• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Porsche 930

Auteur: RubenBaeten, gepost 28 december 2008 om 18:00 – 52 Reacties

Porsche 930 - Foto: flickr/thedalogs


In de jaren ’70, midden in de oliecrisis, kwam Porsche met een revolutionaire supercar op de markt. Nadat lichtgewicht Carrera RS topmodellen een tijdlang de vaandeldragers van het merk waren geweest, sloegen de Duitsers een compleet andere richting in met de 930; voor velen de ultieme klassieke 911. Het was de eerste productieauto die gebruik maakte van een turbocharger, en de directe voorganger van de 911 Turbo en GT2 zoals we die vandaag kennen.

De ontwikkeling van de 930 begon in 1972, toen er een homologatiemodel gemaakt moest worden om te kunnen racen met de nieuwe 911. Ook toen de regels veranderden en de auto eigenlijk niet meer nodig was, bleef men hem doorontwikkelen om zo Ferrari en Lamborghini het vuur aan de schenen te kunnen leggen. De 930 werd gepresenteerd op de Autoshow van Parijs in oktober 1974 en kon in het voorjaar van 1975 bij de dealer worden afgehaald. De nieuwprijs lag rond de 115.000 gulden – bijna het dubbele van wat voor een gewone 911 2.7 moest worden neergeteld.

Porsche 930

De auto was voorzien van nieuwe vering, grotere remmen, een versterkte vierversnellingsbak en de inmiddels iconische ‘whale tail’ spoiler. Het blok was de drieliter zescilinder boxer uit de Carrera RS 3.0, maar dan voorzien van turbotechnologie die oorspronkelijk voor de 917/30 CAN-AM raceauto was ontwikkeld. Het resultaat was een auto die bijzonder moeilijk te rijden was vanwege het grote turbogat. Het vermogen van 260 pk kon je middenin een bocht nog wel eens verrassen, en door het gewicht van motor achterin was de auto bij overstuur maar moeilijk weer in het gareel te krijgen. Ervaren rijders hielden de 930 continu hoog in de toeren om de turbo actief te houden, en dan bleek het een enorm snelle auto. De cijfers logen er niet om: 0-100 kostte slechts 5,2 seconden en de topsnelheid bedroeg 246 km/h. Hiermee was de 930 jarenlang de snelste productieauto van Duitsland.

Porsche 930 (Turbo) 3.3 - Foto Jim Appelmelk

Door enkele fatale ongelukken in de VS hadden ze bij Porsche al snel een aantal claims aan hun broek, maar dat weerhield ze er niet van om de 930 voor modeljaar 1978 een stukje sneller te maken: de motor werd vergroot naar 3,3 liter en er werd een intercooler gemonteerd. Hierdoor steeg het vermogen naar 300 pk, wat de prestaties nog indrukwekkender maakte: 5 seconden naar de 100 en een top van 258 km/h. De remmen werden nog eens verbeterd en kwamen nu regelrecht van de 917 racer.

Porsche 930 (Turbo) 3.3 - Foto Jim Appelmelk

In 1980 haalde Porsche de 930 in Japan en de VS van de markt vanwege aangescherpte emissie-eisen. Omdat toen nog werd gedacht dat de 928 de 911 zou vervangen werd er weinig geld meer in doorontwikkeling van de auto gestopt. In Europa bleef hij echter gewoon beschikbaar, en bleef de vraag naar meer vermogen stijgen. In 1983 kon je op speciale bestelling dan ook 330 pk uit je 930 laten halen, waarbij Porsche je auto meteen uitrustte met een speciaal vierpijps uitlaatsysteem en een extra oliekoeler. In feite was deze upgrade nog iets sterker, er wordt gedacht dat het vermogen eerder rond de 340-350 pk lag. Ook kon je een ‘Flachbau’ bestellen; een speciale aerodynamische neus die de auto de look gaf van de 935. Deze werd handgemaakt en was daarom zo belachelijk duur dat bijna niemand hem bestelde. Het schijnt dat er 948 stuks zijn gebouwd, de meeste met het 330 pk-pakket. Wel zijn er veel replica’s in omloop.

Porsche 930 Slantnose - Foto Jim Appelmelk

Toen men in 1985 begon te twijfelen of de 928 de 911 wel kon vervangen, werd besloten de twee modellen naast elkaar te laten bestaan. In 1986 kwam de 930 terug op de Japanse en Amerikaanse markt met een aangepaste motor, die minder troep uitstootte en goed was voor 282 pk. Dit jaar zagen ook de Targa en de cabrio-versie het licht.

In 1989 was het afgelopen voor de 930 omdat de nieuwe 911, de 964, klaarstond om het stokje over te nemen. De laatste modellen werden bij wijze van afscheid met een vijf- in plaats van een vierbak uitgerust. Alle opvolgende 911-modellen kenden een geblazen versie, maar niet één is ooit zo’n icoon geworden als de allereerste 911 Turbo, de 930.

Porsche 930

(bronnen: wikipedia, vista.pca.org, wikicars; foto’s: appeltje, flickr/thedalogs)

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 930, Klassiekers, Porsche, Specials

Vorig bericht: « Corvette ZR1 is Clarkson’s auto van het jaar
Volgend bericht: We zijn nog lang niet van de verbrandingsmotor af »

Lees Interacties

Reacties

  1. rensc zegt

    28 december 2008 om 18:02

    kvind de nieuwe toch wel echt een stuk vooruit zijn gegaan…

    Login om te reageren
  2. Karate kameel zegt

    28 december 2008 om 18:03

    blijft mooi”!!

    Login om te reageren
  3. Jesper zegt

    28 december 2008 om 18:08

    Dé über-Porsche!! Ruben bedankt voor dit heerlijke topic!
    Ik heb me altijd afgevraagd wat nou de typebenaming voor die ‘platneus’ was, ik zag er ooit ééntje staan in Berlijn…

    Is het mogelijk dat ik een wallpaper krijg van die technische tekening? :D

    Login om te reageren
  4. Rick dos zegt

    28 december 2008 om 18:08

    “spoiler in plaats van het kleine opklapbare exemplaar van de gewone 911.”

    Kan me vergissen, maar de opklapbare spoiler deed volgens mij pas z’n intreden op de 964. Bij een snelheid van 120km/u, als ik me niet vergis.

    Login om te reageren
  5. RubenBaeten zegt

    28 december 2008 om 18:11

    @Dos: je hebt gelijk, zat nog niet op die generatie 911. Heb het aangepast!

    Login om te reageren
  6. slk zegt

    28 december 2008 om 18:21

    Schitterende auto.Mooier dan zijn latere windtunnel broers

    Login om te reageren
  7. Emile_Benz zegt

    28 december 2008 om 18:24

    Dit is de mooiste Porsche!

    Login om te reageren
  8. belikenoother zegt

    28 december 2008 om 18:29

    hee die mexicaan ontkent dat hij het F1 team van honda koopt
    check :
    http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/2.301/achtergrond_F1/1.442360

    Login om te reageren
  9. PAN zegt

    28 december 2008 om 18:32

    Verdorie, zie nu dat ik nog als jochie op de ächterbank” heb meegereden met full burnouts. Deze was van een amerikaan die hem ff over had laten komen. Was mijn eerste maal 200 + bij joure op de A7. Total madness……

    Login om te reageren
  10. vla zegt

    28 december 2008 om 18:38

    Zonder dit artikel had ik nooit gehoord van de Slantnose, en dat zou zonde zijn! :)

    Login om te reageren
  11. AtakanGül zegt

    28 december 2008 om 18:39

    Zo eentje heb je hier in Zaandam, ik weet niet meer waar in Zaandam maar ’t is een prachtig bak :D.

    P.S.: Das ein Porsche! Die Porsche Fabriek machst super auto’s :P.

    Sorry, mijn duits is nog niet zo redelijk goed genoeg.

    Login om te reageren
  12. AtakanGül zegt

    28 december 2008 om 18:40

    Owja, en de opeenalaatste foto! OMG wat een BAK! :oops:

    Login om te reageren
  13. belikenoother zegt

    28 december 2008 om 18:42

    Slim koop het F1-team van Honda dan toch niet!!!
    check:
    http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/2.301/Formule_1

    Login om te reageren
  14. mglopez zegt

    28 december 2008 om 18:53

    Die rode kwam me vanochtend nog tegemoet rijden:D Mooi ding, en het geluid is ook niet mis!

    Login om te reageren
  15. cheetacars zegt

    28 december 2008 om 18:58

    @ belikenoother dat kun je beter naar tips at autoblog dot nl sturen ;) OT best interessant die ”klassiekers”, maar deed iemand anders die eerder niet? of heb ik wat gemist

    Login om te reageren
  16. Peter zegt

    28 december 2008 om 18:59

    Ruben schrijft “Het was de eerste productieauto die gebruik maakte van een turbocharger” maar was de BMW 2002 er niet eerder. Bovendien dacht ik dat er zo’n 10 jaar voordien reeds amerikaanse wagens waren met een turbo al weet ik niet welke en of dit productiemodellen waren.

    Login om te reageren
  17. topless zegt

    28 december 2008 om 19:35

    Toen was de 911 m.i. veel mooier dan nu. De oude is compact en slank, de nieuwe is te dik geworden. Alsof je een oude vriendin terugziet nadat ze flink aangekomen is. Je herkent haar wel, maar ze is opgeblazen.

    @Rick Dos
    Bij de 964 kwam de spoiler bij 80 km/h omhoog.

    Login om te reageren
  18. p_fanatic zegt

    28 december 2008 om 19:37

    @rickdos
    het is vanaf 80km/h dat de spoiler omhoog komt
    en de 3,3l turbo heeft nog verder geleefd in de turbo van de 964

    Login om te reageren
  19. Bi|| zegt

    28 december 2008 om 19:37

    Ik vind het huidige Porsche niks! Ze zijn retesnel, breed en kunnen de bochtjes ook nog wel aardig nemen, maar ze zijn lelijk. En dan maakt het mij niet uit hoe goed hij is, of welk flauw argument je kunt verzinnen, in een auto die er niet uitziet, en waarbij je het stigma “patsur” al opdrukt krijgt wanneer je er een aanraakt, dan hoef ik er niet meer in te zitten.

    Maar deze oude 911 930 vind ik mooi, omdat het de zuivere porsche nog is. en dat je hier geen stigma van krijgt, dat is mooi meegenomen

    Login om te reageren
  20. db zegt

    28 december 2008 om 19:41

    Vind persoonlijk dat de 993 TT een groter icoon is geworden dan de 930 eigenlijk.
    Prachtig ding wel _O_

    Login om te reageren
  21. Turbo zegt

    28 december 2008 om 19:45

    Wauw, de eerste 911 Turbo die 300 pk haalde. Dat was echt een vette bak.

    Login om te reageren
  22. AH Sprite zegt

    28 december 2008 om 19:57

    Ik vind dit één van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Ik ben nu wel een beetje in de war, gaat dit stuk nou over de 911 turbo of over de 930 in het algemeen? Oftewel, is 930 puur de benaming voor de 911 turbo uit die tijd? De carrera 3.0 is toch ook een 930?

    Login om te reageren
  23. Tombnolz zegt

    28 december 2008 om 20:25

    Mooimooimooi. Volgens mij niet hét icoon van Porsche, maar één van de iconen van Porsche, naast de 356, de allereerste 911 & – niet te vergeten – de 959.

    Wel opvallend hé dat Porsche jarenlang de snelste productie-auto in z’n rangen had, want wow, die haalde 246 km/u. Vandaag haalt een 330d al 250!

    Login om te reageren
  24. Bertus zegt

    28 december 2008 om 20:37

    Ben ik nou de enige die gruwt van de freakshow die ze in die periode van de originele 911 hebben gemaakt? Die vreselijke uitgeklopte wielkasten, aangeplakte bumpers en die taartschep achterop die bijna niks overlaten van het o zo fraaie oorspronkelijke ontwerp?

    Login om te reageren
  25. Hupke zegt

    28 december 2008 om 20:40

    Een wondermooie en super toffe wagen om in te zitten.

    Login om te reageren
  26. bozewolf zegt

    28 december 2008 om 20:44

    Whale tail, huhuhuhuhuhuhuh.

    Wel een mooie Porsche. Vroegah, toen waren Porsches nog cool.

    Login om te reageren
  27. topless zegt

    28 december 2008 om 21:04

    @AH Sprite

    De 911 turbo noemde men in de VS 930 turbo.

    Login om te reageren
  28. PCCB zegt

    28 december 2008 om 21:15

    Oké, de 930 Turbo was een waanzinnige bak. Zeker omdat men toen verre van vertrouwd was met het gebruik van Turbo’s. Toch vind ik de 911 Carrera RS 2.7 uit ’73 net dat tikkeltje meer mythisch. Misschien omdat het echt de aller eerste psycho-911 was destijds. De moeder van alle Turbo’s en GT’s, qua filosofie.
    De Turbo uit 1974 is natuurlijk schitterend. De MkI is erg zeldzaam. Hij is te herkennen aan de dunne whaletail en de Fuchs (een must op iedere 930!).
    Oja, en Porsches vandaag de dag zijn niet lelijk. Integendeel. Ze beademen voor mij nog steeds dezelfde nostalgie en wirkschaft uit als vroeger. En dat is van niet veel constructeurs meer te zeggen.

    Login om te reageren
  29. Tombnolz zegt

    28 december 2008 om 21:24

    @ PCCB: vind ik ook, kijk maar eens hoe mooi ie is

    [img]http://static.blogo.it/autoblog/porsche_911_carrera_rs_1973.jpg[/img]

    Login om te reageren
  30. 750i zegt

    28 december 2008 om 21:31

    De allermooiste auto die ooit is gebouwd….De 911 speedster (uiteraard turbo-breed)

    Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    28 december 2008 om 21:34

    kan voor de auto ansich totaal geen symphatie voelen ..
    voor de vakmanschap en doorzettingsvermogen van de fabriek uit wel natuurlijk ..
    altijd respect voor vakwerk en gedurfde investeringen ..

    Login om te reageren
  32. zondagsrijder zegt

    28 december 2008 om 21:36

    Heb even gegoogled naar de Porsche-geschiedenis, in plaatjes. De 911 is vanaf de jaren zeventig tot 1998 steeds ongeveer even mooi gebleven. Daarna is het bagger. In de, zeg maar, gouden periode zou ik moeilijk kunnen kiezen tussen de jaren-80 en jaren-90 modellen.

    Iig leuk stuk om te lezen!

    Login om te reageren
  33. zondagsrijder zegt

    28 december 2008 om 21:37

    Normaal ben ik qua smaak niet zo van de uitklopperij, maar bij deze Porsche vind ik het wel erg leuk staan.

    Login om te reageren
  34. sebastianchubasco zegt

    28 december 2008 om 21:38

    @pccb :)

    Login om te reageren
  35. Porsche_Fan zegt

    28 december 2008 om 22:07

    het mooiste merk dat er bestaat!!

    Login om te reageren
  36. Rick dos zegt

    28 december 2008 om 22:23

    @topless en p_fanatic

    Aha! Dan moet het de VW Corrado zijn geweest waarbij de spoiler bij 120 omhoog komt.

    Thx for clearing it up. ;)

    Login om te reageren
  37. Sébastien zegt

    28 december 2008 om 22:37

    http://www.autojunk.nl/clips/view/150223

    Login om te reageren
  38. Citrofiel zegt

    28 december 2008 om 23:20

    Wat een afschuwelijk ding is die Flachbau zeg. Om maar niet te spreken over de standaardversie… :twisted: Het spijt me voor alle fans hier, maar een Porsche kan mij niet warm maken, met als tragisch dieptepunt de 930 én 964. (die toch al nauwelijks eens uit elkaar kan houden, dus da’s makkelijk)

    Login om te reageren
  39. mashell zegt

    28 december 2008 om 23:43

    Ja die flachbau (flatnose) is echt lelijk. Zelf als ie goedkoper was hadden de meeste die niet besteld. Ligt het aan mij of heeft dit exemplaar 993 wieltjes gestolen?

    Login om te reageren
  40. Markus zegt

    28 december 2008 om 23:47

    Mooi mooi mooi!

    Login om te reageren
  41. Endlezz zegt

    29 december 2008 om 00:31

    De 930 is inderdaad voor mij de ultieme (oldskool) Porsche.
    Bedankt voor het leuke artikel!

    Login om te reageren
  42. Esprit_de_Flandre zegt

    29 december 2008 om 00:34

    Die aangepaste neus trekt nergens op. De lijnen lopen niet mooi over in elkaar. Dat is vooral te zien aan het voorste spatbord.

    Login om te reageren
  43. GoldenSample zegt

    29 december 2008 om 00:55

    die flatnose is juist geniaal, een stukje porsche cultuur imho, het bestaan van die dingen weten onderscheid de ware liefhebber van de minder ware ;)

    Login om te reageren
  44. Mean Green zegt

    29 december 2008 om 02:01

    Een mooie wagen, die turbo, maar mijn favoriet is toch de 911 Carrera Clubsport uit 1987/88! 16″ Füchs, lichtgewicht, smalle body en dunne whale tale. Het ideaal wat mij betreft :)

    Login om te reageren
  45. Bob zegt

    29 december 2008 om 02:56

    Zo eentje kan me nog wel bekoren voor in de zomer op een zondag middag .. heeft wel een nadeel dat ie geen 4WD heeft ;)

    Login om te reageren
  46. Danny zegt

    29 december 2008 om 09:16

    de 911 in 1964 was al mooi

    http://www.motorpasion.com/images/galleries/evolucion-del-porsche-911/normal_1964_porsche_911_coupe.jpg

    Login om te reageren
  47. de sjonnies zegt

    29 december 2008 om 12:57

    Gisteren nog de foto’s van mijn ex-911 2.7 zitten bekijken en even een traantje weggepinkt.
    Maar ja, dit soort auto’s zijn de ultieme widow-makers en met Koos Spee achter iedere boom met die kabouter aan zijn zijde is er met zo’n auto echt geen enkele lol meer aan, je moet niet vergeten dat Brunhilde (de motor) een zwaar masochistisch typje is, als je olievoorraad op temperatuur is (kan wel 30 minuten duren) dan gilt ze het uit boven de 3000 RPM, maar zelfs met een armoedige 2.7 kun je tot de 160 in je drie en dan zijn er nog twee verzetten over, ga je zwaar de illegaliteit in en daar staat Koos u lachend op te wachten….helaas.

    Login om te reageren
  48. Jorden zegt

    29 december 2008 om 13:48

    964 targa blijft voor mij de mooiste auto ooit gemaakt.
    De 930 turbo is natuurlijk een rijdende legende!

    Login om te reageren
  49. Bertus zegt

    29 december 2008 om 19:35

    Deze is de mooiste:

    Login om te reageren
  50. p_fanatic zegt

    29 december 2008 om 20:02

    @bertus : ja je bent de enige :-)
    heb een “gewone” 911 (964) maar voor zo een turbo look met dikke kont zou ik direct willen wisselen… voor het onderhoud van die dingen dan iets minder :-s
    één van de weinige dames die mooi zijn met een dikke kont … hum :-)

    @rickdos : idd nu je het zegt, het was die VW

    Login om te reageren
  51. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    29 december 2008 om 20:18

    @ Rick dos:

    Yup het is de Corrado waarbij de spoiler bij 120km/h omhoog komt,
    en bij de Corrado Vr6 slc (amerikaanse versie) bij de 70km/h. :)

    Login om te reageren
  52. Paul Broere zegt

    28 januari 2009 om 14:03

    SUPER om te rijden… niet zo “sophistocated” als een 993 en de 4-versnellingsbak wil wel eens wat hakelig zijn, maar wanneer eingelijk bij 3500 rpm de gigantische turbo erin schopt wordt je letterlijk gelanceerd!!!!!
    Een heeeeerlijk gevoel.

    Die van mij (een “S” met 330pk) doet trouwens 80-120 (zonder aanloop) in 2,7 seconden (welke moderne auto doet dan sneller?)
    100-200 duurt 11 seconden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North