Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte (1955)

Auteur: , 21 Reacties

De jaren '50 van de vorige eeuw waren de hoogtijdagen voor Lancia's Aurelia. In 1955 klopte Pininfarina, al verantwoordelijk voor de Aurelia Cabrio, een sedankoets van de knappe Italiaan, en noemde hem Florida.

De quattroporte Florida (B56) maakte zijn debuut op de salon van Turijn, en viel vooral op door twee zaken: het ontbreken van een middenstijl en zijn zelfmoorddeuren. Inzittenden zaten dus in een ongekende ‘open’ auto voor deze tijd, mede door de grote glasoppervlakken van de gebogen voorruit. Onder de motorkap met zijn typerende hood scoop lag een met 102 pk iets teruggetunde 2,5-liter V6 uit de gewone Aurelia. Ook de lampen in de grille, en de extra set lampen op de hoeken van de voorzijde verleenden de auto zijn unieke karakter.

De two-tone sedan moest het verder niet hebben van allerlei franje. Behalve een paar chromen bumpers zat de auto heerlijk minimalistisch in elkaar, zonder overbodige vouwen of lijnen.

Aurelia Florida

Van de vierdeurs sedan zagen uiteindelijk in september 1955 slechts 3 exemplaren het levenslicht, maar zijn betekenis voor Lancia was groot. Toen de Italianen in ’56, 6 jaar na de introductie van de Aurelia, aan een opvolger begonnen te werken, fungeerde de Florida als blauwdruk. Leg de Lancia Flaminia in sedanvorm maar eens naast deze Aurelia, en je ziet de overeenkomsten.

Met deze Lancia sedan drukte Pininfarina meer dan ooit zijn stempel op het Europese autodesign, en mede dankzij deze creatie wist het uit te groeien tot de meest toonaangevende carrosseriebouwer van de tweede helft van de twintigste eeuw. In 2010 maakte de klassieke three-off (four-off als je de coupévariant meerekent) zijn opwachting op Villa d’Este, aan het Comomeer.



21 reacties

Wat een geweldige auto!
Vergelijk deze rustige lijnen eens met die drama Queens die het nu zijn (delta, thesis), gruwel
Doe mij deze maar! Wat een mooie auto! Auto’s worden steeds minder mooi!! Hoeveel je verder terug in de tijd des te mooier worden de auto’s
@gerjan:

Dat is dan ook weer niet helemaal waar.
T- Fordjes winnen niet snel een schoonheidsprijs…
Oogt eigenlijk wel erg Amerikaans zo. Maar dat is een compliment! Want wat is ie mooi!
Wauw, mooi ding!
Tja, voor een stijlvolle automobiel moest je altijd al in Italië zijn en daar is weinig aan veranderd..
Vandaag gelukkig weer een paar mooie voorbeelden van gezien hier.
Dus AB, mijn dank dat jullie al dat moois aan de patatgeneratie laten zien, die geloven immers dat er alleen auto’s in Duitsland gemaakt worden..
Doet mij maar een “gewone” Aurelia…..Veul mooier..
Die kleine koplampjes icm die enorme mistlampen kunnen echt niet
@roppp:
Maar zo was het ook niet. Die “kleine koplampjes” waren de stadslichten en die “enorme mistlampen” waren de koplampen.
Niet alleen de B-stijl ontbreekt, maar ook de raamstijlen. Hoe zat dat met glas? Had je helemaal geen ramen? Of ramen die tot vlakbij elkaar kwamen of zo?
@mout: kan wel hoor, kijk maar naar bijvoorbeeld de (oude) Kever cabriolet.
@escort77: Ik zie geen enkele foto met de ramen dicht. Ik gok erop dat dat niet zomaar is.
@mout: een subtiel verchroomd stripje aan het raam in het achterportier dus:

http://www.bozhdynsky.com/wp-content/uploads/2013/11/3lancia.jpeg
@escort77: thnx!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Je hoeft hem niet voor me in te pakken, ik neem hem zo wel mee. Ik hou zo van Lancia, eeuwig zonde dat het de nek wordt omgedraaid. Al was het al langer een pijnlijk verhaal van niet investeren en innoveren en langzaam dood laten bloeden. :(
Deze Florida heb ik nooit in levende lijve zien rijden, maar de “gewone “Flaminia” als 4-deurs sedan, heb ik altijd een prachtige limo gevonden. Als kleine jongen menige keer de afdruk van twee handjes en ’n neusje op ’t raam achtergelaten als bewijs van mijn bewondering.
Van de Flaminia is er echter ook een limousine geweest met suicide doors, dus met omlijste ramen. Of die er echter ook als productiemodel is gekomen, weet ik niet. Wel, dat ik die mooier vond dan deze Florida.
Dan weer RHD en dan weer LHD, waarom?
@csx3000: Dit is na de oorlog; toen kwam er meer eenheid.
Weet iemand uit zijn hoofd hoe dat in Zweden zat toen ze nog links reden? Het staat me bij dat vroege Saabs en Volvo’s het stuur ook altijd al links hadden hoewel ze aan die kant reden. De overstap naar rechts rijden werd daardoor ook gemakkelijker.
Lancia o Lancia, waar zijt gij Lancia… Ik zal het Fiat (en die verrekte Amerikanen van Crysler) nooit meer vergeven.Wát een pracht auto’s maakten ze ooit en wat een vreselijke zooi word er nu onder de Lancia naam verkocht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).