Met welke auto leg jij het liefst vele kilometers af? Jullie zijn aan het woord!
Roep even dat vakantiegevoel op (het is immers zaterdagmiddag) en waan jezelf op een prachtige locatie, waar je graag naartoe zou willen gaan. Ben jij het type die het liefst als een prins in een paleis over de weg glijdt met bijvoorbeeld Magic Body Control in een Mercedes S-Klasse? Of heerlijk sigaren-rokend in een Jaaaaaaaggg XJ?
En heb je het liefst veel elektronische hulpmiddelen die een deel van het ‘werk’ uit handen neemt? Adaptieve cruise control, Lane Assist, rijbaanwissel-assistent, krijg je van dat soort functies spontaan een ontspannen gevoel? Of ben je meer van het soort ‘ik wil elke kilometer in mijn reet voelen’, en -bijvoorbeeld in een Honda NSX (niet die nieuwe)- de kilometers zo puur mogelijk ervaren?
Denk even niet aan praktische zaken zoals geld, brandstof of het milieu (haha, het milieu), maar tart je fantasie en pen voor ons neer welke auto voor jou de beste uitkomst biedt. En waar zou de reis heengaan?
Ondergetekende gaat bij voorkeur voor comfort, en denkt al snel aan een Mercedes CLS63 AMG, van rond 2007…
Image credit: @tombarry via autojunk.nl
380 reacties
M’n Tesla Model S.
Heerlijk relaxed cruisen. In een jaar tijd 60.000km weggedrukt. Goddelijke auto.
Dat is ook mijn tweede keus ..
Maar dan wel de betere en veel goedkopere 528 ..
De V8 versies van de E39 hebben nog ophanging en stuurinrichting van de e34, de 6 cylinders hebben dus een veel betere ophanging en dat zou voelbaar moeten zijn (zelf nog nooit met de v8 versies gereden).
Daarbij is een I6 sowieso armer aan trillingen dan een V8, en het orkest van een I6 vind ik persoonlijk wel te pruimen.
of ga ik vloeken en toch voor de diesel?
ik ken maar weinig fijnere reisauto’s dan de e39 530D.
maar als ik m’n fantasie mag gebruiken, en dus eens iets anders mag kiezen dan waar ik normaal mee op vakantie ga:
Een E9 3.0CS, origineel, geen snelweg kilometers en heel veel tussenstops om van z’n schoonheid te genieten.
Ook kan een oranje Jaguar F-Type R convertible wel, dan koop alles wel op de plaats van bestemming.
Niet zo relaxed als de Volvo D5 maar toch veel leuker. Kortom E46 M3
Zo’n E46 M3 blijft een droom wagen, zelf 3 maal een E46 gehad waarvan ook een 328ci.
Waanzinnig fijne wagen ook, maar een M3 blijft de top.
Omdat er geen betere auto bestaat voor snelweg kilometers .. Period ..
Maar ik heb nooit met een ’96 marquis gereden, wellicht vergis ik me enorm.
Ik zoek altijd snelwegen uit zonder rotondes ..
1200 km zoeken en zwalken ..
Wist niet dat dat zo gevoelig uitgemeten kon zijn ..
Een dijkweggetje nemen of andere bochtige weggetjes vind ik eigenlijk heerlijk. Met een arm uit het raam heerlijk deinend en zwalkend cruisen over het platteland. In alle comfort met een heerlijk rustgevend geroffel. Dààr zijn Amerikaanse sloepen op hun best.
Niet zo’n extreem sexy Lincoln Mk. 8? ;-)
http://www.automobile-catalog.com/img/pictonorzw/lincoln/94mkviiii.jpg
Nope .. 12 uur achter elkaar in een cockpit zitten is kut ..
Lekker op de bank hangen is way better ..
Heb met beide ervaring ..
Mark8 heb ik nog steeds in bezit (met lekke balgen) ..
Dingen blijven op 1 of andere manier te “duur ” ..
Dus heb ik er uiteraard geen ervaring mee ..
Worden anno nu ook wel erg ouderwets hoor ..
Maar die 4.0D van jou is ook al meer dan ontzettend fijn.
eigenlijk. Heb je gewoon gelijk.
Niets rijdt als een oude Citroën.
Nee niets ZOEFT als een oude grote Citroën !
Helaas heb ik niet bepaald goed kunnen proeven van dat legendarisch comfort. Het exemplaar waar ik met momenten in mee reed, was door de vorige eigenaar grondig verkracht met veel te grote en brede velgen…Ik geloof dat het 20 inch was of zoiets. De breedte was in ieder geval 245.
Sommigen vonden de gordel ook best lastig zitten, omdat de bovenkant aan de stoel zelf vast zit, ipv zoals bij de meeste auto’s aan de B-stijl.
Kortom, om het troep te noemen ben ik het inhoudelijk niet met je eens.
JD heeft een veel mooiere pk/koppel kromme, en haalt er ook meer uit.
Ook weet ik van het audi forum dat ABT bijna nooit zijn opgegeven vermogen waar kan maken.
Maar ik weet dat mijn ouwelui niet helemaal naar Lochem gaan rijden voor die laatste paar pk’s. Gewoon een prima vermogensstijging (welke op de rollenbak meer dan gehaald werd), alles kon bij de dealer gedaan worden en je hebt fabrieksgarantie. Iets wat je níet krijgt bij JD.
Volgende keer eerst lezen voor je ongezouten commentaar levert ,staat je veel beter.
Terwijl die oude A8 van mij allang en breed door de schredder is gegaan omdat de zoveelste duizenden euro’s kostende onderhoudsbeurt weer voor de deur stond, deze keer omdat de versnellingsbak na 124K kilometers dacht .. joh ik ga weer eens stuk ook al ben ik al eens onder de fabrieksgarantie vervangen.
Vergeet ik bijna de versleten nokkenassen te vermelden die na 80K moesten worden vervangen omdat ze amper de kleppen meer konden openen zo versleten waren ze.
Laat ik maar niets zeggen over de vele vervelende electronische storingen en wat nog ergelijker is bij een auto van 100K+ de …. ‘ROEST’ . ja een a8 uit de begin jaren 2000 roest.
En ondertussen rijdt de Sel Vatis nog supercomfortabel met 130km/u over landswegen en vind de eigenaar het helemaal niet belangrijk om 200+ door duitsland te rijden om te ervaren dat hij dan wat zoekende is.
Nokkenassen? Dan was het een 2.5tdi, in een A8 hoor je ook gewoon een V8 te rijden 😬
Voor op vakantie denk ik echter aan andere auto’s. Ik heb de leukste (vakantie)kilometers afgelegd in, ja echt waar, een Kia(!) Een Sportage, met 4WD en diff lock, om precies te zijn. Daarmee heb ik afgelopen jaar over de meest uitdagende off road ‘wegen’ gereden in California, Arizona en Utah. Kan me nauwelijks meer lol in een auto voorstellen ;) Veel leuker zelfs dan over gewone (geasfalteerde) bergwegen rijden, laat staan cruisen over een snelweg. Gelukkig ga ik binnenkort weer die kant op. Hopelijk hebben we dan weer een Kia ;) Maar dan wel een wat ruimere. Een Sorento dan maar…
Zijwind gevoelig heb ik de auto nooit echt gevonden. Het kan veel erger. Wel lekker zuinig met 1 op 16 gemiddeld.
Aan de andere kant is de w211 van mijn pa de meest ontspannen auto waar ik ooit in heb gereden. 320 cdi dus genoeg vermogen, en precies de juiste opties (bijna alles) en uitvoering zodat het zelfs nu na 8 jaar een prachtige wagen is, die waarschijnlijk ook nooit verpauperd. Ik heb zo’n 9 exemplaren van de w211 gereden en dit was met afstand de beste. Ook de laatste generatie van mercedes die geen vervelend infotainment systeem (of hoe je dat ook noemt) heeft. Lekker duidelijke knoppen en toch alle luxe en comfort.
-Plek genoeg voor koffers
-Plek voor eventuele passagiers
-Rustig kunnen cruisen
-Autobahn heft die ook geen probleem mee (maakt zijn meeste km’s daar sowieso)
-Degelijk
Gewoon in het kort alles wat je eigenlijk wenst.
LOL ik blijkbaar ook, heb hem alweer 4 jaar in bezit, normaal deed ik een jaar tot anderhalf jaar met een wagen. Dit is een blijvertje alhoewel ik soms benaderd word of ik hem wil verkopen.
Dat is trouwens ook logisch want de AMG is immers voor het wat sportievere en de reguliere 600 voor het ultieme comfort. En ja, ook zijn de gewone versies wat stiller.
Jup. Top ding. Bizar snel ook.
Ding van pa zoop wel als een malle. Maar och, er lag een 90 liter tank in….
(blok liep overigens ook prima op bio-diesel van oud frituurvet, ondanks dat de Audi garage volledig in de stress schoot….)
Terugweg gingen we voor een record. De 90 liter tank van de Audi tot de nok toe gevuld bij een lokale pomp. De dag erna weg gereden bij het hotel rond 04:20. Eerste stuk in Oostenrijk normaal gereden (de passen gewoon op normale snelheid, snelweg 150-160. Daarna Duitsland. Enorme lappen snelweg constant op 240-250. Er was geen kip op de weg. Een paar touringbussen en een paar vrachtwagens. Eén plas/koffiepauze ‘Verstappen’ stijl. Daarna weer vol door. Om 09:50 waren we bij Nunspeet.
Een M5, Quattroporte of CTS-V is vele malen leuker en spectaculairder, maar dan moet je wel minimaal 3 tot 5 tankstops rekenen. En dat duurt al gauw 10 minuten. Die 30-50 minuten maak je niet goed met een hoge topsnelheid. Daarbij, constant 240 is prettiger dan 300…
Een kameraad van mij heeft zo’n X5, man bizarre machine is dat, een sportwagen in zee container formaat die ook nog eens heel erg comfortabel kan zijn, voor mij de ultieme reiswagen denk ik zo.
Dus dan een Audi A6 3.0 BiTDI graag. Of nog beter, een Panamera Diesel. Misschien er ooit eentje uit Duitsland halen over heen jaartje of 5 :-)
Voldoende power om ook bergop te kunnen met 160 of meer. zonder alle modellen te hebben bekeken denk ik dan aan een flinke diesel, en dan een BMW 5 station, Audi A6, Mercedes E, Skoda Superb,
als het gaat om leuke weggetjes rijden: een Alfaholics brievenbusje :)
Beter is niet verkrijgbaar…..
Krappere auto’s in die categorie?
Anders een van de latere 911 (930).
En anders naast mij.
Een Dodge Ram met een 5.7 HEMI. Alle ruimte, comfort en vermogen. 240 liter lpg tank dus een prima actieradius. Ik rijd er met plezier mee naar bijv. Italië!
Maar als algemene reisauto zou ik voor een comfortabele 4×4 kiezen, gewoon zodat ik kan gaan waar ik heen wil, of dat nou over de autobahn is of dwars door een bos in Zweden. Ik denk dat een Land Rover Discovery dat prima voor elkaar krijgt.
Oke oke, ja ja, een auto dus. Even denken. Iets met goede zetels, beetje lebensraum en een rustige motor. Plus wat emotionele waarde kan ik alleen maar uit komen bij een Jaguar XJ40. Groen met zonnedak en de ronde koplampen.
En als ik met een zwikkie maten op pad moet sowieso een Citroen Evasion. Want zes afzonderlijke super fijne zetels:
http://only-carz.com/data_images/models/citro_25C3_25ABn-evasion/citro_25C3_25ABn-evasion-06.jpg
Plus een boterzacht onderstel en met de 2.0 motor ga je gewoon met gemak 150 kilometers per uur! Zo ontzettend jammer dat de Evasion van mijn maat niet meer door keuring kwam….
Hoogdekker is voor het zicht misschien leuker, maar zo’n TB20 is voor langere afstanden veel fijner. Sneller, ruimer, comfortabeler.
En je kunt nog altijd steile bochtjes trekken als je naar beneden wil kijken ;-)
een dan liefst met de zijdezachte V6 motor. privéjet voor op de weg 😉
Jup, zijn hele fijne wagens om in te zitten. Hoewel die wel erg groot beginnen te worden. Ik vond de Evasion altijd perfect kwa formaat…
En die van mijn maat was aftands genoeg om je helemaal nergens druk over te maken ;-)
http://thethinkersgarage.com/wp-content/uploads/2014/01/multiplain.jpg
En in het interieur van een Volvo XC90 lijkt het me ook aangenaam vertoeven :
http://media.caranddriver.com/images/media/601419/2016-volvo-xc90-interior-photo-601420-s-986×603.jpg
Droom is de nieuwe XJ – eens mee gereden, wat een machtig ding. Of de nieuwe m550xd van een collega. Ook een topper.
Alleen of met vrouw: goh een fijne stuurauto liefst RWD (m3, 135i, …)
Of een dikke s klasse, ook niet verkeerd ;)
Weet je het zeker dat je het zo ruim wilt nemen?
Want de jaren 90 Jeep Wrangler met grote 6 cilinder motor was by far de allerkutste auto waar ik ooit langer dan een uur in heb gereden…..
(Ja, zelfs een Skoda Felicia was fijner!)
http://www.autojunk.nl/2015/11/mijn-auto-36
En niks anders…
http://www.autojunk.nl/2016/02/smart-roadster-10
Snel, comfortabel en luxe…..
Pa’s auto: Die ouwe z’n A8 4.2 V8. Geweldige cruiser. Vaak mee gehad met stappen en de mensen achterin sliepen echt altijd de terugweg. Dames vonden de stoelverwarming achterin helemaal geweldig.
80 mijl per uur op de cruise en dan hou je het wel een dagje vol..
Sowieso moet het een grote Franse auto zijn, als je echt comfortabel en uitgerust aan wilt komen. Die gasten hebben echt wel door hoe grote auto’s te bouwen; de kleintjes daarentegen… Rotzooi van de bovenste plank! Met dank aan het project management en vage niet goed uitgewerkte requirements.
Mclaren MP4 12C, de mooiste, voldoende ruimte voor met z’n twee inclusief een beetje bagage en het adaptieve onderstel schijnt als een Rolls in te stellen te zijn. Vervolgens in het binnenland af-en-toe wat bergweggetjes knallen!
Wat wil je nog meer?
https://cdn2.vox-cdn.com/thumbor/D7t1HYurAqwH95pZwYpgYE8rDzg=/0x217:3000×1905/1600×900/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/46150764/Rolls_Royce_Phantom_Front_3Q_v11_copy.0.0.jpg
http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2011/04/BMW-M3-Pickup-Front.jpg
Want; (zeikstemmetje aan) “Mijn moeder gaat mee.” “Is ze er ook lekker op uit” “Is gezellig” aldus m’n vrouw…
Mijn fijnste reiswagen ooit was een Bmw E46 328ci (coupe)
Ruim/vlot/relatief zuinig/ en geweldige looks.
Zou geld geen rol spelen, zou het denk ik een 5 serie M50D worden denk ik zo.
En op het vakantie adres zelf een R230 SL 500.
Komende zomer ga ik mijn droomauto gebruiken op als vakantie vervoermiddel. Tentje op de achterbank, schuifdak open en enkel binnendoorwegen en bergpassen om uiteindelijk in Zuid Frankrijk te eindigen. Het vervoermiddel, een klassieke 911.
Sleuren met een grote ” S ” tussen 80 en 180. Het liefst over de Autoroute naar Zuid Frankrijk. Meer is niet nodig !!! Weet ik uit ervaring.
Én het blijft een bijzondere auto om mee te rijden, alleen al het ritueel als je instapt: de stoel die vanuit de achterste stand weer naar voren schuift en het stuur dat weer naar beneden gaat in de ingestelde positie, dat blijft mooi om te zien… En onderweg het mooie uitzicht over die rare bolle motorkap met voorop trots een leaper… Ik kan er iedere keer weer van genieten.
Toch was de Saab 9-5 Aero die ik een paar jaar geleden had een nóg betere reisauto. Al heeft de Jag net zoveel vermogen, de Saab was door de Turbo een kanon, én met het verlaagde onderstel niet van zijn stuk te krijgen… En enorm goede stoelen, zoals het een Zweedse auto betaamt. Comfortabel, maar tegelijk ook voldoende steun.
Ongelofelijk geluid, comfortabel en snel, altijd speciaal en nog een pure rijdersauto zonder rijhulpjes
Voor de kilometers op locatie : RS6 2016
Kom net terug van een retourtje Dortmund met m’n CLS-550.
Draait bij 180km/h 3000rpm. Luchtvering. Verwarmde zetels etc. Veel beter wordt het niet.
En ach, dat AMG mis je dan echt niet. Afgezien van die uitlaat-brabbel misschien.
Hoe dan ook… Ik twijfel tussen de Aston Martin rapide en weinig origineel de rs6 (en dan wel die met v10)
Voor het zuide zou ik gaan voor een saab 9-3 cabrio of anders voor een of andere luxe coupe.
Echter, als je door Duitsland bent, kom je uiteindelijk op de alpenpassen uit, en dan is zo’n A8 zeker capabel, maar ook een beetje lomp. En daar komt de tip van @michaelcorleone om de hoek kijken, de Porsche Panamera. Ook een onverzettelijke Autobahnstormer, maar in de bochten is er geen limousine die er aan kan tippen. Porsche heeft deze auto duidelijk wat extra’s weten mee te geven. En de Panamera is ook leverbaar geweest met Audi’s briljante V6 TDI. In het begin met 250pk, maar later met 300pk, met bijna dezelfde verbruikscijfers. Daarmee kun je met gemak 260-270 aantikken wanneer het kan, en met het snelle verkeer mee rijden.
Waarom geen benzine, hybride of elektro? Op lange afstanden is dat killing voor het verbruik. Een M5, RS6, XJR of CTS-V is grandioos en in staat om 300 te halen, maar het verbruik is desastreus. En met de mogelijke topsnelheid haal je al die extra tankstops niet in. Dus een 3.0 diesel lijkt de beste keuze te zijn. En een grotere sedan omdat de ruimte en stabiliteit erg fijn zijn.
Dus mijn shortlist zou er zo uit zien:
Porsche Panamera Diesel
BMW-Alpina D5
Audi A8 4.2 TDI quattro
Audi A6 BiTDI quattro
Jaguar XJ 3.0D S
Om aan te geven hoe belangrijk verbruik is bij lange ritten, refereer ik graag terug naar de Quote Challenge van enkele jaren geleden. Allerlei Porsches, Maserati’s, Ferrari’s, lamborghini’s, BMW M’s en Mercedessen AMG deden mee. Tweede plaats? Een Skoda Superb 1.9 TDI, gechipt tot 155pk. Dat ding reed de hele tijd 180 zonder al te veel te verbruiken, dus die gekke Skoda hoefde nauwelijks getankt te worden. Waardoor de snelheid an sich laag was, maar de gemiddelde snelheid hoog. Iets met een haas en schildpad.
Voor mij ook de Panamera diesel vanwege comfort, sturen, ruimte en verbruik…
Het is vooral zaak om te kijken naar een ruimte diesel tank.
Als andere uiterste is een merc C63 AMG, met een tandje van rond de 50 liter uit mijn hoofd. Dan blijf je aan het tanken.
A8 staat ook hoog op de lijst en ik herken veel uit wat je verteld.
De Lexus LS en VW Phaeton vind ik ook geweldige wagens, alleen of het goede reisauto’s zijn voor de lange afstand weet ik niet. Wat vind je van die auto’s eigenlijk?
De Lexus is zo mogelijk nog beter, alleen zijn ze heel erg op comfort afgestemd. Op zich heel erg goed, maar boven de 200 misschien iets zoekerig. Echter, ik kijk nu naar auto’s om snel mee te reizen, om mee te cruisen is een LS misschien wel de beste auto ooit.
En jij hebt nog nooit in een Volvo 240 Polar gereden.
En ik heb er tot nu nog nooit een met blauwe platen gezien.
Allen gaan voor comfort. Meestal is dat niet een probleem. Teveel comfort daarentegen is saai. Heb graag het gevoel dat je ergens naartoe gaat ook. Het is een balans, bij aankomst niet vermoeid maar ook de voldoening van nu zijn we ver gekomen.
De gt86 is niet ideaal, téveel snelheidsgevoel, dat is idd vermoeiend op echt lange ritten. De opvolger, een Cupra 290 ST zal daar een mooie balans in zal maken tss comfort en rijgevoel. Goede stoelen en een krachtige motor die niet té dorstig is helpt ook.
Maar voor mij dus liever een middenklasser model sneller dan een s-klasser…
Ik heb laatst in anderhalve dag anderhalf duizend kilometers gedaan in een Renault Trafic Bussie met een dubbele cabine en een 115 pk DCi motor.
Gewoon een perfecte reisgenoot, gewoon een SUV of MPV voor peanuts geld, met een eeeenorme bagageruimte en ook niet onbelangrijk een goed brandstof verbruik, lekker ruim, je zit hoog en tokkelt lekker rustig door op de autoroutes.
Maar goed, je kunt er weer niet mee bluffen !
En anders iets waar Citroën op staat zelfs deC15 was een goed maatje als Dieseltje Of de Jaaag XJ6 4.2 Series III met schuifdak.
Enige van die Jaag is dat’íe wel een weekje of twee bij ome desjonnies moet logeren om fatsoenlijke beurt te krijgen.
waar ga ik naar toe? in verband met carjacking
rij ik zelf of word ik gereden?
wie of wat gaat/moet er mee?
gaat de rit over de snelweg of niet?
Carjacking? Heb ik op mijn ritten nog nooit mee ingecalculeerd. Even serieus: Houd jij daar echt rekening mee?
Anders mijn eigen MX-5, wel met een turbo en iets meer vermogen :P
Maserati Gran Turismo van 2008 ofzo, zilver met rood leder, dat lijkt me ook nog wel heel fijn.
Mocht het geen optie zijn, subaru levorg sti.
Mocht het iets sneller moeten, dan is mijn beste ervaring in de Citroën C5 2.2 HDI 200 automaat. Ik heb nog nooit zo’n rustgevende auto gereden, daarmee zou ik zo naar de Cote d’Azur zweven.
– geen plankhard onderstel,
– geen oorverdovend uitlaatkabaal,
– geen schreeuwende motor
– niet al te grote velgen met dunne bandjes
– heerlijke stoelen: comfortzetels dan wel goede sportstoelen
– veel koppel
– motor met rustige loop
– goede wegligging
En dan kom ik uit bij:
BMW E31 850CSi, maar beter nog de 850i met gewoon de automaat
BMW E34 M5 Touring
BMW E38 750i
BMW E39 530i/d, of de Alpina-varianten: B10 3.2 dan wel D10. In alle gevallen met automaat.
http://www.netcarshow.com/ford/2016-mustang_shelby_gt350/
Mijn Alfa Romeo GT 3,2 V6 Supercharged is het. Ruim voldoende vermogen uit de allerbeste V6 ooit, een geluid wat geen motor weet te evenaren en voor de lange baan een mooie mix tussen comfort en handling.
Gaan we naar slechte wegen dan een Lancia Delta Integrale van de laatste Evolutie. De lange veerwegen van de rally homologatiespecial kunnen iedere verkeersdrempel of gat in de weg aan. Ook hier plenty power maar het geluid van de Busso V6 ontbreekt dan helaas wel.
ALs de surf- of skispullen mee moeten: grote Amerikaanse SUV.
En als de kinderen ook meegaan: dikke oude Amerikaanse Limousine. Als het ruitje tussen chauffeur en passagiers maar dicht kan ;)