• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Renault Espace

Auteur: JordyS, gepost 4 juni 2014 om 22:30 – 28 Reacties

Afbeelding Klassieker: Renault EspaceAfbeelding Klassieker: Renault EspaceAfbeelding Klassieker: Renault EspaceAfbeelding Klassieker: Renault EspaceAfbeelding Klassieker: Renault EspaceAfbeelding Klassieker: Renault EspaceAfbeelding Klassieker: Renault EspaceAfbeelding Klassieker: Renault Espace

De Renault Espace F1
De Renault Espace gaat inmiddels alweer dertig jaar mee en dat is niet voor niets, want hoe je het ook wendt of keert: deze MPV heeft het Europese autolandschap flink op z’n kop gezet.

Peugeot wilde MPV niet
De Espace was in 1984 de eerste MPV op de Europese wegen, maar was desondanks een gevalletje ‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’. In de Verenigde Staten boekte Chrysler namelijk al een paar jaar succes met ruime gezinswagens en uiteindelijk waaide die trend over naar ons. Matra ontwikkelde als eerste een prototype en hoopte die te kunnen slijten aan Peugeot, maar zij zagen niets in het plan van hun landgenoten.

Cijfers eerste jaar: slechts 3.000 verkocht
Achteraf is het makkelijk om Peugeot daar belachelijk om te maken, maar zo gek leek hun houding in eerste instantie niet. Renault pakte het project van Matra namelijk wel op en bouwde de Espace, maar verkocht er in het eerste jaar van productie nog geen 3.000. Europa had duidelijk nog even tijd nodig om aan het idee van een 7-zitter te wennen. Uiteindelijk groeide de Espace alsnog uit tot een enorm succes en moest er in 1987 een extra fabriek ingeschakeld worden om aan de vraag te kunnen voldoen.

We weten allemaal hoe het de Espace daarna is vergaan. Er volgde nog drie nieuwe versies, op hun beurt elk weer voorzien van de nodige facelifts. Zo schokkend als de entree van de Espace werd het echter niet meer, want wie kijkt naar het huidige model, ziet dat er in dertig jaar tijd weinig veranderd is aan het concept. Dat is ook niet nodig, want inmiddels zijn er ruim 1,2 miljoen uit de fabrieken gerold.

Espace F1
Toch zorgde Renault af en toe nog voor een kleine schokgolf met speciale versies van de Espace. Denk aan de hierboven afgebeelde F1-versie, die vanwege het tienjarige jubileum in 1994 werd voorzien van een V10-blok en de achterwielophanging van een Formule 1-wagen. Die bracht een geluid voort waar de coureurs anno 2014 alleen nog maar van kunnen dromen. Om nog maar te zwijgen van de acceleratiesnelheid: van 0-100 kilometer per uur in 2,8 seconden. En dat met een Espace, misschien wel de degelijkste auto ooit.

Espace Spider
Een andere, wel erg bijzondere Espace-editie was de Spider. De studenten van Espera Sbarro ontwierpen deze Espace zonder dak ter ere van de 24 uur van Le Mans in 1998. Ze werkten nauw samen met de ontwerpafdeling van Renault en vroegen Matra de productie te verzorgen. Zo spectaculair als de F1 werd het niet en Renault bouwde het concept nooit verder uit. Jammer, want wie weet hadden ze destijds, net als met de eerste Espace, wel een compleet nieuwe klasse kunnen lanceren: de MPV-cabrio.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Keert de Renault 4 na precies 60 jaar terug als EV?
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

espace, Klassiekers, Renault, Specials

Vorig bericht: « Video: McLaren P1 dolt Bugatti Veyron
Volgend bericht: Video: Deze Ford Galaxy is de heetste gezinswagen ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    4 juni 2014 om 22:37

    Die Espace F1 blijft in mijn ogen een van de allerbruutste concepts ooit. Ook omdat ie gewoon tering hard gaat. Leuk als fabrikanten dit soort projectjes doen. Ford heeft ook is een Transit gedaan geloof ik.

    Login om te reageren
    • FiXeR zegt

      4 juni 2014 om 22:42

      @E34M5Touring: Was dat niet Jaguar die een Transit had omgebouwd om de motor van de XJ220 te testen?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        4 juni 2014 om 23:03

        @FiXeR: Nope, ook met een F1 chassis. Johnny Herbert heeft er nog mee gereden.

        Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      4 juni 2014 om 22:45

      @E34M5Touring: Ford heeft zelfs meerdere transits gedaan, wel jammergenoeg niet zo extreem als de eerste. Overigens wel jammer dat er maar zo weinig beeldmateriaal is van de espace F1, lijkt me geweldig als hij een keer mee zou doen met de classic Le Mans.

      Login om te reageren
    • hamerhaai zegt

      5 juni 2014 om 00:38

      @E34M5Touring: Hetzelfde idee als de Alfa 164 Procar V10
      Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=cQigN057dMw

      Login om te reageren
      • exotic zegt

        5 juni 2014 om 08:28

        @hamerhaai: HAH!

        Dat was de auto die ik als kind zijnde ALTIJD nabouwde met Lego! Had hem 1x op TV zien langskomen, vanaf fat moment was ik verliefd.

        Geweldige auto, hoe kon ik die (bijna) vergeten zijn!

        Login om te reageren
        • hamerhaai zegt

          5 juni 2014 om 10:47

          @exotic: Hah, waarschijnlijk had je dit gezien (Nederlands): https://www.youtube.com/watch?v=BgGSa6pewdE

          Login om te reageren
    • escort77 zegt

      5 juni 2014 om 06:33

      @E34M5Touring: verschillende keren zelfs, Google maar op “Ford supervan”.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        5 juni 2014 om 09:19

        @escort77: Ik wist dat er meerdere Transit projecten waren (RallyVan bijv.) Maar niet dat er meerdere F1 concepts mee gemaakt zijn, is ff googlen straks!

        Login om te reageren
  2. RazorHead zegt

    4 juni 2014 om 22:40

    Die 3e generatie heb ik altijd wel mooi gevonden, hoe raar het ook lijkt misschien.
    Dat model met een beetje extra poeier zou wel lekker zijn :D

    Login om te reageren
  3. Search zegt

    4 juni 2014 om 22:51

    Ik heb die Espace F1 nog op Zandvoort zien rijden tijdens de marlboro masters, dat geluid….insane!

    Login om te reageren
  4. roppp zegt

    4 juni 2014 om 22:55

    Die eerste Espace…… ik was ‘m bijna vergeten. Wat een blokkendoos. Het lijkt wel een Playmobile-autootje.

    Login om te reageren
  5. knipperlichtje zegt

    4 juni 2014 om 22:55

    Jep, lijkt me geweldige auto. Hoorde via-via over een een 3e generatie van facelift nummer 1 (2006). Ongelofelijk praktisch, heel ruim uitgerust en het dakraam was een attractie op zich. Het ‘cabasse auditorium’ was een aanfluiting, geen bass te vinden. Uiteindelijk heeft de persoon em van de hand gedaan omdat de praktische kant niet meer gebruikt werd, ook zoop de 2.0 turbo als een malle (1 op 8 als je ‘zuinig’ reed) en zat ie ondanks 170 pk pas in 10 seconden op 100. Verrassend betrouwbaar trouwens, op nieuwe bougies na geen bijzonder onderhoud.

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      4 juni 2014 om 22:58

      @knipperlichtje: oeps het was de 4e generatie

      Login om te reageren
    • Carreza zegt

      4 juni 2014 om 23:14

      @knipperlichtje: 2006? Dan bedoel je de 4e generatie dus…

      Login om te reageren
  6. norge zegt

    4 juni 2014 om 22:57

    Ja geweldige auto….Echt, maarre kwaliteit…

    Login om te reageren
  7. eddie72 zegt

    4 juni 2014 om 23:15

    Ik weet nog toen deze auto bij de heilige koe op was. Kan me nog goed herinneren dat ze zeiden: “alles is van F1 kwaliteit, behalve de remmen.”
    Vind het nog steeds grappig.

    Login om te reageren
  8. ej20g zegt

    4 juni 2014 om 23:16

    Ik moet bekennen dat ik de eerste twee generaties echte karakterbakken vind. De derde generatie vind ik stiekem wel wat hebben, de vierde generatie vind ik ronduit lelijk. Technisch waren de derde en vierde generatie niet zo lekker, vooral de vierde generatie is technisch ondermaats. Gemiddeld gezien gewoon slecht. Naast de ruimte hadden ze wel een ander pluspunt gelukkig: die fantastisch klinkende V6!

    Login om te reageren
  9. Carreza zegt

    4 juni 2014 om 23:18

    Generatie 3 en 4 zijn tijdloos. Als ze voor generatie 5 echter voortbouwen op die Initiale Concept, vrees ik het ergste.

    Login om te reageren
  10. MARS zegt

    4 juni 2014 om 23:22

    Type 3 gehad. Fantastische wagen, veel weekenden in doorgebracht op circuits.. Opblaasmatras erin en gaan!

    Login om te reageren
  11. Davidov zegt

    4 juni 2014 om 23:32

    Geen foto van de dakloze Espace in de gallery? Die had ik nou juist willen zien :(

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    4 juni 2014 om 23:32

    Dat was een hele schok, toen die uitkwam! De Mitsubishi Space Wagon (1983)(http://www.autozine.org/Archive/Mitsubishi/classic/Spacewagon.jpg) had opeens een concurrent!
    Dat was de Nissan Prairie (1982), die nog een jaar eerder leverbaar was namelijk niet. Die leek er immers wel op, maar had standaard geen derde zitrij. (https://c2.staticflickr.com/8/7009/6531794257_dee797eff2_z.jpg)

    Anders gezegd: Zo heel schokkend was de komst van de Espace nou ook weer niet.

    Login om te reageren
  13. Jansen zegt

    4 juni 2014 om 23:39

    Vergeet de Avantime niet, in feite de coupé versie van de 3e generatie. Vanaf de derde generatie was t geen Matra meer. De hele “standaard” Matra constructie is ook verdwenen, geen kunststof buitenkant meer…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 juni 2014 om 23:51

      @Jansen: Spatborden nog steeds uit kunststof, maar is wel bij meerdere ( alle? ) Renaults.

      Login om te reageren
    • Haakie zegt

      5 juni 2014 om 13:14

      @Jansen: Je bedoelt de 4e generatie. De 3e kwam nog bij Matra vandaan en had nog polyester panelen (wel een stalen motorkap). Daarna besloot Renault de Espace zelf te gaan bouwen. Matra mocht de Avantime gaan bouwen. Die verkocht voor geen meter en Matra ging failliet.

      Login om te reageren
  14. utr1984 zegt

    5 juni 2014 om 01:42

    Als gezin met 4 kids (3 lang) hebben we nog naar die tweede generatie gekeken. Von.d ik toen echt een mooie auto haha. Dubbele schuifdak was ook gewoon cool :)

    Alleen was de Voyager ruimer en hebben we die gekocht. Maar dat bleek een rampenbak te zijn.

    Login om te reageren
    • utr1984 zegt

      5 juni 2014 om 01:43

      @utr1984: Dit was begin jaren 90 btw

      Login om te reageren
  15. T16 zegt

    5 juni 2014 om 17:08

    Denk dat een gesprek in de F1 versie onmogelijk is. ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North