Klassieker: MG RV8

Auteur: , 33 Reacties

Geen leukere roadster dan een Mazda MX-5? Jazeker wel: een MG RV8.

Niet per se beter, maar dat was de vraag ook niet. Ondanks de productietijd van maar liefst achttien jaar van zijn stamvader was ook deze geëvolueerde MG B nog steeds niet helemaal foutloos. Hoewel hij wel sterk verschilde van zijn illustere voorganger, alleen de deuren en kofferklep waren onderling uitwisselbaar. In zijn typeaanduiding komt de “B” dan ook niet meer voor. Maar V8 wel, en dat belooft wat.

Een diep gorgelende roffel, om te beginnen. Zoals de MGB GT V8 die ook al produceerde tussen 1973 en 1976. In die ranke coupé huisde Rover’s bekende 3.5 liter V8. De 137 PK daaruit waren niet erg opwindend, maar het geluid wel en dat vormde een prachtige symbiose met zijn looks. En looks waren het decennium voor het verschijnen van de RV8 ondergeschikt geweest bij MG. Er waren wel wat MG’s uitgebracht, maar dat behelsde niets meer dan badge-engineering van bestaande modellen als de Metro en Montego van BL. Tijd voor weer een echte MG, want ook de plannen voor de MG F lagen al te sudderen.

Een enthousiast team van de Rover Group, destijds eigenaar van MG, stortte zich op een terugkeer van een waarachtig MG en dacht er diep over na. Achteruit. Typisch Brits en erg charmant, zeker. Waar Mazda met de eerste MX-5 ruim drie jaar eerder al een moderne interpretatie van de oeroude roadster bracht, kwam MG in 1992 eigenlijk met een oeroude versie van die moderne auto. Rover’s Special Projects Division leek het een goed idee om een oude MG B af te stoffen en er een 3.9 liter Rover V8 in te laten zakken. Over afstoffen kunnen we het nog hebben, maar dat laatste is nooit een slecht idee.

Dat afstoffen was wel verklaarbaar. Voor de wederopstanding van deze Britse roadster was maar een beperkt budget beschikbaar: slechts £ 5.000.000. Peanuts. Project Adder, zoals het intern genoemd werd, had dan wel een hoog Aldi-gehalte, maar goddank niet het stofjas-triest-armoedige ervan. Het project werd namelijk voor een groot deel ondersteund en uitgevoerd door enthousiaste oud werknemers van MG. Van ingenieurs tot assemblagemedewerkers, ze werden allemaal van hun pensioen en bingo middagen ontheven om de RV8 gestalte te geven. Een mooie mix van oud en nieuw.

MG RV8

Waarbij de oudgedienden blijkbaar opvallend bij elkaar klitten aan de achterzijde van de RV8. Want daar veranderde vrijwel niets: bladveren en trommelremmen. Zo deden ze dat de honderd jaar ervoor ook. Aan de voorzijde was de ophanging wat meer bijdetijds met double wishbones, schijfremmen en een anti-roll bar. Dat gold tevens voor de carrosserie, deze leek erg op de MG B, maar was grotendeels nieuw ontworpen en aangepast aan de tijd. Net als de koplampen, achterlichten, grill en velgen. Uiteindelijk was 95% van de RV8 nieuw ten opzichte van de aloude MG B. En toch nog ouderwets. Only in Britain.

Net als zo’n typisch aristocratisch interieur. Het bekende Conolly leer zat ook hier overal omheen gevouwen en gestikt. En alles wat niet in leer verpakt was, was van hout. Dik en glimmend. Dat sophisticated interieur was met de hand vervaardigd, net als vele delen van de carrosserie. British Motor Heritage Ltd. en Abby Panels Ltd. bouwden grote delen van de carrosserie, zeker in het geval van Abby grotendeels handmatig en met traditioneel vakmanschap. Zij mochten ook Rolls-Royce en Jaguar tot hun klanten rekenen.

Kopers van de RV8 dachten waarschijnlijk dat zij daar ook per ongeluk mee verward werden, want de RV8 was bepaald geen koopje. In 1993 ging hij voor £26.500 in de boeken. Serieus geld, waarvoor je inderdaad ook met open armen ontvangen werd door de Jaguar dealer. Veel Britten en een enkele Europeaan die in de markt waren voor zo’n leuk speeltje liepen dan ook de MG showroom voorbij. Als er serieus gestuurd moest worden kozen ze liever een TVR. De RV8 klonk werkelijk fantastisch en sprintte in zes seconden naar de honderd, maar vooral de vintage ophanging achter gooide nogal roet in het eten als het op sportieve kwaliteiten aankwam. Dat vonden zelfs de antiek-omarmende Britten.

Japanners daarentegen helemaal niet. Toen Rover Japan de RV8 introduceerde op de Tokyo Motorshow in 1993 werd deze MG meteen de klapper van de show. Liefst 1300 orders werden er genoteerd en van de bijna 2000 geproduceerde RV8’s, allemaal RHD, gingen maar liefst ruim 1500 exemplaren naar het land van de rijzende zon. Een heel aantal vond in de loop der jaren hun weg terug naar de UK en andere liefhebbers in Europa of de USA. Er zijn zelfs enkele RV’s omgebouwd naar LHD. Makkelijker in de McDrive. Of je moet er achteruit doorheen, dan geniet je nog meer van het ongelooflijk lekkere V8 gegorgel. Want hoe foutloos en uitgekiend ook, dát heeft zo’n MuurbloempjeX-5 dan weer niet.



33 reacties

Heerlijk fout..
Jammer dat ze nooit gemaakt zijn met het stuur aan de goede kant. Ik vind dit namelijk een schitterende verschijning. Ik kende hem wel en heb me wel eens afgevraagd waarom we deze hier nooit zien. Maar nu weet ik het.
@lekbak: ik citeer uit bovenstaande tekst: “Er zijn zelfs enkele RV’s omgebouwd naar LHD…….”
@roppp: ok, er zijn enkele exemplaren omgebouwd ja. Heb je dus geen flikker aan want ze zijn hier nooit verkocht. Of ergens anders waar ze normaal rijden…
@lekbak: ik citeer wederom uit bovenstaand artikel: “Een heel aantal vond in de loop der jaren hun weg terug naar de UK en andere liefhebbers in Europa of de USA.”
P.s. 1: Nederland ligt in Europa;
P.s. 2: zullen we de AB-redactie vragen of ze ook een voorlees-app van AB willen maken? Blijkbaar heb jij wat moeite met het opnemen van de tekst……
@roppp: ik kan prima lezen. Maar om te beginnen is het belachelijk om te spreken van ‘gemaakt zijn’ als er enkele omgebouwd zijn. Zoals jij in je eerste reactie op mij verondersteld.

Daarbij zijn er waarschijnlijk inderdaad enkele exemplaren in Nederland te vinden. Want er zijn volgens het artikel een aantal over Europa en Amerika verspreid. Nou joepie zeg. Ooit op de kaart gekeken hoe groot dat gebied is?

Als de auto nieuw was verkocht als lhd was het in de lhd landen een veel meer voorkomend ding geweest. Is het nou echt zo moeilijk om dat te snappen? Blijkbaar voor jou wel.
@lekbak: prachtige discussie dit… Ik zou me er graag in mengen.
@papa: leave the kids alone….
@papa: ik mis ineens een reactie…….
@roppp: trololololo
@papa: Er zijn in Nederland op dit moment c.a. 40 RV 8’s, 6 daarvan zijn (naar mij bekent) naar links omgebouwd. ik zelf heb een exemplaar voorzien van, links stuur, onafhankelijke onafhankelijke achtervering, achter schijfremmen, stuurbekrachtiging (hydraulisch), ZF automatische transmissie, cruisecontrol, elektrische ramen, enz. Na een kleine verandering aan de V8 kan ik je verzekeren dat er bij mij op geen enkel vlak een Mazda aan te pas komt!
@roppp: de rv8 is alleen als Rhd geproduceerd. Alle lhd exemplaren zijn omgebouwd. Die opmerking is dus niet raar. Jouw reactie overigens wel.
@roppp: omgebouwd of origineel geproduceerd vind ik een belangrijk verschil…
@lekbak:
Kennis heeft een origineel in Nederland geleverd exemplaar, ze zijn er dus wel.
Stuur zit wel aan de verkeerde kant.
Juist het feit dat hij zeldzaam is vind ik dan wel positief, al zie ik liever een mooie B.
Doe mij in iedere mogelijk situatie maar de GT V8, maar toch, hier valt ook best lol mee te hebben. Die antieke achterwielophanging komt nog verrassend strak door de bocht, in ieder geval een goede 10 jaar eerder in de B nog wel. Dat neemt niet weg dat ik het interieur dan weer op het randje van kitsch vind zitten. Hout hoort in een statige sedan, niet in een roadster!
Mooi ding, maar doe mij maar een MX5.
Mooi ding, liever deze dan een Mx5
Altijd een leuk ding gevonden dit. Zag er toch weer fris uit op de een of andere manier. Best knap voor zo’n oud design als je het mij vraagt. En als je echt van Brits houdt is dit toch leuker dan een MX5. En met een V8 soundtrack en een open dak is het sowieso genieten!
Jammer dat er geen foto van de achterkant is. Deze interesseert me net niet genoeg om het op google op the zoeken. Toch had ik het in de tijd dat ik deze reactie plaatste al twee keer kunnen opzoeken.
@f40racer: Omdat ik zelden zoveel luiheid heb beschreven zien worden, speciaal voor jou:
http://markhockingspecialvehicles.com.au/wp-content/uploads/2014/02/IMG_1444.jpg
@E34M5Touring: raar Knight Rider-ding op de kofferklep zeg
@scottishcarspotter2000: dat is een ventilatie gaatje voor als je niet naar het gezeur van mevrouw wilt luisteren maar naar die heerlijke V8
Is dit dan eigenlijk een retro model avant la lettre?
@ar156sw: Een kort bochtje nemen vanuit een klein steegje/straatje met een onverbiddelijke muur aan je linkerzijde kan best wat spannende momentjes opleveren.En iets wat eerst wat hilarisch is en wat snel al veranderd in behoorlijk iritant;De ruitenwisser gebruiken wanneer je richting aan wilt geven.
Verbazingwekkend hoe vreselijk misplaatst die moderne bumpers zijn en hoe ze tegelijkertijd juist hartstikke goed passen…. Erg merkwaardig…
@Rob:
Panoz Esperante, dat is precies deze MG. Ook al zo’n auto die gewoon niet klopt en tegelijkertijd helemaal perfect is……. Snap er gewoon niks van…
http://photos1.blogger.com/blogger/2398/978/1600/PANOZ_Esperante_8.jpg
Wat een gezeur om RHD. RHD rijdt prima, je hebt bijv. geen blinde vlek in de linkerhoek. En inhalen op een 2baans weg doe je ook zoals het zou moeten. Afstand houden van de voorligger, stukje naar links om te kijken, dan vol gas en woesj erlangs. En voor de mc drive en parkeergarage neem je toch een passagier mee?
Ik heb ooit een autootje uit Engeland gehaald en zou hem alleen willen ombouwen voor verkoop. De waarde verdubbelt dan ook bijna. Dat is de enige reden voor LHD.
Hele mooie wagen, pa (nu een B
Met een grote boog omheen lopen zijn m’n vader, zal wel gelijk gehad hebben.
Allereerst, @larssb: bedankt voor dit artikel! Ouderwets heerlijk om het te lezen!

Toen ik nog een kleine gtwillem was, leerde ik wat een V8 was. Ik had namelijk in 1990 een modelletje gekregen van de buurvrouw van mijn opa. Zij was toen al een jaartje of 90, en zij vertelde mij over de sportwagens van haar man, die toen al lang het tijdelijke met het eeuwige had verwisseld. Haar man was een fan van de Triumph Spitfire, Lotus Seven, MG B, Jensen Healey 1500, MG Midget en Marcos Mini GT. De Mazda MX-5 behelsde alles wat die Engelse sportwagens zo goed maakte. Ik kreeg een 1:43 model van een helblauwe MX-5. Wauw.

Mijn Oom was aangestoken door dezelfde dame. De reden dat hij een Donkervoort had. Dus voor mij was een Donkervoort of Mazda MX-5 dé rijdersauto. En toen kwam de RV8. Ik begrep het niet, want ik had een Corgi model van de MGB. Dat was een oude en niet al te beste sportwagen. De RV8 had namelijk een V8. Een V8 had meer vermogen. Wat is dan vermogen? Gelijk aan de Audi 100 TDI van mijn pa? Dat trage ding?

Kortom, het viel niet erg te rijmen voor mij. Ja, een V8 was een goed basis voor veel vermogen, en achterwielaandrijving was volgens mijn oom heilig (hij had een E34 525i). Maar bij de RV8 viel dat in het niet. Ouderwetse ophanging. Ouderwetse V8. Ouderwetse looks. Totaal waardeloos. En ondanks het feit dat een RV8 bijzonder is, kan ik geen reden bedenken om hem aan te bevelen. Een stokoude roadster. Met een stokoude motor. Opgelapt om Rover enige omzet te geven.

De Mazda MX-5 was briljant omdat Mazda beter begreep dan MG hoe je een Roadster moest maken. En die paar extra paarden uit het dubbele aantal cilinders: nutteloos. Precies de omschrijving van een RV8. En toch ben ik geboeid.
Ik kende deze nog niet… Niet veel gemist ook niet.
MG staat voor Morris Garages, een Abarth, Gordini ‘M’ avant-la-lettre en geesteskind van ene Cecil Kimber die gek was van snelle auto’s en productie Morisses aanpaste
en ombouwde

Deze was eigenlijk bedoeld om MG in leven te houden, men had tijdens de Leyland periode Triumph met die TR7 naar voren geschoven om MG een zachte dood te laten sterven, maar wat gebeurde er in de VS? Juist de Rubber bumper werd een succes, een renaissance van MG ; ok deels omdat er gewoon geld werd toegelegd op ieder exemplaar maar Opa MG sloeg Truus Triumph van de markt af !
Vergeet niet dat men destijds pagus was om een nieuwe roadster cq sportwagen te lanceren, de Amerikanen zaten weer eens in een wereldvreemde periode en de open auto was gedoemd te sterven.

De trouwe MG aanhang wilde MG, zo simpel was het en toen Thatcher besloot de hele boel te sluiten was ook MG aan de beurt.
Zeker als je beseft dat de fabriek in Abingdon welhaast middeleeuws aandeed, nieuwe B’s werden gebouwd op de betonnen lopende (wel duwende) band waar voor oorlogse T-types al waren gebouwd, typisch Brits is dat men geen cent investeerde maar alleen maar GELD uit de fabriek wilde persen!!

Dit is des te vreemder als je weet dat MG DE moneymaker was, iets wat MINI bijvoorbeeld nooit is geweest. ( Het BMC concern waar MG, Austin en Morris toe behoorden had de kosten van de Mini productie fout gecalculeerd)

In het Amerikaanse Road & Track stond destijds een quote waarin MG-B de grond in werd geschreven, ik ben die quote nooooooit vergeten : But perhaps MG will have the last laugh of us all, by still making a vintage reproduction that never went out of production
De B was dood, eigenlijk mors dood.
En deze RV8 was de laatste stuiptrekking, ja er zat ook nog wat Aston Martin know how in, het conelly het NIET des MG’s houten dashboard, de gorgelende V8, de achterlichten, zeker de moeite waard want die lijken zo geleend van een Bentley en de koplampen kan ik jullie verklappen komen als je goed kijkt van een Porsche 911 !

De liefde, de echte liefde voor MG zat echter zo diep dat erom deze wagens geknokt werd om op de lijst te komen, vergeet niet die Alfa Spyder had zo’n beetje dezelfde leeftijd evenals de Fiat Spider die als Pininfarina werd verkocht, het waren allemaal Opa auto’s omdat geen mens wist wat er meet de VS, de grootste afzet markt zou gebeuren!

Ik heb -uiteraard- een vriend met een links gestuurde en het is een omgebouwde ( die MG dan he)
Het ding rijdt echt fantastisch, waar de B motoren tekort komen, waar een gewone Rover 3500 V8 te kort komt, daar gaat deze naar 3.9 opgeboorde Rover V8 met Lucas hot fuel injection gewoon door.

Het is een fantastische wagen, een rumble in the jungle met de diepe V8-bassen en RVS uitlaat en het laatste stukje Brits MG vakmanschap, want dat waren die piepensnijders bij Leyland vergeten, in dat kleine fabriekje in Abingdon, daar werd gewoon altijd gewerkt, daar deed men niet aan stakingen en andere onzin, terwijl de auto’s werden gebouwd onder omstandigheden die Charles Dickens (Brits schrijver) hadden kunnen inspireren voor een nieuw boek !

En alleen als ode aan de mannen van MG in Abingdon is deze wagen meer dan de moeite waard !
@desjonnies: “daar deed men niet aan stakingen”.

Toch wel. In october 1963 was er een korte wilde staking omdat er 3 poetsers op non-actief gezet waren. Die drie mannen waren in opstand gekomen omdat halffabrikaten niet snel genoeg aangevoerd werden (dat dan weer wel… ha, wat een reden om te staken!).

Daarnaast is er in 1970 een staking geweest van 12 man. Ook dat was een conflict over de snelheid van de lijn, al is me niet helemaal duidelijk of het nu te snel ging of te traag.

Bron: http://classics.honestjohn.co.uk/news/archive/1963-10/strike-halts-mg-car-works/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).