Kleine BMW-dealers houden hoofd maar net boven water

Auteur: , 57 Reacties

Big bank take little bank.

Kleine BMW-dealers houden hoofd maar net boven water

Er broeit het een en ander in België. Hoewel BMW dit jaar meer dan 40.000 auto’s aan de man bracht en daarmee het op twee na populairste automerk werd, zag het de afgelopen jaren enorm veel veranderingen in hun dealernetwerk. Met name de kleine dealers zijn de dupe, omdat ze de storm van succes van de grotere concessiehouders niet aankunnen. Dit meldt De Tijd vandaag.

In de laatste vijf jaar wisselden liefst 19 van de 69 dealerhouders van eigenaar, waarvan het grootste gedeelte in dit jaar plaatsvond. In 2017 moesten er precies negen concessiehouders hun bedrijf gedag zeggen. Desondanks ontkent BMW BeLux dat er iets aan de hand is en wijt het de veranderingen aan het idee dat de families (waaruit een groot deel van het netwerk bestaat) simpelweg geen opvolger voor hun taken kunnen vinden.

“Ons dealernetwerk is in het bezit van families. Als de eigenaar in zijn familie niemand vindt om de zaak over te nemen, wordt die meestal door een andere concessiehouder overgenomen. De familiale dealers verklaren net het succes van BMW in België.”

De kleine garagisten kunnen de ontwikkelingen maar moeizaam bijbenen. Om deze reden gaat het argument van BMW ook niet op. Kleine dealers moeten voor honderdduizenden euro’s investeren in vernieuwingen aan hun panden, waardoor overleven een tergende taak wordt.

De vermoedens worden overigens alleen maar bevestigd door de ontwikkelingen bij de importeur van concurrent Volkswagen. Deze liet eerder weten dat het zijn netwerk tot 26 grote spelers wil zien krimpen, waardoor ze eigenlijk verplicht worden om de kleinere spelers over te nemen. BMW zelf ontkent dat het zich bezighoudt met dergelijke praktijken, maar alle signalen wijzen erop dat er wel degelijk meer aan de hand is.

Met dank aan Gert voor de tip!

Beeld: nieuwe BMW 5-serie via @theblitzphotography7



57 reacties

Ik mis nog steeds de Beier in Leeuwarden…
@skinnybmw: volgens mij zitten die doodleuk in Heereveen nog. Verder is BMW Leeuwarden Qoets.nl geworden. Wel goed voor eentje kopen maar is dus geen onderhoud oid meer.
@maartenoosterbaan: de Beier in Leeuwarden was véél klantvriendelijker en persoonlijker dan de huidige in H’veen.
@skinnybmw: Klopt, beetje de cowboys van het nederlandse dealernetwerk. Je kunt dan beter even doorrijden naar Martinistad in Groningen
@jprc: Helemaal mee eens! Mooie dealer is dat ook.
@skinnybmw: ik heb daar in H’veen vele jaren zeer prettig en zeer klantvriendelijk geholpen. Ze hebben de kennis en speciale uitvoeringen in de showroom staan , heb er zeker wel twaalf beemers gekocht de laatste tien jaren.
@barry355gtb: Ik ben er eens met mijn oude M5 geweest maar er werkt daar niemand meer met verstand van oude BMW’s dus er wordt niet naar je omgekeken. Nu heb je voor oude BMW’s gelukkig specialisten maar die zitten tegenwoordig niet meer bij de meeste dealers…bij de Beier Leeuwarden werd mijn E30 grondig onderzocht en met liefde behandeld, proefrit en bakje koffie plus uitlezen voor niks. Dat was pas service!
@skinnybmw: ik kan je Buursema in Leek aanbevelen , dat is het type BMW specialist waar je blij van wordt.
@barry355gtb: Dank je, Offenga en Heeres in Parrega zijn ook super!
De Beier zit toch in Leeuwarden – Zuid?
@013bas: dusseldorp zit overal
@013bas: Akkrum zuid, of DKV ;)
Kleine dealers, grote spelers… ik ben maar 1.80 meter lang dus mag ik dan niet meedoen?
Zelfde is aan de gang bij de vw familie hoor. En daar zijn goede redenen voor. De grote investeringen zijn dan makkelijker te dragen en de invoerders willen zo meer controle.
@tborre: er is zelfs een grote bmw garage keten eigendom van een groep die ook grote vw/audi consessiehouder is.
@tborre: Zou dat Delorge kunnen zijn?
@wimof: helemaal correct. Ze zijn de enige groep die beide merken in 1 groep heeft. Wel met zeer strikte afspraken ivm samenwerking.
@tborre: Tegenwoordig niet meer de enige :)
Ik snap het wel, de bmws zijn qua interieur al sinds de e46 niet mega veel veranderd en tja, modellen als de active breinaald of x3 (bah) wil je ook niet als bmw liefhebber. Ik was nooit fan van mercedes (de E w212 en de laatste s-klasse vind ik wel erg fraai), maar ik zou echt geen bmw verkiezen boven een audi of benz op dit moment.
@allesmetturbo: huh? De nieuwe X3 heeft bijna hetzelfde interieur als de 5 serie. BMW is een conservatief merk, voor conservatieve mensen. Dus houden ze de veranderingen beperkt.
@allesmetturbo: Leuk zo’n mening maar raakt kant nog wal aangaande het bovenstaande.
@allesmetturbo: volgens mij heb je de kok wel horen fluiten maar weet je niet waar de lepel hangt…of zoiets!
@rhellema: ga jij maar weer terug naar school, je diploma is niets waard.
@406_v6: hahaha die is goed😄😄
De onafhankelijke dealers zijn de slaven van de importeurs en producenten, ze worden keihard beconcurreerd door de importeur-dealer schappen en ze worden verplicht tot een huisstijl een aantal afnames per jaar, afname van winkeldochters enz enz.
Het spel wordt vals gespeeld en de munten rollen richting grote dealer bedrijven.
Torenhoge kosten dank zij de glazen paleizen.
Als kleine dealer kun je slechts overleven als pappa mamma bedrijf en de mazzel hebben dat het bedrijfspand je eigendom is. Op deze manier kun je BMW op straat sodemieteren en als BMW specialist auto’s in de markt kopen bij anderen en op die manier je clientèle bedienen.
Is het beste alternatief, beter dan tot een huisstijl gedwongen worden als kleine dealert en onverkoopbare auto’s door je strot geduwd te krijgen met een extra bonus korting, geen verplichting meer om demo’s te hebben die niet ouder dan 10 maanden zijn.
@desjonnies: Alleen BMW Den-Haag en BMW Amsterdam zijn AG dealers in NL. En ja dat zijn glazen paleizen en zouden volgens BMW een voorbeeld moeten zijn voor de rest. Met een onbeperkt budget is het ook vrij gemakkelijk om een voorbeeld te zijn qua pand, diensten en uitstraling. Toch geloof ik niet dat zij in grote mate de kleintjes ondersneeuwen in Nederland en zeker niet in de Randstad. Daar zitten alleen maar grote jongens zoals Van Poelgeest, Maaral, Ekris, Dusseldorp etc. etc. Heb een vermoeden dat dit artikel vooral over de BeLux gaat.
@straatzakelijk: Is idd een artikel van ‘ De Tijd ‘ het broertje van jullie Financiële dagblad.
En dit gaat enkel over BE, zowel Vl als Brx en Wal.
Er is een organogram bijgevoegd waar je de acquisities van dealers kan bekijken.
In heel Europa is men het netwerk aan het decimeren …
Wat ik in vorige post schreef, stond een paar maanden geleden in A.M.S. ( auto motor und sport )
Heel de autobranche wijzigt.
Maar de invoerders zullen ook online gaan verkopen, BMW past dit hier reeds toe met hun I reeks.
@dwfc: een I Koop je altijd van de invoerder/bmw zelf. De consessiehouder is daar zelfs geen partij op verkoopscontract.
@straatzakelijk: Maaral is historie.
@desjonnies: Dit in niet in België het geval. In België wordt de BMW invoerder als ‘collega’ gezien door de dealers en niet als concurrent. BMW Invoerder heeft slechts 1 dealer en dit omdat het verplicht is door AG.
Geloof me, als BMW Belux het kon, waren ze al lang gestopt met hun dealer ;-)
Ik ken ontzettend goed het BMW netwerk in België, zit er dagelijks in zowel bij dealers als bij invoerder
@Benoche: Aangezien je als insider in het BE BMW netwerk goed bekend bent; ik ben bezig met een nieuwe firmawagen, een BMW. Ik woon tegenover Centrauto, dus heb ik daar m’n offertes vandaan. Raad je een andere dealer aan met een betere deal?
@camber24: als je een fleetkorting krijgt dan maakt het niet uit bij welke dealer je gaat. Wij kopen onze vloot verspreid over alle dealers in België
Dit is de voorbereiding op de toekomst.
Huidig businessmodel ; het pareto principe : 80/20 of 80% winst uit onderhoud en 20 uit verkoop.
Met de introductie van de EV wagens zal dit omdraaien.
Onderhoudskosten minderen en de omzet in wisselstukken zal decimeren.
Showrooms worden groter en onderhoudsruimtes krimpen.
Men zal met minder medewerkers evenveel auto’s kunnen onderhouden!
In BE koopt juist de VW invoerder group D’ieteren alle grote VW/Audi garages op. T
arget van 147 naar 40.
Dit noemen ze verticale integratie, en de invoerder zal alle marges zelf bepalen.
@dwfc: Reden dat VW invoerder veel dealers overkoopt ligt ergens anders…
D’Ieteren weet dat ze binnen paar jaar geen invoerder meer gaan zijn. Algemene richtlijnen van VW AG is dat de invoerders enkel nog VW filialen mogen zijn.
Dus verzekert D’Ieteren zich van een goei toekomst door nu genoeg dealers over te kopen.
Activiteiten van D’Ieteren liggen ook gespreid: Europcar, Avis, Carglass,… zijn allemaal eigendom van D’Ieteren in België.
@benoche: Betreft de switch naar dealer was voor me onbekende info.
Bedankt voor de info.
Dat de group D’ieteren in andere segmenten investeert was me niet ontgaan.
Nu, ik ben geen automobiel insider maar beursgerelateerd volg ik wel een beetje het reilen en zeilen in de branche. D’ieteren is nu zelfs gelinkt met Moleskine notebooks !
Tzou wel eens best kunnen dat ze bij gelegenheid de weg op gaan zoals de familie Moorkens met de holding Alcopa. Deze group is nu ook in verschillende merken thuis.
Dit is algemeen bekend in de autobranche, helaas. Ik ga ontelbaar x liever naar een klein bedrijf dan een bedrijf zoals broekhuis of stern ofzo. Maar ik kijk bij autos dan ook niet naar de prijs. Doordat de bedrijven als stern zo groot zijn kunnen ze veel meer korting bedingen en dus de autos goedkoper verkopen, helaas maar waar
Jammer, want de kleinere dealers hebben namelijk een veel betere klantvriendelijkheid en aftersales. Iets waar de grote fabrikanten toch blijven op hameren???
Het probleem is dat in België nog ontzettend veel lokaal gebeurt. Kijk alleen al naar het grote aantal gemeentes in het land.

Er kunnen zoveel schaalvoordelen bereikt worden daar. Wat dat betreft loopt België nog echt achter op andere West- Europese landen. Een beetje de Franse mentaliteit.
@granlusso: Schaalvergroting is soms goed voor de financiën maar eigenlijk altijd slecht voor de mensen die ze bedienen. Of het nou onpersoonlijke gemeentes zijn, zorg met veel teveel managers of autodealers. De consument/burger betaalt altijd een hoge prijs die enkele euro’s die ze dan minder kwijt zijn.
@straatzakelijk: Is idd een artikel van ‘ De Tijd ‘ het broertje van jullie Financiële dagblad.
En dit gaat enkel over BE, zowel Vl als Brx en Wal.
Er is een organogram bijgevoegd waar je de acquisities van dealers kan bekijken.
In heel Europa is men het netwerk aan het decimeren …
Wat ik in vorige post schreef, stond een paar maanden geleden in A.M.S. ( auto motor und sport )
Heel de autobranche wijzigt.
Maar de invoerders zullen ook online gaan verkopen, BMW past dit hier reeds toe met hun I reeks.
Het valt allemaal wel mee. Er zijn 77 BMW verdelers in België waarvan de meeste inderdaad in familiaal bezit zijn. Een klein gedeelte bestaat uit een Group met meerdere vestigingen. Het stuk van BeLux is niks aan gelogen, de verdelers vinden simpelweg geen opvolger. De interesses van de nieuwe generatie ligt ergens anders dan bij auto’s.
@mistermini: Maar waarom vinden ze geen opvolger? Omdat pappie zegt:” zoonlief, zoek maar een ander vak, want hieraan ga je failliet gaan over 10 jaar.” ?
@Esprit_de_Flandre: Omdat de kinderen van concessiehouders niet allemaal geïnteresseerd zijn in auto’s. Enerzijds studeren zij iets anders, bijvoorbeeld architectuur en anderzijds willen zij iets zelf bereiken. Ik ben goed bevriend met een aantal kinderen die absoluut niet de garage willen overnemen, zij studeren allen iets anders en willen daarin verder gaan. Klinkt raar in de oren van een auto fanaticus, maar iedereen is anders.
Ik ben zelf een kleine onafhankelijke BMW specialist. Ik heb 12 jaar bij een dealer gewerkt. Ik begrijp precies waar die hoge kosten vandaan komen: BMW AG. Doordat ik die kosten niet door m’n strot krijg gedrukt kan ik veel goedkoper werken en is de klant veel minder geld kwijt voor goed (bij BMW geregistreerd) onderhoud aan zijn waardevolle BMW door een vakman die een liefde heeft voor het merk.
@e38ossie: Kan ik inkomen. Zelfs bij Nissan is er een verschil, de grote dealers ‘ Beerens ‘ vragen 75 € p.u. en de kleine dealer 50 € p.u. …. Zo zijn er ook grote verschillen in onderhoud tussen Lexus en Toyota. Het onderhoud van een CT kost bij Lexus bijna het dubbele van een Prius bij Toyota in BE … beide auto’s hebben dezelfde aandrijving … veel Lexus CT klanten switchen naar Toyota …
@dwfc: hoe zit het dan met garanties en mobiliteit service bij strading. Als er een NIET lexus gecertificeerd technicus aan heeft gewerkt?
@dailydriver: strading = stranding door pech langs de weg of technisch of electronisch mankement
@dailydriver: Ik heb bedrijfsmatig heel wat wagens ‘bollen’, en dit van verschillende merken, naargelang de uitvoering van hun taken. Ik heb een groepspolis voor pechverhelping. Ik moet het nakijken om 100 % zekerheid te garanderen maar deze kost me als ik me niet vergis een +/- 350 € per jaar voor 10 stuks.
Betreft de CT.
Op de NL site van Lexus is men zeer transparant aangaande de onderhoudskosten.
In BE zwijgen ze als de dood.
Probleem in A’pen was dat ik voor een klein onderhoud incl. BTW 380 € moest betalen daar men in NL voor dezelfde km stand 185 € incl. BTW vroeg en bij Toyota voor een Prius ook 185 € incl BTW.
Voor een groot onderhoud lagen de prijzen nog verder uiteen …420 incl in NL en 680 incl in A’pen.
Voor een groot vraagt men bij een Toyota Prius ook 420 incl …
Toen ik dit aankaartte begon men allerlei punten op te sommen die er niet toe deden.
In de BE prijs zat inbegrepen, een vervangwagen ( die ik niet gebruik) de jaarlijkse premie voor pechverhelping/ assistance, en om af te sluiten een batterij test ! Wel in NL kost deze test incl BTW 60 € … dan is het saldo een dure premie … Ofwel ga ik naar NL, we sprken hier over een Europese garantie en is er geen probleem !
Ofwel ga ik naar Toyota en dan loopt de garantie tot deze is vervallen …
@e38ossie: heb zojuist een e90 gekocht. Waar ben je gevestigd? Als het enigzins bij mij in de buurt is ben ik evt wel geïnteresseerd voor onderhoud!
@cloverleaf: ik zit in Enschede.
@e38ossie: net iets te ver voor mij helaas!
Jammer. Kleine autobedrijven en dan met name de echte specialisten zijn veel prettiger om zaken mee te doen. Klantvriendelijkheid, aftersales en daadwerkelijk verstand van zaken hebben. De grote bedrijven worden daar steeds slechter en slechter in terwijl de specialisten precies weten wat ze doen en hoe ze het moeten doen.
En toch zijn de meeste BMW dealers miljonair… Daarnaast kunnen BMW dealers wel wat verdienen op de verkoop van nieuwe auto’s in tegenstelling tot de VAG en MB dealers.

Wel denk ik dat de toekomst van veel kleine dealers onzeker is, maar dat komt door transitie naar elektrisch rijden en het feit dat die erg weinig onderhoud nodig hebben…
@cupsport: BMW heeft , in tegenstelling tot de VW-AUDI merken, hun verkoopsmarge hoog kunnen houden en dat scheelt meer dan een slok op een borrel.
Er zijn een aantal redenen waarom het Belgische BMW markt nu een mooi prooi is voor buitenlandse groepen.
Tot een paar jaar geleden was het van BMW Belux verboden om in een groep meer dan 3 BMW dealers te hebben. Daardoor zijn sommige groepen in andere merken gaan investeren: Volvo en Jag/LR bijvoorbeeld.
Zoals hieronder aangehaald is BMW Groep Van Osch (BMW in Halen, Hasselt en Sint-Truiden) overgenomen door VW/Audi groep Delorge. Eigenaar Leo Van Osch had niemand in de familie die de zaak wou/kon overnemen.
Je hebt nu een BMW netwerk met voornamelijk familiale dealers in Belgie in tegenstelling tot de omringende landen waar grote groepen de normaalste zaak zijn.

De komende jaren gaan er een aantal héél grote overnames gebeuren door buitenlandse groepen.
Eerste overname was de Zweedse reus Bilia die zowel BMW Kontz in Luxemburg (ex-bmw invoerder in LU) als BMW Emond in Arlon en Libramont overnam.

Ondertussen heeft PSA Groep Schyns (16 PSA dealers regio Luik en Namen) 4 BMW dealers overgekocht in paar jaar: Discar in Luik, Emontspool in Eupen en Mamledy en Wiliquet in Verviers.
BMW Louyet heeft ook overnames gedaan van zowel auto als motodealers.

In tegenstelling tot wat ik hier las, is de invoerder zelf géén echt concurrent. Deze heeft slechts 1 dealer in het Brusselse en 1 vitrine in de mooie Waterloolaan.
@benoche: Je bent een insider, betreft buitenlandse groepen had ik ook in De tijd gelezen.Maar wat denk je dat de toekomst zal brengen in deze branche. Als ik de info lees in A.M.S. dan kan ik niet anders concluderen dat men op termijn als dealer winst op verkoop zal moeten generen daar het onderhoud zal decimeren met de aankomende storm van EV wagens. Als ik verneem dat het onderhoud, what’s in a name , van een Tesla p 85 800 € per jaar kost, zitten alle updates en laadbeurten inbegrepen ( eerste generatie dan toch ) dan staat men daar toch voor een hele transformatie …
Lekker boeiend

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).