Klassieker: MG Montego Turbo

Auteur: , 32 Reacties

De snelste MG ooit gebouwd. Damn. Dat klinkt als een enorm spektakel, zet me op de wachtlijst! Maar in 1985 bleek dat een leeg vel te zijn: de snelste MG ooit was destijds namelijk de Montego Turbo. Je stond wel meteen bovenaan die lijst.

Toch werden er een kleine 7300 stuks gebouwd tussen 1985 en 1991 van deze sedan, afgeleid van de Austin Maestro. Ook zoiets geweldigs, tevens aangehaald door collega dizono in zijn zalige guilty pleasure artikel. MG bestond in die jaren eigenlijk alleen nog uit een paar kartonnen dozen met badges en biezen, overgebleven na de sluiting van de MG fabriek te Abingdon in 1980. Die badges plakte men vervolgens vanaf 1982 op gekietelde versies van bestaande modellen, als eerste op de sportieve variant van de Austin Metro. Moederconcern Austin Rover Group, opvolger van het in ‘82 ter ziele gegane British Leyland, was reuze trots op de terugkeer van het illustere merk, maar de echte MG-adepten waren ontroostbaar en huilden dagen aan een stuk. Of werden goths.

Helemaal nieuw was die badge engineering trouwens niet, eigenlijk had MG het zelf uitgevonden door in 1953 een Wolseley 4/44 op te leuken en te voorzien van hun eigen embleem. Een idee van toenmalig topman Leonard Lord dat later nog een hele industrie zou worden. De YA Saloon die MG in 1947 uitbracht was ook al gebaseerd op een Morris Eight E series, maar was dusdanig aangepast aan carrosserie en chassis dat het meer verdiende dan de titel badge engineering. Dat gold weer niet voor de MG 1100/1300, tussen 1962 en 1971 een regelrechte bestseller als opgevoerde Austin/Morris 1100. Die als estate versie die arme Basil Fawlty tot razernij dreef omdat-ie wéér niet wilde starten. Het barrel.

Dat was de Montego Turbo niet, de best betrouwbare O-series 2 liter leverde 150 PK middels een beproefde Garrett T3 turbocompressor met intercooler. Goed voor een top van 205 km/u een acceleratie van 0-100 in 7,3 seconden, snellere MG’s waren er nooit geweest. Mooiere waarschijnlijk wel: de basis van de Turbo werd gevormd door de Austin Montego. Yep. Sexy als steunkousen. De ontwikkeling van de Montego had 7 jaar geduurd, zodat in de tussentijd de auto die hij zou aflossen, de illustere Morris Marina, ook nog eens opgefrist moest worden: hell of a job en zo ontstond de Morris Ital. Ineens leek de Montego toch nog niet zo gek…

Want het waren tenslotte wel de eighties: DJ’s lulden je de oren van de kop en verdienden geen drol, Bonnie lustte nog prik en Rick Astley had gewoon een hit. Dus kon de Montego ook niet zo lelijk zijn. Helemaal volgens de tijdgeest was-ie vooral erg hoekig, wulps was uit en kwam voorlopig ook niet terug. Of het lag toch vooral aan de nog wat basale computers van toen, dit was namelijk een van eerste modellen van de Austin Rover Group die geheel met Computer Aided Design ontworpen waren. Pacman was grafisch ook geen klapper.

Heel kenmerkend voor de Montego was het derde zijruitje. Alsof de ontwerper dat ruitje vergeten was en het zuchtend alsnog in het CAD/CAM programma frommelde, waarop de computer het ruitje prompt achter de C-stijl plaatste in plaats van ervoor. Laat maar. Het gaf hem wel een heel herkenbaar silhouet. Dat stijlkenmerk werd zelfs in het verre Taiwan opgemerkt, traditioneel natuurlijk al de bakermat van schitterende auto ontwerpen. Kijk maar eens naar het silhouet van de Yue Loong Feeling. Ook zo’n daverend succes.

Dat was het digitale dashboard van de turboloze MG Montego niet echt. Ondanks de slechte ervaringen ermee in de MG Maestro monteerde men de eerste paar productiemaanden een nog gecompliceerdere versie ervan in de normale MG Montego. Toen gebruikers op een gegeven moment ongevraagd Zimbabwe 3 in kleur ontvingen in plaats van de gereden snelheid in beeld hadden, schakelde men weer over op normale tellers. Die vond je dus ook in de Turbo, natuurlijk in een lekker hoekig dash-design. Verder vielen de rode biezen in de bumpers, stoelen en deurpanelen op en verwezen diverse MG emblemen en stickers naar zijn sportieve afkomst. Of in ieder geval naar die dozen in het magazijn.

De Montego Turbo was bovendien uitgerust met een diepe voorspoiler en en zo’n heerlijk zwart exemplaar op de kofferklep. Downforce, weet je wel. De standaarduitrusting was, zeker voor die tijd, omvangrijk. Een schuifdak, centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare en verwarmde spiegels, elektrische ramen en stuurbekrachtiging: het zat er allemaal op. Zelfs een stereo radiocassettespeler met 4 speakers, lichtmetalen velgen en een driespaaks sportstuur kreeg je erbij als de Austin Rover dealer je nagelnieuwe Turbo thuis kwam afleveren, want zo ging dat. Volgetankt en in de was gezet, alleen hier nog even tekenen.

Dat zou ik nu ook doen, onmiddellijk zelfs. Dit heeft niemand. Er waren er om te beginnen al geen tienduizenden in omloop en het zelfoplossende vermogen dat de Britse auto industrie hun producten in die jaren standaard meegaf deed de rest: als je geluk hebt vind je ergens nog een paar kartonnen dozen met wat MG goodies. Precies zoals deze MG zijn leven begonnen was. Mooi. De gedachte tenminste, het blijft natuurlijk wel een Montego.



32 reacties

Weinig foto’s. Wel leuk artikel.
@Pallas: Leuk artikel, want weinig foto’s. Bedoel je dat?
@mout: Nee ongeveer.
Leuk geschreven stukje weer.

Het is echter niet de snelste MG ooit, die eer gaat toch echt naar de SVR, als we het bij straatauto’s houden.
@thejerk:
Sorry Lars, lees ik gewoon 6 keer over “destijds” in regel 3 heen.
Mijn nederige excuses dus voor mijn bijdehante reactie.
@thejerk: Sympathiek dat je je excuses aanbiedt, maar niet nodig hoor: als jij eens wist waar ik in m’n leven allemaal overheen gelezen heb…..:)
Snelste MG ooit gebouwd? Of ik lees het verkeerd, of we zien de MG ZT(-T) met V8 over het hoofd.
@granlusso: de snelste ooit in die tijd, het staat er wat kneuzig.

On-topic; vrienden van me ouders hebben nog altijd deze montegro turbo in Israël in de garage staan.
@ghost: staat er inderdaad een beetje knullig…
@potjak: destijds is een moeilijk woord hè.
@zetje: destijds wel ja :).
Te snel gelezen….
@ghost: Ja oké, my bad. Maar idd beetje flauw, dat kan Porsche elke vijf jaar wel roepen, ‘Ja, maar dít is écht de snelste ooit gemaakt’
@granlusso: precies en de MG XPower SV / SV-R
is men voor het gemak ook maar vergeten…
@potjak: sorry…. Er staat destijds 😔
Ik denk dat er wordt bedoeld dat het de snelste MG uit de Austin Rover periode is.
Met de befaamde O series motoren die probleemloos waren.

Daarna werd het Rover en is er o.a. de MG RV8 uitgebracht, een opgepimpte MGB met de V8 van Rover in het vooronder en dikke lederen bekleding.

Ik durf echter geen foto te posten want ik heb WEER eens last van het “je reactie moet nog worden goedgekeurd ” spook hier op AB !
Only on AB !
@desjonnies: jij ook al…?
Denk dat we teveel aan bronvermelding (linken) doen om onze uitspraken te onderbouwen…
@e1000bmw523i:
Welnee, jullie posten teveel inhoudelijke bijdragen en te weinig onzin.
Gewoon wat vaker alles wat Japans en Koreaans is ongefundeerd de grond in trappen en je hebt nergens last van.
Franse en Italiaanse auto’s marginaliseren en ridiculiseren wil ook helpen.
@thejerk: dat zal het zijn. Heeft @gtwillem er toevallig ook last van?
@desjonnies:
Betekent volgens mij dat er iemand heeft lopen huilen over een van je reacties, krijg dat ook bij reacties op bepaalde (kennelijk fijngevoelige) personen.
@super: of als je bepaalde termen gebruikt.
Leuk stukje weer. Lekker eigenzinnige styling en toch ingetogen.

Vond de MG Maestro echt een alternatief voor de Golf GTI mk1 in die tijd. Prestaties waren vergelijkbaar. De GTI is later nog verder gegroeid tot een icoon, de MG, ach wie kent m nog..

Maar als ik nu tussen een originele MG Maestro of GTI mk1 moest kiezen, koos ik de MG.
Mooi anoniem blaasapparaat!
Vind dit echt een leuke auto. Heb onlangs nog een brochure van de Maestro/Montego aangeschaft. Lijkt me geweldig om te hebben: een auto met turbo uit een tijd dat dat nog heel speciaal was.
En de MG metro 6r4 met 410pk en 4×4 uit die tijd is ook sneller. 0-100 in 3 sec.. dat kost je met deze bak ak om de 1ste versnelling te vinden
Veel leuke herinneringen aan de Montego Turbo, mijn eerste auto. Ok het was een ‘Rover’ Montego 2.0 DSL Turbo estate, de eerste (naast de Fiat Croma) personenwagen met een diesel met directe injectie, met de betrouwbare Perkins scheepsdiesel… Voor zijn tijd met 80pk, 160Nm en 1200kg best ‘pittig’ voor een diesel, ik reed er dan ook de sokken van af. Had ook een venijnig overstuur bij het gas lossen, wat resulteerde in een verscheidene instanties van het betere onvrijwillig stuurwerk.
Ook een verre voorloper van de zuinig station van vandaag, 1600l laadruimte en een gemiddeld verbruik rond de 5l/100km. Niet slecht voor een nu 25 jaar oude auto… Over de roestkwaliteit en de botsveiligheid verder geen commentaar ;)
MG staat voor Morris Garages en is het geesteskind van ene Cecil Kimber een illustere Brit die een soort van tjoenert avant-la-lettre was en die door gebruik te maken van Morris onderdelen één van de grondleggers van de Britse sportwagen industrie is.

Nu is het eigenlijk altijd wel zo dat MG puristen ALTIJD huilden bij vernieuwingen, na W.W.II waren de MG TC eigenlijk vooroorlogse opgeleukte modellen en die vernieuwingen gingen door tot en met de TF die qua model geen vlees en geen vis was.

Maar toen de MG-A uitkwam klaagden de MG puristen steen en been om dat moderne gedrocht, dat laag en breed was en een uitgesneden decollete had, waardoor het een wat wulpse verschijning was en jaren later gebeurde hetzelfde met de introductie van de MG-B die weer een stuk strakker was qua model.

Jammer is dat de Maestro en Montego het tij voor de Britse auto industrie niet hebben kunnen keren, het consumenten vertrouwen was weg, de dealer organisatie een ramp en de traditionele Britse afzetgebieden waren gewoon geannexeerd door de Jappen.

The rest is, as they say in the Dordogne History.

Deze wagens waren ook trouwens net-niet leuk genoeg om een hit te worden, al was mijn vaders laatste wagen ooit; een rode Montego Estate een probleemloos karretje, eerder Japans dan Brits.
Heeft wat weg van een Renault
Als ik geld als water had, dan zou ik er een v8 inleggen en er de ultieme sleeper van maken! (dromenland)
Ik weet vrij zeker dat de MG B GT V8 hem zoek rijdt. Maar leuk is hij wel!
Leuk artikel @larssb! Dat doe je goed! Moet je wat mee doen 😉.

Mijn oudoom heeft drie gewone Montego’s gehad. Zweerde altijd bij Engelse auto’s. Mijn pa had toen altijd Saabs. 90, 99, 900. Dat werk. “Zweedse rommel. Die kunnen geen auto’s bouwen.” Mijn oom, die altijd Dafjes en Volvo’s reed begreep er volgens hem ook weinig van. En mijn andere oom, nog altijd BMW rijder, had het al helemaal niet begrepen. “BMW’s zijn om te laten zien dat je een grote Pielemuis hebt, maar als er een MG Montego naast je staat, verschrompeld je zaakje tot microscopische waarden.”

Deze auto was zijn droomwagen. Want niemand verwacht dat ie zo snel is. Gebiologeerd luisterde ik naar hem. Ja, snelle auto’s zijn er zat, maar auto’s die snel zijn waarvan je het niet verwacht zijn er minder. “Q-Cars” noemde hij ze. Net als de schepen in de Tweede Wereldoorlog. Het lijkt niets, maar ondertussen.

De MG Montego Turbo is er nooit gekomen, als spiritueel vervanger heeft hij nog wel een Opel Vectra 2000 Turbo gehad. En later een heuse Rover 600 Turbo. Op het moment dat hij nauwelijks kon lopen, maar nog wel rijden, had hij een van de eerste MG ZT190’s in Nederland. In het zilvergrijs, “want dat valt niemand op”. De cirkel was rond. Hij had zijn MG Montego.

Daarom, elke keer als ik een opgekalefaterde Rover of Austin zie met een MG badge zie, moet ik aan hem denken. Het gaat niet om wat anderen denken, je weer zelf wel beter. En op de A28 zijn er zat stukken waar je 200 kan rijden ;-).
Leuk stukje Lars, over een auto waar ik het toevallig gisteren nog over had met mijn broer, in het kader van “Vergeten auto’s”.
Een weinig geliefde auto. Dit artikel is nu al het vijfde zoekresultaat voor “MG Montego” op Google.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).