Klassieker: Ferrari 550 Maranello

Auteur: , 39 Reacties

Soms valt alles ineens op zijn plek. Pininfarina heeft een topdag, Luca Cordero de Montezemelo is het overal mee eens en de schappen liggen vol met zalige techniek. Dan krijg je dit: de magnifieke Ferrari 550 Maranello.

Spot on, zoals de Engelsen zeggen. Het concept was al fantastisch, een forse tweezits Grand Turismo met een twaalfcilinder voorin, maar de manier waarop de Italiaanse artiesten dit vervolgens vormgaven en uitwerkten was subliem. Het klopt en vooral de balans tussen prestatiepotentieel en gebruiksgemak was een knappe prestatie van de toch al niet talentloze ontwerpers en engineers. Check het met onze eigen Casper, hij kan het beamen. Smaken verschillen natuurlijk, maar er kwam een ontegenzeglijk tijdloos en elegant ontwerp uit de ateliers in Maranello rollen. En daar waren opvallend weinig ingewikkelde lijnen, rondingen, gaten, hoeken, spoilers of diffusers voor nodig. Che belezza.

Ook de techniek is niet onbegrijpelijk of buitenaards. Voorin vindt een ongeblazen 5.5 liter V12 een plek, die nooit ingewikkelder werd dan vier kleppen per cilinder en daarmee 485 PK aflevert aan de transaxle constructie tussen de achterwielen. Daar heeft de ongetwijfeld intens gelukkige man of vrouw voorin zelf ook nog een beetje zeggenschap over middels de handgeschakelde zesbak. En hiermee is het aan hem of haar om te bepalen of het relaxed cruisen, dan wel ongegeneerd gummen wordt, de komende kilometers. De 550 maakt het niet uit. Niets kost deze Ferrari moeite. Behalve uitsloven.

Maar bescheiden is-ie ook niet. Niet in zijn prestaties, hij sprint van 0 tot 100 in 4.4 seconden en jakkert door naar een top van 320 km/u, en zeker niet in de hoeveelheid brandstof die hij daarvoor vraagt. Maar je koopt natuurlijk geen twaalfcilinder GT om te gaan hypermilen of in zijn vijfde verzet door een nieuwbouwwijkje te tokkelen. Hij kan het wel, trouwens. En ondanks de aluminium carrosserie is zijn gewicht ook niet heel bescheiden: hij legt toch nog bijna 1700 KG in de weegschaal. Toch staat deze massa een ongenadige pot snaarstrak scheuren geenszins in de weg. Dat doet de 550 zelfs beter dan zijn opvolger, de 575M, zo is de algemene opinie. Dat zegt wel wat over het karakter en set-up van deze indrukwekkende verschijning, die sterk in zijn schoenen staat.

Ferrari 550 Maranello

Die zijn best breed en moeten vooral op de achteras vaak vervangen worden als het potentieel volledig benut wordt. Niet zo vreemd met die bijna 500 PK en vooral het koppel van 570 Nm. Dat verpulvert het rubber om je mooie velgen moeiteloos en sneller dan de bandenboer ze kan bestellen. Maar waarom zou je? De 550 heeft de klasse om ook rustig toerend veel respect af te dwingen. Heel anders dan veel van zijn hitsige, lagere soortgenoten met middenmotor die voortdurend, hyperactief en luidkeels de bevestiging van hun bestaan afdwingen. Dat hoeft allemaal niet in een Maranello.

Het was ook de eerste Ferrari tweezitter in ruim 20 jaar die de motor weer voorin had. De laatste was de 365 GTB serie, zijn opvolgers hadden vanaf 1973 de motor achter de stoelen tot in 1996 deze 550 de traditie van een GT met V12 voorin weer voortzette. Vier jaar eerder was er natuurlijk al de ingetogen 456, waar de 550 ook zijn platform en wat van de techniek mee deelt, maar dat is een 2+2. Deze 550 heeft maar twee zetels en een ander karakter, hij is een stuk kwajongensachtiger dan de chique-krachtige 456. De laatste is geschikt voor het vervoer van kinderen, de Maranello deel je alleen met je vriendin. Of maitresse.

Ferrari 550 Maranello

Als haar haar het toelaat kan dat ook dakloos, in de 550 Barchetta Pininfarina. Ruim 400 stuks verlieten de fabriekspoorten als roadster. Voor echte die-hards of, en dat is waarschijnlijker, boulevard-cruisers met een grote garage. Want een behoorlijke cabriokap kon er niet vanaf. Er niet op, beter gezegd: er werd een stukje nooddoek meegeleverd waarmee je met goed fatsoen niet harder kunt rijden dan 110 km/u als het erop gepunnikt zit. Het ziet er werkelijk niet uit. Een mooi contrast met je vriendin, als het goed is.

De keuze in gesloten 550 Maranello’s is veel groter, er werden tot 2002 ruim 3000 van deze schitterende alleskunners verkocht. De meeste ervan rijden nog, zijn grote uithoudingsvermogen lijkt ook voor de techniek te gelden. Een relatief betrouwbare GT, zeker in zijn segment. Maar, zoals altijd, alles staat of valt met grondig en stipt uitgevoerd onderhoud. En dat is prijzig. Over de banden hadden we het al, de 550 is een grootverbruiker. Maar ook de techniek blijft aandacht vragen. Elke 50.000 km een nieuwe distributieriem, en voordat-ie daar aan toe is heeft hij al vier reguliere onderhoudsbeurten in de boekjes staan. Plus twee sets remblokken en-schijven. En dan is verder alles heel gebleven. Anders loopt de rekening makkelijk op, met steeds drie nullen op het eind. Maar het is het waard voor twee vijven en een nul uit Maranello. Schitterend.



39 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Als je dan een tijdloze schoonheid wilt…. neem deze!
@dutchdriftking: Als je graag vaak stilstaat neem dan deze, wat een hopeloos geval, te weinig koeling te weinig oliefilters, zuipt meer dan nodig is wat weer resulteert in nieuwe headers elke 10k! Nee Dankje van die generatie de 328 of all time favorite de 355.
@sjaterantekomen: 328 zat er twee generaties voor, deze was er met de 456 en 355 . Daarvoor de 512m en 512 tr met de 348tb/ts en Mondial t en daarvoor zat de 328. Die is trouwens ook erg onbetrouwbaar. Maar ja , een Ferrari is altijd duur.
@rovadepo: ok daar moet ik je gelijk ingeven, was wel te snel met schrijven….maar wat blijft de 550 is kut.
@sjaterantekomen: klopt , wij hadden er 10 jaar geleden 1 dmv inruil, donkerblauw handgeschakeld en cremewit leder. Handgeschakeld, reed voor geen meter airco was telkens kapot, loei en loeiheet.. Als je de deuren open deed ging de 1 open ander op slot. Onderhoudsbeurt was toen al €2500,00 voor een kleine beurt bij Ferrari Antwerpen. Was niks kapot haha kwam uit 1997 en pas 25000 km. Daarna had mijn pa nog een zomer een 360 gehad die was al 10 x zo goed. Die 550 kon je 2 jaar geleden voor 50k kopen nu gaan ze al voor het dubbele. Ik vond deze wel heel mooi vooral interieur..
@sjaterantekomen: ervaringsdeskundige ? ?
@sjonnie82: nou ja, ik mag wel zeggen dat mijn oom een ervaringsdeskundige is na 50 jaar sleutelen aan Ferarri…..
@sjaterantekomen: Pure onzin. De 550 was en is ontzettend betrouwbaar. Het feit dat je de 355 wel neemt (en dan neem ik aan betrouwbaarheid ook meerekent) laat zien dat je maar half luisterde naar je oom; de 355 zit VOL met problemen.

Nieuwe headers nodig elke 10K? Bullshit. Op de 355 wel, en zekere hoogte 360 en 430 ook nog. 550/575 zeer zelden een probleem met uitlaat/headers.

Te weinig cooling? Geen last van.

Te weinig oliefilters? Waar lul je over man!
@basjaski: poehpoeh….
@sjaterantekomen: zo te zien heb je meerdere 550’s gehad met deze ervaringen! Ben benieuwd wat voor slechte ferrari’s jij hebt gehad dan.. Want ons is het nog nooit overkomen, deze schermutselingen.
Aan bovenste foto kun je duidelijk zien waar de eerste Z4 z’n inspiratie vandaan heeft.
Echt grappig hoe tijd een ontwerp kracht kan geven. Ik vond de 550 altijd één van de lelijkste Ferrari’s ooit gemaakt… Maar langzamerhand begin ik het echt een geweldig mooie klassieker te vinden. Wat je zegt, alles klopt eigenlijk aan dit model.
@jamesbond007: misschien ligt het er ook aan hoe hedendaagse Ferrari’s eruit zien.
@jpoers:
Dat valt nog wel mee, ik vind de 599 en de F12 echt heel erg mooi. De 458 is eigenlijk ook heel erg mooi vormgegeven. Je ziet ze alleen te veel via de sociale kanalen waardoor een 458 als een golfje gezien kan worden. Maar het blijft een unieke verschijning als je er daadwerkelijk 1 ziet.
@JamesBond007: Ik heb ‘m ook nooit mooi gevonden. En ik vind ‘m nog steeds niet mooi. De 456 is zo veel mooier dan deze. En van de hedendaagse Ferrar’s vind ik de F12 Berlinetta ook een stuk mooier…
Schitterende auto met een zo mogelijk nog mooier interieur
Wat is hij toch heerlijk mooi oud geworden! Als je de 550 zo ziet ga je je toch wel afvragen waarom sommige mensen het in hun hoofd haalden om hun 550 te laten verbouwen door Zagato.

Ook op het circuit was de 550 trouwens geen slak. De door Prodrive gebouwde 550 GTS won Le Mans in zijn klasse, en won ook het FIA GT en GT1 kampioenschap. Niet slecht voor een auto gebaseerd op een comfortabele GT, toch?
What the hell… kijk je net toevallig op autoscout langs wat 550s… Verschijnt er een artikel op AB :) Nice, bedankt!
Machtig mooi! Hier ga je echt geen waarde op verliezen
Wordt met het jaar mooier. En straks met het jaar duurdet
Blijft het mooiste wat de poorten van Maranello ooit verlaten heeft, geen wonder dat ze hem dan ook meteen dezelfde naam hebben meegegeven ?
Geen gele strepen en gouden velgen onder deze?
Een van de mooiste ooit uit Maranello, vroeger als klein kereltje pronkte er een kleine 550 in mijn kamer
Mocht je deze nu als investment willen aanschaffen… helaas, dan heb je al de boot gemist voor een mooi dik rendement!
Ik wil even inhaken op de Barchetta: deze was tevens leverbaar met aangepaste cabriotop zodat je veel harder kon dan met het standaard dakje. Zijn wel zeer zeldzaam.

Ook de 2 bijpassende helmen zijn niet altijd bij de auto, dus ook een zeldzaam setje.
Altijd al ‘bijna’ lelijk gevonden… is niet veranderd…
Een pure jongensdroom.. wat een auto.. Een monster in zijn tijd.
Mooi, maar voor mij toch een donkerrode 599gtb. Kost je waarschijnlijk niet veel meer en veel betrouwbaarder.
Vind toch de 599 beter gelukt qua ontwerp .. .. ook betere auto, chris harris heeft wel leuke vergelijking van gemaakt, beide z’n prive auto’s…
Wat. Een. Schoonheid!
Mooi stuk text! Een onderhouden 550 hoeft jaarlijjs niet meer te kosten als €5.000,- qua onderhoud. En met een stukje waardebehoud mag een hobby in dat segment dat wel kosten toch…?!
Prachtige wagen, samen met de F355 behorende tot de mooiste Ferrari’s
Yeah right .. Een klassieker ..

Dat is een Ford Cougar ook een klassieker ..
@lincoln: Iedere Cougar is een klassieker
Een heerlijke wagen. Ik heb ooit met een eigenaar can eentje mee mogen rijden. Hij klaagde niet, en ik heb alles gevraagd over de auto.
Gisterochtend nog een gespot op de A5, een prachtige donkerblauwe met cognackleur leder, wat een beauty!
Nadat de 456 het absolute hoogtepunt was in Ferrari design na de jaren 70 en de F50 het absolute dieptepunt was dit toch best wel in orde.
Mooie cruiser en wat een mooi interier.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).