• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte (1955)

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 december 2014 om 17:20 – 21 Reacties

Afbeelding Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte  (1955)Afbeelding Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte  (1955)Afbeelding Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte  (1955)Afbeelding Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte  (1955)Afbeelding Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte  (1955)Afbeelding Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte  (1955)Afbeelding Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte  (1955)Afbeelding Klassieker: Lancia Aurelia Florida quattroporte  (1955)

Lancia Aurelia Florida
De jaren ’50 van de vorige eeuw waren de hoogtijdagen voor Lancia’s Aurelia. In 1955 klopte Pininfarina, al verantwoordelijk voor de Aurelia Cabrio, een sedankoets van de knappe Italiaan, en noemde hem Florida.

De quattroporte Florida (B56) maakte zijn debuut op de salon van Turijn, en viel vooral op door twee zaken: het ontbreken van een middenstijl en zijn zelfmoorddeuren. Inzittenden zaten dus in een ongekende ‘open’ auto voor deze tijd, mede door de grote glasoppervlakken van de gebogen voorruit. Onder de motorkap met zijn typerende hood scoop lag een met 102 pk iets teruggetunde 2,5-liter V6 uit de gewone Aurelia. Ook de lampen in de grille, en de extra set lampen op de hoeken van de voorzijde verleenden de auto zijn unieke karakter.

De two-tone sedan moest het verder niet hebben van allerlei franje. Behalve een paar chromen bumpers zat de auto heerlijk minimalistisch in elkaar, zonder overbodige vouwen of lijnen.

Aurelia Florida

Van de vierdeurs sedan zagen uiteindelijk in september 1955 slechts 3 exemplaren het levenslicht, maar zijn betekenis voor Lancia was groot. Toen de Italianen in ’56, 6 jaar na de introductie van de Aurelia, aan een opvolger begonnen te werken, fungeerde de Florida als blauwdruk. Leg de Lancia Flaminia in sedanvorm maar eens naast deze Aurelia, en je ziet de overeenkomsten.

Met deze Lancia sedan drukte Pininfarina meer dan ooit zijn stempel op het Europese autodesign, en mede dankzij deze creatie wist het uit te groeien tot de meest toonaangevende carrosseriebouwer van de tweede helft van de twintigste eeuw. In 2010 maakte de klassieke three-off (four-off als je de coupévariant meerekent) zijn opwachting op Villa d’Este, aan het Comomeer.

Ook interessant!

  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Duimpjes omhoog, de Kimera Lancia 037 is officieel

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

aurelia, coachbuilding, Klassiekers, Lancia, pininfarina, sedan

Vorig bericht: « Uber-verkrachtingszaak zorgt voor opschudding in India
Volgend bericht: Dronkenlap beukt nieuwe Mustang naar eeuwige jachtvelden »

Lees Interacties

Reacties

  1. lucasvang zegt

    7 december 2014 om 17:25

    Wat een geweldige auto!

    Login om te reageren
  2. gearhead zegt

    7 december 2014 om 17:33

    Vergelijk deze rustige lijnen eens met die drama Queens die het nu zijn (delta, thesis), gruwel

    Login om te reageren
  3. gerjan zegt

    7 december 2014 om 17:34

    Doe mij deze maar! Wat een mooie auto! Auto’s worden steeds minder mooi!! Hoeveel je verder terug in de tijd des te mooier worden de auto’s

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      7 december 2014 om 23:06

      @gerjan:

      Dat is dan ook weer niet helemaal waar.
      T- Fordjes winnen niet snel een schoonheidsprijs…

      Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    7 december 2014 om 17:36

    Oogt eigenlijk wel erg Amerikaans zo. Maar dat is een compliment! Want wat is ie mooi!

    Login om te reageren
  5. lamborgfan zegt

    7 december 2014 om 17:54

    Wauw, mooi ding!

    Login om te reageren
  6. tupperware zegt

    7 december 2014 om 18:13

    Tja, voor een stijlvolle automobiel moest je altijd al in Italië zijn en daar is weinig aan veranderd..
    Vandaag gelukkig weer een paar mooie voorbeelden van gezien hier.
    Dus AB, mijn dank dat jullie al dat moois aan de patatgeneratie laten zien, die geloven immers dat er alleen auto’s in Duitsland gemaakt worden..

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    7 december 2014 om 18:23

    Doet mij maar een “gewone” Aurelia…..Veul mooier..

    Login om te reageren
  8. roppp zegt

    7 december 2014 om 18:34

    Die kleine koplampjes icm die enorme mistlampen kunnen echt niet

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      7 december 2014 om 19:49

      @roppp:
      Maar zo was het ook niet. Die “kleine koplampjes” waren de stadslichten en die “enorme mistlampen” waren de koplampen.

      Login om te reageren
  9. mout zegt

    7 december 2014 om 19:12

    Niet alleen de B-stijl ontbreekt, maar ook de raamstijlen. Hoe zat dat met glas? Had je helemaal geen ramen? Of ramen die tot vlakbij elkaar kwamen of zo?

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      7 december 2014 om 19:22

      @mout: kan wel hoor, kijk maar naar bijvoorbeeld de (oude) Kever cabriolet.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        7 december 2014 om 20:03

        @escort77: Ik zie geen enkele foto met de ramen dicht. Ik gok erop dat dat niet zomaar is.

        Login om te reageren
        • escort77 zegt

          7 december 2014 om 21:30

          @mout: een subtiel verchroomd stripje aan het raam in het achterportier dus:

          Login om te reageren
          • mout zegt

            8 december 2014 om 00:07

            @escort77: thnx!

            Login om te reageren
  10. mrbeen zegt

    7 december 2014 om 19:28

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. wouterem zegt

    7 december 2014 om 20:08

    Je hoeft hem niet voor me in te pakken, ik neem hem zo wel mee. Ik hou zo van Lancia, eeuwig zonde dat het de nek wordt omgedraaid. Al was het al langer een pijnlijk verhaal van niet investeren en innoveren en langzaam dood laten bloeden. :(

    Login om te reageren
  12. 9000cse zegt

    7 december 2014 om 20:11

    Deze Florida heb ik nooit in levende lijve zien rijden, maar de “gewone “Flaminia” als 4-deurs sedan, heb ik altijd een prachtige limo gevonden. Als kleine jongen menige keer de afdruk van twee handjes en ’n neusje op ’t raam achtergelaten als bewijs van mijn bewondering.
    Van de Flaminia is er echter ook een limousine geweest met suicide doors, dus met omlijste ramen. Of die er echter ook als productiemodel is gekomen, weet ik niet. Wel, dat ik die mooier vond dan deze Florida.

    Login om te reageren
  13. csx3000 zegt

    7 december 2014 om 20:42

    Dan weer RHD en dan weer LHD, waarom?

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      8 december 2014 om 11:35

      @csx3000: Dit is na de oorlog; toen kwam er meer eenheid.
      Weet iemand uit zijn hoofd hoe dat in Zweden zat toen ze nog links reden? Het staat me bij dat vroege Saabs en Volvo’s het stuur ook altijd al links hadden hoewel ze aan die kant reden. De overstap naar rechts rijden werd daardoor ook gemakkelijker.

      Login om te reageren
  14. mazdarx zegt

    8 december 2014 om 09:17

    Lancia o Lancia, waar zijt gij Lancia… Ik zal het Fiat (en die verrekte Amerikanen van Crysler) nooit meer vergeven.Wát een pracht auto’s maakten ze ooit en wat een vreselijke zooi word er nu onder de Lancia naam verkocht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North