
Deze week een iets modernere klassieker, maar desalniettemin een icoon uit de automobielgeschiedenis, de Porsche 959. Wat mij betreft is dit één van de mooiste Porsches die ooit gebouwd zijn. De lage lijnen, de brede wielkasten en de grote spoiler die vloeiend overloopt in de carrosserie geven de auto een prachtig gespierd uiterlijk.
De 959 werd oorspronkelijk ontworpen als nieuwe topmodel voor Porsche omdat men wilde kijken hoever het 911 concept nog verder te verbeteren was. Ook had Porsche’s hoofd technische ontwikkeling, Helmut Bott, plannen voor een revolutioniar vierwiel-aandrijvingssysteem.
Toen Bott zijn plannen voorlegde aan directeur Peter Schutz, werd besloten om een concept te bouwen en mee te doen in de Groep B rallyklasse. Deze klasse gaf Porsche de kans om het prototype grondig te testen en het nieuw ontworpen vierwielaandrijvingsysteem te verfijnen. De rallywagen werd uiteindelijk in 1983 onthuld op de Frankfurt Motorshow.
Voor de aandrijving zorgde een twin-turbo 6-cylinder luchtgekoelde boxermotor met watergekoelde cilinderkoppen die oorspronkelijk 444 pk had. Deze motor zorgde voor behoorlijke prestaties. 0-100 in 3.7 en 0-200 in 12,7 seconden. De topsnelheid was 319 km/h. Zelfs in vergelijking met de meer dan 15 jaar jongere Carrera GT zijn de prestaties verbluffend. De Carrera GT is 0,2 seconden langzamer van 0-100, maar heeft wel een iets hogere topsnelheid van 330.
Voor de carroserrie haalde Porsche ook alles uit de kast want de panelen werden gemaakt van kevlar en aluminium. Voor de vloer werd Nomex gebruikt, het materiaal waar tegenwoordig de brandwerende pakken van gemaakt worden. Al dit lichtgewicht materiaal resulteerde in een totaal gewicht van 1450kg. Andere innovaties waren o.a. automatisch hoogteregeling en de superieure vierwielaandrijving, Porsche-Steuer Kupplung (PSK), genaamd. Dat dit systeem nogal goed werkte blijkt wel uit het feit dat de 959 zowel in 1984 als in 1986 de Parijs-Dakar rally won. Ondanks dat de 959 ontworpen was voor de Groep B rallyklasse heeft de auto nooit een volledig seizoen meegedaan omdat de kosten hiervan niet opwogen tegen de technologische ontwikkelingen die geboekt zouden worden.
Na het succes in 1984 werd in 1985 de straatversie van de 959 onthuld, wederom in Frankfurt. De orderportefeuille liep over, maar toch moesten de gelukkige eigenaren nog tot 1987 geduld hebben voordat de eerste daadwerkelijk geleverd werd. De eigenaren konden kiezen uit de sport en de comfort versie waarbij de sport variant de racewagen was en de comfort versie bedoeld voor de straat.
Slechts 292 exemplaren van de 959 zijn er gebouwd, waarvan er 268 geschikt waren voor de openbare weg. Als je dat vergelijkt met de 1250 Carrerra GT’s die er rondrijden, nou ja reden, dan is de 959 behoorlijk exclusief. Hij staat dan ook bekend als de eerste echte Supercar, en de vader van bijvoorbeeld de F40 en de Jaguar XJ220.
Ondanks zijn hoge prijs van ongeveer 230.000 dollar heeft Porsche toegegeven dat ze geld toelegden op iedere auto die ze geproduceerd hebben. Toch is het uiteindelijk een enorm goede investering geweest omdat deze auto vooral als reclame en prestige project zijn werk deed. Voor de naamsbekendheid van Porsche heeft deze auto wonderen verricht. Ook is de technologie van de 959 later gebruikt voor de 911.
Opvallend is verder dat de auto pas sinds een paar jaar is toegestaan op de Amerikaanse wegen, omdat de auto niet voldeed aan de crashtest- en emissie-eisen. Daarom is in eerste instantie verreweg het grootste deel van de 959 ook in Europa verkocht. De 959 is tegenwoordig een echt collector’s item dat gekoesterd wordt door verzamelaars. Onder de huidige eigenaren bevinden zich mensen als Jerry Seinfield en Bill Gates.
mooi…echt mooi…
p.s: WAAR BLIJFT DE AANKONDIGING VOOR TOPGEAR VANAVOND? of is er geen :(
Fantastische wagen. Technisch zeer vooruitstrevend. Toen al.
Geen TG. Snooker.
@jelle: geen TopGear maar volgende week is het TopGear night!
http://www.topgear.com/content/tgonbbc2/
ik vind de achterkant niet mooi , maarja ’t is een porsche dus de specificaties zullen wel in orde zijn zeker :lol: ;)
Ik dacht dat de Miura de eerste echte supercar was.
Leuk stukje, die klassiekers zijn een goede aanvulling voor Autoblog :D
Maar als ik een supercar uit die tijd zou moeten kiezen, zou ik toch voor de Ferrari F40 gaan. Die ziet er ietsje flamboyanter uit, de 959 lijkt naar mijn inziens te veel op een gewone 911 :?
ik blijf echt iets tegen Porsche hebben. Niet mijn merk
prachtige auto toch
Alleen de cylinderkoppen waren watergekoeld,zover ik weet en blok luchtgekoeld!
Schitterende auto! Uiteraard heb ik wel weer iets te zeuren, de velgen maken dat de auto er een beetje speelgoedachtig uitziet. Het zou een doodzonde zijn om er iets anders onder te schroeven maar toch….
super mooie wagen! zeker voor die tijd
@ chefke – mooi stuk, mooie historie van de een van de eerste supercars, volgens mij is de 959 de enige auto ter wereld die en in Dakar en in Le Mans heeft deelgenomen..is dat zo?
Ik weet nog goed dat ‘ie uitkwam, Porsche wilde zich ‘wapenen’ tegen het groep B gewld van vier wiel aandrijvers en iedereen laten zien dat ze iets konden bouwen wat gewoon superieur was !
@ jaap
Check! Aangepast.
PFF wanneer komt er eens een franse klassieker?
Chef, waar heb je de info vandaan dat de 959 tegenwoordig wel op Amerikaans kenteken gezet kan worden? Ik dacht dat dat nog steeds niet kon namelijk…
Ennuh, hij heeft nooit meegedaan aan de Group B omdat die klasse opgeven werd omdat het allemaal te gek werd qua snelheden en dergelijken. Beetje jammer voor Porsche dus (en Ferrari want die hadden een Groep B racewagen ontwikkeld, waar achteraf de F40 van is afgeleid). Volgens mij is Porche er daarom ook mee naar Dakar gegaan, als soort van alternatief.
@ Citrofiel evil twin
Die zal ongetwijfeld ook een keer langskomen. Geduld graag. ;)
@chefke;
That’s the spirit. ;)
@ Rossi
Ik ben het o.a hier tegengekomen.
Ik kan gewoon echt niet kiezen welke ik moet aanschaffen ;)
http://www.autosalon-singen.de/Liste.aspx?&marke=Porsche&modell=&select=0&languageID=de&page=2
Mijn all-time Porsche favoriet.
@chefke
Volgens Wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_959) heb je idd gelijk. Het is door een bedrijf genaamd Canepa Design uitgevoerd. En dat blijkt, zie hun eigenlijk website http://www.canepa.com/inventory/exotic/2664.html. Het is overigens een behoorlijk klus geweest zo te lezen…
Ze hebben het daar overigens weer over 226 959’s… :-S
Waarom niet gewoon de hele Elfer familie als topic …………. ? :-)
@ Stylez: Waarschijnlijk ook die van mij, howel de 993 GT2 ook hoog op mn lijstje staat. Vorig jaar heb ik trouwens een 959 gespot in Dusseldorf.
ik heb in die auto gezeten… ook een witte in perfecte staat.
iemand van the engine room in antwerpen had me een rondleiding gegeven :-)
zalige auto en zeker een super exclusieve want heb hem nog nergens anders gezien…
Toen ik een snotneus was reed er in mijn dorp waar ik afkomstig was een 959 rond, knalgeel als ik me nog goed herinner. Ik dacht dat ie van de familie van Bert Longin was want hij stond bij zijn ouders eens voor de deur.
Bert Longin is die Belgische autoracer,uit hetzelfde dorp afkomstig als mij , kwam ook bij dezelfde kinesist als mij…
Toen ik die voor het eerst zag, die 959 dus, leek het me een speelgoedkarretje, hij had dezelfde velgen als op de eerste foto + de knalgele kleur, dan weet je het wel. Met de volle velgen lijkt hij een stuk volwassener…
Er kwam wel een leuk geluidje uit :p
“Hij staat dan ook bekend als de eerste echte Supercar”
Het kan aan mij liggen….maar was dat niet de Mercedes Gullwing?
Ik heb deze auto nooit ècht wat gevonden en dat komt vooral omdat Ferrari in dat zelfde jaar met de wonderschone F40 kwam. Ik heb deze auto ooit eens in het echt mogen aanschouwen in Keulen niet zo lang geleden en het deed me werkelijk niets.
Voor mij zijn de Porsche 550 en Carrera GT dé mooiste Porsches die ooit gebouwd zijn.
Ooit eens……niet zo lang geleden….jaja Rick…
Technisch zal het in die tijd wel een indrukwekkende auto zijn geweest, maar qua vormgeving veruit de lelijkste Porsche ooit. Armoedige styling, alsof een Tunert zich heeft vergrepen aan een de “gewone” 911 die er onder zit om vervolgens 50 kilo kunststof er aan en op te plakken.
Als je zoveel geld uitgeeft koop dan svp iets moois.
Dit ding is walgelijk lelijk.
Maar goed dat ‘ie zo snel is, hoe korter hij in beeld blijft hoe beter.
De 959 is idd buitenaards lelijk. Maar ook een buitenaards snelle Elfer :-)
Wat een smerige wagen zeg, daar wil je toch nog niet dood in gevonden worden.
Die achterkant klopt voor geen meter, net alsof ze er nog een stukkie aan geplakt hebben ofzo…
Waarom zou je de 959 als voorganger van de F40 zien? De 959 is veel meer een rally auto dan een pure supercar als de F40. Als je naar de voorloper van de F40 wil kijken kan je (logisch) veel beter naar de 288 gto kijken (waarvan de gto trouwens was gemaakt voor de groep B race serie, zeg maar het asfalt rally gedeelte van group B rally) en kwa prestaties deed die auto ook niet veel onder voor de 959.
@ sjaak; Hoe zou een Ferrari ooit een voorganger van een Porsche kunnen zijn? :?
Een van die Porsches die de geschiedenis van het merk zo mooi maakt.
Ik vind het om te zien een ding van niks, rare achterbumper met geintegreerde spoilert zal wel functioneel zijn, maar is gewoon lelijk. Verder doen de luchtopeniningen aan de voorzijde me veel denken aan die lamelletjes van een airco.
Maar goed, ik heb niks met Porsche, ze hebben een aantal leuke dingen gedaan in het vreleden, verder varieren ze me gewoon teveel op dat afgelebberde thema van die platgeslagen opgevoerde kever. Je kan evolutie ook overdijven namelijk, een matig ontwerp blijft een matig ontwerp, hoeveel jaren je er ook aan schaaft om de zwakke punten eruit de engineeren.
Verzin eens wat nieuws heren van Porsche, die Cayenne is helemaal niks, en die Panamera is ook niet het origineelste idee na het wiel.
959 vs F40 in Octane van deze maand.
Ik herrinner me nog wel dat “die Vertrage” voor 1,8 miljoen DM van de hand gingen in de advertentierubriek van AMS. Als ik nu naar de prijzen kijk dan was de investering niet helemaal een succes geworden
“Wat mij betreft is dit één van de mooiste Porsches die ooit gebouwd zijn.” Waarmee bewezen is dat smaak heel persoonlijk is.
Nu ik de jaartallen toch eens checkte, en er achter kwam dat de F40 inderdaad ná de 595 kwam, kom ik erachter dat ik de F40 eigenlijk gigantisch verouderd vind vormgegeven vergeleken met de 595. De 595 is al echt een moderne wagen, met ronde vormen en zo. De F40 ziet er veel ouder uit… Vind ik…
het is 959 nit 595 :-)
Oeps… :oops: Foutjes… Ik ben duidelijk niet thuis in de Porsche wereld. En wil dat ook niet zijn, dus vind het niet zo erg. Maar dat het begint met een 9 had ik moeten weten, dat is bij de meeste zo. En omdat het overal staat… :oops: Best wel een beetje dom…
Mooi is natuurlijk een subjectief begrip, maar imposant of stoer is volgens mij meer van toepassing. In die tijd werd de porsche door autobladen wel vaak als te klinisch te technisch gezien in vergelijk met de ferrari f 40 die veel meer je hart stal.
Aparte auto blijft het toch, ik blijf het een omgekeerde beluga vinden, zeker op die eerste foto. Heeft alleen de bult op de kont in plaats van op het voorhoofd, :-)
Maar rij-eigenschappen, indrukwekkend! Zou er trouwens graag eens eentje spotten, maar dat zal niet eenvoudig gaan worden
@mezelf
Was het ik toch helemaal de GT1 vergeten, die komt in het echte ‘all-time favoriete Porsches’ toch echt 1 plekkie hoger, maar dit is toch zeker de #2.
ter herinnering:
http://www.acuatroruedas.com/images/911r.jpg
spuuglelijk , porsche heeft toen de bal volledig mis geslagen !!
Ik ben niet echt een Porsche fan maar dit vind ik zo’n mooie auto. Alleen jammer dat deze auto altijd in de schaduw blijft van de generatie genoot de F40.
WIT is dus helemaal geen modekleur… Of Porsche was zijn tijd ver vooruit… Kan ook…
voor zijn tijd was de porsche erg duur en heel erg snel en sterk. maar alles was heel snel vergeten toen Ferrari met de F40 kwam. op alle fronten compromisloser dan de porsche. sneller, lichter, puurder, bruter en krachtiger. de porsche was eigenlijk meer een auto om nieuwe technieken te testen in de serieproductie. denk aan de motor waarvan de koppen vloeistofgekoeld zijn of de turbo’s die met het registerprinciepe werken. (kleine turbo voor lagere toeren en de grote turbo voor de hogere toeren) en het voor die tjd intelligente 4×4 systeem. maar hij kon de ferrari niet bijbenen. ook nu niet.
Die wagen heeft ’n veel te dikke reet. Een van de mindere modellen die Porsche ooit de weg op heeft laten gaan.
@John
“Een van de mindere modellen die Porsche ooit de weg op heeft laten gaan.”
Maak je nu een grapje of wat?
Wat een lelijke velgen bij die witte versie zeg ! Echt als een vlag op een modderschuit.
De zilvergrijze 959 is echt fantastisch met de velgen die er ook onder bedoeld zijn. Prachtige supercar… en vooral veel mooier en specialer dan z’n tijdgenoot, de F40… ook mooi, maar de 959 is qua klasse en exclusiviteit echt out of his league. Heb alleen de Rothmans rallyversie ooit in het echt mogen aanschouwen, helaas nooit de civiele uitvoering… maar dat kan nog komen ; )
Vind m niet zo mooi, wel ongelofelijk snel hé. Straffe prestatie was dat.