Klassieker: Volvo 262C

Auteur: , 65 Reacties

Gegarandeerd goed voor ouderwets en eindeloos welles-nietes: wat is dat toch een bijzondere schoonheid, zo’n zeldzame Volvo 262C.

Ik vind van wel. Maar er zijn er ook genoeg die het een lomp gedrocht vinden. Iedereen heeft gelijk. Gooi er maar eens een balletje over op op een feestje. De meest gangbare theorie van het nee-kamp is dat de verhoudingen niet kloppen. Vaak uitgelegd door een zelfverklaarde liefhebber van de mooie dingen in het leven, zo’n man met een enorm gevoel voor esthetiek. Halverwege dat betoog stoot zijn vrouw 2 statafels, een zwager en de cactus om als gevolg van haar eigen aparte proporties. Geeft niet, dat ruimen we zo wel weer op. Vertel verder.

Het ontwerp van Jan Wilsgaard was bijzonder. Een chique top-chop met als basis een standaard 260, uitgevoerd door Bertone in Turijn. De styling was destijds al dermate controversieel, dat Nuccio Bertone zich haastte te verklaren dat zijn studio dit bijzondere model niet ontworpen had, maar het slechts bouwde voor Volvo. Want naast de opvallende verlaging van het dak werd de voorruit flink achterover geplaatst, kwamen er kleine zijruiten achter met een forse C-stijl en werden uiteraard de portieren aangepast. De eerste 2 jaar van de productie, die in 1977 begon, was het dak met zwart vinyl bekleed en was de auto zilvergrijs. Later werd een beperkt aantal kleuropties leverbaar. En werd speciaal voor toenmalig Volvo directeur Pehr Gyllenhammar eenmalig een vuurrood exemplaar afgeleverd.

De overige 6.621 stuks kwamen in andere kleuren, hoewel de deskundigen het er niet over eens zijn hoeveel 262C’s er nu werkelijk gebouwd zijn. Het vermoeden is dat het er meer zijn geweest, maar hard bewijs daarvoor is er niet. Bij Bertone waren ze in ieder geval de tel kwijt. Feit is in ieder geval dat ze niet als warme broodjes over de toonbank gingen, zelfs niet in de USA. In tegenstelling tot Volvo’s verwachtingen, ze hadden min of meer succes verwacht op die grillige automarkt aldaar. Temeer omdat het idee voor deze bijzondere coupé ontstond na een bezoek van een Amerikaanse delegatie aan Volvo midden jaren 70. Die delegatie, geleid door Henry Ford Ⅱ, bewoog zich voort in Lincoln Continental Mark Ⅳ’s. Iedereen keek zijn ogen uit en daar had Volvo ook wel zin in. Let’s make a beautiful brick.

Met alle luxe bovendien. Alles wat er bij Volvo aan opties beschikbaar was werd er standaard ingebouwd. Leer, airco, elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling en zelfs de antenne had zijn eigen aandrijving. De stoelen waren verwarmd en de wielen van lichtmetaal. De enige keuze die er nog te maken viel, was die tussen de automatische 3-bak van Borg Warner of een handgeschakelde 4-bak met elektrische overdrive. Dat werd uiteraard keuze 1. Zelf omslachtig de voorwaartse beweging manipuleren met het herschikken van allerlei assen en tandwielen paste totaal niet bij de auto, noch bij de zeldzame koper. Zeker in het schakelluie ‘Murica, vanaf 1981 was de 262 C er uitsluitend nog met automaat leverbaar.

Deze was gekoppeld aan een 2,7 liter PRV V6, de B28. In 1980 werd deze vervangen door de B29, ook weer een PRV V6, maar nu met een iets grotere inhoud: 2,9 liter, ruim naar boven afgerond. De vermogens varieerden hiermee tussen de 130 en 140 PK. Een hardloper was het dus niet, volledig in harmonie met zijn design. Dat werd in 1979 nog wat aangepast met andere achterlichten en kofferklep. De Amerikaanse versie bleef herkenbaar aan de dubbele, vierkante koplampen waar de Europese versie grote, enkele exemplaren had. In 1981 verdween ook het vinyl en had het dak voortaan dezelfde kleur als de auto. Zo trok hij ook al meer dan voldoende aandacht.

En al helemaal als cabriolet: de 262C Solaire. Door het uitblijvende succes van de 262C op de Amerikaanse markt hadden importeur en dealers een flink aantal onverkochte coupés binnen de hekken staan. Dat bracht toenmalig directeur van Volvo North America, Björn Ahlström, op het idee om 50 van die fraaie winkeldochters te verzagen tot cabriolet en zodoende de verkoop te stimuleren. Want daarin had Volvo flink wat steken laten vallen: de fraaie 262 werd nauwelijks gepromoot of onder de aandacht gebracht door de Zweden. Het Amerikaanse bedrijf Solaire zette vervolgens onverschrokken de zaag in het controversiële dak en construeerde een fraaie cabriolet. Dat deden ze jammer genoeg slechts 5 keer, daar bleef het bij. Daar zijn er naar verluidt nu nog 4 van over: een Belgische Volvo dealer heeft een prachtig zwart exemplaar gerestaureerd, er rijdt een bruine variant in Noorwegen, nog een in Zweden en de laatste verblijft ergens in zijn “thuisland”, de USA.

In 1981 viel tenslotte het doek voor de gehele 262 serie en rolde het laatste punt van discussie van de band, zijn voor- en tegenstanders tegemoet. En wij? Zijn we er al uit?



65 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Welles
Deze volvo heeft bijna Engelse Elegantie. En is inderdaad 40 jaar naar dato nog altijd prachtig en statig.
@martinus:

LOL .. Althans .. Ik ga er van uit dat je sarcastisch bent ..
@lincoln: eerst de elegantie van een ’80s lincoln, en de statigheid daarvan. Wat niet wegneemt dat ik het persoonlijk wel kan waarderen.
@Thijsj:

Misschien bedoelde hij met “Britse elegantie” de ruitenwissers boven op de paravaan ??

Dat zag je vanaf 71 echt niet meer in Amerika ..
De mooiste Volvo ooit gemaakt. Inderdaad, ik vind deze wagen zelfs mooier dan de P1800 en de Kattenrug.
@dikdraak: je liegt! De 1800 en de 780 zijn mooier!
@pomoek: *vindt jij mooier
@sr20det: dat zeker!
De volvo velgen in deze zijn ook heerlijk trouwens.
Nou nou .. Zo een “controversiële” bak is dit niet hoor ..
Gewoon een Olds Cutlass kopie ..
Maar dan met een beroerde motor ..

De Amerikanen konden toen uit minimaal 20 andere coupes kiezen die goedkoper waren en kwalitatief 100X beter ..
En er veeeeel stoerder uitzagen dan deze pracht coupe ..

De Europeanen waren te schijterig om deze auto te durven kopen ..
@lincoln: lol, ja net als de cutlass een tamelijk vierkante auto met 4 wielen, een motor en een stuur.


Als je nou had gezegd dat er stijlkenmerken inzitten die al tijden gebruikt werden op coupé’s aan de andere kant van de plas had je gelijk gehad. Maar hé, het is dan ook een auto die vooral daar moest verkopen.
@lekbak:

76/77 waren de John Travolta ABBA jaren ..
Check de Pontiac Le Mans uit die jaren ..
@lincoln: Ze konden misschien veel beter kopen maar zo veilig als in een Volvo kun je nergens terecht! Ben overigens ook geen fan van deze wagen
Niet helemaal on topic maar ik zie net een Tatra 603 door de wijk glijden… Ik zou graag willen dat de auto’s van nu wat meer karakter zouden meekrijgen in het design.. Net als bij die Tatra en deze Volvo
Cabrio staat bij guy vermant zeker?
Persoonlijk heb ik meer met de Volvo 780
@coffeecup:
Ben het helemaal met je eens. Als Volvo-fan (van de blokkendozen!) heb ik mbt de 262C altijd op 2 benen staan hinken. Ik vond hem wel apart, maar echt mooi? Nee, niet direct. Ik vind de verhoudingen niet kloppen. Dat was imo bij de 780 wel het geval.
Maar het is en blijft altijd een kwestie van smaak.
Zo heb ik begin deze maand mijn S80 2.9 van de eerste generatie toch maar weer ingeruild voor een 960 Oxford. De 4-deurs versie. Met alle toeters en bellen. Gewoon omdat die mijn persoonlijke voorkeur heeft en mij beter “past”. Ook nog eens lekker op LPG, waarop die 2.5 liter perfect loopt. Net nog even in België getankt: € 0.315/ltr. De 960 blij, ik blij en mijn portemonnee ook.
@9000cse:

Een 262 is net als een 780 alleen aangenaam als ze er smetteloos bijstaan ..
Een 960 is helemaal een topper ..
Net zo mooi geconstrueerd als een BMW e39 ..
@lincoln:
Gelukkig zijn we het eindelijk eens met elkaar eens! Ik kan dat wel waarderen.

Natuurlijk zijn alle oude(re) auto’s pas echt mooi, wanneer ze er smetteloos bij staan. Maar je koopt zoiets gebruikt en dan is het soms moeilijk om te vinden wat je wilt en kunt betalen. Mijn “zoektocht” heeft ruim anderhalf jaar geduurd. En ik wilde geen restauratie-auto, omdat ik daarvoor twee linkse handen heb en er technisch totaal geen verstand van heb.

Verder heb je gelijk, als je een 960 qua constructie vergelijkt met een BMW E39. Ik bedoel dan niet technisch, maar meer wat het design betreft. Ook zo’n BMW vind ik een prachtauto! Alleen vind ik dat meer een “rijdersauto”, waarmee ik bedoel, dat je een BMW toch meer koopt voor de prestaties. De 960 heeft mijn voorkeur, omdat ik gewoon heel erg houd van het gehele concept. Ik vind hem in deze klasse – en zeker als Oxford – gewoon ontzettend mooi. En als het enigszins mogelijk is gaat hij ook nooit meer weg!
@lincoln: 960 is toch gewoon een wéér wat verder opgeleukte 740 die in de seventies is ontwikkeld? E39 komt uit een hele andere tijd
@9000cse: waarom dan geen 9000 CSE? ;)
@coffeecup:
Nee, want zo heet ik al ;-)
@9000cse: waarom geen 3.0 ambassador dan?
@draadloos:
Geen 3.0 omdat de prestaties t.o.v. de 2.5 slechts gering zijn en voor mij totaal onbelangrijk. 0-100 0.9 sec. top 5 km. Daarbij is het verbruik van een 3.0 hoger.

Geen Ambassador omdat die qua uitrusting niet kan tippen aan een Oxford. Het Ambassador-pakket kostte toen Hfl 3.850,- = +/- € 1.830,-. Dat was een line-voordeel van +/- € 1.075,-. De Oxford had een meerwaarde t.o.v. de basisuitvoering van Hfl 26.410,- = +/- € 12.575,- en kostte Hfl 15.000,- = +/- € 7.145,-. In totaal was de Oxford dus voor +/- € 5.315,- beter uitgerust dan de Ambassador. En we hebben het over 1996! Dus al bijna 20 jaar geleden.
@draadloos:
Ik bedoel in de 1e regel met “prestaties” dus de “prestatieverschillen”.
Eigenlijk altijd een gedrocht gevonden een dik wijf dat een borstverkleining heeft gekregen van een chirurg die de avond daarvoor lazarus is geweest !
En dat terwijl ik ooit zijn loodgieters-gristelijk kinderijk gezinsvoertuig heb gereden : De 245.

Die bumpers, die werken trouwens erg goed.
Ik stond met de 245 ooit als laatste in een file bij Ypenburg, de weg was kort daarvoor naar vier rijstroken gegaan en de twee rechter stonden stil.
Komt er van de linker -geheel vrije- rijstrook een Escortje aan zetten met rokende banden en piepende remmen, de man moest namelijk ook naar rechts achterin mijn Volvo duiken.
Het Escortje was afgeschreven, de Volvo had een kromme uitlaatpiijp en een deuk in de linkerflank.
@motoragent die de situatie op kwam nemen vroeg op serieuze toon aan de Escort bestuurder of hij niet geloofde dat die dingen tanks waren !
Ik sprong er toen erg leuk uit overigens, 2.5 keer het aanschafbedrag als schade uitgekeerd gekregen.
Mijn ouders hadden de 264. Leuke auto maar ondanks grote motor inhoud was de topsnelheid via de drietraps automaat maar 150km/u. Het was een lange slagmotor dus veel koppel, weinig vermogen. Ook als de motor eenmaal aan de kook was geweest kun je er donder op zeggen dat de koppakking lek was. De motor was van aluminium en had losse stalen cilinder bussen.
@bassx: voor mij trouwens een welles. Dit was op mijn 11e de eerste motor die ik (samen met m’n) pa voor het eerst gereviseerd heb. De auto heeft daarna 450.000 kilometer gelopen waaruit ik concludeer dat het geslaagd was.
“Gooi er maar eens een balletje over op op een feestje.”

Neuh, dank je. Tenzij ik een blik wil hebben van “kerel, waar heb je het over?!” en vervolgens geen aanspraak meer heb die avond…

Ben nooit fan geweest van Volvo. Altijd wel aparte modellen van het gangbare maar dat hoeft nog niet, naar mijn mening, mooi te zijn. En dat was het ook niet. Maar goed, ik was en ben ook van de meer sportief ogende auto’s en blokkendozen zijn niet sportief ogend. De enige Volvo die ik echt mooi vond was de 480es en de eerste serie V40. Maar ja, dit is informatie waarvan jullie weer denken “gast waar heb je het over?!”…
@Rick-dos: dat is ook weer waar.
Hij heeft me trouwens altijd aan deze doen denken :

http://pics.imcdb.org/4691/Car27.jpg
@desjonnies:
Film is zó slecht dat ie toch wel leuk is. (Op een avond waar je van gekkigheid echt niets meer weet te verzinnen)
@desjonnies: Ja, toen ik die film in de jaren 80 voor het eerst op VHS zag was de chopped roofline de onmiddelijke herkenning met de Volvo (die ik alleen kende in die persfoto’s in bronskleur met vinyl dak en de zwart wit foto’s van mijn beduimelde autovisie jaarboek). The Car uit de film was trouwens ook een Lincoln basis. Hier zie je gelijkenis van de daklijn en verlaging het best: http://s289.photobucket.com/user/blueyedhairband/media/THECAR2.png.html
Toch wel knap. Volvo’s van toen waren mooi maar de volvo’s die ze nu maken zijn ook nog mooi. Bij heel veel andere merken is dat wel anders.
Zijn dat nou Wim-Lex en Maxima op pic nr5?? :)
Ik blijf het een aparte bak vinden, geweldig die EU auto’s en Aziatische auto’s met een beetje Amerikaanse “look”. Zoals de Datsun Laurel en de Toyota Crown uit die tijd….
Al bijna 25 jaar staat op de Koninginneweg in de bocht net voor het politiebureau een smetteloze goudbruine 262C.Als ik er langs rij,fiets of loop wordt ik elke keer weer een stukje vrolijker.
Je hebt er trouwens weer een mooi zaterdagavondverhaal van gemaakt @larssb Hulde.
Hij doet me denken aan die griezellfim “the Car”, met z’n top-chop, z’n rechte flanken en z’n grote grille.

Ach het is ook halloween…
Voor de Volvo liefhebber een pareltje…

Maar een tikje conservatief, terwijl de Zweden in the seventies de wereld ook verbaasde met de meest hippe dingen. Zoals ABBA die de hele muziekwereld op de kop zette met hun briljante nummers…

Maar hipper dan dit ging het niet worden:

http://www.youtube.com/watch?v=yERkECQf7DQ 9 jul. 2014

Born from jets!
Ik wil er wel ééntje. Ik vind sowieso de volvo’s uit die periode wel te pruimen en dit is net ff wat eigenzinniger en net ff wat fijngeslepen. Dat icm de luxe die er aan boord is maakt het volgens mij best een leuke auto voor erbij.
Lomp gedrocht met een vreselijke wegligging. Volvo was echt vreselijk in die tijd, de 340, 240, 440: burgerlijker, oubolliger, truttiger, en geiteharewollesokkeriger kon het gewoon niet meer worden, bah
ik vind het een auto die qua uitstraling pas weer werd benaderd door de Chrysler 300C. Zo’n beetje van “no one fucks with me”. En ja, ik zit in het “voor” kamp.
Wat een plaatje!
Bazen mobiel!
Niet mooi, wel apart.
Maar wel veel mooier dan die andere Volvo’s uit die tijd.
Dat zal ook de lage prijzen verklaren van deze toch wel zeldzame “schoonheid”.
Ik ben geen Volvo kenner, maar hadden die oude volvo’s geen L6 motoren ipv V6?
@e39540itouring: dat waren de 164 en 960 serie’s
Dit is echt een fantastische auto, ik wil er een.
Lekkert…
Interessant vehaal zeg. Het lijkt alleen of ze een cadillac dak er op hebben geplakt.
Ik vind hem mooi, al vind ik de ‘normale’ 2-deurs sedan van de 200-serie nog veel fraaier en beter kloppend. Zeker met die malle dubbele koplampen van de US uitvoering en een sinistere black on black kleurcombinatie.
Ik ben natuurlijk helemaal van de verzaagde 2-series, met mijn 245 transfer. En toch is dit hen niet voor mij. Ik zie er zelfs graag eentje p de sloop, want ik heb zo’n koplamp nodig, en mijn achterdeuren zijn qua plaatwerk hierop gebaseerd. Ik heb waar roest daar…
@mout: leuk hè, iets bijzonders op leeftijd rijden. Er zijn altijd wel een paar dingen waar je bijna niet aan kunt komen, ook al heb je nog zo’n gangbare basis.
Blijft toch altijd lekker: een forse vintage coupe met een vinyl dak. Hoewel de Amerikanen de mooiste coupe’s met een vinyl dak maakten, is bijvoorbeeld een 262C ook prachtig.

Heb er helaas maar 1 mogen aanschouwen: ruim 2,5 jaar geleden, Schiphol P2. Uit mijn ‘beginnersperiode’ als spotter, met enorme rukfoto’s. Zie gerelateerd.
Ja, wel baas bakkie.
Geweldig. Toen ik 12 Was, ging ik met de buurjongen autofolders sparen. Dus alle dealers langs. Ook bij Volvo en daar stond deze in de etalage. Nee, hij klopt niet, maar viel wel enorm op (ook vanwege zijn indrukwekkende prijs). Hoewel ik zilvergrijs niet echt spannend vind, hoort deze auto alleen in die kleur mèt het vinyl dak.
Welles en dat geldt ook voor deze vlot geschreven blog, leuk gedaan @larssb!
Het was toch b27 en b28…
Vind het wel wat hebben… Beetje de porsche speedster look. Iemand plaatjes zonder dak?
Hmmm ik mis een plaatje van de cabrio
Subtiel als een olifant in een porseleinkast…..

Hij heeft wel iets stoers, maar mooi? Dat nooit. Interieur is zelfs werkelijk spuuglelijk….
Geweldige auto om te zien. Ik maakte er in 1985 kennis mee toen op mijn toenmalige stageadres iemand met een 262 wat op kwam halen wat ik voor hem naar de auto bracht.
De 240 kende ik net zoals de 740/760 en de oudere 144/145 maar dit was wel iets bijzonders. Het eerste wat opviel was het verlaagde dak en 2 portieren i.p.v. de gebruikelijke 4.
De eigenaar was duidelijk trots op zijn auto en vertelde er van alles over waarvan ik nu, 30 jaar later, geen weet meer heb. behalve dat de auto indruk maakte.

Eerlijk gezegd vind ik de eerste series er beter uit zien dan de latere met de 240 achterlichten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).