• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Porsche 597 Jagdwagen

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 februari 2011 om 16:35 – 18 Reacties

Porsche 597


Zondagmiddag is een prima tijdstip om eens een oud modelletje onder de loep te nemen. Vandaag hebben we de Porsche 597 Jagdwagen in de aanbieding, gebouwd tussen 1955 en 1958. Wie zei dat de Cayenne de eerste SUV van Porsche was?

Van de Jagdwagen heeft Porsche slechts 71 exemplaren gebouwd (waarvan 49 voor de particuliere markt), waarmee het model met recht het predikaat ‘zeldzaam’ draagt. Toen Duitsland begin jaren ’50 weer voorzichtig een leger mocht opbouwen mochten fabrikanten hun voorstel voor een legerjeep insturen, en dit was Porsches bijdrage. Helaas werd dit hem niet, waardoor de marketeers hem uiteindelijk maar als ‘Jagdwagen’ probeerden te slijten aan particulieren. (hoewel de verleiding misschien groot is, liever geen Jodengrappen maken)

Zoals het een echte Porsche betaamt ligt ook hier de motor achterin. Het is een viercilinder boxer-motorblok dat rechtstreeks uit de Porsche 356 komt, eerst als 1.5, en later met een motorinhoud van 1.6 liter. De auto bewijst hoe vooruitstrevend Porsche meer dan 50 jaar geleden al was als het gaat om gewichtsbesparing, want de Jagdwagen legde slechts een gewicht van 990 tot 1.090 kg op de schaal, minder dan de helft van wat een Cayenne tegenwoordig weegt. Hierbij moet gezegd worden dat dit ook wel handig is aangezien de motor slechts 50 pk leverde. De topsnelheid van het gevaarte lag rond de 100 km/u.

Porsche 597 'Jagdwagen'

In het prototype zaten trouwens geen deuren, waardoor instappen een klimexercitie werd, op zich geen enkel probleem voor een fitte militair lijkt me. In een later stadium werd dit euvel verholpen, want een gezette jager wil per slot van rekening liever geen moeite doen om met zijn dikke balg in zijn vervoer te tijgeren. Op de foto ziet u een prototype uit 1953, die in het Porsche-museum staat tentoongesteld.

Voor de liefhebber hebben we HIER een complete site die is gewijd aan de 597, en ook nog een VIDEO, met commentaar zoals alleen Duitsers dat kunnen leveren. Handig voor als je valium toevallig net op is. (via petrolhigh, extra informatie via conceptcarz)

Met dank aan Laurens voor de tip!

Ook interessant!

  • Porsche 928
    Deze Porsche 928 cabriolet kun jij gewoon kopen
  • Porsche 928
    Dit is de duurste Porsche 928 van Marktplaats
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, oldtimer, Porsche

Vorig bericht: « Audi maakt een 20% lichtere R8? (codenaam NF)
Volgend bericht: Spanje verlaagt Vmax (tijdelijk) naar 110 »

Lees Interacties

Reacties

  1. jzaero zegt

    27 februari 2011 om 16:43

    Op de een of andere manier doet die schuine neus en achterkant mij denken aan de Porsches van nu

    Login om te reageren
  2. RickB zegt

    27 februari 2011 om 17:16

    Go, zou de order naar Volkswagen gegaan zijn, met de Volkswagen 181 aka Thing ;)

    Login om te reageren
    • torana zegt

      18 september 2011 om 15:02

      @RickB: die bestond toen nog niet eh… en Typ82 werd sinds de oorlog al niet meer gemaakt… voor zover ik weet is de DKW Munga het geworden, daar heeft het duitse leger in gereden tot de Volkswagen Illtis en de Mercedes G-Klasse het over namen

      Login om te reageren
  3. berend_fritsema zegt

    27 februari 2011 om 17:16

    -=edit: uw linkspam mag via de tipmail=-

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      27 februari 2011 om 17:26

      @berend_fritsema: En wat heeft dat met deze auto te maken? Of zit je gewoon lekker te spammen?

      Login om te reageren
      • berend_fritsema zegt

        27 februari 2011 om 18:02

        foutje… sorryhoor :P

        Login om te reageren
  4. MarcovanVeen zegt

    27 februari 2011 om 17:17

    ja ik dacht ook eerst dat het een groene boxter was :)

    Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    27 februari 2011 om 17:24

    Ik vind dat hij met z’n voorwiel hier wel wat van weg heeft :lol:

    Interessant dingetje maar blijkbaar toch niet interessant genoeg als het niet goed genoeg bleek te zijn voor het leger. (of te duur mss? weet iemand dit)

    Vraag me af hoe het zit met de gewichtsverdeling. En of de 4wiel aandrijving hiervan de voorloper is van die in een huidige 911.

    Login om te reageren
  6. Roelio zegt

    27 februari 2011 om 18:03

    Hmm… ik vind de Willy’s toch iets leuker ;)

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    27 februari 2011 om 18:15

    Zozo, jaren ’50. Ik dacht eerst aan een jaren ’40 ding, beetje de Porsche Kübelwagen.

    Je ziet er wel duidelijke een 911 in hé… :roll:

    Zeg AB, wanneer schrijven jullie eens over deze Porsche?

    Hangt genoeg geschiedenis aan om een mooi stukje over te schrijven. Een collega van mij heeft er zelfs één staan, maar denkt erover hem te verkopen (zijn wat restauratiewerken aan, en tijd ontbreekt hem).

    Login om te reageren
    • fortuna zegt

      27 februari 2011 om 21:16

      @Esprit_de_Flandre: aha, waar, en voor hoeveel?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        28 februari 2011 om 23:33

        @fortuna: Zal ik morgen eens voor je navragen…

        Login om te reageren
  8. jon86 zegt

    27 februari 2011 om 21:22

    Ik dacht dat dit de eerste ‘suv’ van porsche was:

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      28 februari 2011 om 00:20

      @jon86: Porsche heeft met de uiteindelijke Tiger weinig te maken gehad.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 februari 2011 om 23:35

      @jon86 & @bozewolf: Porsche heeft een tank ontwikkeld, maar die trok op niets, en na de eerste serie van prototypes, is de productie dus stilgelegd…

      Login om te reageren
  9. carmasterr zegt

    27 februari 2011 om 22:26

    Mooie heuplijn voor een terreinwagen.

    Login om te reageren
  10. Box zegt

    28 februari 2011 om 17:51

    “Wie zei dat de Cayenne de eerste SUV van Porsche was?”

    Zeg Autoblog, sinds wanneer wordt er geen verschil meer gemaakt tussen terein wagens en SUV’s?

    Login om te reageren
  11. JanC zegt

    3 maart 2011 om 13:26

    Is dit niet de eerste door Porsche ontworpen “SUV”?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North