Klassieker: Lincoln Continental Mark VI

Auteur: , 41 Reacties

Een enorme en grotendeels verchroomde evolutie van de legendarische huifkar. Only in America. Je wordt in ieder geval nooit meer over het hoofd gezien in je Lincoln Continental Mark Ⅵ. En niemand verdenkt je van een uiterst verfijnde smaak.

In de States dachten ze daar heel anders over. Dit was hun idee van het hoogste segment, het terrein van onze S/SEC-klasse. Zo moest dat eruit zien. In de commercial van begin jaren tachtig werd hij zelfs elegant genoemd. Nou, inderdaad. Net zo elegant als Bush jr. fijnbesnaard was. Aan de overzijde van de grote plas houden ze er zo hun eigen ideeën op na. Zo had de Lincoln ook van die kleine tochtruitjes in de voorportieren, handig voor de rokers. Alleen waren die niet uitdraaibaar, zoals wij ze ook wel kenden, maar zakten ze elektrisch in de portieren. Die aversie tegen bewegen was echt diepgeworteld in ‘Murica.

Of bescheidenheid, daar raakten ze ook danig van in de war. Kijk alleen maar eens naar de afmetingen van deze kitsch-kruiser. Zeker de tweedeurs versie is naar verhouding buitenaards geproportioneerd. En een niche op zich: een zespersoons coupé is nu nog steeds geen gemeengoed. Wel even 35 cm korter en ruim 400 kg lichter dan zijn voorganger, de Mark Ⅴ, was deze versie tussen 1980 en 1984 voor het eerst ook weer leverbaar als sedan op het toen net nieuwe Ford Panther platform. Een supergewilde basis, omdat het ook makkelijk te verlengen was tot limousine. Want bigger is áltijd better volgens het Amerikaanse relativiteitsprincipe. Gecombineerd met hun filosofie dat fullsize en RWD the only way to drive is, zorgde dat ervoor dat dit platform vervolgens liefst 33 jaar in gebruik bleef als basis voor diverse generaties dikke Yanks. Ongeveer net zolang als die 5,0 liter V8 meeging in de Mark, erna in de boot en later nog eens op de zitmaaier.

Want die luie donder perste er nog geen 150 amechtige paarden uit en ging dus volkomen stressvrij door een leven dat hij hierom ook lang volhield. Bovendien geholpen door Ford’s nieuwe AOD automatische transmissie: voor het eerst had de bak 3 verzetten plus een overdrive om die onthaastende snelheidslimiet van 55 mph te bereiken en urenlang vast te houden. Goed beschouwd stond dit ouderwets aandoende slagschip van deze generatie bol van de relatieve vernieuwingen, maar dat zag je er aan de buitenzijde niet aan af. Bol associeerde je sowieso niet met deze mastodont. Vaak wel weer met zijn bestuurder trouwens, een prachtig contrast met de hoekige lijnen van de Mark zelf.

De nieuwe, kleinere V8 was behoorlijk zuiniger door het elektronische EEC 𝍫 systeem, dat met talloze sensors in feite per cilinder en per slag de ideale mix van brandstof, lucht en ontsteking regelde. Ook de uitstoot verminderde aanzienlijk doordat die EEC processor tevens de recirculatie en naverbranding van de uitlaatgassen aanstuurde. Best vernieuwend in een land waar het brandstofverbruik van een auto voorheen net zo interessant werd gevonden als het promotieonderzoek naar de stoelgang van de Oost-Slavische panharing. In combinatie met eerdergenoemde automatische 4-bak werd het verbruik volgens de fabrieksopgave met maar liefst 38% teruggedrongen ten opzichte van zijn voorganger, de 6,6 liter grote Cleveland V8. En Amerikanen overdrijven nooit.

Wel wat de bediening betreft, want alles wat maar kon bewegen aan of in deze gigant was voorzien van een elektromotortje. Als je al die elektropower zou bundelen oversteeg dat waarschijnlijk ruimschoots het vermogen van de zacht mompelende V8 in dat enorme, vierkante en loodrechte front. Daarover gesproken: de Cw-waarde van dit model zou ook lager zijn dan die van de Mark Ⅴ, maar dat moest haast wel op een vergissing berusten. Er zal wel iemand per ongeluk voor de auto gestaan hebben tijdens de meting in de windtunnel. En waarom stroomlijnen? De veelal bejaarde clientèle prefereerde sowieso deze overzichtelijke vormen, zodat ze konden zien waar het ding begon en waar hij weer ophield. Zo bleef de garagemuur er tenminste in zitten.

Dat scheelde behoorlijk veel budget, zodat ze zelfs een extra luxe versie konden bestellen. Om te beginnen was er de Signature Series, voorzien van onder andere een digitaal dashboard met 3 schermen en een boordcomputer. De eerste 2 jaar uitsluitend geleverd met een rood en overdadig luxe interieur, in leer of velours. Vanaf ‘82 waren ook andere kleuren leverbaar maar de stijl bleefl uitbundig, denk barok. Daar paste een half vinyl dak ook helemaal bij, of was dat geëvolueerde doek toch weer die hang naar de huifkar?

Nog specialer waren de designer editions. Mannen met witte broeken, witte schoenen en witte boorden als Bill Blass, Givenchy en Pucci bogen zich over de Mark en probeerden er een fashion statement van te maken. Zelfs Cartier deed op die manier een duit in het zakje met een exclusieve uitvoering. Die er meestal op neerkwam dat er een veel te wit of veel te rood interieur in zat en minimaal 2 exterieurkleuren. Of iets met goud. Als het maar glom.

Dat doen de meeste exemplaren vandaag de dag nog steeds en er zijn er best nog wel een aantal te vinden van de verschillende Mark series. Onder het destijds gunstige belastingklimaat voor oldtimers zijn er redelijke aantallen geïmporteerd, die nu niet meer belastingvrij en daardoor flink minder waard zijn. En voor de niet-liefhebbers ineens een nóg groter kringloopgehalte hebben. Die waarderen zijn typische stijlkenmerken als de opzichtige grill en opera windows in de C-stijl niet. Of die opgebolde kofferklep en wegklappende koplampen. Stiekem toch wel een guilty pleasure, zo’n volkomen schaamteloos bakbeest op white walls. Bovendien trekt-ie met gemak de trailer met huifkar en kunnen er 5 liefhebbers mee naar line dance les. Doe wel even The Best Of Kenny Rogers in de eight-track.



41 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
In gas monkey style geweldig!!
The one with the velours? Forgetta’ bout it
@rs_1989: Donnie Brasco!
Ik vind het wel mooie auto’s, voor de US highways maar niet om de Stelvio pass eens te nemen.
@spidermann: lijkt me juist leuk om een keer de Stelviopas of Nordschleife te doen met zo’n apparaat! Paar primatourtjes slikken en gaan met die banaan!
@spidermann:

Alleen een echte man durft hiermee de stelvio pass op ..
Als ik de ruimte zou hebben, zeker een overweging waard. Vind t één van de mooiste Amerikanen.
@alfablog:

Denk dat je de mark5 voor ogen hebt .. 77 78 79 ..
Die zijn wel echt imposant ..
Vooral de designer series hebben chique kleur combinaties ..
Zelf een zwik van gehad ..

Nu alleen nog maar een mark7 een mark8 en een 79er Towncar coupe ..
@lincoln: die van de foto boven t artikel. Had je al een keer verteld geloof ik dat bij ons in de straat de directeur van Uniser ( bekend van het gelijknamige gifschandaal) zo’n auto reed. Paste niet in de parkeerstrook zo breed. Hij had de 4 deurs. Eind van de straat stond een koperkleurige 2 deurs. Van een clubeigenaar diens club later in verband werd gebracht met het meisje van Nulde. Desondanks, wat een schoonheid…
@lincoln: De VII en de VIII ?!?! Coupe’s neem ik aan?
Dat lijken me toch wel de minst begerenswaardige.
OK – jij blijft me verbazen. De VII lijkt me een ‘gewone’ hoekige Continental, maar dan door een stagiair aangepakt met de opdracht: Vijl de hoeken glad.
De VIII vind ik weliswaar erg lelijk – maar het is wel een consequent ontwerp. Ronder en gladder gaat ie niet worden. Ik kan me wel voorstellen dat het ooit een collectorsitem wordt, als vertegenwoordiger van de Ford designs van die dagen. Dit is wat de Scorpio kikkeroog of de Taurus had willen worden.
@mout:

Yep .. Coupes ..
Mark7 is een soort ultraluxe vorm van de snelle Mustang ..
Mark8 is met 32 valve 4.6L 281 blok die gebruikt werd door koeningsegg ..

Dingen waren voor die tijd dat ze uitkwamen serieuze karren ..
Durf de 7 dan ook echt een cultcar te noemen .. 1 van de best gelukte coupes ooit ..
Bij aanschaf van deze auto kreeg je een voorraad pillen tegen zeeziekte meegeleverd. Als je dan nog lekker stond na te deinen na het stoppen voor het verkeerslicht kon je ff snel een pilletje nemen. Inmiddels was het al vijf keer groen voor je geweest voordat je kon vertrekken, maar je hoefde in ieder geval niet het deurtje te openen om even over te geven en je weg te vervolgen….
@Rick-dos: Wel eens mee gereden? En het wel in de context van die tijd gezien? Mijn Amerikaanse oom had er 1 en ik mocht er vaak mee rijden tijdens twee of drie vakanties daar. Normaal had hij altijd Caddy’s (Fleedwood Brougham’s). ik vond dit een veel betere, strakker sturende en gelukkig ostugger geveerde auto (reden dat mijn oom hierna nooit meer een Lincoln wilde en direct terug ging naar Caddilac).
Vergeleken met z’n Amerikaanse generatiegenoten (en de VS concurrentie in nog een flink aantal jaren daarna) een erg goede auto. (en stiekem heb ik hem altijd een soort van mooi gevonden)
-edit :: thanks !! Is gefixt ..-

OT :: Anyway .. Spuuglelijk ding ..
Na 1979 was het 15 jaar lang zwaar kut bij Lincoln ..

specifiek dit model was korter dan een MB S-klasse ..
En een stuk zuiniger dan een BMW 735 ..

En yep .. Alles wat niet op vacuüm bewoog ging elektrisch ..
@lincoln: ff uit nieuwsgierigheid en jij zult het vast weten. Wat is het verbruik ongeveer van dit schip? Want 38% zuiniger dan een niet opgegeven waarde heb ik weinig aan.
@lekbak:

De 6.6 van Ford doet in de NL infrastructuur 1 op 4 ..
Dus die 38% lijkt me dan ook echt verre van overdreven ..
@lincoln: oei. Ik weet niet wat een 735 doet maar de W126 s klasse is aanzienlijk zuiniger, ook de V8.

Maar dat doet er niet echt toe bij dit. Hiermee ben je uiteindelijk toch baas.
@lekbak:

Ik kreeg mijn 500se en 735 niet onder de 1 op 6 ..
Anno nu is dat bij de Duitse dikkerds met zwaarste motorisering nog steeds het geval ..

Bij Lincoln is er volgens mij geen V8 meer in het programma .. Zelfs de navigator komt met een V6 ecoboost ..
Neemt niet weg dat een navigator 3.5 V6 net zo dorstig is als een escalade 6.2 V8 ..
@lincoln: slechts 2000km ervaring daarmee maar de 500sel heeft dat met een verbruik van 1 op 8 gereden. Wel in friesland en niet leiden. Maar friesland heeft Leeuwarden, de meest inefficiënte stad die ik ooit heb gezien. Overigens rij ik altijd redelijk vlot maar ook zuiniger dan veel anderen.
Toch raar, je hebt een auto die alleen maar zinvol is als lijkwagen, maar ook die specialiteit verdwijnt daar het een coupe moet zijn. Al vermoed ik dat er alsnog een kist achterin past. Mooi is in ieder geval iets anders.
Een inspiratieloze eindeloze geldput vind ik het :)
Hebben!!!!

De Continental Mark reeks zijn gewoon pornocoupes en pornosedans. Ik kan ze allemaal waarderen. Of het nou een basis Mark VI is of een 78er Mark V Givenchy is. Doe mij er gewoon eentje: natuurlijk in een fel kleur, t liefst met een vinyl dak in afwijkend kleur, een opera window in de C-stijl, reservewiel achterop en natuurlijk een zware, asociaal grote, luie/relaxede V8 in het vooronder, die natuurlijk is gekoppeld aan een beresterke 3-traps.
Wat de specs zijn van de V8 boeit je natuurlijk geen ene flikker, want je houdt ervan om te cruisen op de zeeën van koppel die het produceert. En van de soundtrack van een onvervalste Amerikanen-V8.

Of ik een speciale uitvoering van een Conti Mark wil? T hoeft niet, maar het maakt de wagen gewoon luxer, specialer en vooral mooier. Ik bedoel kijk nou eens naar deze 78er Conti Mark V door Givenchy. Een beauty!

http://static.autojunk.nl/pictures/2014/1114/074203/image_08.jpg


Dus zoals ik al in vollebak fanboimodus vertelde: Kies gewoon anders, laat je hart spreken, koop een keer een Lincoln Continental Mark van alle generaties, behalve de Mark VII en verder. Die is lang niet zo mooi als zijn oudere broers. Kies en geniet van ieder rit, ongeacht zijn lengte, van een zeer prachtige wagen.

Dank voor weer een prachtstuk over een pracht-Amerikaan @larssb
Wanneer ik met pensioen ga komt er zoiets…
Cartier, die de Lincoln Continental Mark VI naar een hoger en exclusiever niveau probeerde te tillen
……….Is net zoiets als Mc Donalds vragen om op je koe te passen …………………..
Er nog een continental een hele enge hoofdrol gespeeld in de film The Car uit 1977
Een hele enge fillem !

Deuze :

http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/pu4g0qpus5afyawve9fw.jpg
@desjonnies:

Dat was de Towncar ..
En yep .. Daar zit een hoop verschil in ..
@desjonnies:
Haha. Da’s echt een klassieker inderdaad.

Ik vond alleen de auto leuk aan de fillem. Verder he-le-maal niets..
@larssb: Wat een negatief stuk weer is je USA pornabbo niet gratis verlengd ?
@RobUSA:

Een Mark6 is een kutkar uit een boutperiode ..
Alles tussen 1980 en 1985 was ruk ..
@lincoln: Ja dat weet jij dat weet ik maar waarom weer de totale onzinnige benadering en met al die stomme geijkte achterhaalde vooroordelen word daar zooo moe van.
Ik hoor dit soort jongens nooit klagen over dikke luie Amerikanen als ze net op één of andere USA pornsite zijn geweest.
Het blijft hip in o.a. NL anti USA te zijn met dezelfde uitdrukkingen van tientallen jaren te herkauwen word daar zooo moe van.
En dan vooral op AB die zouden alleen maar respect moeten hebben voor het meest autogekke continent ter wereld.
@RobUSA:

In 1980 was een tweeledige elektrisch bedienbare ruit absolute rocketscience voor mensen uit Nederland Zimbabwe Roemenië en Nepal ..

Inmiddels (35 jaar later) zijn elektrische ruiten ook in Europa gemeengoed ..

Wij noemen dat echter geen “luiheid” ..
Maar verkopen/kopen dat alszijnde “sport” ..
Wat zeggen ze dan … Mooi van lelijkheid lijk me hier op ze plaats
Alleen gebouwd voor de Amerikaanse wegen. Ergens anders op deze planeet is deze auto kansloos. Of je ben een echt freak.
@jorden:
Dit kan je even goed over al die moderne SUVs zeggen.
Persoonlijk vind ik de Continentals uit de mid-60’s een stuk toffer. En dan vooral die sedanversie met die suicide doors.
Wat een wanstaltige zinloze auto en wat zou ik er graag eentje hebben :)
Er is maar 1 conti, de mark V
Wat een toeval dat in de Autoweek classic ook een artikel over dit model staat. If you can’t beat them….
Altijd maar ontzettend lelijke dingen gevonden, deze generatie Conti’s
“Kitsch-kruiser” vind ik wel een leuke samenvatting ;-)

Nee, dan de mark 8. Glad als aal. Als een Italiaanse macho die zijn haren glad achterover heeft gestreken met een pot gel. Alsof een gladde makelaar gereïncarneerd is in een auto.

Ergo; briljant ontwerp! Ik ben er helemaal weg van. En een goed motorblok ook.
http://momentcar.com/images/lincoln-mark-viii-3.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=GWRscOKO-mE

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).