• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassiekers: de prachtige one-off Marciano 286A

Auteur: Author, gepost 31 oktober 2014 om 21:30 – 26 Reacties

Afbeelding Klassiekers: de prachtige one-off Marciano 286AAfbeelding Klassiekers: de prachtige one-off Marciano 286AAfbeelding Klassiekers: de prachtige one-off Marciano 286AAfbeelding Klassiekers: de prachtige one-off Marciano 286AAfbeelding Klassiekers: de prachtige one-off Marciano 286AAfbeelding Klassiekers: de prachtige one-off Marciano 286AAfbeelding Klassiekers: de prachtige one-off Marciano 286AAfbeelding Klassiekers: de prachtige one-off Marciano 286A

Marciano 268A
Wat begon als een project voor een designwedstrijd, eindigde vele jaren later in een schitterende one-off met een hoop interessante techniek onder de kap.

De toen 23-jarige Vincenzo Marciano wilde op basis van een gecrashte Alfa Montreal zelf een auto bouwen, om daarmee deel te nemen aan een designwedstrijd in ’72. Helaas was dit stukje huisvlijt bij lange na niet op tijd gereed, maar dat neemt niet weg dat het uiteindelijke resultaat bijna 30 jaar later dan gepland gerust verbluffend genoemd mocht worden.

Het is overigens geen wonder dat het zo lang duurde voor de 268A helemaal klaar was. Omdat eerdergenoemde Montreal toch iets verder kapot bleek dan aanvankelijk gedacht, was eigenlijk alleen het motorblok nog bruikbaar. Marciano zag zich daarom gedwongen om eigenhandig een buizenframe in elkaar te lassen, maar maakte daarnaast flink gebruik van bestaande techniek.

Marciano 268A achterzijde

Zo is de vering aan de achterzijde geleend van een E-type, komt de voorruit van een Ferrari 250 LM en zijn de velgen afkomstig van de legendarische Alfa T33 Stradale. De 2.6-liter V8 uit de Montreal werd opgekieteld naar een fijne 230 pk, wat in combinatie met het lage gewicht van 810 kg resulteert in een standaardsprintje van 6 seconden. Bij een alleszins redelijke 240 km/u verloor de relatief kleine V8 het van de luchtweerstand en was de koek op.

De prachtige koets is gebaseerd op auto’s als de beroemde 250 GTO, wat duidelijk te zien is aan de langgerekte neus waar het motorblok in werd ondergebracht. Check dit prachtige beest vanuit alle hoeken in onderstaande gallery, en verbaas je over de geweldige lijnen van deze zelfbouw-Italiaan waar er helaas maar eentje van bestaat.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Autonoom blijft een droom
  • Dieven al vooraf in de kraag gevat
  • Waarom rijdt deze kerstboom met 315 per uur door de straten?
  • Zo loods jij je auto door deze ijskoude kerst!
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, coachbuilding, Klassiekers, rood

Vorig bericht: « Koop jij deze splinternieuwe Ford Taunus?
Volgend bericht: Autoblog Kunstuur: Porsche 911 Art Car uit Saoedi-Arabië »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pallas zegt

    31 oktober 2014 om 21:43

    Te gek! Had hier nog nooit van gehoord.

    Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    31 oktober 2014 om 21:44

    Erg gaaf ding, als ik de knaken toch had….

    Dit zal door sommige wel weer uitgelegd worden als negatief en zuur, maar ik denk niet dat mijn boekhouder dit een slim idee gaat vinden….

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      31 oktober 2014 om 23:27

      @jrk68: moet je toch eens een positievere boekhouder vinden….

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        1 november 2014 om 09:29

        @3246cm252kw:
        Ik hou het wel bij mijn “realistische” boekhouder, mede dankzij die “positieve” boekhouders zitten we al 6 jaar in een crisis….

        Login om te reageren
        • 3246cm252kw zegt

          1 november 2014 om 15:35

          @jrk68: klopt de media en die fijne in eigen voordeel boekhoudenden boekhouders, meeste blijven rovers….

          Login om te reageren
  3. rb26dett zegt

    31 oktober 2014 om 21:45

    Erg mooi!

    Login om te reageren
  4. nvn1993 zegt

    31 oktober 2014 om 21:46

    Mag wel in productie met nieuwe maserati v6 motor :)

    Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    31 oktober 2014 om 21:48

    Prachtig! Gewoonweg kunst!

    Login om te reageren
  6. papa zegt

    31 oktober 2014 om 21:53

    Dat zal een dure voorruit zijn mocht hij kapot gaan… denk ook niet dat autotaalglas hem op voorraad heeft

    Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    31 oktober 2014 om 21:53

    Echt heel mooi, interieur is ook prachtig. Mooier dan een 250GTO vind ik.

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    31 oktober 2014 om 21:58

    Voorkant is prachtig maar de ruimte tussen vooras en deur is open e groot en de bolling boven het wiel iets te dik en daardoor lijkt het wiel te klein… Maar ongelofelijk stuk huisvlijt. Geweldig project!

    Login om te reageren
    • papa zegt

      31 oktober 2014 om 22:50

      @w0o0dy: bem met je eens dat de bolling boven het voorwiel iets te hoog is.

      Login om te reageren
  9. lekbak zegt

    31 oktober 2014 om 22:09

    Heel gek, de 250GTO vind ik niet om aan te zien, samen met de e-type een van de lelijkste iconen uit de autowereld. Deze daarentegen vind ik helemaal geweldig. Dit nadert voor mij bijna de perfectie. Parkeer maar naast mijn Mercedes-Benz 280 SE 3,5 cabriolet in mijn droomgarage

    Login om te reageren
  10. maferick74 zegt

    31 oktober 2014 om 22:43

    Voorkant, achterkant, interieur zijn prachtig. Ik vind de zijkant niet kloppen…. cm of 30 te lang…. desondanks respect voor het mooie knutselwerk.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      1 november 2014 om 00:02

      @maferick74: ik dacht precies hetzelfde!

      Login om te reageren
  11. rotarypowah zegt

    31 oktober 2014 om 22:59

    Video voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=AmbjAPoC3ec#t=15

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      1 november 2014 om 00:03

      @rotarypowah: net het filmpje gekeken. .mooie auto maar hij klinkt echt voor geen meter

      Login om te reageren
  12. frietjemet zegt

    31 oktober 2014 om 23:52

    Daar mag die beste man met recht trots op zijn, wat een geweldige wagen.

    Login om te reageren
  13. jaapiyo zegt

    31 oktober 2014 om 23:52

    Heel mooi, alleen de neus is een tikje té lang IMO, wat je inderdaad vooral ziet vanaf de zijkant.

    Login om te reageren
  14. deladude zegt

    1 november 2014 om 00:25

    Dios mio wat een schoonheid!

    Login om te reageren
  15. Corrado16v zegt

    1 november 2014 om 02:13

    Ronduit prachtige wagen met een toepasselijk super geluid, hij oogt aan het eind van de neus alleen net iets lang en de bandenmaat achter misschien net iets kleiner. Maar dan denk ik dat je toch in de buurt van perfectie aan het komen bent.

    Login om te reageren
  16. jiry97 zegt

    1 november 2014 om 09:23

    ik vind het erg veel op een Ferrari lijken.

    Login om te reageren
  17. b00m3rang zegt

    1 november 2014 om 14:14

    Alfa romeo 33 stradale en een ferrari 250GTO combi. Perfect. Vooral die voorlampen zijn bijna indentiek aan die van de 33 stradale. Prachtige auto.

    Login om te reageren
    • ralfast zegt

      1 november 2014 om 15:33

      @b00m3rang: bij mij kwam ook meteen de Alfa 33 stradale in mijn hoofd op. Volgens mij mag je dit ontwerp daarom gerust als geslaagd betitelen

      Login om te reageren
  18. norge zegt

    1 november 2014 om 22:17

    Voor en achterkant zijn mooi, aan het profiel kan je zien dat het geen “top” ontwerp is.
    Veel geleend van Alfa en Ferrari….Respect voor de kunsten van deze man.

    Login om te reageren
  19. Rudeboy01 zegt

    3 november 2014 om 14:13

    En wat vinden we hier van?

    http://www.motor-klassik.de/szene/paulussen-beradino-in-50-jahren-zum-supersportler-3964134.html

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North