• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Opel Admiral en Super 6

Auteur: autoblogger, gepost 29 maart 2012 om 15:00 – 20 Reacties

Opel Admiral
We gaan 75 jaar terug in de tijd. In 1937 stelt Opel op de autoshow van Berlijn twee nieuwe modellen met baanbrekende technologie voor: de Super 6 en de Admiral.

Yep, tijd voor een stukje geschiedenis van Opel. De lancering van deze nieuwe modellen was destijds net op tijd voor het 75-jarig bestaan van Opel, het merk is namelijk in 1862 opgericht en in 1937 bestond men dus 75 jaar. En ja, dat is nu alweer 75 jaar geleden! Een mooi moment om even terug te blikken op deze twee modellen en hun technologie.

De Super 6 is oorspronkelijk ontworpen als een auto uit het middensegment en heeft een stille zescilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 2,5 liter en een vermogen van 55 pk. De Admiral zit in het hogere segment en heeft een 3,6 liter zescilindermotor met een vermogen van 75 pk. Beide motoren hebben één eigenschap gemeen: ze zijn uitgerust met bovenliggende kleppen. Bij de Super 6 en de Admiral worden de kleppen bediend door een nokkenas die door rechte tandwielen wordt aangedreven. De motor is speciaal ontworpen voor stabiliteit in het hoge toerentalbereik en was bekend om zijn grote hoeveelheid koppel, zijn soepelheid en zijn stabiliteit.

Klanten konden kiezen tussen een Super 6 vierdeurs sedan of een cabrioletversie af fabriek. Vanaf 1938 was er tevens een tweedeurs limousine verkrijgbaar. In tegenstelling tot de Opel Olympia, met een zelfdragende carrosserie die voor het eerst in 1935 werd getoond, wordt de Super 6 gebouwd met het klassieke kastframe en een afzonderlijke constructie. Dit is positief voor onafhankelijke carrosseriebouwers zoals Hebmüller, Autenrieth, Buhne of Gläser die een carrosserie op maat ontwerpen voor een roadster of cabrioletvariant van de Super 6. De reclameslogan voor de nieuwe Super 6 was “krachtige motoren, aantrekkelijke contouren”.

Opel zet zijn leiderschap in het zescilindersegment voort met de Super 6 en consolideert de rol als de grootste autofabrikant in Europa. Reeds in 1939 komt er een opvolger voor de Super 6; de Opel Kapitän. In totaal zijn er 46.453 stuks van de Super 6 gemaakt.

Opel Super 6

De Opel Admiral wordt op hetzelfde moment als de middelgrote Super 6 gelanceerd. Het nieuwe vlaggenschip maakt veel indruk met zijn weelderige vormgeving en stijlvolle interieur. Zijn design is gestroomlijnd en is voor een deel geïnspireerd door de art-decoperiode. Naast de sedanversie, die 6.500 Duitse Mark kost, wordt er een vierdeurs cabriolet aangeboden voor een prijs van 7.000 Duitse Mark. Net zoals bij de Super 6 wordt in de carrosserie een torsievrij frame geplaatst. Zo kunnen de carrosseriebouwers hun eigen design verwezenlijken.

Het rijcomfort is groot dankzij “onafhankelijk geveerde” individuele ophangingen aan de voorwielen. De zogenaamde “gesynchroniseerde Opel-ophanging” gaat gepaard met hydraulische schokdempers en stabilisatoren. De Banjo-achteras wordt gecomplementeerd door een halfelliptische vering. Er worden ook hydraulische schokdempers gebruikt. Het voertuig wordt aangedreven door een zescilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 3,6 liter, een vermogen van 75 pk en een topsnelheid van 132 km/u.

De motor van de Admiral, geroemd vanwege zijn stille werking en betrouwbaarheid, wordt ook gebruikt in de Opel Blitz. Dit maakt van de drie ton zware Opel Blitz de vrachtwagen met de meest geavanceerde aandrijving in die tijd. Het is ook de enige Opel met een grote zescilinder lijnmotor met bovenliggende kleppen. Nadat er 6.404 auto’s van de band zijn gerold, wordt de productie van de Admiral stilgelegd vanwege het uitbreken van de oorlog in 1939.

Na de oorlog neemt Opel weer een plaats in het hogere segment in, wanneer het merk de productie van de modellen “Kapitän” en Admiral hervat. In 1948 verlaat de eerste naoorlogse “Kapitän” de fabriek. Pas in het voorjaar van 1970 wordt de productie van de “Kapitän” B, de populaire opvolger van de Super 6, uiteindelijk stopgezet. De nieuwe Admiral, die na de oorlog debuteert in 1964, wordt tot 1977 verkocht en treedt in de voetsporen van zijn grote voorganger.

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Opel, Specials, Techniek

Vorig bericht: « Renault Grand Kangoo is Grand
Volgend bericht: Brein achter Focus RS (Jost Capito) vertrekt naar VW »

Lees Interacties

Reacties

  1. integralechubasco zegt

    29 maart 2012 om 15:02

    dit is nou een echte MÉH auto..

    Login om te reageren
  2. kaasboerin zegt

    29 maart 2012 om 15:09

    Interessant stukje, wat een technologie en innovatie toendertijd al..

    Login om te reageren
  3. rrvliet zegt

    29 maart 2012 om 15:14

    Wat wordt er bedoeld met een ‘stabiele motor’? Er wordt verteld dat de blokken veel koppel hebben en voornamelijk bovenin ‘stabiel’ zijn. Mooie loop? Heeft een 6 in lijn dat niet van zichzelf door de natuurlijke balans die een 6 in lijn bezit?

    Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    29 maart 2012 om 15:16

    @autoblogger: er staat in de 1e zin dat de wagens in 1937 op de autoshow in berlijn stonden. maar net boven de tweede foto staat dat zijn opvolger in 1938 al op de markt kwam en dat er in de tussentijd 46duizend stuks waren verkocht!?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      29 maart 2012 om 15:57

      @lambo4all: klopt, de auto werd al heel snel opgevolgd.
      In totaal zijn er blijkbaar meer dan 46.000 van gemaakt.

      Ik heb de tekst nog wel iets aangepast, want volgens ons artikel over de Admiral kwam deze pas in 1939 (ipv 1938)
      http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/12/klassieker-opel-kapitan

      Login om te reageren
  5. baasbas zegt

    29 maart 2012 om 15:29

    Altijd leuk om zo’n artikel te lezen over lang vergeten merken…

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      29 maart 2012 om 15:58

      @baasbas: dank je!

      Login om te reageren
    • pininfarina zegt

      29 maart 2012 om 16:00

      @baasbas: Jij bent je tijd wel erg ver vooruit zeg, vooralsnog bestaat Opel nog steeds…

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 maart 2012 om 16:49

      @baasbas:
      modellen Baas Bas, modellen, Opel is er nog steeds hoor !

      Login om te reageren
  6. pininfarina zegt

    29 maart 2012 om 15:57

    Admiral en Super 6. Wat klinkt dat toch machtig. Geldt voor alle modelnamen uit de vroege 20e eeuw trouwens. Tegenwoordig moeten we het doen met ‘Kangoo’, ‘Mokka’ en ‘Fiësta’ om maar eens wat treurige voorbeelden te noemen.

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    29 maart 2012 om 16:51

    Yep, na de oorlog zijn het de Kapitän, Admiral en Diplomat (met een dikke V8 uit …..ja waar zou die toch vandaan komen)
    Daarna werd het heel kort en hevig Senator.
    Vooral ontwikkeld voor de tuinbouwers in het Westland.
    Daar stikte het van die Senators…….

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    29 maart 2012 om 20:26

    Toen Opel nog premium was?

    Login om te reageren
  9. Anoniem zegt

    29 maart 2012 om 20:30

    Opel is toch Overal Pech En Last?

    Login om te reageren
    • Jesper zegt

      29 maart 2012 om 20:39

      @dennis245turbo: Onze Producten Eisen Levens ;)

      Login om te reageren
      • Anoniem zegt

        30 maart 2012 om 11:37

        @Jesper: HAHAHA, You made my day..

        Login om te reageren
  10. Jesper zegt

    29 maart 2012 om 20:42

    Altijd leuk, zo’n stukje geschiedenisles! Dit zou vaste prik moeten worden, met steeds een ander merk uitgediept! #ideeënbus

    Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    29 maart 2012 om 20:50

    Idd leuk een stukje auto geschiedenis!

    Login om te reageren
  12. meneersander zegt

    29 maart 2012 om 23:05

    Wat een leuk stukje! Eigenlijk horen we nooit wat over Opel Klassiekers.

    Login om te reageren
  13. Lucb zegt

    30 maart 2012 om 09:25

    Leuk artikel, had zelf nog nooit van de super 6 gehoord

    Login om te reageren
  14. alfamail zegt

    31 maart 2012 om 16:22

    O ja; van die plee rollenreclame! (koning keizer admiraal Poepen moeten ze allemaal ofzo)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North