• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop: Lancia Aurelia B24S Spider America

Auteur: autoblogger, gepost 15 november 2013 om 19:09 – 28 Reacties

Afbeelding Te koop: Lancia Aurelia B24S Spider AmericaAfbeelding Te koop: Lancia Aurelia B24S Spider AmericaAfbeelding Te koop: Lancia Aurelia B24S Spider AmericaAfbeelding Te koop: Lancia Aurelia B24S Spider AmericaAfbeelding Te koop: Lancia Aurelia B24S Spider AmericaAfbeelding Te koop: Lancia Aurelia B24S Spider AmericaAfbeelding Te koop: Lancia Aurelia B24S Spider AmericaAfbeelding Te koop: Lancia Aurelia B24S Spider America

Lancia Aurelia B24S Spider America
De Aurelia is één van de bekendste Lancia-modellen, en de mooiste.

De auto werd gelanceerd in 1950 en werd tot de zomer van 1958 geproduceerd. Vittorio Jano was verantwoordelijk voor de ontwikkeling (en niet voor de Alfa 75, toen was hij al 20 jaar dood), waarbij de coupe ontworpen werd door Felice Mario Boano (Ghia) en de cabriolet door Pinin Farina. In totaal zijn er ruim 18.000 auto’s geproduceerd.

Vanaf 1956 begon men te werken aan de B24 America, die een aantal kleine wijzigingen had, zoals een deels chromen bumper en een grotere luchthapper op de motorkap. Er werden 521 units van gemaakt, allemaal met een 2,451cc V6.

Veilinghuis Gooding & Company heeft onlangs aangekondigd een Lancia Aurelia B24 S Spider America te veilen, tijdens de aankomende Scottsdale auction. De Spider is voorzien van een Pininfarina carrosserie en is uitgerust met een Nardi kit en zeldzame optionele hardtop. De veiling vindt plaats op 17-18 januari 2014, in Old Town Scottsdale. De opbrengst wordt geschat op 1,1 tot 1,3 miljoen dollar! Dat is veel, we zijn dan ook benieuwd of dat gehaald wordt.

Onderstaande gallery is overigens niet van de betreffende B24S Spider America, die staat alleen bovenin afgebeeld.

Update – een kleine toevoeging, uit de comments:

De uitleg onder de foto is niet helemaal correct. De B24 Spider (ook gekend als America) werd enkel in 1955 gebouwd, 181 linksgestuurd, 59 rechts. Daarna volgde de Convertible, minder Spartaans maar ook minder “puur”, met grotere deuren, een gewone voorruit met tochtraampjes etc, op basis van de 5de en 6de serie Aurelia.

De Spider had standaard stalen velgen in de kleur van het interieur. De Auto van BB in “Et -Dieu créa la femme” was wel degelijk een Spider, chassis nr B24S1003. Het was de auto van haar toenmalige partner Roger Vadim, die ook de film regisseerde. Dat de Aurelia’s tegenwoordig zo in de lift zitten heeft er alles mee te maken dat men stilaan doorheeft dat ze veel beter rijden dan de Ferrari’s uit die tijd.

Ook interessant!

  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Duimpjes omhoog, de Kimera Lancia 037 is officieel

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

aurelia, Cabrio, Klassiekers, Lancia, pininfarina, veiling

Vorig bericht: « Opel Manta B, youngtimer in beeld
Volgend bericht: Gespot: relatie Seat-Audi wordt steeds inniger? »

Lees Interacties

Reacties

  1. deladude zegt

    15 november 2013 om 19:21

    Lancia heeft mooiere modellen maar *kwijl*

    Login om te reageren
  2. danmar zegt

    15 november 2013 om 19:51

    Een van de mooiste Lancia’s ooit, al zou ik de B20 ook heel graag willen hebben. 28 jaar geleden was de Spider mijn eerste (Bburago) 1:18 model. Ach, vroeger…

    Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      15 november 2013 om 20:14

      @danmar: mijnes ook! Zwarte van de Bijenkorf.

      Login om te reageren
      • danmar zegt

        15 november 2013 om 20:26

        @rovadepo: mijne is ook een zwarte. Geen idee waar ik hem vandaan had.

        Login om te reageren
    • ropbp zegt

      15 november 2013 om 21:42

      @danmar: haha, die van mij ook. Zo één in crème en echt in Italië gekocht.

      Login om te reageren
  3. jeroendekker96 zegt

    15 november 2013 om 20:03

    De mooiste lancia?
    Doe mij de stratos maar

    Login om te reageren
  4. spidermann zegt

    15 november 2013 om 20:15

    Mooi, maar ik heb zelf liever een Fiat 130 coupe en die is ook nog een “beetje” goedkoper.

    Login om te reageren
  5. ferry832 zegt

    15 november 2013 om 20:23

    Uit de tijd dat Lancia `s nog bijzonder, vooruitstrevend en mooi waren. Kan van het huidige Lancia helaas niet meer gezegd worden.

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    15 november 2013 om 20:25

    Wat een plaatje zeg!

    Login om te reageren
  7. tupperware zegt

    15 november 2013 om 21:41

    Una bella Machina, helaas is dit alles geschiedenis.
    Laat Lancia in vrede rusten.

    Login om te reageren
  8. Hubert zegt

    15 november 2013 om 21:44

    Mooie auto, maar mijn voorkeur is dan toch de Aurelia B20GT.
    Die is dagelijks inzetbaar en je kunt er moeiteloos meer naar zuid-Italië rijden.

    Login om te reageren
  9. heidekonijn zegt

    15 november 2013 om 21:49

    LOL goed om weten dat Vittorio Jano de Alfa 75 zou ontwikkeld hebben, en dat na zijn dood. Niet klein te krijgen :-)

    OT Dacht dat een America altijd spaakvelgen had.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 november 2013 om 22:40

      OK, dat is best wel lol ja. Maar geef toe: Ermanno Cressoni, Vittorio Jano. Lijkt allebei enorm op elkaar toch :) Allemaal o’s en e’s en i’s

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        16 november 2013 om 00:30

        @sir_smokalot: Cressoni eh? Ik weet te weinig van Lancia, zou eens bij moeten lezen. Bedankt voor de tip.

        Ondertussen, doe me toch maar een Flaminia Zagato SuperSport s1. Dan nog geld over voor een mooi huis. La vita e bella ;-)

        Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    15 november 2013 om 22:46

    Geluk is…………
    Iedere morgen een Aurelia Spider en een GT Coupe in je garage aan te treffen.
    ’t hoeft absoluut geen America te zijn, liever die waar Brigitte Bardot ooit in gezeten heeft in zo’n zwoele Franse onbegrijpelijke relationele problemen film.
    Da was een zilvergrijze of een witte.
    k’wee nog wel dat BB toen heel lekkuurrrr was.

    http://www.aureliaspider.com/html/gallery_20.asp

    Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    15 november 2013 om 23:36

    Mooi ding, heel mooi ding zelfs maar geen 1,3 milioen waard.

    Als je deze wagen vergelijkt met een SL pagode, dan… nuja dat prijsverschil is deze wagen niet waard, in mijn ogen. Daarom zal ik er dus ook sowieso nooit geen bezitten.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 november 2013 om 23:50

      @Hupke:
      C’mon Hupke, dit is een frêle ballerina, een 230SL is een boerenkar vergeleken met deze Lancia.
      De Aurelia is echt een technisch wonder, de 230SL heeft de techniek van een MB sedan.
      Waarde van welke wagen ooit zal altijd een discussiepunt blijven.
      Feit is dat dit technisch mooier is dan menig Ferrari uit die tijd. (zeer klein geschreven)

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        16 november 2013 om 00:00

        @desjonnies:

        Technisch misschien, maar qua looks?
        De W113 is misschien eerder een luxe wagen dan een sportwagen, dat wil ik graag geloven.
        Maar toch, het verschil is nogal groot vind ik dan.

        Misschien moet ik het dan eerder vergelijken met een bmw 507 oid? Die halen dan ook weer wel zulke hoge bedragen.
        Maar zo’n 507 vergelijk ik dan weer eerder met een jag XK120 en die zijn dan weer een stuk minder prijzig,…

        Login om te reageren
  12. jaapiyo zegt

    16 november 2013 om 02:46

    Ai ai wat mooi…Sommige elementen lijken veel op de Ferrari 250 California Spyder maar deze is IMO eigenlijk nog stijlvoller. Jammer dat Lancia zo ver is afgegleden in de laatste paar decennia, in het verleden hebben ze toch wel wat mooie dingen op de wereld gezet.

    Login om te reageren
  13. vanquishs zegt

    16 november 2013 om 09:36

    Altijd een beeldschone auto geweest! Vooruitstrevend voor zijn tijd!

    Login om te reageren
  14. lancianardo zegt

    16 november 2013 om 10:52

    De uitleg onder de foto is niet helemaal correct. De B24 Spider (ook gekend als America) werd enkel in 1955 gebouwd, 181 linksgestuurd, 59 rechts. Daarna volgde de Convertible, minder Spartaans maar ook minder “puur”, met grotere deuren, een gewone voorruit met tochtraampjes etc, op basis van de 5de en 6de serie Aurelia.
    De Spider had standaard stalen velgen in de kleur van het interieur. De Auto van BB in “Et -Dieu créa la femme” was wel degelijk een Spider, chassis nr B24S1003. Het was de auto van haar toenmalige partner Roger Vadim, die ook de film regisseerde. Dat de Aurelia’s tegenwoordig zo in de lift zitten heeft er alles mee te maken dat men stilaan doorheeft dat ze veel beter rijden dan de Ferrari’s uit die tijd. Voor wie meer wil weten: er bestaat een geweldig boek “La Lancia”, een echte Lancia-bijbel, geschreven door de Nederlandse journalist Wim Oude Weernink en te kopen bij Autonet Carbooks.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 november 2013 om 12:28

      Toegevoegd. En we zullen de boekenplug maar door de vingers zien, gezien de nuttige toevoeging.

      Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    16 november 2013 om 11:57

    technisch-historisch staat Lancia (samen met Fiat) op een veeeeeel hoger niveau dan de zogenaamde “exoten” ..

    en wat elegantie betreft is er weinig wat in de buurt komt ..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 november 2013 om 15:12

      @lincoln: alleen wel erg jammer dat men aan die rijke historie al een jaar of 30,40 niks meer toevoegt.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        16 november 2013 om 21:12

        @mashell:
        De oorzaak daarvan is dat na de tweede wereld oorlog Lancia als schuldige werd gezien en geen staatsteun kreeg om de fabrieken weer op te bouwen.
        Hetzelfde lot is Renault min of meer beschoren, ze werden genationaliserrd omdat men een daad wilde stellen.
        Beide gevallen zijn op niets gebaseerd, maar gaan zelfs hede ten dage nog zo ver dat onlangs de familie Renault -wederom- eenproces heeft verloren tegen de Franse staat.
        Liberte, fraternite, egalite.
        Ja Ja

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 november 2013 om 21:09

      @lincoln:
      hebjegemist ouwe !

      Login om te reageren
  16. pkgek zegt

    16 november 2013 om 12:11

    Zooooo jammer dat ’t merk nu op de rand van de afgrond staat :(

    Volgens mij is er nog steeds een markt voor retro spider modellen, dus zet ‘m op Lancia; niet alleen logootjes omwisselen met Chrisler, maar gewoon weer iets leuks proberen!!!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 november 2013 om 12:23

      @pkgek:

      bijzondere waarneming ..
      aangezien Lancia er beter voorstaat dan ooit ..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North