• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassiekers beter voor het milieu dan EV’s!

Auteur: willeme, gepost 20 juni 2022 om 11:57 – 30 Reacties

Klassiekers beter voor het milieu

Kijk, we gaan nu allemaal een oude Snoek rijden, al is het maar om moedertje natuur te ontzien. Want klassiekers zijn beter voor het milieu dan elektrische auto’s.

“Je moet wel aan het milieu denken, ik rij nu al jaren elektrisch en draag zo mijn steentje bij. Het wordt tijd dat je ook de overstap maakt, want die oude stationwagons kunnen echt niet meer”. Jazeker, een van mijn oud-collega’s rijdt al 4 jaar een nette Jaguar I-PACE van de zaak en is dus sindsdien meer begaan met het milieu. Iedereen heeft het wel meegemaakt dat mensen ‘plotseling’ milieuvriendelijk bezig zijn. Dat ze nog dikke diesels reden zonder roetfilter 15 jaar geleden, vergeten we gemakshalve even.

Maar zijn elektrische auto’s wel zo schoon? Dat ging Footman James onderzoeken. Footman James is een verzekeraar voor klassieke en ‘specialistische’ auto’s in het Verenigd Koninkrijk. Met een gelijk aantal kilometers is de elektrische auto eigenlijk altijd schoner. Maar met klassieke en speciale auto’s wordt vaak aanzienlijk minder gereden.

Klassiekers beter voor het milieu

Klassiekers beter voor het milieu

Volgens het onderzoek stoot de gemiddelde klassieke auto er op jaarbasis zo’n 563 kg aan CO2 uit. Dat is op basis van het gemiddeld aantal kilometers dat men maakt met klassiekers, een kleine 2.000 km per jaar. Moderne auto’s hebben te maken met flinke uitstoot om het ding te produceren en natuurlijk een veel hoger jaarkilometrage.

En die ‘flinke uitstoot’ is écht flink. Voor een modale auto als een Golf stoot Volkswagen zo’n 6.800 kg uit aan CO2. Voor een enigszins normale Polestar 2 moet je denken aan 26.000 kg CO2. Dat is dan nog voordat ze een kilometer hebben gereden! Alleen om dat ding bij de dealers te krijgen. Volgens Footman James kun je dus 46 jaar rijden met een klassieker voordat deze slechter voor het milieu is.

Hopelijk zal dit onderzoek ervoor zorgen dat bedrijven niet generieke elektromotoren en accupakketten in schitterende klassiekers gaan monteren: het maakt dus niet zoveel uit. 

Alfa

Aandachtspuntjes

Er zijn wel even twee dingen om op te letten, ook voor ons petrolheads. Ten eerste nogmaals: kilometrage. Als je gewoon 20.000 km per jaar gaat rijden met een Chevrolet Chevelle SS 454 uit 1970, verdampt al het voordeel. Het is wel een onderzoek in de trant van: 0,4 milkshakes per dag is beter voor je dan 25 liter appelsap per dag. 

Klassiekers beter voor het milieu

Ten tweede: fabrikanten investeren niet alleen in EV’s, maar ook om hun eigen CO2-uitstoot terug te dringen. Volvo stelde dat bij het produceren van een EV produceren 70% meer CO2 vrij komt dan bij een auto met verbrandingsmotor. Zustermerk Polestar wil in 2030 helemaal CO2-neutraal zijn, ook met de productie. Dus deze rekensom kan er binnenkort anders uitzien.

Meer lezen? Deze 9 klassiekers zijn beter met elektromotor!

Ook interessant!

  • Volkswagen Bulli koelkast
    De Volkswagen Bulli, maar dan als koelkast
  • Volkswagen: Cupra doet het nu al beter dan Alfa Romeo
    Volkswagen: Cupra doet het nu al beter dan Alfa Romeo
  • Volkswagen ID.4 record
    Volkswagen ID.4 record: langste EV roadtrip ooit
  • Volkswagen EV transitie
    Volkswagen: EV transitie moet sneller om banen te redden

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Video: keiharde Formule-crash op Zandvoort!
Volgend bericht: Porsche gaat Pikes Peak aanvallen met standaard auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    20 juni 2022 om 12:10

    Ja met 2000km per jaar inderdaad lekker blijven rijden. Er zal vast wel weer iemand zijn die graag dat soort resultaten leest om zijn eigen gedrag goed te praten en lekker door te rijden met zijn klassieke Dodge met 7 liter motor, 25000km per jaar. Maar goed, daar betaal je dan ook voor.

    Maar wat een vergelijking ook. Wie gaat nou een gloednieuwe EV vergelijken met een oude klassieker?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      20 juni 2022 om 14:20

      @fanboy: om die laatste vraag te beantwoorden: onze overheid. Met als logische gevolgtrekking dat alle wetsvoorstellen (lees: subsidieregelingen) die daarmee maken hebben, op dergelijke vergelijkingen zijn gebaseerd. En de importeurs, leasemaatschappijen en leaserijders lachen zich de ballen uit de broek.

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      20 juni 2022 om 20:58

      Ik ben het eens met het artikel, Accu’s groeien niet aan bomen, maar er komt mijnbouw aan te pas om accu grondstoffen uit de bodem te halen. Hoogovens moeten het staal produceren voor je nieuwe E.V en eventueel wat dieren slachten voor je bekleding. En de youngtimer (met KAT uiteraard) die stond al op aarde toen de meeste Autoblog lezers nog met hun vriendjes op hun driewiel fietsjes rondjes om hun ouderlijk huis scheurden!

      Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    20 juni 2022 om 12:21

    Dan hebben jullie vast nog niet de benenwagen geprobeerd. Das pas milieuvriendelijk.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      20 juni 2022 om 13:00

      Als je alleen maar vlees eet voor de energie, dan weer niet.
      Ergo, er is altijd wel een situatie te bedenken waarom er gezeurd kan worden.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    20 juni 2022 om 12:21

    Ik denk dat dit nog veel beter toepasbaar is op motoren. Natuurlijk zijn er woon-werk ridders welke 30k per jaar op hun Transalp, V-Strom of GS rijden, maar de meeste motorrijders halen de 5.000km per jaar niet.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      20 juni 2022 om 19:18

      @dutchdriftking: Ja inderdaad. Toch moet ik zeggen dat daar kleinere accupakketten in gaan en je wellicht zou kunnen stellen dat je het ket nieuwe modelleb maar meteen goed kan doen. Maar voor het toeren niet zo’n punt nee.

      In elektrische scooters zitten helemaal kleine accupakketjes, dat ik denk verbiedt gewoon al die benzine scooters. Dat gaat niet zozeer om CO2 (een beetje) maar meer om de andere uitstoot in stedelijke omgeving.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 juni 2022 om 07:05

        De uitstoot van geluid door brommers en scooters is zo belastend (gelukkig al wel heel veel afgenomen de laatste jaren) dat een verbod op benzine scooters helemaal niet zo gek is.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        21 juni 2022 om 08:14

        @fanboy: Scooters en brommers inderdaad op benzine verbieden. Het stinkt, (de techniek is de afgelopen 50 jaar niet veranderd) en maakt een rot herrie.

        Login om te reageren
        • Turbo zegt

          22 juni 2022 om 20:27

          Dat is natuurlijk flauwekul om alle scooters en brommers te verbieden.

          Want er zijn ook gewoon 4takt scooters met injectie en die zijn vele malen schoner dan die stink 2takten die helemaal onder de olie zitten en een blauwe wolk achterlaten.

          En je hebt van die lui die de uitlaat leeg maken zodat de hele buurt om 2:00 rechtop in bed zit.

          Er zijn ook mensen die wel normaal kunnen doen. En dan weer de dupe worden van die regels

          Login om te reageren
  4. theghost zegt

    20 juni 2022 om 12:24

    Laat ze dan ook de uitstoot meenemen die bij de productie van een EV (en alle onderdelen) vrij komt…. Die fabrieken zijn echt niet milieuvriendelijk en worden ook niet gevoed door echt groene stroom….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juni 2022 om 13:49

      Die autofabrieken zijn daarin natuurlijk helemaal niet anders dan autofabrieken voor verbrandingsmotor auto’s. Ook zijn de grondstoffen voor verbrandingsmotoren bepaald niet schoon (bijvoorbeeld aluminium). Die productie kun je 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen. Maar omdat een EV per kilometer veel minder energie nodig heeft, die energie schoon is op te wekken is en er geen giftige gassen uit een uitlaat komen is een EV natuurlijk al snel een stuk beter voor het milieu.

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      20 juni 2022 om 14:13

      En moeten “ze” dat van jou dan ook vergelijken met de uitstoot die bij de productie van oldtimers wordt uitgestoten in dit vergelijk?

      Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    20 juni 2022 om 12:37

    Dit komt volgens mij rechtstreeks uit het boek: “een banaan recht lullen voor dummies”. …

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juni 2022 om 13:50

      De wijze waarop @Willeme dat omschrijft “0,4 milkshakes per dag is beter voor je dan 25 liter appelsap per dag” vind ik wel erg goed gevonden, die zin maakt het onzin artikel toch weer de moeite waard.

      Login om te reageren
  6. rwdftw zegt

    20 juni 2022 om 13:05

    Ten eerste, wat is die website van Footman James een draak van een ding. Iemand moet gedacht hebben dat een fotocollage op je site een goed idee was, dat is het niet!

    Waar halen ze die 26 ton CO2 vandaan voor een Polestar? Dat is 3-4 keer meer dan een normale ICE auto. Zit dat puur in het ginnen en vervoeren van de grondstoffen voor de batterij?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juni 2022 om 13:51

      Die Polestar 2 hebben ze vast gekozen omdat die in China geproduceerd wordt.

      Login om te reageren
  7. wimbers zegt

    20 juni 2022 om 13:15

    nou ben ik voor elk vergelijk dat klassiekers bevoordeeld.

    moet dan het vergelijk niet zijn: de gemiddelde auto (oud of nieuw) kost voor aflevering X gram Co2, bij gebruik per km Y gram Co2, en bij uit de roulatie nemen Z gram Co2.

    dat dan doen voor zowel brandstof auto’s door de jaren heen en elektrische auto’s door de jaren heen (eventueel inclusief verwachting tav de nabije toekomst)

    daar zou dan een grafiek uit moeten komen met hoeveel Co2 je echt uitstoot als je blijft rijden ten opzichte van hoeveel Co2 je uitstoot als je een nieuwe scoort en de oude laat slopen..

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      20 juni 2022 om 14:36

      Laten we het eens wetenschappelijk doen, met cijfertjes.

      Stel : 20.000 km/jaar
      Verbruik klassieker : 10 liter / 100 km
      Verbruik EV : 18 kWh / 100 km (mijn model 3, 100 km/h winter, donker of 130 km/h zomer)

      Klassieker : 20.000/10 = 2000 liter benzine. Dat is 4600 kilo CO2 (https://nl.econologie.com/Emissies-co2-liter-brandstof-benzine-of-diesel-gpl/)

      EV : 20.000 / 100 * 18 = 3600 kWh. Dat is energetisch gelijk aan 310m3 aardgas, waarbij de centrale een rendement heeft van 50%. Dus voor 3600 kWh verstookt de centrale 620 m3 aardgas. Daarbij komt 1120 kilo CO2 vrij. Dat is een kwart van de klasieker.

      De klassieker is er al, de EV moet nog gemaakt worden en dat doet 26 ton aan CO2. Dus….

      4600X=1120X+26000, of 4X=X+23, 4X-X=23, 3X=23, X=7.6 jaar

      Na 8 jaar zit er 160.000 km op de teller/accu. Hoe goed de accu dan nog is moet je maar afwachten.

      Login om te reageren
  8. meetsysteem zegt

    20 juni 2022 om 13:33

    Wat is die SAAB 99 toch een lief wagentje.

    Even over het artikelonderwerp: ik heb onderzoek gedaan naar schaalmodellen en hun voetafdruk. De resultaten zijn echt bijzonder gunstig te noemen ten opzichte van niet-schaalmodellen, namelijk:
    * Geen uitstoot tijdens het rijden
    * Minder uitstoot bij productie en transport
    * Geen batterijen of accu nodig
    * Geen bandenslijtage
    * Minimale kans op filevorming
    * Minder ruimtegebruik voor wegen, meer ruimte voor
    de natuur
    * Stikstofprobleem opgelost
    * Bijna onafhankelijk van oliestaten

    Nu alleen de mensch nog ’terugschalen’.

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      20 juni 2022 om 16:37

      * Geen uitstoot tijdens het rijden > Oneens, de grootste doelgroep poept gewoon in zijn broek tijdens het rijden.
      * Minder uitstoot bij productie en transport > Eens
      * Geen batterijen of accu nodig > Oneens, diverse modellen vereisen een batterij (lampen e.d.)
      * Geen bandenslijtage > Oneens, veel banden sneuvelen, enige voordeel er is geen vervanging voorhanden
      * Minimale kans op filevorming > Oneens, al meerdere keren meegemaakt dat de hele keuken vol stond
      * Minder ruimtegebruik voor wegen, meer ruimte voor
      de natuur > Eens
      * Stikstofprobleem opgelost > Eens
      * Bijna onafhankelijk van oliestaten > Eens

      Login om te reageren
      • meetsysteem zegt

        20 juni 2022 om 22:07

        Haha, je verdient een plusje.

        Login om te reageren
  9. RutgerK zegt

    20 juni 2022 om 14:09

    Je hoeft toch niet elk artikel over te nemen. Het hele artikel is kolder natuurlijk.

    Ik mag een klassieker graag zien rijden maar dat het milieuvriendelijker is per kilometer is complete onzin. Zelfs over de hele levensduur van de auto gerekend. Voor het gemak worden berekeningen gemaakt met hedendaagse benzine maar een klassieker uit de jaren ’60 heeft de eerste 30 jaar iedere keer loodhoudende brandstof getankt en moet het tot op de dag van vandaag nog steeds hebben van allerlei toevoegingen aan de brandstof. Die toevoeging is niet veel beter dan de brandstof om het maar zo te zeggen.

    Login om te reageren
  10. bernoulli zegt

    20 juni 2022 om 14:11

    Hahaha, wat een dom onderzoek.

    Login om te reageren
  11. petroldrinker zegt

    20 juni 2022 om 14:28

    Elk onderzoek met een resultaat in het nadeel vd duracell konijnenhokken is in mijn ogen een goed onderzoek :)

    Login om te reageren
  12. ericc zegt

    20 juni 2022 om 15:44

    Ga straks mijn Z3 2.8L ophalen. Een leuke auto voor de weekenden. Ieder zijn hobby!

    Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    20 juni 2022 om 23:02

    Als we nu elke forenzer die voor niks nul komma nul redenen op kantoor moet zijn verplichten om 9/10 werkdagen thuis te werken…

    Hoeveel mooie classics kunnen we dan op de weg houden en toch minder uitstoten?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juni 2022 om 05:54

      Verplicht thuiswerken? Thuis is om te ontspannen, kantoor is om te werken. Ik vraag me af waarom ik, nu de pandemie voorbij is, nog steeds thuis moet werken.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        21 juni 2022 om 09:22

        Wees blij, ik zou haast een moord doen om weer thuis te kunnen werken, het stukje sociaal moeten zijn met collegas is voor mij een reden dat ik toch echt ontelbaar x liever thuis werk dan op het kantoor

        Login om te reageren
  14. mc96 zegt

    21 juni 2022 om 07:23

    Weer zo’n flutonderzoekje om voor eigen parochie te preken. Next!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North