Klassieker: Jeep Cherokee Chief

Auteur: , 28 Reacties

Een enorme afkeer van oneffenheden, modder of een flinke natuurfobie vormen geen beletsel meer om de gebaande paden te verlaten in je luxe SUV. Afdalingssystemen, een terreinkeuzeknop en intens meevoelende luchtvering houden je offroad-angsten in toom. En in leven. Maar al die pampertronica had de goud(h)eerlijke Jeep Cherokee Chief niet.

Jeep Cherokee Chief

Zelfs geen vierde versnelling, standaard kwam de bonkige lobbes met een handgeschakelde driebak. En niet teveel PK’s. De basismotor was een zescilinder met 110 PK, ruwweg wat nu de aircopomp van een Hummer levert. De Jeep had uiteraard vierwielaandrijving, maar weer geen lage gearing standaard. Dat was wel leverbaar, desgewenst in combinatie met een vierbak en eventueel Jeep’s gepatenteerde Quadra Trac systeem, waarbij je handen schoon bleven en je ze aan het stuur kon houden. Dit systeem regelde in combinatie met de meegeleverde automaat alles voor je als je het asfalt verliet. De luxe SUV was geboren, ook urbane bleekneuzen konden ineens roekeloos op avontuur aan de boerenkant van de ring.

Dat kon eigenlijk al met de introductie van de Wagoneer in 1962, Jeep’s grondlegger van de SUV uit de SJ-reeks vormde de basis voor deze Cherokee Chief. De Wagoneer was leverbaar als vierdeurs- en als tweedeursvariant met verschillende motoropties. De genoemde 4.2 liter zescilinder was de zwakste, erboven kwamen achtcilinders die met een inhoud van 5.9 of 6.5 liter vermogens afleverden van 175 tot 215 PK. Niet veel, maar meer was ook niet nodig en bovendien bleven ze dit potentieel decennialang probleemloos afleveren. Dit deden ze, naar goed Amerikaans gebruik, op hun sloffen.

Die waren trouwens ook best breed, en met een lekker onstads profiel. Buiten deze Goodyear Tracker blubberrubbers was vooral zijn aanmerkelijk grotere spoorbreedte een van de duidelijkste kenmerken die de Chief van een normale Cherokee onderscheidde. De ruim 16 cm bredere assen in combinatie met de witte Mojok velgen gaven de Chief een veel ruigere uitstraling dan zijn luxere Cherokee of nóg luxere Wagoneer broeders. Dit werd nog eens onderstreept door de opvallende, zwarte striping op de zijkanten waarop heel duidelijk stond wat je al vermoedde: dit was een baas. De Cherokee Chief.

Jeep Cherokee Chief

Ook de zwarte afwerking rond de achterruiten was kenmerkend voor de sportiefste telg in het toenmalige gamma van General Purpose. Jeep, zoals de mensheid het inmiddels verbasterd had. In 1976 was de Chief de eerste van Jeep’s SUV-modellen die leverbaar was met deze grotere spoorbreedte, later was deze configuratie ook mogelijk op overige modellen. Behalve opvallende Chief badges waren een aantal typische Baas gadgets onder andere extra interieurverlichting, jawel, een dubbele toeter en schuifruitjes achterin op de tweedeurs uitvoering. De meeste Chief’s werden geleverd en waren het überhaupt het mooist in deze trim, maar in ‘81 en ‘82 was hij ook even leverbaar als vierdeurs en met de normale spoorbreedte. Praktischer wellicht, maar het leek nergens op. Het ruige opperhoofd had ineens een polootje en een bandplooibroek aan. Gauw vergeten.

Net als de zescilinder, hij is op z’n best met een achtpitter voorin. Van de vier leverbare motoren waren er vanaf 1979 tot het verscheiden van de Chief in 1983 nog twee over: de 4.2 liter zescilinder en de 5.9 liter V8. De laatste is het meest geleverd en kom je logischerwijs ook nu nog het meest tegen. Vaak in combinatie met een automaat, vanaf 1980 was dat een exemplaar van de Chrysler schappen. Want behalve in zwaar terrein kwam Jeep ook in zwaar weer terecht in die periode, er moest flink bespaard worden op vele fronten. Dat was ook een van de redenen dat de dikke 6.5 liter van de lijst werd geschrapt. De overige zes- en achtcilinders waren al geen bescheiden innemers, maar deze V8 leek wel getuned door Bonnie St. Claire. Hij zoop werkelijk als een tempelier en onderweg leek elk tankstation zwaar magnetisch te zijn.

Jeep Cherokee Chief facelift

Want in tegenstelling tot moderne SUV’s zat er ook niet veel plastic op de vette Chief. Hooguit de grill na de facelift van 1979, de rest was een en al heerlijke, stalen onverzettelijkheid. Dat maakt deze eerlijke doordouwer totaal anders dan zo’n moderne, schizofrene oh-jeetje-daar-is-blubber-terreintas die veel te veel tegelijk probeert uit te stralen. Of een door de strot geduwde niche moet opvullen met androgyne trekjes en hysterische marketing. Een dure manier om een modderfiguur te slaan.

Dat doe je niet in de blubber. Althans, niet in deze Jeep. Met je Chief tot zijn assen erin en op koppel de achtcilinder het zaakje vlot laten trekken, no sweat. Met handbak en handbediende sperren als het zonder Quadra Trac moet. En zonder drama. Want dit is de Baas.



28 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Een hele mooie!
Blijft lastig om te zeggen als groene ovaal fanboy, maar is een prachtig apparaat!
@undifined1:

Gewoon vergelijken met een 62er land rover ..
Maakt het een stuk minder lastig ..
@undifined1:
Ach man, kom op nou zeg, dit is de Stamvader aller SUV’s, dit is een Range Rover avant-la-lettre, alleen was Amerika zo rijk en lui geworden dat ze het zelf niet zagen, waardoor deze Jeeps nodeloos duur waren geworden.
In dat gat is Rover bij toeval gesprongen door een luxere LaRo neer te zetten die aansloeg bij de massa.
Toegegeven, de timing van de Range rover was uitstekend en dank zij de 3500 V8 was de Range rover gelijk de LaRo de baas in het terrein.
Maar dit is het origineel en @lincoln merkt het terecht op, rijd in eenoude LaRo en je weet gelijk wat werken is !
Heerlijk stukkie over een gave SUV! Je komt ze helaas niet zo vaak tegen.

Laatste die ik tegenkwam was deze. 2014.11 in Santpoort:

http://static.autojunk.nl/pictures/2014/1124/065937/image_01.jpg

Doe mij maar een 4-deurs met de 360cu in. V8
Typisch zo een auto waarbij het heel lang duurde voor dat de schoonheid naar voren kwam ..
Lang genoeg om alvast 99% naar de schroothoop te brengen ..

Niet echt mijn ding iig ..
@lincoln: Niet ??met mooie dikke velgen eronder echt een beest van een auto.
Dus ook geen Bronco/Scout int/CJ7 voor jou (beetje in dezelfde funcatagorie), jammer hoor. :-)
@lincoln: ik weet niet hoe het met deze zit, maar van de Wagoneer zie je af en toe nog heerlijk low mile exemplaren opduiken. Die werden weliswaar tot 1993 (!!!) gemaakt, maar lijken optisch veel op de Chief.
tja, het is heel gaaf. Maar dan wel aan der andere kant van de plas..
Blijft een stoer ding. 2dr SUV’s zien er altijd wel cool uit vind ik. Als ik er 3 mocht kiezen uit ong. deze periode zou het onderstaand lijstje worden. Je kan er alles mee en het ziet er nog tof uit ook!


https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4e/f1/6c/4ef16c65d2e5cf6664bad4a4fb464e1c.jpg
http://13252-presscdn-0-94.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2009/01/1977_AMC_Jeep_Cherokee_Chief_401_V8_4x4_For_Sale_Front_1.jpg
http://bestcarmag.com/sites/default/files/946991Ford-Bronco-Images.jpg
@E34M5Touring: ik ga voor de Bronco: echt dik! Gelukkig zijn er toentertijd veel van die Bronco’s in zuidelijk staten gekocht waardoor je nog veel goede (niet verroeste) exemplaren ziet. Prijzen zijn weliswaar wel hoog.

Hoewel de Wrangler een maatje kleiner is, vind ik die qua prijs een stuk toegankelijker (en nieuwer)
@e550: Ja de Bronco markt is een beetje vreemd. Van 15-150k USd. En soms heb je voor weinig niet eens een slechte. Staan er een paar bij m’n pa in de buurt die nog redelijk betaalbaar zijn. Maar een goeie originele kost je zo 40-80k. Bronco vind ik wel wat meer charme hebben dan een Wrangler. En Wranglers gaan inmiddels ook wel omhoog qua prijs. Een knappe CJ7 Renegade kost je ook zo 30-40k tegenwoordig.

Ik vind die International Scout Rallye erg gaaf. Die zijn nu nog betaalbaar maar gaan denk ik ook nog wel stijgen. Een classicdealer in Atlanta heeft er een paar staan. 15-25k heb je een goeie. En ik vind ze qua styling erg tof.
Prachtig?! Mooi?! Schoonheid?!

https://cdn.meme.am/instances/500x/13915538.jpg
@Rick-dos: Ja iets wat duitse oogklep fanboys nooit zullen begrijpen.
Inderdaad van hoogstande mooie prachtige schoonheid en dan heb ik het nog niet eens over het volle oorstrelende geluid wat ze produceren en het achterraam wat naar beneden kan meesterlijk !
@RobUSA: Hoogstaande it is.
Er staat hier in de buurt (Groningen) een witte met goudkleurige striping.
Een echte koppendraaier. Pracht apparaat.
Ik heb er zelf eens in een mogen rijden. 6,5 V8, heerlijk geluid en koppel. En gewoon op benzine. Geen lpg.
Een 2 Deurs SUV waar een rubberen dinghy (bij bootje voor een jacht) zo achterin paste.
Coole auto, bij mij in het dorp rijden er een aantal rond.

Off topic, weet iemand of/hoe ik m’n username kan veranderen? Ik ben hem namelijk nog al beu.
@larssb: Maar zet er ook nou eens een dikke foto van eentje neer.
Een G klasse (pfff hahaha) op zijn standaard wieltjes ziet er (ook) niet uit.
Anders ga ik wel ff zoeken.
Heerlijk Amerikaans.

Groot en log, een lekker lui blok dat zuipt als een ketter, maar bijna onverwoestbaar is en een zalig gorgelend geluid voortbrengt en met een interieur om van te smullen: sjiek bouclétapijt, een stoer dashboard en een typisch Amerikaans kleurenpalet. En met houtafwerking op de flanken helemaal onweerstaanbaar…

Range Rover even buiten beschouwing gelaten duurde het bijna vijftig jaar voordat de Europese merken dit segment ontdekten. Al zijn dat lang niet zulke stoere auto’s als deze Jeep.
Ik had een gele…



Van Majorette met een hondje erin
:-/
@baasbas: Brings back memories… Ik had die ook, maar de mijne was metallic groen als ik het me goed herinner…
@baasbas: met extra dikke banden!
Heerlijke wagen. Heb in ’01 z’n luxe nazaat, een ’88 Grand Wagoneer met zo’n 360 ci V8 uit Californie naar NL gehaald. Waren een paar mooie jaren samen.
Kijk ook gelijk ff naar de concept Jeep Chief op YT amazing !
Wat me wel altijd tegenviel van deze Jeep’s was het ontbreken van enig gevoel in het stuur.
Je weet eigenlijk slecht wat de wagen onder je doet en dat is best verraderlijk met rijden en de remmen vond ik nooit zo goed, op deze punten was en is de Range Rover ugh keer prettiger in de omgang.
Begin jaren ’80 hadden mijn ouders er eentje.
De verkoper zei dat het verbruik 12-15l/100km was.
Er werden 2 lpg tanks van 80l elk in onderbouw geplaatst.
Het verbruik was quasi niet onder de 20l/100km te krijgen.
Met de dubbelasser aangekoppeld zonder moeite boven de 35l/100km…
Na 10.000km was de koppakking 2x doorgeslagen (garantie).
Het ding werd 9 maanden later van miserie verkocht aan een paardenliefhebber.
Heb net een nieuwe schizofrene Grand Cherokee gekocht ;-) geen V8 maar de V6. Vind hem best lekker rijden. De blubber in? Dat weet ik nog niet. Misschien een keer proberen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).