingen uit het Verenigd Koninkrijk. Daarmee is het één van de zeldzamere road racers van Ferrari en van de jaren 90. Wat er aan de hand was in de jaren 90 is vooralsnog onduidelijk, maar lichtgewicht straatracers waren niet aan de straatstenen te slijten, in tegenstelling tot nu. Dat is de reden waarom met terugwerkende kracht de Porsche 964 RS bijkans onbetaalbaar is geworden. Ook de Honda NSX Type-R en Lotus Esprit Sport 300 nemen toe in prijs.

Honda, Lotus, Porsche

Maar gek genoeg is de Ferrari 348 GT Competizione compleet onzichtbaar geweest voor veel verzamelaars. Dat is zeer vreemd, want de ingrediënten kloppen helemaal: een atmosferische flat-plane crank V8, achterwielaandrijving, lichte bouwwijze, geen airco en een heuse handbak! Hoe gaaf de 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia en 458 Special ook mogen zijn, zo puristisch en analoog als de 348 GT Competizione zijn ze alledrie niet.



43 reacties

Leuke post weer Willeme, ik ga vnv weer ff pochen met jouw kennis.
Het blijft toch het brekebeentje onder de Ferrari’s. Na de Mondial dan, dat is helemaal een ramp!
Heerlijk verhaal zeg!
Ik heb nooit zoveel gehad met de 348. Niet de fraaiste auto die Ferrari wist te bouwen, zeker als je hem vergelijkt met zijn voorganger en opvolger. Die waren zoveel mooier. Maar toch heeft hij wel wat. Toch is hij wel erg begeerlijk. Het zal ongetwijfeld aan het merk liggen waarom ik dat vind.
@viezefreddyw: helemaal mee eens. En stiekem vind ik hem mooier dan de Honda en Porsche, en net zo mooi als de Lotus.

En als ik dan toch eerlijk ben: als ie nog enigszins betaalbaar is kan ik er nog eens over dromen.
@dunhozzie: Ik vind hem zeker mooier dan de Porsche en de Honda. De Lotus vind ik wel een hele speciale auto. Dat ding vind ik erg mooi. Qua design nog wel mooier eigenlijk.
@viezefreddyw: kan ik me in vinden!
@dunhozzie: ik vind hem niet mooier dan de Porsche.
Eigenlijk heeft de 348 mij niet zo kunnen bekoren. Te lange neus of een te korte achterkant?
@rufctr01: prima zijn we geen concurrenten ;-)

Beter nog, stel we scoren hem allebei kunnen we een gave fotoshoot maken en de autobloggers laten stemmen. En een rondje spa zou ook mooi zijn, niet?
@dunhozzie: echt wel!
@dunhozzie: Zoals @berlinetta en ik met onze LaFerrari en 918? Gezellig!
@viezefreddyw: Hahahaha ja precies. Maar eehh, ik had je eigenlijk met potlood ingevuld voor ons te vergezellen in de Lotus ;-)
@dunhozzie: Goed plan. In de tussentijd zullen @stephane8200 en ik gaan moeten uitvechten wie de NSX Type-R mee neemt…
@willeme: als @viezefreddyw vasthoudt aan de LaFerrari is er nog een Lotus vrij. Ook geen straf ;-)
@dunhozzie: Kameraad @willeme mag de Lotus wel. Ik ben tevreden met de F430. Een LaFerrari is net wat de duur vrees ik…
@willeme: welke van de 2? De 1e of de 2e? Beide smakelijke voertuigen :)
Heerlijk verhaal, ik hoop er meer te lezen
Dit vind ik de tofste v8 ferrari. De f355 is misschien “mooier”, maar het lijkt (en is) ook een beetje een facelift model.
Helaas zijn deze al lang ten prooi gevallen aan de klassieker bubble.
Voor een jaar of 3-4 terug kon je nog een leuk hobbyproject voor 30-35k scoren, veel succes daar nu mee, 50-60k mag je wel meebrengen.
Hij is slecht, niet snel en onbetrouwbaar maar ik vind hem zo geweldig! Mijn 80’s, 90’s droomauto! Ooit komt er een.
@beetec: net even gekeken op autoscout. Ze zijn al flink duur geworden.
@rufctr01: inderdaad. 5-10 jaar geleden werden ze al aangeboden vanaf 35k. Nu vanaf 55-60. Zal wel verder stijgen helaas.
Mooi verhaal maar de auto past mij niet. De 360 (ook in standaard trim) is gewoon zoveel leuker!
Waanzinnig interessant verhaal weer! Ooit weleens van de auto gehoord (denk ik), maar nooit echt gedacht dat er een voorganger van de 360 Challenge Stradale was; de auto die naar mijn mening het mooiste Ferrari-geluid ever produceert!

Ik vind het oprecht jammer dat de investeringshype rondom dit soort auto’s zo enorm voorbij gaat aan de verhalen achter de auto’s, vergelijkbaar als met de kunstwereld.

Ik ben een kapitalist, dus ik snap de belangen wel, maar stiekem doet het toch een beetje pijn als ik zelf een dergelijke auto zou kopen en mensen denken dat ik het puur voor de investering doe.
Alleen die front-overhang hè?
Nu ben ik wel benieuwd van welke auto de achterlichten af komen?
@jippie: ik ook
@jippie: VW Scirocco?
Dat de acceleratie is afgenomen moet denk ik toegenomen zijn? Hij zal niet langzamer zijn geworden ?
@”…. de stuurbekrachtiging werden verwijderd…”

Geen enkele 348 had stuurbekrachtiging.
@offroad: Klopt, helemaal! Is aangepast. Thanks!
Heb er ooit in mogen rijden. Hele belevenis, het is immers een Ferrari en die rijd je niet elke dag. Maar wat erg tegenviel was de afwerking. Is natuurlijk wel bekend maar als je het dan ziet…meer kieren dan een Afrikaanse strohut!
Aangezien zijn opvolger de geliefde F355 al beleggingsmateriaal is (onderhoud daarvan is minder fijn) zie ik de 348 dat niet echt worden. Teveel Mondial en Testarossa lijnen en die modellen zijn ook niet echt hartverwarmend geworden.
@venividivici: eens qua Mondial, maar de Testarossa heeft toch een aardige vlucht genomen de laatste jaren. En stiekem is ie ook nog mooier geworden…
@willeme Is de acceleratie niet toegenomen, en de acceleratietijd afgenomen?
@basbasbas: Het stond er een beetje onduidelijk. Is aangepast. Thanks!
Ik word er wel warm van, de 348. Laatst heb ik nog t geluk gehad om liefst 3 stuks (allen de TB) in t vlees te zien. Op de laatste Cars&Coffee XXL.

Natuurlijk genieten zijn Amerikaanse/Japanse concurrenten mijn voorkeur meer. Maar unaniem nee zeg ik niet tegen de 348.
De schrijver zal echt zijn huiswerk even opnieuw moeten doen. De 348 werd helemaal niet negatief ontvangen, integendeel zelfs. In meerdere vergelijkende tests won de 348 het van concurrenten als de NSX, 964 en Esprit. Hij werd zelfs een van de beste auto’s van dat moment genoemd. Neemt niet weg dat de auto op de limiet erg tricky kon zijn en dat het onderstel in de loop der jaren zeker verbeterd is. Het onderstel van de Spider/GTS/GTB komt al grotendeels overeen met dat van de F355. En naar weten zijn de speciale versies van de 348 zeker wel in trek bij de verzamelaars en ook al serieus geld waard.
@grapjas: De eerlijkheid gebied te zeggen dat jij wel degelijk je naam eer aan doet. Afgaande van de internationale pers was de 348 een uiterst matige auto. Bij Ferrari zélf werd dit ook erkend, zoals in de tekst staat beschreven. De 348 was zeker niet de beste auto van dat moment. Waarschijnlijk is het als grap bedoeld. De Lotus had een veel betere wegligging. De Porsche was degelijker. De Honda was op alle fronten (behalve badge) beter. Oh, en op de kwartmijl was een pickup (GMC Syclone) sneller. De 348 kun je niet genoeg onderschatten.

Ondanks de gelijke basis was de 355 een veel betere auto. Beter gebouwd, betrouwbaarder, véél betere handling, een nog fijnere auto en een smaakvoller exterieur.

De 348 GTC kon je tien jaar geleden krijgen voor het geld van een redelijke BMW 330. Gezien de bijzondere status van de auto toch een schijntje. Tegenwoordig ben je wel wat meer kwijt, uiteraard. Maar nog niet belachelijke bedraqen zoals je bij de 360 CS of 964 RS ziet.
@willeme: wat ik al zei, doe je huiswerk beter, want je praat totale nonsens. En di Montezemelo heeft inderdaad de 348 afgekraakt. Als net nieuwe Ferrari baas. Bij de introductie van de F355. Snap je wat hij daar deed? Leuk dat je aandacht aan de 348 besteedt, maar doe het dan wel op de juiste manier.

En wat die prijzen betreft, 10 jaar geleden kocht je een F40 voor 3 ton, daar betaal je nu ook meer dan een miljoen voor. Wat wil je daar mee zeggen? Een 348 is qua prijs inderdaad achtergebleven bij andere types (al zijn ook die prijzen hard gegaan de afgelopen paar jaar), mede door nonsens verhalen als dat van jezelf.
@grapjas:

Dit artikel gaat in het specifiek over de 348 GTC. Een auto die pas de afgelopen jaren in belangstelling en waarde toeneemt. De F40 (en de genoemde 360CS en dergelijke) waren vrij snel op niveau. Volgens mij zit daar geen fout in.

De betrouwbaarheid is inderdaad discutabel. Ik kan alleen uitgaan van die paar monteurs waar ik mee gewerkt heb (bij dat bedrijf hadden we zowel de 348’s als 355’s in onderhoud), dat is niet representatief voor alle exemplaren (alhoewel wel een redelijk goede graadmeter, mijn inziens).

De 348 is een redelijk goede sportwagen. Als je er eentje hebt: koester hem, wees er blij mee en geniet ervan. De latere uitvoeringen waren al een stukje beter, eerlijk is eerlijk (maar dat staat ook in de tekst). Maar in perspectief was het niet Ferrari’s ‘finest hour’. De auto had gewoon zijn tekortkomingen die de concurrentie duidelijk kon aanwijzen. Het feit dat de 355 zó veel beter is geeft dat ook een beetje aan.

‘smaakvoller’ is inderdaad zeer subjectief! Maar dat geeft aan hoe fraai de 355 is, een enkeling verkiest de 348. Naar mijn mening volkomen terecht. Hopelijk is nu het een en ander duidelijker.
@willeme: Ik ga ook zeker niet beweren dat de 348 het beste is wat Ferrari gebouwd heeft. Maar het is niet waar dat de 348 slecht ontvangen werd. Zoals eerder aangegeven, won hij het in meerdere testen van concurrenten als de 964 en NSX. Zelfs Jeremy Clarckson was laaiend enthousiast over de 348… De NSX was en is natuurlijk een geweldige auto, maar hij verloor het op emotie en het totale supercar-gevoel van de 348. En het stuurgevoel van de 348 was superieur. Wat voor Ferrari toendertijd wel pijnlijk duidelijk werd, is dat de concurrentie wel héél erg dichtbij gekomen was. En dat ze fors aan de bak moesten met de opvolger/F355.

En nogmaals, het uiterlijk, zowel interieur als exterieur is heel erg persoonlijk.Ikzelf vind het interieur van de F355 niet het fraaiste. Lelijk stuur en ook de middenconsole vind ik niet alles. En de buitenkant, zeker erg mooi, maar vergeleken met de 348 misschien een beetje te braafjes, te glad. De achterkant wint het wel hands down.
@willeme: hilarisch trouwens om een F355 betrouwbaarder te noemen dan een 348. En termen als “smaakvoller” is nogal subjectief, of niet dan?
Best vet maar dan toch liever die Porsche

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).