Kijk, we gaan nu allemaal een oude Snoek rijden, al is het maar om moedertje natuur te ontzien. Want klassiekers zijn beter voor het milieu dan elektrische auto’s.
“Je moet wel aan het milieu denken, ik rij nu al jaren elektrisch en draag zo mijn steentje bij. Het wordt tijd dat je ook de overstap maakt, want die oude stationwagons kunnen echt niet meer”. Jazeker, een van mijn oud-collega’s rijdt al 4 jaar een nette Jaguar I-PACE van de zaak en is dus sindsdien meer begaan met het milieu. Iedereen heeft het wel meegemaakt dat mensen ‘plotseling’ milieuvriendelijk bezig zijn. Dat ze nog dikke diesels reden zonder roetfilter 15 jaar geleden, vergeten we gemakshalve even.
Maar zijn elektrische auto’s wel zo schoon? Dat ging Footman James onderzoeken. Footman James is een verzekeraar voor klassieke en ‘specialistische’ auto’s in het Verenigd Koninkrijk. Met een gelijk aantal kilometers is de elektrische auto eigenlijk altijd schoner. Maar met klassieke en speciale auto’s wordt vaak aanzienlijk minder gereden.
Klassiekers beter voor het milieu
Volgens het onderzoek stoot de gemiddelde klassieke auto er op jaarbasis zo’n 563 kg aan CO2 uit. Dat is op basis van het gemiddeld aantal kilometers dat men maakt met klassiekers, een kleine 2.000 km per jaar. Moderne auto’s hebben te maken met flinke uitstoot om het ding te produceren en natuurlijk een veel hoger jaarkilometrage.
En die ‘flinke uitstoot’ is écht flink. Voor een modale auto als een Golf stoot Volkswagen zo’n 6.800 kg uit aan CO2. Voor een enigszins normale Polestar 2 moet je denken aan 26.000 kg CO2. Dat is dan nog voordat ze een kilometer hebben gereden! Alleen om dat ding bij de dealers te krijgen. Volgens Footman James kun je dus 46 jaar rijden met een klassieker voordat deze slechter voor het milieu is.
Hopelijk zal dit onderzoek ervoor zorgen dat bedrijven niet generieke elektromotoren en accupakketten in schitterende klassiekers gaan monteren: het maakt dus niet zoveel uit.
Aandachtspuntjes
Er zijn wel even twee dingen om op te letten, ook voor ons petrolheads. Ten eerste nogmaals: kilometrage. Als je gewoon 20.000 km per jaar gaat rijden met een Chevrolet Chevelle SS 454 uit 1970, verdampt al het voordeel. Het is wel een onderzoek in de trant van: 0,4 milkshakes per dag is beter voor je dan 25 liter appelsap per dag.
Ten tweede: fabrikanten investeren niet alleen in EV’s, maar ook om hun eigen CO2-uitstoot terug te dringen. Volvo stelde dat bij het produceren van een EV produceren 70% meer CO2 vrij komt dan bij een auto met verbrandingsmotor. Zustermerk Polestar wil in 2030 helemaal CO2-neutraal zijn, ook met de productie. Dus deze rekensom kan er binnenkort anders uitzien.
Meer lezen? Deze 9 klassiekers zijn beter met elektromotor!
fanboy zegt
Ja met 2000km per jaar inderdaad lekker blijven rijden. Er zal vast wel weer iemand zijn die graag dat soort resultaten leest om zijn eigen gedrag goed te praten en lekker door te rijden met zijn klassieke Dodge met 7 liter motor, 25000km per jaar. Maar goed, daar betaal je dan ook voor.
Maar wat een vergelijking ook. Wie gaat nou een gloednieuwe EV vergelijken met een oude klassieker?
Robert zegt
@fanboy: om die laatste vraag te beantwoorden: onze overheid. Met als logische gevolgtrekking dat alle wetsvoorstellen (lees: subsidieregelingen) die daarmee maken hebben, op dergelijke vergelijkingen zijn gebaseerd. En de importeurs, leasemaatschappijen en leaserijders lachen zich de ballen uit de broek.
audicoupe84 zegt
Ik ben het eens met het artikel, Accu’s groeien niet aan bomen, maar er komt mijnbouw aan te pas om accu grondstoffen uit de bodem te halen. Hoogovens moeten het staal produceren voor je nieuwe E.V en eventueel wat dieren slachten voor je bekleding. En de youngtimer (met KAT uiteraard) die stond al op aarde toen de meeste Autoblog lezers nog met hun vriendjes op hun driewiel fietsjes rondjes om hun ouderlijk huis scheurden!
faalhaas zegt
Dan hebben jullie vast nog niet de benenwagen geprobeerd. Das pas milieuvriendelijk.
JanJansen zegt
Als je alleen maar vlees eet voor de energie, dan weer niet.
Ergo, er is altijd wel een situatie te bedenken waarom er gezeurd kan worden.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat dit nog veel beter toepasbaar is op motoren. Natuurlijk zijn er woon-werk ridders welke 30k per jaar op hun Transalp, V-Strom of GS rijden, maar de meeste motorrijders halen de 5.000km per jaar niet.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Ja inderdaad. Toch moet ik zeggen dat daar kleinere accupakketten in gaan en je wellicht zou kunnen stellen dat je het ket nieuwe modelleb maar meteen goed kan doen. Maar voor het toeren niet zo’n punt nee.
In elektrische scooters zitten helemaal kleine accupakketjes, dat ik denk verbiedt gewoon al die benzine scooters. Dat gaat niet zozeer om CO2 (een beetje) maar meer om de andere uitstoot in stedelijke omgeving.
mashell zegt
De uitstoot van geluid door brommers en scooters is zo belastend (gelukkig al wel heel veel afgenomen de laatste jaren) dat een verbod op benzine scooters helemaal niet zo gek is.
Dutchdriftking zegt
@fanboy: Scooters en brommers inderdaad op benzine verbieden. Het stinkt, (de techniek is de afgelopen 50 jaar niet veranderd) en maakt een rot herrie.
Turbo zegt
Dat is natuurlijk flauwekul om alle scooters en brommers te verbieden.
Want er zijn ook gewoon 4takt scooters met injectie en die zijn vele malen schoner dan die stink 2takten die helemaal onder de olie zitten en een blauwe wolk achterlaten.
En je hebt van die lui die de uitlaat leeg maken zodat de hele buurt om 2:00 rechtop in bed zit.
Er zijn ook mensen die wel normaal kunnen doen. En dan weer de dupe worden van die regels
theghost zegt
Laat ze dan ook de uitstoot meenemen die bij de productie van een EV (en alle onderdelen) vrij komt…. Die fabrieken zijn echt niet milieuvriendelijk en worden ook niet gevoed door echt groene stroom….
mashell zegt
Die autofabrieken zijn daarin natuurlijk helemaal niet anders dan autofabrieken voor verbrandingsmotor auto’s. Ook zijn de grondstoffen voor verbrandingsmotoren bepaald niet schoon (bijvoorbeeld aluminium). Die productie kun je 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen. Maar omdat een EV per kilometer veel minder energie nodig heeft, die energie schoon is op te wekken is en er geen giftige gassen uit een uitlaat komen is een EV natuurlijk al snel een stuk beter voor het milieu.
bernoulli zegt
En moeten “ze” dat van jou dan ook vergelijken met de uitstoot die bij de productie van oldtimers wordt uitgestoten in dit vergelijk?
pomoek zegt
Dit komt volgens mij rechtstreeks uit het boek: “een banaan recht lullen voor dummies”. …
mashell zegt
De wijze waarop @Willeme dat omschrijft “0,4 milkshakes per dag is beter voor je dan 25 liter appelsap per dag” vind ik wel erg goed gevonden, die zin maakt het onzin artikel toch weer de moeite waard.
rwdftw zegt
Ten eerste, wat is die website van Footman James een draak van een ding. Iemand moet gedacht hebben dat een fotocollage op je site een goed idee was, dat is het niet!
Waar halen ze die 26 ton CO2 vandaan voor een Polestar? Dat is 3-4 keer meer dan een normale ICE auto. Zit dat puur in het ginnen en vervoeren van de grondstoffen voor de batterij?
mashell zegt
Die Polestar 2 hebben ze vast gekozen omdat die in China geproduceerd wordt.
wimbers zegt
nou ben ik voor elk vergelijk dat klassiekers bevoordeeld.
moet dan het vergelijk niet zijn: de gemiddelde auto (oud of nieuw) kost voor aflevering X gram Co2, bij gebruik per km Y gram Co2, en bij uit de roulatie nemen Z gram Co2.
dat dan doen voor zowel brandstof auto’s door de jaren heen en elektrische auto’s door de jaren heen (eventueel inclusief verwachting tav de nabije toekomst)
daar zou dan een grafiek uit moeten komen met hoeveel Co2 je echt uitstoot als je blijft rijden ten opzichte van hoeveel Co2 je uitstoot als je een nieuwe scoort en de oude laat slopen..
rwdftw zegt
Laten we het eens wetenschappelijk doen, met cijfertjes.
Stel : 20.000 km/jaar
Verbruik klassieker : 10 liter / 100 km
Verbruik EV : 18 kWh / 100 km (mijn model 3, 100 km/h winter, donker of 130 km/h zomer)
Klassieker : 20.000/10 = 2000 liter benzine. Dat is 4600 kilo CO2 (https://nl.econologie.com/Emissies-co2-liter-brandstof-benzine-of-diesel-gpl/)
EV : 20.000 / 100 * 18 = 3600 kWh. Dat is energetisch gelijk aan 310m3 aardgas, waarbij de centrale een rendement heeft van 50%. Dus voor 3600 kWh verstookt de centrale 620 m3 aardgas. Daarbij komt 1120 kilo CO2 vrij. Dat is een kwart van de klasieker.
De klassieker is er al, de EV moet nog gemaakt worden en dat doet 26 ton aan CO2. Dus….
4600X=1120X+26000, of 4X=X+23, 4X-X=23, 3X=23, X=7.6 jaar
Na 8 jaar zit er 160.000 km op de teller/accu. Hoe goed de accu dan nog is moet je maar afwachten.
meetsysteem zegt
Wat is die SAAB 99 toch een lief wagentje.
Even over het artikelonderwerp: ik heb onderzoek gedaan naar schaalmodellen en hun voetafdruk. De resultaten zijn echt bijzonder gunstig te noemen ten opzichte van niet-schaalmodellen, namelijk:
* Geen uitstoot tijdens het rijden
* Minder uitstoot bij productie en transport
* Geen batterijen of accu nodig
* Geen bandenslijtage
* Minimale kans op filevorming
* Minder ruimtegebruik voor wegen, meer ruimte voor
de natuur
* Stikstofprobleem opgelost
* Bijna onafhankelijk van oliestaten
Nu alleen de mensch nog ’terugschalen’.
potjak zegt
* Geen uitstoot tijdens het rijden > Oneens, de grootste doelgroep poept gewoon in zijn broek tijdens het rijden.
* Minder uitstoot bij productie en transport > Eens
* Geen batterijen of accu nodig > Oneens, diverse modellen vereisen een batterij (lampen e.d.)
* Geen bandenslijtage > Oneens, veel banden sneuvelen, enige voordeel er is geen vervanging voorhanden
* Minimale kans op filevorming > Oneens, al meerdere keren meegemaakt dat de hele keuken vol stond
* Minder ruimtegebruik voor wegen, meer ruimte voor
de natuur > Eens
* Stikstofprobleem opgelost > Eens
* Bijna onafhankelijk van oliestaten > Eens
meetsysteem zegt
Haha, je verdient een plusje.
RutgerK zegt
Je hoeft toch niet elk artikel over te nemen. Het hele artikel is kolder natuurlijk.
Ik mag een klassieker graag zien rijden maar dat het milieuvriendelijker is per kilometer is complete onzin. Zelfs over de hele levensduur van de auto gerekend. Voor het gemak worden berekeningen gemaakt met hedendaagse benzine maar een klassieker uit de jaren ’60 heeft de eerste 30 jaar iedere keer loodhoudende brandstof getankt en moet het tot op de dag van vandaag nog steeds hebben van allerlei toevoegingen aan de brandstof. Die toevoeging is niet veel beter dan de brandstof om het maar zo te zeggen.
bernoulli zegt
Hahaha, wat een dom onderzoek.
petroldrinker zegt
Elk onderzoek met een resultaat in het nadeel vd duracell konijnenhokken is in mijn ogen een goed onderzoek :)
ericc zegt
Ga straks mijn Z3 2.8L ophalen. Een leuke auto voor de weekenden. Ieder zijn hobby!
tjorque zegt
Als we nu elke forenzer die voor niks nul komma nul redenen op kantoor moet zijn verplichten om 9/10 werkdagen thuis te werken…
Hoeveel mooie classics kunnen we dan op de weg houden en toch minder uitstoten?
mashell zegt
Verplicht thuiswerken? Thuis is om te ontspannen, kantoor is om te werken. Ik vraag me af waarom ik, nu de pandemie voorbij is, nog steeds thuis moet werken.
petroldrinker zegt
Wees blij, ik zou haast een moord doen om weer thuis te kunnen werken, het stukje sociaal moeten zijn met collegas is voor mij een reden dat ik toch echt ontelbaar x liever thuis werk dan op het kantoor
mc96 zegt
Weer zo’n flutonderzoekje om voor eigen parochie te preken. Next!