Lezersvraag: wat is jouw ideale reisauto?

Auteur: , 380 Reacties

Met welke auto leg jij het liefst vele kilometers af? Jullie zijn aan het woord!

Porsche met V8 power

Roep even dat vakantiegevoel op (het is immers zaterdagmiddag) en waan jezelf op een prachtige locatie, waar je graag naartoe zou willen gaan. Ben jij het type die het liefst als een prins in een paleis over de weg glijdt met bijvoorbeeld Magic Body Control in een Mercedes S-Klasse? Of heerlijk sigaren-rokend in een Jaaaaaaaggg XJ?

En heb je het liefst veel elektronische hulpmiddelen die een deel van het ‘werk’ uit handen neemt? Adaptieve cruise control, Lane Assist, rijbaanwissel-assistent, krijg je van dat soort functies spontaan een ontspannen gevoel? Of ben je meer van het soort ‘ik wil elke kilometer in mijn reet voelen’, en -bijvoorbeeld in een Honda NSX (niet die nieuwe)- de kilometers zo puur mogelijk ervaren?

Denk even niet aan praktische zaken zoals geld, brandstof of het milieu (haha, het milieu), maar tart je fantasie en pen voor ons neer welke auto voor jou de beste uitkomst biedt. En waar zou de reis heengaan?

Ondergetekende gaat bij voorkeur voor comfort, en denkt al snel aan een Mercedes CLS63 AMG, van rond 2007…

Image credit: @tombarry via autojunk.nl



380 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik zou zeggen een gechauffeurde Maybach S600, stoeltje achterover en gaan
@scottishcarspotter2000: Gechauffeurde VW Transporter dubbel cabine, houten planken met matrasje overheen in kofferbak, liggen en gaan.*
@ancak: houten planken, matrasje, kofferbak, liggen, heengaan? Lijkwagen?
@mashell: s-klasse rocket
@mashell: Nog beter zelfs!
@scottishcarspotter2000: Vergeet de kelken + bierkoeler niet! Dat is pas echte luxe!
Rs6 of gtc4lusso
@felixferrari: juist!! Precies de twee auto’s waar ik aandacht.
@mab: In een Ferrari Gtc4 Lusso door de tunnels van de snelweg langs de Bloemenriviera op naar Monaco!
Zonder twijfel de RS6
@cla220: u heeft het helemaal juist
@cla220: goede keuze. Ik ga nu vloeken:

M’n Tesla Model S.

Heerlijk relaxed cruisen. In een jaar tijd 60.000km weggedrukt. Goddelijke auto.
Een e39 540i. Want e39
@bedirhan: Dat was mijn tweede keus ;)
@bedirhan:

Dat is ook mijn tweede keus ..
Maar dan wel de betere en veel goedkopere 528 ..
@lincoln: Goedkoper kan ik me voorstellen, maar beter? Want V8 vs. I6. Geef mij de V8 maar.
@baap: De l6 loopt fantastisch, en zijn een stuk beter gebouwd. Maar ik snap je keuze, een v8 klinkt altijd goed.
@baap:

De V8 versies van de E39 hebben nog ophanging en stuurinrichting van de e34, de 6 cylinders hebben dus een veel betere ophanging en dat zou voelbaar moeten zijn (zelf nog nooit met de v8 versies gereden).

Daarbij is een I6 sowieso armer aan trillingen dan een V8, en het orkest van een I6 vind ik persoonlijk wel te pruimen.
@lincoln: Dan liever de E39 530i…
@lincoln: een 530i van de laatste serie is dan ook een optie toch?
@lincoln: klopt.. ik heb ook liever de L6.
of ga ik vloeken en toch voor de diesel?

ik ken maar weinig fijnere reisauto’s dan de e39 530D.

maar als ik m’n fantasie mag gebruiken, en dus eens iets anders mag kiezen dan waar ik normaal mee op vakantie ga:

Een E9 3.0CS, origineel, geen snelweg kilometers en heel veel tussenstops om van z’n schoonheid te genieten.
@bedirhan: Dan meteen de M5 :)
@bedirhan: Met voornamelijk snelweg een late e38 740d aub…
F-Type cabrio 😎
@bobbreede: op echt lange stukken gaat daar de lol wel van af. Maar is het als je eenmaal op de boulevard of bergweggetjes zeker waard
@sketcher: Het dak kan ook dicht, hè. Ik heb er een trip van ongeveer 6500 km mee gemaakt en ik wil ‘m nog steeds ;-)
@bobbreede: en wat denk je van de e-type? Lijkt me zo geweldig
@keeper1: Ik denk dat ik te bang zou zijn dat er iets mee zou gebeuren :p
Maserati Granturismo S! Niet omdat het de absoluut beste is, maar wel de leukste. (In my humble opinion)
@lambo4all: kan het niet meer met je eens zijn!
@rvds15: waar leg je de klemtoon? Is wel belangrijk in deze zin
@lambo4all: helemaal mee eens, een blauwe met beige interieur! En een gewone S zonder al die spoiler meuk
Aston Martin Vanquish
Op wintersport met een RS6. En uiteraard daar ter plekke de quattro ff uitlaten op wat besneeuwde vlaktes, driften met dat ding!
Voor mij de bmw m550d graag
@nasty: lijkt me idd dikke prima!
@nasty: goedgekeurd!
@m550d: iets met een editknop… Ik ga uiteraard voor m’n eigen M550d.
@nasty: Touring zonder badges!
Doe mij dan maar een mercedes SLS AMG met het mooiste AMG blok ooit in het vooronder!
Audi A6 BiTDI Avant met Bang and Olufsen, alle assistentiesystemen en zonder begrenzer.
Ook kan een oranje Jaguar F-Type R convertible wel, dan koop alles wel op de plaats van bestemming.
@noflexzone: die Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Quattro was ook de 1e auto waar ik direct aan dacht. Is het allerbeste compromis. Ruim, comfortabel, snel, relaxed, luxe, geavanceerd en is op elke weg thuis.
Rolls-Royce Wraith.
Alfa spider, kapje open en touren maar.
@spidermann: Voor op reis of een dagje boulevardcruisen? Dan heb ik toch liever een dichte auto.
Graag met een Alpina B7 Biturbo. Donkergroen metallic met beige lederen bekleding.
een bmw e9 3.0csl, liefst met openbaar dakje erin zodat de wind door mijn haren gaat
Is de 159 al genoemd?
Net met mijn e46 M3 op wintersport geweest. Incl 2 kinderen en bagage. Prima te doen.
Niet zo relaxed als de Volvo D5 maar toch veel leuker. Kortom E46 M3
@aikon1694: Haha geniaal man!! prachtwagen heb je!!
Zo’n E46 M3 blijft een droom wagen, zelf 3 maal een E46 gehad waarvan ook een 328ci.
Waanzinnig fijne wagen ook, maar een M3 blijft de top.
@bofkont: dus eigenlijk ben ik de bofkont. De heren wilden liever met de BMW. Ondanks gestuiter achterin en dus moeilijker ipadden.
@aikon1694: absoluut in dit geval 👍😎
De nieuwe GTC4Lusso lijkt mij een goede om te proberen. Anders een A7 3.0 Bi-TDI. Koppel, luxe, ruim, veilig, rust aan boord. Op naar Zuid-Europa.
911 Turbo S
Een 1996er Mercury Marquis ..

Omdat er geen betere auto bestaat voor snelweg kilometers .. Period ..
@lincoln: merkwaardige reden. Juist om de snelweg zou je een wat stuggere auto kunnen gebruiken die ook strak stuurt. Buiten de snelweg (en buiten de bbk) lijkt een Amerikaan mij juist heerlijk, op de snelweg een Duitser.

Maar ik heb nooit met een ’96 marquis gereden, wellicht vergis ik me enorm.
@lekbak:

Ik zoek altijd snelwegen uit zonder rotondes ..
Ben wel met een 99er Towncar ooit naar biarritz gereden met 215 ipv 225 ( minimale fabrieksopgave ) banden ..

1200 km zoeken en zwalken ..

Wist niet dat dat zo gevoelig uitgemeten kon zijn ..
@lekbak: Juist niet, een Amerikaan wil alleen maar rechtdoor! Juist dat kan heel goed op een snelweg. Een bocht maken met een Amerikaan is als de Rijn opvaren met een mammoettanker.
@ronnys: de Amerikanen die ik heb gereden hadden allemaal een ding. En dat is dat ze op hoge snelheid niet fijn waren. Boven de 100 tot 120 waren ze niet erg koersvast en liep de motor niet zo heerlijk kalm als bij lagere snelheden.

Een dijkweggetje nemen of andere bochtige weggetjes vind ik eigenlijk heerlijk. Met een arm uit het raam heerlijk deinend en zwalkend cruisen over het platteland. In alle comfort met een heerlijk rustgevend geroffel. Dààr zijn Amerikaanse sloepen op hun best.
@lincoln:
Niet zo’n extreem sexy Lincoln Mk. 8? ;-)
http://www.automobile-catalog.com/img/pictonorzw/lincoln/94mkviiii.jpg
@Rob:

Nope .. 12 uur achter elkaar in een cockpit zitten is kut ..
Lekker op de bank hangen is way better ..

Heb met beide ervaring ..
Mark8 heb ik nog steeds in bezit (met lekke balgen) ..
@lincoln: Of een 1995-1997 Towncar, die auto ga ik ooit een keer kopen. Als ze er nog over zijn na Clash For Clunkers in 2009.
@e550:

Dingen blijven op 1 of andere manier te “duur ” ..
Dus heb ik er uiteraard geen ervaring mee ..

Worden anno nu ook wel erg ouderwets hoor ..
@lincoln: Heerlijk toch. Gewoon een zwarte. Eventueel een kitsche Cartier uitvoering…
@lincoln: Ik had bij jou eigenlijk een Mercury Marauder verwacht.
Die heb ik al. X5 40d met komfort interieur en bavsound stage one upgrade.
@hfdude: Mijn kameraad heeft sindskort de M50D in een X5, bizarre machine.
Maar die 4.0D van jou is ook al meer dan ontzettend fijn.
GTC4lusso voor mij
Van wat ik gereden heb wordt dat zeker de XM TD12. Fabelachtig goede stoelen, velours bekleed, maar ook met een perfecte zit t.o.v. stuur en interieur, een rustige TD motor, en natuurlijk de party-trick die hydractief II heet. Dat laatste bezorgt je o.a. snelheidsafhankelijke rijhoogte, en dus heb je op snelheid een lagere, scherpere auto dan in de stad.
@mout:
eigenlijk. Heb je gewoon gelijk.
Niets rijdt als een oude Citroën.
Nee niets ZOEFT als een oude grote Citroën !
mijn eigen A8 ABT. en wat ik al in een ander topic schreef, ooit met een Renault Sel Vatis 3.0 D naar Menton in Zuid-Frankrijk gereden en ik heb zelden zo’n comfortabele reis gehad. Daar kan toch maar bitter weinig Duits staal tegenop.
@Soulmaster: lol “Sel Vatis” .
@SimonMc: en wat is daar mis mee?
@Soulmaster: erg overtuigend!
@Soulmaster: omdat het een Vel Satis is….
@Soulmaster: Een Sel Vatis is toch gewoon een gezouten Renault, weet je wel ;-) . Die Vel Satis schoot mij overigens ook te binnen als ideale reisauto.

Helaas heb ik niet bepaald goed kunnen proeven van dat legendarisch comfort. Het exemplaar waar ik met momenten in mee reed, was door de vorige eigenaar grondig verkracht met veel te grote en brede velgen…Ik geloof dat het 20 inch was of zoiets. De breedte was in ieder geval 245.

Sommigen vonden de gordel ook best lastig zitten, omdat de bovenkant aan de stoel zelf vast zit, ipv zoals bij de meeste auto’s aan de B-stijl.
@Soulmaster: Enige jammer is die ABT troep, ga dan naar een vakkundige tuner, JD !!
@bofkont: Hoezo ABT troep? Ik heb er andere ervaringen mee. Ouders hebben diverse Audi’s (A3, A4, A5, A6, A7, A8) en VW’s (Polo, Scirocco, Touareg) gehad met ABT tuning met nul problemen. Verbruik ging nauwelijks omhoog. Merkbaar extra koppel en vermogen en nul issues qua betrouwbaarheid. En het gaat niet om één auto, maar echt een stuk of 12 die door ABT zijn getuned en waar echt helemaal niets mee aan de hand was. En alles met dealergarantie. Naar mijn mening klassespul!

Kortom, om het troep te noemen ben ik het inhoudelijk niet met je eens.
@gtwillem: Troep had ik idd niet moeten zeggen, maar echt geweldig is ABT ook weer niet als je de grafieken vergelijkt met die van JD, en dan praten we over identieke auto’s die eerst door ABT onderhanden zijn genomen en later door JD.
JD heeft een veel mooiere pk/koppel kromme, en haalt er ook meer uit.

Ook weet ik van het audi forum dat ABT bijna nooit zijn opgegeven vermogen waar kan maken.
@bofkont: JD heeft een prima naam in NL, daar is geen twijfel over.

Maar ik weet dat mijn ouwelui niet helemaal naar Lochem gaan rijden voor die laatste paar pk’s. Gewoon een prima vermogensstijging (welke op de rollenbak meer dan gehaald werd), alles kon bij de dealer gedaan worden en je hebt fabrieksgarantie. Iets wat je níet krijgt bij JD.
@gtwillem: Pon doet trouwens geen zaken meer met Abt dus van garantie is helaas ook geen sprake meer.
@bofkont: waar schrijf ik dat mijn huidige A8 troep is ? Begrijpelijk lezen is voor jou te moeilijk vermoed ik. Ik wijs enkel op het feit dat de *kuch* o zo betrouwbare Duitse auto lang niet is wat velen denken . en ik aan reparaties van mijn vorige a8’s zoveel geld ben kwijt geweest dat ik bijna een andere had kunnen kopen.

Volgende keer eerst lezen voor je ongezouten commentaar levert ,staat je veel beter.
@Soulmaster: Ooit met een Vel Satis 3.5 door Duitsland gereden. Boven de 200 werd het toch best spannend, lag niet als een blok op de weg, terwijl die motor er flink aan sleurde. Wel heerlijke fauteuils overigens.
@Soulmaster: Ach kijk allemaal door en door ervaren Sel Vatis rijders. Gelukkig dan weten waar juliie over praten en dat ze door en door onbetrouwbaar zijn, vaker in de garage staan dan op de weg rijden.. OW WACHT dat was 1 van mijn Audi A8ten die uit dezelfde periode komt als de Renault Sel Vatis die btw nu nog steeds op de weg aanwezig is met ruim 4 ton op de teller en 400.000+ probleemloze kilometers.

Terwijl die oude A8 van mij allang en breed door de schredder is gegaan omdat de zoveelste duizenden euro’s kostende onderhoudsbeurt weer voor de deur stond, deze keer omdat de versnellingsbak na 124K kilometers dacht .. joh ik ga weer eens stuk ook al ben ik al eens onder de fabrieksgarantie vervangen.

Vergeet ik bijna de versleten nokkenassen te vermelden die na 80K moesten worden vervangen omdat ze amper de kleppen meer konden openen zo versleten waren ze.

Laat ik maar niets zeggen over de vele vervelende electronische storingen en wat nog ergelijker is bij een auto van 100K+ de …. ‘ROEST’ . ja een a8 uit de begin jaren 2000 roest.

En ondertussen rijdt de Sel Vatis nog supercomfortabel met 130km/u over landswegen en vind de eigenaar het helemaal niet belangrijk om 200+ door duitsland te rijden om te ervaren dat hij dan wat zoekende is.
@Soulmaster: huh? Een A8 heeft een volledig aluminium carrosserie, waar moet dat roesten dan?? De enige plek waar op die apparaten een soort van corrossie te vinden is, is op het vijf centimeter grote alu oplegdriehoekje rechts onderin de ruit van de achterportieren, maar dat kun je er zo uitwippen en vervangen. Weet je zeker dat je een A8 hebt gehad?
Nokkenassen? Dan was het een 2.5tdi, in een A8 hoor je ook gewoon een V8 te rijden 😬
@parker: klopt was de v6 2.5TDI, voor de rest een prima motor hoor. En de roest,, bodemplaat.
@Soulmaster: een oprechte vraag: als je zoveel negatieve ervaringen met een A8 hebt waarom is er dan toch een andere gekomen?
@remcott: Ik heb naast mijn A8 nog diverse andere auto’s gehad . van een mehari (nog steeds in mijn bezit) tot aan een Lancia Thesis 2.4JTD 20v die een gekietelt chipje had. De a8, zeker de huidige is een prima langeafstandsauto, en voor in de buurt is er altijd nog de Lancia yp 1.3jtd.. ja ik ben een dieselstoker, hou van massa’s koppel bij lage toeren.
Heb al 310.000 km afgelegd in mijn Ford Focus 2.2 … daar kunnen er nog wel wat bij :P
veel beenruimte, en stil… voor de rest boeit het mij niks. ik bedoel geen tesla -veel te dure meuk- stil, maar gewoon een stillere diesel of benzine. bij voorkeur, s-klasse, 7 serie, of een suv.
Een 991 gt3 lijkt me een heerlijke auto voor zowel lekkere bergwegen als lange stukken snelweg, ook zal een Mercedes Benz SLS zeker wel voldoen. Maar dat geldt in mijn geval voor heel veel AMG’s 😂.
@amgc63: een gt3 is leuk voor een halfuurtje, daarna doet je lichaam pijn. (heb er ervaring mee)
@vtechlover: leg ik er wel een kussentje in
1-Porsche Panamera
@michaelcorleone: Panamera Diesel, 2015 model. 300pk, relatief gunstig verbruik, prima autobahnprestaties. En op de Alpenpas beter dan de A8 die ik koos. Dames en heren: we hebben een winnaar!
Met een audi s8 plus 2016 zou ik graag gans de wereld rond touren.
Een SL55 AMG. Snel zat en met dak open kan je naar die heerlijke V8 luisteren.
M’n eigen trouwe BMW 735i E38. Alle comfort en luxe wat je nodig hebt.
Land Rover Range Rover Sport SVR? Lijkt mij wel lekker!
Citroen C6, of een CX Prestige met chauffeur. Niets is comfortabeler
via Android app
@jansen: lexus ls600h
Er zit voor mij nogal een verschil tussen mijn ideale reisauto (om lange afstanden mee te overbruggen) en de ideale auto voor op vakantie. Voor dat eerste heb ik een prima auto in de vorm van mijn Volvo V40. Lekker comfortabel, stil en met alle luxe aan boord die ik maar kan wensen. Maar andere, vergelijkbare auto’s, als de Mazda 3, Ford Focus, VW Golf, BMW 1-serie, Audi A3, zijn daar waarschijnlijk minstens zo geschikt voor…

Voor op vakantie denk ik echter aan andere auto’s. Ik heb de leukste (vakantie)kilometers afgelegd in, ja echt waar, een Kia(!) Een Sportage, met 4WD en diff lock, om precies te zijn. Daarmee heb ik afgelopen jaar over de meest uitdagende off road ‘wegen’ gereden in California, Arizona en Utah. Kan me nauwelijks meer lol in een auto voorstellen ;) Veel leuker zelfs dan over gewone (geasfalteerde) bergwegen rijden, laat staan cruisen over een snelweg. Gelukkig ga ik binnenkort weer die kant op. Hopelijk hebben we dan weer een Kia ;) Maar dan wel een wat ruimere. Een Sorento dan maar…
Iets met een open dak, iets zoals mijn vorige auto (CLK 350 Cabrio).
Ik ‘denk’ dat een ford f150 raptor een heerlijke cruiser is voor langere stukken
@vtechlover: je krijgt gelukkig wel meer dan genoeg rustpauzes als je om de 300 km weer 100l benzine moet tanken
Iedereen post kennelijk auto’s die voor de gemiddelde blogger onbetaalbaar zijn. Ik houd het lekker bij mijn vorige VW: de Scirocco. Heerlijk ruime bagageruimte, comfortabel (zeker met magnetische veren) en heerlijke cruiser ook bij 200km/u op de autobahn.
Suzuki Baleno.
@1audi1: en na een paar jaar met tinnitus zitten. Geinig wagentje waar ik een hoop mee heb gereden (geragt) maar man, wat maakt zo’n ding herrie op de snelweg.
@lekbak: Haha jep. En nogal zijwindgevoelig. Veel problemen met de baleno gehad? Ben wel benieuwd naar de ervaring van iemand anders aangezien de baleno in Nl relatief zeldzaam is.
@1audi1: vanaf nieuw in de familie geweest, en nooit een probleem gehad. Dik twee ton is ermee gereden en de auto heeft letterlijk alleen onderhoud gehad. Was moeders auto toen ik mijn rijbewijs had gehaald dus de eerste maanden ook een beetje mijn auto.

Zijwind gevoelig heb ik de auto nooit echt gevonden. Het kan veel erger. Wel lekker zuinig met 1 op 16 gemiddeld.
@lekbak: Haha mooi, laat het nou ook net mijn moeders auto zijn en ook een beetje die van mij.
Ik twijfel nog een beetje. Aan de ene kant is een w124 onovertroffen. Als de ophanging strak is door overal nieuwe rubbers etc tenminste. Dan de 300d met automaat. Onverwoestbaar, comfortabel en toch stuurt het strak genoeg om op wat hogere snelheid te cruisen. Wel eentje van na de eerste en voor de tweede facelift. En een stationwagen met derde bankje, en full options.

Aan de andere kant is de w211 van mijn pa de meest ontspannen auto waar ik ooit in heb gereden. 320 cdi dus genoeg vermogen, en precies de juiste opties (bijna alles) en uitvoering zodat het zelfs nu na 8 jaar een prachtige wagen is, die waarschijnlijk ook nooit verpauperd. Ik heb zo’n 9 exemplaren van de w211 gereden en dit was met afstand de beste. Ook de laatste generatie van mercedes die geen vervelend infotainment systeem (of hoe je dat ook noemt) heeft. Lekker duidelijke knoppen en toch alle luxe en comfort.
Peugeot 607 2.2 HDI :)
@Dizono: Ja!
@Dizono: Moet inderdaad een goede metgezel zijn voor veel km’s. In België rijdt er eentje rond met 1 miljoen km op, van een taxibedrijf.
@dizono: niet de 2.7?
@soulmaster: de 2.2hdi is wat betrouwbaarder volgens mij
@remcott: dacht juist dat die 2.7 zo’n fantastisch stuk techniek was, gebruikt door Peugeot/Citroen en Jaguar.. helaas nog zelf niet meegereden maar wie weet koop ik nog wel eens een 607 2.7 , vind het namelijk prachtige auto’s
Gewoon met mijn eigen wagen: E39 M5

-Plek genoeg voor koffers
-Plek voor eventuele passagiers
-Rustig kunnen cruisen
-Autobahn heft die ook geen probleem mee (maakt zijn meeste km’s daar sowieso)
-Degelijk

Gewoon in het kort alles wat je eigenlijk wenst.
@205GTI16: ben het volledig met je eens, heb zelf echt een zwak voor de e39 m5.
@amgc63:
LOL ik blijkbaar ook, heb hem alweer 4 jaar in bezit, normaal deed ik een jaar tot anderhalf jaar met een wagen. Dit is een blijvertje alhoewel ik soms benaderd word of ik hem wil verkopen.
@205GTI16: dat is een van de bijkomende factoren bij het bezitten van een toekomstige klassieker 😉.
@205GTI16: Oef !! ontzettend gave wagen heb jij daar dan!! Mijn absolute topfavoriet van de hele M5 reeks, de mooie nette exemplaren gaan nu serieus duur worden, momenteel al meer waard dan een E60 M5.
@205GTI16: Ik ben enorm jaloers op je :)
S65 AMG
@bamfspotter: ja die ook idd
@jmdekort: te veel sportief en lawaaierig doe maar een normale s600
@bmwm3gtr: nee joh! In tegenstelling tot een m badge doet amg geen consessies aan comfort. Stiller? Nog niet misschien. Sportief? Kwestie van 1 knopje afblijven
@jmdekort: als de Mercedes liefhebber die ik ben heb ik in de meeste amg’s van de afgelopen 15 jaar gereden. Allemaal, dus geen uitgezonderd, waren ze vele malen stugger dan de niet AMG’s. Niet oncomfortabel maar bij lange na niet zo zacht en soepel geveerd als bijvoorbeeld een s500 (het meest luxe waarin ik zelf heb gereden), laat staan een 600.

Dat is trouwens ook logisch want de AMG is immers voor het wat sportievere en de reguliere 600 voor het ultieme comfort. En ja, ook zijn de gewone versies wat stiller.
@bmwm3gtr: de S63 is lawaaierig, de S65 klinkt minder schel en rijdt ook volledig anders.
Een RS4 (B8) is wel een droomauto waarmee ik een verre trip richting sneeuw of het zuiden van Frankrijk zou willen maken.
Audi A8 4.2 TDI. Beste en fijnste reisauto die ik ooit heb meegemaakt.
@gtwillem:
Jup. Top ding. Bizar snel ook.
Ding van pa zoop wel als een malle. Maar och, er lag een 90 liter tank in….

(blok liep overigens ook prima op bio-diesel van oud frituurvet, ondanks dat de Audi garage volledig in de stress schoot….)
@Rob: o? Vind gemiddeld 1 op 10 bepaald niet zuipen. Haal als ik opastyle rij zelfs de 1 op 14
@gtwillem: beste keus. Uber comfortabel, wagonladingen aan koppel, en door de grote tank sta je ook niet iedere 300km bij de pomp. Ik ben ooit een keer op en neer naar Corsica geweest met de VR6. Ging super. Door de recaro’s ,climate en cruisecontrole erg comfortabel. Maar je blijft tanken…..
@dutchdriftking: Ik moet eigenlijk zeggen, Audi A8 L 3.0 TDI quattro. Met mijn pa op wintersport er mee geweest. Heenweg met files en regen keurig in 8 uurtjes van NL naar Oostenrijk gereden.

Terugweg gingen we voor een record. De 90 liter tank van de Audi tot de nok toe gevuld bij een lokale pomp. De dag erna weg gereden bij het hotel rond 04:20. Eerste stuk in Oostenrijk normaal gereden (de passen gewoon op normale snelheid, snelweg 150-160. Daarna Duitsland. Enorme lappen snelweg constant op 240-250. Er was geen kip op de weg. Een paar touringbussen en een paar vrachtwagens. Eén plas/koffiepauze ‘Verstappen’ stijl. Daarna weer vol door. Om 09:50 waren we bij Nunspeet.

Een M5, Quattroporte of CTS-V is vele malen leuker en spectaculairder, maar dan moet je wel minimaal 3 tot 5 tankstops rekenen. En dat duurt al gauw 10 minuten. Die 30-50 minuten maak je niet goed met een hoge topsnelheid. Daarbij, constant 240 is prettiger dan 300…
@gtwillem: Verkeerd gegokt maar ik zat er wel in de buurt, ik had gedacht dat je voor de S4 zou gaan :)
@michaelcorleone: S4 is ook een erg goede. Maar op hoge snelheid wordt het verbruik nogal hoog waardoor je geen hoge gemiddeldes kan halen.
@gtwillem: Stap dan voor de lol eens in een X5 M50D of de 5 serie hiervan.
Een kameraad van mij heeft zo’n X5, man bizarre machine is dat, een sportwagen in zee container formaat die ook nog eens heel erg comfortabel kan zijn, voor mij de ultieme reiswagen denk ik zo.
@bofkont: M550d viel mij nogal tegen. Ten eerste die bizar hoge prijs ten opzichte van de 535d (die ik bijkans briljant vind) en ten tweede omdat de Allroad 3.0 BiTDI van de dealer ernaast gewoon in de kont bleef hangen en veel beter klonk. Daarbij ben ik ook geen fan van die M-bumperpakketten. Ik vind het een beetje genant als je ouder dan 30 bent.

Dus dan een Audi A6 3.0 BiTDI graag. Of nog beter, een Panamera Diesel. Misschien er ooit eentje uit Duitsland halen over heen jaartje of 5 :-)
@gtwillem: Ja die Bi turbo van VAG is idd een pareltje, moet niet veel onder doen voor de M50D van BMW, ach een M pakket vind ik absoluut prachtig staan, als het vermogen er ook maar naar is, dus niet op een 316i of iets dergelijks.
Ik heb hier al eens eerder over nagedacht. Het gaat niet zo precies om het merk en model, maar wat ik belangrijk vind is, veilig, ruim maar niet belachelijk groot, comfortabel, cruise control is belangrijk, een flinke tankinhoud en een redelijk verbruik ondanks een vlotte rijstijl.

Voldoende power om ook bergop te kunnen met 160 of meer. zonder alle modellen te hebben bekeken denk ik dan aan een flinke diesel, en dan een BMW 5 station, Audi A6, Mercedes E, Skoda Superb,
als het puur gaat om afstanden afleggen: een mercedes s500 met de genoemde magic body control en het uitgebreide geluidsysteem

als het gaat om leuke weggetjes rijden: een Alfaholics brievenbusje :)
Die keuze is snel gemaakt: Ferrari 456M GT met handbak!
Rs6 C7
Jaguar XJR.
Beter is niet verkrijgbaar…..
@ddr780: veeelste klein interieur en veeeelstee korte zittingen
@jmdekort: als je 3.08 meter bent misschien wel ja…
@ddr780: 1.88 / 90 kg…..ben een adonis die claustrofobisch wordt in een xj(r)
@jmdekort: ben 2m en ruim 100kg… Pas (net) in m’n XJR. Heb wel in krappere auto’s gezeten hoor…
@aj26sc:

Krappere auto’s in die categorie?
MB GL 500. Daar word je nooit moe in. Met distronic plus.
911 Singer. De perfecte combinatie van modern en ouderwets.

Anders een van de latere 911 (930).
@reistje: waar laat je de koffers?
@beefcake: Koffers? Gaan we op vakantie?

En anders naast mij.
BMW M6 cabrio! Al cruisend het zonnetje opzoeken
Mercedes W140 S500/S600 all day, every day. Zo’n machtige en comfortabele auto. Het liefst eentje van 1994-1996 (1e facelift met oranje knipperlichten achter).
@e550: Mag ik met m’n W108 meedoen? Doen we natuurlijk wel de 6.3 V8!
Mijn huidige Benz W211 met heerlijke V6. En mijn oude Volvo 850 2.5 20V.
De ideale vakantie-auto heb ik volgens mij.

Een Dodge Ram met een 5.7 HEMI. Alle ruimte, comfort en vermogen. 240 liter lpg tank dus een prima actieradius. Ik rijd er met plezier mee naar bijv. Italië!
Mijn ’01 XJR, vorig jaar mee naar Zuid-Frankrijk gereden. Heerlijk en het stopschema wordt gedicteerd door de lege tank dus daar hoef je ook niet meer over na denken.
Puur afhankelijk van de locatie. Ik ga van de zomer voor school naar Canada en ik probeer of ik daar minimaal een weekje vakantie aan kan hangen. Dan zou ik graag door Canada willen rijden in een pick up met camper opbouw. Ford F-250 ofzo, dat lijkt mij echt fantastisch.

Maar als algemene reisauto zou ik voor een comfortabele 4×4 kiezen, gewoon zodat ik kan gaan waar ik heen wil, of dat nou over de autobahn is of dwars door een bos in Zweden. Ik denk dat een Land Rover Discovery dat prima voor elkaar krijgt.
BMW X5 4.8i (E70) en de nieuwe BMW X6M(F86)
Jaren geleden in 1 jaar 124.000km gereden met een Volvo S80 D5 automaat. Daar heb ik de beste reisauto beleving bij.
@maxhunter: Hoe kom je aan 124.000 kilometer in een jaar?
@purepet9229: in de D en vaak tanken ;-). Mooi project doen maar niet vlakbij huis. Slapen doe ik altijd thuis!
@maxhunter: Aha, maar dan is het toch nog knap om zoveel te rijden!
Maserati Quattroporte GTS van de vorige editie.
@Original_Arnoud: sluit ik mij volledig bij aan!
@Original_Arnoud: Vond het al lang duren voor deze genoemd werd. Lijkt mij ook de ideale allrounder.
XF-R. Comfortabel als het moet, speels als het kan.
Doe mij maar een R129 SL600
@appelvis: Idd een heerlijke wagen, maar kwa comfort en sturen toch wel heel erg verouderd, dan zou ik eerder voor een R230 gaan.
Als geld toch geen rol speelt, een Aston Martin Vanquish of een DB11 of een BMW M6 Gran Coupé
Een audi a6 met zo’n heerlijke v6 diesel en quattro. Zelden zo’n fijne reis auto gereden!
Porsche 928 gts handgeschakeld.
@quadturbocuore: amen… heeeeerlijke reisgezel
tata nano
Voor lange afstanden? Elke willekeurige auto om naar het vliegveld te rijden en in je Socata TB20 stappen. Heel Europa ligt aan je voeten ;-)

Oke oke, ja ja, een auto dus. Even denken. Iets met goede zetels, beetje lebensraum en een rustige motor. Plus wat emotionele waarde kan ik alleen maar uit komen bij een Jaguar XJ40. Groen met zonnedak en de ronde koplampen.

En als ik met een zwikkie maten op pad moet sowieso een Citroen Evasion. Want zes afzonderlijke super fijne zetels:
http://only-carz.com/data_images/models/citro_25C3_25ABn-evasion/citro_25C3_25ABn-evasion-06.jpg

Plus een boterzacht onderstel en met de 2.0 motor ga je gewoon met gemak 150 kilometers per uur! Zo ontzettend jammer dat de Evasion van mijn maat niet meer door keuring kwam….
@Rob: +veel voor de evasion! Jaren rijplezier en reisgenot van gehad!
@Rob: ik zou toch altijd voor een hoogdekker gaan. Cessna meestal dus. Dan zie je veel meer van dat Europa wat aan je voeten ligt.
@lekbak:
Hoogdekker is voor het zicht misschien leuker, maar zo’n TB20 is voor langere afstanden veel fijner. Sneller, ruimer, comfortabeler.

En je kunt nog altijd steile bochtjes trekken als je naar beneden wil kijken ;-)
@Rob: of de opvolger van die evasion de c8/807/ullyse/phedra.
een dan liefst met de zijdezachte V6 motor. privéjet voor op de weg 😉
@phdg:
Jup, zijn hele fijne wagens om in te zitten. Hoewel die wel erg groot beginnen te worden. Ik vond de Evasion altijd perfect kwa formaat…

En die van mijn maat was aftands genoeg om je helemaal nergens druk over te maken ;-)
@Rob: En als het wat compacter moet zijn, een Fiat Multipla. De 6 zetels zijn misschien niet op het niveau als die van de Evasion, maar je kan de middelste wel zo omvormen dat je er comfortabel wat eten en drinken op kwijt kunt:

http://thethinkersgarage.com/wp-content/uploads/2014/01/multiplain.jpg

En in het interieur van een Volvo XC90 lijkt het me ook aangenaam vertoeven :

http://media.caranddriver.com/images/media/601419/2016-volvo-xc90-interior-photo-601420-s-986×603.jpg
Voor de serieus lange ritten.. S klasse amg/Misschien wel de nieuwe 7 Serie inclusief V12?
Volgens mij is er een groot verschil tussen de ideale stuurmansauto en de ideale reisauto. Als je echt comfortabel lange afstanden wilt pakken, denk ik dat je met een Panamera/Cayenne Turbo S of een Continental GT (in elke uitvoering) goed af bent. Stap je na 1500 km nog bet zo fris uit als je begonnen bent.
Porsche 356 Cabrio. Lekker de zo’n op m’n bol en rustig cruisen over de binnenwegen richting Toscane.
Brabus 900 Rocket Pleaseeee
Als ik eerlijk ben heb ik de meeste afstand comfortabel zelf afgelegd in: v50 (zo’n beetje de allerlaatste) diesel. Hoewel de safrane van mijn vader (85 liter tank!) ook zalig was voor de lange afstand.

Droom is de nieuwe XJ – eens mee gereden, wat een machtig ding. Of de nieuwe m550xd van een collega. Ook een topper.
Doe mij maar de nieuwe c 63 amg cabrio. Dakkie open, mooi geluid, fijn vermogen en ruimte zat.
Ik ben vorige week met mijn cl500 naar frankfurt geknald over de autobahn. Ik kan oprecht zeggen dat een cl500 echt mijn ultieme reisauto is😃
@nvn1993: W215??? maar ben het met je eens, heerlijke reiswagen zo’n CL, het beste wat Mercedes te bieden heeft!!
Mercedes-Benz 600 Pullman landaulet! Inclusief vlaggetjes, zeeën aan ruimte en niemand die in durft te halen!
@henkhupelschoten: dan is een kathedraal in lange versie, met een aantal duister zwarte w124’s er achter een beter konvooi. Voor en achteraan een G-klasse (ook zwart) en je lijkt helemaal het mannetje. Moet te doen zijn met een paar maten.
@lekbak: Klinkt goed! Ken nog iemand die er W126 M117 heeft.
Citroen C6 c’est ca.
@sracert: Wel de benzine natuurlijk, diesel blijft stink/herrie meuk
@sracert: Sluit je wel een ANWB abbo af ;)
@bofkont: Ja die is standaard geworden sinds VW :)
@sracert: haha goed bezig :)
Voor lange afstanden de Porsche Macan Turbo met optionele luchtvering. Onderschatte auto met een onwaarschijnlijke mix tussen comfort en sportiviteit. Je verwacht werkelijk niet dat die auto beide zo goed kan.
Met vrouw en kind: 535i touring.

Alleen of met vrouw: goh een fijne stuurauto liefst RWD (m3, 135i, …)
De 928 S4 mag natuurlijk ook. een v/d mooiste ooit gemaakt en peperduur…
Iets comfortabels met ruimte en weinig geluid😊
@wernerv8: dan is een BMW 750i of 760li iets voor jou! Heerlijk rustige v12
Toyota Prius plus. Ruimte, comfort, cruise controle, betrouwbaarheid, lage brandstofkosten.
Met mijn F11 535i Touring met adaptive drive. In comfort stand net zo comfortabel als de CX die ik vroeger had. Of rustig toeren over de Route Nationale in mijn hobbyauto een DS21 Pallas uit ’67. :-)
@frederik: En als droomauto op een Alpenpas een 911 2.2 Targa. T,E,S maakt me niet eens uit, klinkt allemaal goddelijk.
Panamera Turbo S
BMW z4
Een alfa 166 v6 sportronic icm die heerlijke stoelen…
XC90
Mijn heerlijke Saab 9-5 aero uit 2000. Heerlijke auto voor de lange reizen
5 Touring graag. Met of zonder alle assistentiesystemen 😊.
De wagen uit het artikel hier onder, wel zonder de rode leds aub
Volvo 480 of Citroen BX. Beide supercomfy en koersvast
Mercedes E Klasse AMG
Volvo 960 of citroen ds
Mijn ideale reis auto is een Ferrari FF of GTC4Lusso!
Jaguar xj6 uit 1976
Astra g. De volle 100pk loslaten al oversturend de bergen door. Het eten en de slaapzakken door de auto vliegend als je iets te enthousiast bent.

Of een dikke s klasse, ook niet verkeerd ;)
Mercedes G amg 65 met trekhaak en lier en snorkel. Met op de auto ambulance een bentley conti 12 cilinder cabrio. Of toch een sls amg…. Moet het helaas nog steeds doen met mijn 3 deurs vitara.
@gerjan: Een G klasse is een ontzettende rumoerige wagen op de snelweg, gesuis wordt je gek van, de GL/ML is dan een veel betere keus, maar om te zien absoluut de G !!
@gerjan: AMG G auto’s zijn alles behalve terreinwaardig. Rij graag en regelmatig in de oudere G55 met supercharger (kompressor). Heerlijke boodschappenauto maar verder niet. Dat ik een actieradius heb van 500km met een 110 liter tank is niet mijn grootste zorg. Ook niet het lawaai dat @bofkont beschrijft, valt trouwens wel mee tot 120km/u. Wat ik nadelig vind is dat AMG G knetterhard is afgeveerd om rollen te voorkomen en de vaste assen (geen onafhankelijke wielophanging) dragen niet bij aan comfort. Ondanks het gewicht van 2,5 ton stuitert de auto over de weg als verlaagt golfje met slechte schokdempers. Het “losse” chassis en 275mm brede voorbanden zorgen ervoor dat ik, ondanks de hoge zitpositie, helemaal gesloopt ben na een middagje rijden.
Een Mercedes 6×6 Brabus graag. Kom je bij de duinen en is er geen plekje meer vrij op de parkeerplaats, rij je gewoon door de duinen het strand op. Ideaal
Audi s8 plus
Iedere willekeurige, oudere, zwaar gemotoriseerde, Amerikaan.
@toyotafortuner:
Weet je het zeker dat je het zo ruim wilt nemen?

Want de jaren 90 Jeep Wrangler met grote 6 cilinder motor was by far de allerkutste auto waar ik ooit langer dan een uur in heb gereden…..
(Ja, zelfs een Skoda Felicia was fijner!)
Mooie nieuwe full-option 7-serie. Weet alleen niet of ik een chauffeur zou willen. Dat moet dan wel klikken want je zit er toch mee in de auto.
@sportevo: met een lekkere blonde/brunette/… Aan de pook…het begrip chauffeur kan ruim in deze autocategorie
Heb enorme fijne herinneringen aan mijn toenmalige Mazda 626 coupe (1988) dus daar graag nog eens een keer een weekendje mee weg.
Doe mij maar een W124 E500.
Deze,
http://www.autojunk.nl/2015/11/mijn-auto-36
En niks anders…
@norge: Niks anders….Vergeet ik dit alternatief,
http://www.autojunk.nl/2016/02/smart-roadster-10
@norge: Je weet waar je moet zijn om m op te halen ;-)
@ocda: mag ik hem ook ophalen?😜
Vorig jaar een roadtrip westcoast gedaan in een suburban. Das ook wel lekker hoor. Jammer dat het te groot is voor Nederland.
@jackass266: hoezo te groot voor Nederland..?
Bentley Mulsanne EWB
Ik vind die 928 van de foto hierboven ook wel een optie.
Dit wordt vloeken in de kerk. Voorheen met verschillende auto’s maar zuid Europa gereden, VW, Audi, Peugeot en Mercedes. Vorig jaar en dit jaar 2x de rit met een Tesla model s gedaan. Nog nooit zo’n prettige rit gehad. Duurde wel 2 uurtjes langer, maar kwam zo ontzettend veel relaxter aan.
Gtv6
De Toyota Land Cruiser v8
Bmw M760 Li lijkt mij toch wel erg goed vertoeven
De auto waar mee ik vorig jaar van Nederland naar Noord-Italië ben getourd: een Mercedes E-klasse cabrio. Tweeliter turbodiesel met 9 traps automaat, van alle gemakken voorzien die mercedes kan bedenken. Op snelwegen de cruise-control aan en eigenlijk niet door hebben dat je al veel te snel veel t hard rijdt, en op mooi glooiende b-wegen ontdekken dat zo’n slagschip op wielen nog best wendbaar is op het Beiers platteland of tussen de bergpassen door in Oostenrijk en Italië. Een heerlijke tourauto onder alle omstandigheden en met dat koppel van 400 nm zeer geschikt voor een flinke sprint op zn tijd. Normaal vind ik auto’s van Das Haus eerder imposant dan mooi, maar voor de cabrio’s maak ik graag een uitzondering
@Alex_79: ow, ik dacht dat je de cruise control zelf in moest schakelen bij de gewenste snelheid
Een BMW 750Li v12 E38 zooooooo fijne motor en zo soepel heerlijk!
Mijn oude E46 M3 was een perfecte reis auto, of de maserati spyder die we hadden. Als het elke auto ook mag zijn? Dan een Ferrari F12 of een 599gtb met handling package.
Brabus 850 estate
Snel, comfortabel en luxe…..
De nieuwe 160 pk Mazda MX-5 GT-M. Wat heb ik toch een lol met dat ding 😍
Alpina B6 Biturbo coupé of S65 AMG Coupé
Aston Martin Vanquish naar noord italie?
Bmw 335i touring
Eigen auto: De Alfa 166 2.4jtd. Op 3/4 tank naar Suisse en dat met flink doorrijden. En die stoelen waren echt fucking brilliant. Stil, snel zuinig en comfortabel. Helemaal top!
Pa’s auto: Die ouwe z’n A8 4.2 V8. Geweldige cruiser. Vaak mee gehad met stappen en de mensen achterin sliepen echt altijd de terugweg. Dames vonden de stoelverwarming achterin helemaal geweldig.
635 csi 👌
Porsche Cayenne Turbo S (maar eigenlijk voldoet iedere Cayenne in principe al). Ruim, sportief en comfortabel!
SLR McLaren!
Alpina B5 F10 model al lukt het met m’n Golf 7 GTD met DCC en chip ook om comfortabel 200+ over de autobahn te blazen.
Op reis betekent voor mij kitesurf of snowboard spullen mee, dus een flinke pickup of een suburban. Voor de spullen en het gezin.
80 mijl per uur op de cruise en dan hou je het wel een dagje vol..
@wimbers: juist. Ik zou ook zeggen een dikke S-klasse. Leuk als ik alleen of met twee man ga maar als heel de familie mee moet passen m’n kitesurf spullen of snowboards er weer niet in. Dat maar een grote GLS of een RR autobiography.
Mercedes-Benz GLS 63 AMG
Voor het werk rijdt in 2-3x per week in een DS5 naar het PSA hoofdkwartier in Parijs. Met de stoelmassage aan heerlijk relaxt op weg. Nadeel is; het is een prototype dus er valt nog wel eens een systeem uit; laatste keer de radio. Dan is 5 uur wel saai..

Sowieso moet het een grote Franse auto zijn, als je echt comfortabel en uitgerust aan wilt komen. Die gasten hebben echt wel door hoe grote auto’s te bouwen; de kleintjes daarentegen… Rotzooi van de bovenste plank! Met dank aan het project management en vage niet goed uitgewerkte requirements.
@sjoerdreverda: Elke citroen is van dat een prototype ;)
Range Rover LWB 4.4 sdv8. Lekker soeven! Afgesloten van de buitenwereld en ontspannen op plaats van bestemming aankomen!
BMW M760Li! Alle power die je nodig hebt en enorm luxueus.
Nou, omdat niemand hem nog genoemd heeft:

Mclaren MP4 12C, de mooiste, voldoende ruimte voor met z’n twee inclusief een beetje bagage en het adaptieve onderstel schijnt als een Rolls in te stellen te zijn. Vervolgens in het binnenland af-en-toe wat bergweggetjes knallen!
Wat wil je nog meer?
Kom net terug van wintersport met een 2015 Dodge Ram 1500! Best een fijne rijsauto hoor! Alleen voor de portomonnee wat minder 😀
Zoiets denk ik:

http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2011/04/BMW-M3-Pickup-Front.jpg

Want; (zeikstemmetje aan) “Mijn moeder gaat mee.” “Is ze er ook lekker op uit” “Is gezellig” aldus m’n vrouw…
Audi RS6 of een Aston Martin DB9 v12
Twijfel tussen een AMG GT of een 991 Targa..
Audi R8 V10 Plus, donkergroen met zwart interieur en groene accenten. Punt
Toyota Supra of E60 M5
G power M5 V10 touring
Ik zou met zoveel auto’s willen reizen maar om er maar een te noemen; S8 Plus
911 Turbo S
Tja wat je kunt betalen of mag de fantasie de vrije loop hebben ??
Mijn fijnste reiswagen ooit was een Bmw E46 328ci (coupe)
Ruim/vlot/relatief zuinig/ en geweldige looks.

Zou geld geen rol spelen, zou het denk ik een 5 serie M50D worden denk ik zo.
En op het vakantie adres zelf een R230 SL 500.
Ik wil graag nog een keer met een Porsche 911 op wintersport, ski’s op het dak, zooi op de achterbank en gaan. Duurt helaas nog een paar jaar voor dat gaat gebeuren.

Komende zomer ga ik mijn droomauto gebruiken op als vakantie vervoermiddel. Tentje op de achterbank, schuifdak open en enkel binnendoorwegen en bergpassen om uiteindelijk in Zuid Frankrijk te eindigen. Het vervoermiddel, een klassieke 911.
Ford Focus ST (Mountune)
Sleuren met een grote ” S ” tussen 80 en 180. Het liefst over de Autoroute naar Zuid Frankrijk. Meer is niet nodig !!! Weet ik uit ervaring.
Brabus Mercedes-Maybach Rocket!
Aston Martin DBS volante met B&O geluidssysteem graag …🚗💨💨
Ik kies toch voor m’n eigen Maserati 4200GT.. Hoewel de XJR wel comfortabeler is…
@aj26sc: helemaal eens. De 4-persoons Ferrari in smoking.
Mijn S8… Meer heb ik niet nodig..
Mijn Audi RS2 of 330ci. Heerlijke langeafstand cruisers.
Mijn huidige, een Jaguar S-type doet zijn taak als kilometervreter naar grote tevredenheid…

Én het blijft een bijzondere auto om mee te rijden, alleen al het ritueel als je instapt: de stoel die vanuit de achterste stand weer naar voren schuift en het stuur dat weer naar beneden gaat in de ingestelde positie, dat blijft mooi om te zien… En onderweg het mooie uitzicht over die rare bolle motorkap met voorop trots een leaper… Ik kan er iedere keer weer van genieten.

Toch was de Saab 9-5 Aero die ik een paar jaar geleden had een nóg betere reisauto. Al heeft de Jag net zoveel vermogen, de Saab was door de Turbo een kanon, én met het verlaagde onderstel niet van zijn stuk te krijgen… En enorm goede stoelen, zoals het een Zweedse auto betaamt. Comfortabel, maar tegelijk ook voldoende steun.
Rs6 of m550d
Honda NSX naturlijk!
Een Bentley Continental GT V8 S. Iedereen die ooit in deze auto heeft gereden zal het met me eens zijn.
Audi s8 plus
Een Subaru Legacy zescilinder lijkt me wel een fijne
Een e39 M5 voor mij :) Niet super veel comfort, maar gewoon een droom van een wagen. Anders een M550d of een lekker grote s klasse (s500 of s63).
M550d
Citroen C6 3.0 V6 diesel, lijkt mij een heerlijke reisauto!
Voor mij een mooie donkerblauwe Mercedes R63 AMG met Panorama dak.. En een tankpas 😁
Ford Mustang V8 convertible. Bij voorkeur de nieuwe, die gaat wat beter de bocht in. Of als het dan toch ouder moet zijn, dan bij voorkeur de eerste generatie.
Ferrari 575 Maranello

Ongelofelijk geluid, comfortabel en snel, altijd speciaal en nog een pure rijdersauto zonder rijhulpjes
Gaat niks boven een W124 500E!
Mijn trouwe volvo 850 is ook nog steeds erg fijn op lange reizen
Mercedes gls63 amgs lekker door de sneeuw en de bergen rijden
A6 C64F 2.8 Quattro
Voor de reis : S8 2016
Voor de kilometers op locatie : RS6 2016
Lamborghini Espada :) niet dat ik er ooit in heb gereden, maar lijkt me een hele gave auto om kilometers in te maken!
Toevallig.
Kom net terug van een retourtje Dortmund met m’n CLS-550.
Draait bij 180km/h 3000rpm. Luchtvering. Verwarmde zetels etc. Veel beter wordt het niet.
En ach, dat AMG mis je dan echt niet. Afgezien van die uitlaat-brabbel misschien.
Alpina D4 GC of een D5 Touring. Hoef ik niet lang over na te denken.
Ben net aangekomen in zuid frankrijk met een jaar oude laro discovery 3.0 diesel hse. Een heerlijke alleskunner
Range Rover EWB, en dan lekker achterin liggen.
Eigenlijk elke sportwagen met minimaal 400 pk en achterwiel aandrijving 😊.
gewoon lekker met me S4 tje
Alleen mijn NA MX-5 natuurlijk! Zonder navi, kaartlezend de Alpen door :)
Veel kilometers staat er en de helft noemt hier sportwagen met beenharde veringen. Ik zou zeggen een 60s 70s cadillac of lincoln. Hoe wel mijn T3 VW ook wel aangenaam is. Niet snel maar wel charmant en een 2 persoons mattras.
V60 polestar…
335xd touring.. all you ever need
Aston Martin Lagonda. Lekker in ’80s stijl over de Autobahn knallen!
Audi A8 W12
@rutgervdtt: Ooit 80km volgas mee gereden. Tank voor 3/4 leeg. Niet echt lekker op de lange afstanden. Wel mooie techniek. En snel! Maar niet op de lange afstand.
Grappig dat er zo vaak een rs6 word genoemd.
Hoe dan ook… Ik twijfel tussen de Aston Martin rapide en weinig origineel de rs6 (en dan wel die met v10)
@vincente30: Zowel de Rapide als de RS6 zijn erg langzaam op lange ritten. Je bent constant aan het tanken ;-). Die Rapide is wel erg gaaf, trouwens…
@gtwillem: Haha klopt maar dat ben ik nu ook gewend. Beide auto’s zijn niet de zuinigste :-) Tegenwoordig probeer ik dan ook maar zoveel mogelijk auto’s te spotten tijdens het tanken en het word dan vanzelf draagbaar.
Doe mij maar een M550D station..
Vw Golf R32, of een klassieke Ford Mustang
V70R AWD. 300 pk, 4 wiel aandrijving, comfort en bagageruimte. Klaar!
Heb met mijn V50 2.0D het mooiste deel van Europa al wel gezien. Maar zou het graag met een Quattroporte GTS van de vorige generatie over doen. Vooral in de Alpen
Komt ie, een Dodge Ram 1500 met een HEMI 5.7 V8, naar Monaco. Yeah… Not the most logical choice 🙈
De c70 was ideaal voor te cruizen in de zomer, een e-coupe is me ook al goed meegevallen voor wat snelwegkilometers, wat een reis daarmee lijkt me ook wel leuk.

Voor het zuide zou ik gaan voor een saab 9-3 cabrio of anders voor een of andere luxe coupe.
Met een gechipte Audi RS3 eerst vlammen in Duitsland, daarna lekker toeren door de alpen…
BMW M5 E39 Facelift (2003) full option, me beige leder.
Porsche panamera turbo S. Kan lekker hoeken, maar ook de luchtvering maakt de autobahn heel comfortabel.
Lekker in mijn eigen auto, 2014 S7; hoef niets anders meer
Nu even wat meer tijd om een gedegen antwoord te geven. Ik heb zelf wat ervaring met snelle autobahn ritten, en dan is de Audi A8 in mijn beleving een van de beste auto’s, zeker met een dieselmotor. 350 ga je niet halen op de Autobahn, maar doortrekken tussen de 130 en 250 kan wél, en dat doet zo’n A8 met gemak. Het licht onderstuurde karakter is heerlijk. In lange doordraaiers kun je hem heel goed ‘zetten’. Zelfs met een 3.0 diesel kun je het veel dikkere auto’s erg lastig maken, want de auto kan met gemak meer aan. Daarbij zijn de sportstoelen uitmuntend en door de grote spoorbreedte en wielbasis licht het heerlijk stabiel.

Echter, als je door Duitsland bent, kom je uiteindelijk op de alpenpassen uit, en dan is zo’n A8 zeker capabel, maar ook een beetje lomp. En daar komt de tip van @michaelcorleone om de hoek kijken, de Porsche Panamera. Ook een onverzettelijke Autobahnstormer, maar in de bochten is er geen limousine die er aan kan tippen. Porsche heeft deze auto duidelijk wat extra’s weten mee te geven. En de Panamera is ook leverbaar geweest met Audi’s briljante V6 TDI. In het begin met 250pk, maar later met 300pk, met bijna dezelfde verbruikscijfers. Daarmee kun je met gemak 260-270 aantikken wanneer het kan, en met het snelle verkeer mee rijden.

Waarom geen benzine, hybride of elektro? Op lange afstanden is dat killing voor het verbruik. Een M5, RS6, XJR of CTS-V is grandioos en in staat om 300 te halen, maar het verbruik is desastreus. En met de mogelijke topsnelheid haal je al die extra tankstops niet in. Dus een 3.0 diesel lijkt de beste keuze te zijn. En een grotere sedan omdat de ruimte en stabiliteit erg fijn zijn.

Dus mijn shortlist zou er zo uit zien:

Porsche Panamera Diesel
BMW-Alpina D5
Audi A8 4.2 TDI quattro
Audi A6 BiTDI quattro
Jaguar XJ 3.0D S

Om aan te geven hoe belangrijk verbruik is bij lange ritten, refereer ik graag terug naar de Quote Challenge van enkele jaren geleden. Allerlei Porsches, Maserati’s, Ferrari’s, lamborghini’s, BMW M’s en Mercedessen AMG deden mee. Tweede plaats? Een Skoda Superb 1.9 TDI, gechipt tot 155pk. Dat ding reed de hele tijd 180 zonder al te veel te verbruiken, dus die gekke Skoda hoefde nauwelijks getankt te worden. Waardoor de snelheid an sich laag was, maar de gemiddelde snelheid hoog. Iets met een haas en schildpad.
@gtwillem: belgisch magazine deed ook eens zo een test. M5 vs 520d. Antwerpen – Berlijn en terug als ik het goed herinner. Ze waren binnen een paar minuten van elkaar terug thuis.

Voor mij ook de Panamera diesel vanwege comfort, sturen, ruimte en verbruik…
@gtwillem: Daarom moet ik ook altijd lachen om die “wedstrijden” van Topgear.

Het is vooral zaak om te kijken naar een ruimte diesel tank.

Als andere uiterste is een merc C63 AMG, met een tandje van rond de 50 liter uit mijn hoofd. Dan blijf je aan het tanken.
@gtwillem: Mooi lijstje en idd de Panamera is een heerlijke reisauto waar ik zeer onder de indruk van ben.
A8 staat ook hoog op de lijst en ik herken veel uit wat je verteld.

De Lexus LS en VW Phaeton vind ik ook geweldige wagens, alleen of het goede reisauto’s zijn voor de lange afstand weet ik niet. Wat vind je van die auto’s eigenlijk?
@michaelcorleone: De Phaeton vind ik bijzonderder dan een A8, maar om eerlijk te zijn is de A8 beter. Ze zijn behoorlijk identiek qua kwaliteiten. Maar de A8 is een heel stuk lichter. Dus een A8 is sneller, wendbaarder en zuiniger.

De Lexus is zo mogelijk nog beter, alleen zijn ze heel erg op comfort afgestemd. Op zich heel erg goed, maar boven de 200 misschien iets zoekerig. Echter, ik kijk nu naar auto’s om snel mee te reizen, om mee te cruisen is een LS misschien wel de beste auto ooit.
Volvo 240 Polar. Betere stoelen/bank zal je nergens vinden.
@kennone: ik dacht dat niemand het hier ging zeggen! Inderdaad een 240 staat bij mij ook op 1. Het liefst nog een 245 Turbo, snelste break uit zijn tijd!
@kennone: dan heb je nog nooit in een goede auto gereden als je die jaren ’70 stoelen zo fantastisch vindt..
@parker:
En jij hebt nog nooit in een Volvo 240 Polar gereden.
Voor mij een auto die ik nog niet zo lang gereden een paar dagen gereden heb: Een zwarte G11 730Ld X-drive.Semi autonoom en toch juist weer niet.Uitermate comfortabel maar met een sportief randje en vol met unieke slimmigheden zonder meteen het slimste jongetje van de klas te willen zijn.Een soort van wel hebben en het niet laten zien idee.Ik heb ook de S-Klasse gereden en rij via het bedrijf van een hele goede vriend van mij binnenkort ook kort een S-Klasse Maybach maar van de 7 was ik in tegenstelling tot de S veel meer onder de indruk.Misschien wel omdat de 7 inmiddels al vele jaren zich in de underdog positie bevind en ik daar stiekumpjes wel van hou.Lang gelul kort; Een G11, en welke maakt me eigenlijk geen moer uit.

En ik heb er tot nu nog nooit een met blauwe platen gezien.
Ik hoef niks bijzonders, geniet al 10 jaar van mijn BMW E46 320i Aut. met 170 pk. Niet bijzonder snel……maar wel een perfecte autbahn cruiser met een werkelijk fantatische sound!!
Mijn ’99 S8 is behoorlijk ideaal. Enige auto die ik kan bedenken dat een betere reisgenoot zou zijn, is een S6 of RS6.
@crs86: wacht nee. Het ligt aan de reis. Maar een A6 Allroad quattro biturbo is waarschijnlijk voor een lange reis nog wel beter dan alle andere opties.
GTR of een Overfinch zodat je ook een beetje kan offroaden.
Wij zijn absolute ski passionates. En ik rij heel graag. Als familie auto hebben we een Mercedes ML 350. Ik moet zeggen dat dat wel ok is voor mij. Comfortabel weggedrag, genoeg vermogen om te cruisen tegen 160, 4-wielaandrijving, hogere zitpositie, luxueus ingericht en veel volume om iets op te bergen. Een rijdend magazijn als het ware. Reizen is voor mij vooral flexibeliteit hebben. Deze auto geeft me die.
Citroën C6 3.0 HDIf
Chevyvan G20 met de kist Lego onder de achterbank. Ach, jeugdherinneringen…
Ideaal? Die ik kan betalen en staat voor de deur klaar…

Allen gaan voor comfort. Meestal is dat niet een probleem. Teveel comfort daarentegen is saai. Heb graag het gevoel dat je ergens naartoe gaat ook. Het is een balans, bij aankomst niet vermoeid maar ook de voldoening van nu zijn we ver gekomen.
De gt86 is niet ideaal, téveel snelheidsgevoel, dat is idd vermoeiend op echt lange ritten. De opvolger, een Cupra 290 ST zal daar een mooie balans in zal maken tss comfort en rijgevoel. Goede stoelen en een krachtige motor die niet té dorstig is helpt ook.

Maar voor mij dus liever een middenklasser model sneller dan een s-klasser…
@Onehp: of gtwillem zijn eerste keus dus maar die is voorlopig niet leuk voor de portemonnee…
@Onehp: je hebt een punt. Het ligt sterk van waar je reis heen gaat. Als je inderdaad reizen ziet van Nederland naar Zuid Europa of de Alpen dan kom je op een grote snelle diesel die wel een beetje saai is. Maar als de reis je een rondje Gran Canaria is, dan heb je heel andere eisen.
@mashell: vaak is het stuk autobahn afgewerkt binnen een dag. Tuurlijk leuk als je daar wat kunt spelen, maar het moet ook leuk zijn op de bestemming, graag met wat bergpassen etc.
Een BMW 850 CSI of Alpina B12 coupé. Qua verbruik misschien niet de beste optie, maar met zo’n auto hoef je ook niet als eerste aan te komen, da’s alleen belangrijk in auto’s waarin de reis zelf niet leuk is.
Peugeot 505 gti
Als de reis van huis naar Kaapstad is: een Toyota Landcruiser.
Doe mij maar de audi a6 3.0 bi-turbo tdi. Genoeg power. Genoeg ruimte en nog een redelijk verbruik :)
Het spijt me, maar kilometers vreten iets FRANS en niets anders !

Ik heb laatst in anderhalve dag anderhalf duizend kilometers gedaan in een Renault Trafic Bussie met een dubbele cabine en een 115 pk DCi motor.

Gewoon een perfecte reisgenoot, gewoon een SUV of MPV voor peanuts geld, met een eeeenorme bagageruimte en ook niet onbelangrijk een goed brandstof verbruik, lekker ruim, je zit hoog en tokkelt lekker rustig door op de autoroutes.

Maar goed, je kunt er weer niet mee bluffen !

En anders iets waar Citroën op staat zelfs deC15 was een goed maatje als Dieseltje Of de Jaaag XJ6 4.2 Series III met schuifdak.
Enige van die Jaag is dat’íe wel een weekje of twee bij ome desjonnies moet logeren om fatsoenlijke beurt te krijgen.
hang af van de reis
waar ga ik naar toe? in verband met carjacking
rij ik zelf of word ik gereden?
wie of wat gaat/moet er mee?
gaat de rit over de snelweg of niet?
@boynoon:
Carjacking? Heb ik op mijn ritten nog nooit mee ingecalculeerd. Even serieus: Houd jij daar echt rekening mee?
Een Jaguar F-Type V6S coupé, er kan niet veel tippen aan dat uitlaatgeluid IMO.

Anders mijn eigen MX-5, wel met een turbo en iets meer vermogen :P
Mijn voor keur is een E350 CDI avant-garde mat een goede stereo erin!
Heeft McLaren niet recent een 570GT gepresenteerd? Speciaal hiervoor bedoeld? Ik zeg niet dat het mijn favo auto is (ik denk dat ik dan lekker voor een Mulsanne EWB zou gaan; lekker zelf rijden en gereden worden als je moe bent) maar ik ben wel benieuwd hoe die zich houdt.

Maserati Gran Turismo van 2008 ofzo, zilver met rood leder, dat lijkt me ook nog wel heel fijn.
Pheaton (W12) ondergewaardeerd model.

Mocht het geen optie zijn, subaru levorg sti.
Veel kilometers rustig aan doe ik het liefst binnendoor met een oldtimer. Citroën Traction Avant lijkt me wel geschikt, aan alle kanten antiek maar met net voldoende vermogen en wegligging om tussen modern verkeer mee te komen.

Mocht het iets sneller moeten, dan is mijn beste ervaring in de Citroën C5 2.2 HDI 200 automaat. Ik heb nog nooit zo’n rustgevende auto gereden, daarmee zou ik zo naar de Cote d’Azur zweven.
Pfoe. Beide is lekker natuurlijk… in confort met die dikke CLS ergens naartoe cruisen is fijn. Maar op bestemming, als geld dan toch niet uitmaakt, eigenlijk wel liever een Cayman gt4 ofzo!
Als je een lange rit voor de boeg hebt, doe ik dat liefst in alle rust en comfort, dus
– geen plankhard onderstel,
– geen oorverdovend uitlaatkabaal,
– geen schreeuwende motor
– niet al te grote velgen met dunne bandjes
– heerlijke stoelen: comfortzetels dan wel goede sportstoelen
– veel koppel
– motor met rustige loop
– goede wegligging

En dan kom ik uit bij:
BMW E31 850CSi, maar beter nog de 850i met gewoon de automaat
BMW E34 M5 Touring
BMW E38 750i
BMW E39 530i/d, of de Alpina-varianten: B10 3.2 dan wel D10. In alle gevallen met automaat.
@e1000bmw523i: exact. Alleen gaat mijn voorkeur uit naar een Mercedes S500 coupe of vorige generatie CL500.
@Pordon: geen 600? Zo’n V12 loopt toch net wat rustiger dan een dikke V8.
@e1000bmw523i: Die is niet beschikbaar in de S-klasse coupe en stiekem is een 600 mij ook te deftig. Bovendien is de 500 beschikbaar met 4-matic en dat vind ik toch wel erg prettig als ik naar de bergen ga.
Een S-klasse coupe 500 4-matic… Koelkastje voor champagne mag eruit voor een skiluik. Tasjes achterin, ski’s er in en samen met mn vriendin naar Oostenrijk knallen. Mocht ik meer ruimte nodig hebben een CLS 500 4-matic SB.
Panamera turbo s verlengd, hele dikke wagen
635csi of een 560sec
Echte luxe is dat je geen snelweg hoeft te nemen. Neem de tijd, en rij een Spyker (Ferrari Daytona, Lotus Elise, een Honda S2000, of een andere analoge auto) Highways are boring. Als je de vijfde versnelling gebruikt, zit je op de verkeerde weg……
Een Citroen C6, een AMG GT-S of een laatste generatie Camaro Z28
Helaas, jullie hebben het allemaal fout!

Mijn Alfa Romeo GT 3,2 V6 Supercharged is het. Ruim voldoende vermogen uit de allerbeste V6 ooit, een geluid wat geen motor weet te evenaren en voor de lange baan een mooie mix tussen comfort en handling.
Gaan we naar slechte wegen dan een Lancia Delta Integrale van de laatste Evolutie. De lange veerwegen van de rally homologatiespecial kunnen iedere verkeersdrempel of gat in de weg aan. Ook hier plenty power maar het geluid van de Busso V6 ontbreekt dan helaas wel.
Ik geloof niet dat ik iets fijner zou vinden dan een prachtige Aston Martin dbs
Honda Prelude 2.2 vtec 4ws
Audi A8 lijkt me wel wat. Een Citroen C6 ook…
ALs de surf- of skispullen mee moeten: grote Amerikaanse SUV.

En als de kinderen ook meegaan: dikke oude Amerikaanse Limousine. Als het ruitje tussen chauffeur en passagiers maar dicht kan ;)
Mercedes S klasse!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).