Kopen? Touareg V10 met 750K kilometers op de teller!

Auteur: , 48 Reacties

De luxe pretfabriek heeft in zijn leven heel wat asfalt verteerd.

Het is niet elke dag dat je een Volkswagen Touareg met 5-liter V10 tegen het lijf loopt, maar een oplettende lezer is het gelukt. En wat voor een! Volgens de advertentie en de foto’s heeft niet minder dan 734.621 kilometer achter de rug. Dat noemen we nog eens toewijding.

Wie zich aan een vlugge zoektocht op verschillende occasion websites durft te wagen, ondervindt dat het sowieso al lastig is om een Touareg te vinden met een dergelijke kilometerstand, laat staan eentje met een heuse V10 in het vooronder. Dit is ook niet geheel zonder reden, want het onderhoud van een dieselmotor met zoveel cilinders kost immers een waar godsvermogen. Rijd je hem dan ook nog eens in ruim tien jaar tot boven de 700.000 kilometer, dan is het niet ondenkbaar dat er behoorlijk wat pegels in het onderhoudsfonds zijn gestoken.

Ongeacht waar het onderhoud is uitgevoerd, de auto ziet er voor zijn tellerstand haarfijn uit. Het zal dan ook vooral aan het bikkelharde leven van de Touareg liggen, waardoor de prijs zo wordt gedrukt. Ondanks dat er bij 500.000 kilometer een nieuwe motor in is geworpen, vraagt de verkoper er € 7.800 (excl. btw) voor, zodat je genoeg geld overhoudt om hem op de been te houden.

De V10 TDI in de Touareg is overigens niet per se de meest krachtige tiencilinder op de markt. Het blok produceerde van fabriek af 313 pk—hoeveel daar van over is, is nog maar de vraag—en een diesel-waardige 750 Nm aan koppel. Mede dankzij de vierwielaandrijving presteert het ruim 2.500 kg zware gevaarte het om in zo’n 6 seconden naar de 100 km/u te snellen. Prima stats voor een bedrijfswagen!

Met dank aan Ton voor de tip!



48 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ongelooflijk dat de bestuurdersstoel er nog zo goed uit ziet zeg! Eigenaar (m/v) van rond de 50kg en altijd een wollen pantalon aan?
@2wheeler: of een keer een fris interieur in deze taxi gestopt?
@dutchdriftking: dat is wel aannemelijker dan mijn scenario inderdaad..
De PD TDI’s waren Volkswagens beste diesel motoren. Krachtig, zuinig en betrouwbaar. Groot verschil met de rotzooi die ze nou produceren…
@maxidyne: Ik ken iemand die zo’n V10 heeft gehad. Hij heeft er zoveel problemen mee gehad dat de directeur van VW NL persoonlijk zijn excuses kwam aanbieden. Dus of het nou echt zo’n goed blok was?
@berlinetta: misschien had hij een maandagochtend gevalletje
@lekkerlinksrijden:
Denk ‘t niet…. de V10TDI’s waren echte drama’s…… uitgerekte distributiekettingen, kapotte sensoren en ga zo maar door……
Voor een goede Touareg TDI moet je ‘t echt bij de V6’s houden….
@bennyweisz: ik was al niet van plan om een Touareg te kopen maar sowieso bedankt voor de info
@bennyweisz: Niet doen, die hebben versnellingsbakproblemen, een maat van mij die een 7-tal jaar geleden zelfmoord heeft gepleegd had zo eentje, ik begin me nu echt af te vragen of het nu aan zijn zoveelste bitch van een vrouw lag of aan de auto…
@bennyweisz: lijkt me dat deze eigenaar het anders prima naar z’n zin had met de V10. Anders zet je niet ruim 7 ton op de teller.
@bennyweisz: Dat kettingverhaal is onzin, dit blok heeft geen kettingen of riemen, maar een oldskool tandwieloverbrenging. In theorie zou dit onderhoudsarm moeten zijn, ik de praktijk is dat echter niet helemaal het geval. En als je dan een keer onderhoud moet plegen aan de motor moet deze uit de auto worden gesleuteld, want de tandwielkast zit aan de achterzijde van het blok. Dit kost je dus een godsvermogen aan uren.
@berlinetta: ik heb toevallig een V10 Touareg gehad paar jaar geleden, al was het maar voor 6 maanden, en het was een derde auto.
Zelf reed ik er vrij weinig in en heb er geen kosten aan gehad, behalve chipje en vaste lasten.MAAR, degene aan wie ik hem verkocht had….die liep er echt op leeg…..had zelfs beetje medelijden met hem. Naast de hoge vaste lasten ging het een en ander kapot, zelfs geen mega dingen, accu, iets met ophanging, banden…..beste man was per jaar 10k kwijt om hem op de weg te houden
@slickrick: Ja dat herken ik nog wel van die kennis van mij. Dat ding was echt een ramp. Op een gegeven moment startte de motor niet meer. Ook was het hele multimedia systeem vastgelopen en was de bandenspanningscontrole altijd aan het piepen. Vervolgens heeft hij hem ingeruild op een nieuwe Touareg V6. Ik vergeet nooit meer dat de sierstrippen eraf waaiden op de autobahn.
@berlinetta: klopt helemaal. Ik heb een v6 gehad waarvan de helft van de ledjes in het derde remlicht kapot gingen. Dit was voor mij de druppel om hem te verkopen na veel grotere (motor) problemen ook al was het nog relatief goedkoop om te vervangen.
@maxidyne: wat dacht je van de AHU blokken? Heb hier nog een Seat staan met 700.000 op de klok.. oké toegegeven, krachtig is het niet maar toch..
Zit een nieuw blok in volgens de advertentie. Gaaf dat hij er zo netjes uit ziet met die kmstand
waar is het schot gebleven?
Lijkt me dat ze er heel nieuw interieur ingezet hebben.
Lijkt me heerlijk om zoveel kms met een v10 te rijden.
Bizar hoeveel brandstof er door deze bolide geslurpt is door de jaren heen, gemiddeld 1 op 7 waarschijnlijk?

734k / 7 = 104856 liter
104856 x 1.25 = €131071 aan brandstof
@timmehh: het is een diesel he! Alsnog niet echt zuinig maar 1 op 7 lijkt me wel heel extreem…
@2wheeler: Ik heb een kennis die ook een v10 TDI had. Verbruik 1 op 6 gemiddeld…. nu hing er wel de helft van de tijd een marktkraam achter, maar toch een bizar verbruik.
@2wheeler: Ik ben met die V10 eens naar zuid spanje gereden. 1 op 7 was heel normaal. En met zoveel power speel je ook nog wel eens wat, dus 1 op 5 was niet erg gek.
@berlinetta: bizar zeg! Een hoger verbruik dan een Cayenne Turbo dus…. daarmee haalde wij namelijk 1 op 6. Wel twee cilinders minder, maar toch. Van een diesel had ik meer verwacht.
@2wheeler: Is ook al een prehistorisch blok, gebouwd in een tijd dat milieu een zorg voor later was.
@2wheeler: nee hoor, als ex eigenaar van een V10 touareg kan ik je vertellen dat het gemiddeld verbruik zo rond 1 op 7.5 ligt, oftewel zo rond de 13liter op 100km. En dat is gecombineerd met een chiptuning.
@slickrick: jeusus! Wel tof dat je er in blijft rijden!
@timmehh: Die heeft zijn wegenbelasting er in ieder geval wel uit gehaald.
@timmehh: in 2009 koste diesel nog geen euro, dus een gemiddelde prijs van 1.25 is niet realistisch, en als die veel in het buitenland deed tanken, wat niet raar is met zoveel km per jaar dan is het nog een stuk minder
Eerlijk is eerlijk, met deze bolide wil je ook nooit meer stoppen met rijden.
Hmm.. het is een grijs kentekenauto met stoelen. BPM voor geel kenteken is niet betaald, dus zoals ie er nu staat is het ilegaal.. Interieur lijkt er op dat het recent vernieuwd is.
Wel een applaus voor degene die de onderhouds- en brandstofkosten betaald heeft. :-)
Teruggebouwd van grijs kenteken, nieuwe motor, waarschijnlijk dus ook een nieuw interieur, ik sla even over. Hier is me wat teveel aan gesleuteld.
Grijs kenteken met een achterbank.
Wel heel bijzonder, zo’n ding met zo’n kilometerstand. Maar toch zou ik het boeltje niet heel erg vertrouwen.
@viezefreddyw: de kilometerstand lijkt wel reëel. Als het echt gesjoemel zou zijn, dan zou je daarmee spelen. Risico valt wel mee denk ik. Groter probleem het is een VW ! !! Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
@spideriv: klopt, en die kunnen vaak kapot gaan.
Ben vooral benieuwd hoe deze auto ruikt na 750.000 km. De eigenaar heeft waarschijnlijk weinig tijd besteed aan andere vormen van bewegen, ik verwacht dat deze een lichaamsvorm bezat met een daarbij horend behoorlijk wat gassen producerende maag darmstelsel.
@pomoek: daar liep de motor op. Vandaar de km stand..
@pomoek: Valt toch wel mee? Komt neer op zo een 67k km per jaar. Is fors, maar niet overdreven. Daarbij zit ‘ie comfortabeler dan de meeste bestelwagens die vaak meer rijden. Op de zaak hebben we een Citroën Jumpy van 15 maanden oud, waar altijd dubbelbemand op gereden wordt (door wisselende mensen) en die staat al op de 300.000km :P
De nodige storingslampjes branden op het dashboard, lijkt wel een franse auto…
@monsieurleloure: die branden wel in meer auto’s als je enkel het contact aan zet…
@racerx: daarom geeft de toerenteller 600 rpm aan. Die zou natuurlijk ook stuk kunnen zijn, Das Auto.
Met een gemiddelde snelheid van 60km/h hebben de vorige eigenaren daar 12.500 uur in gezeten. Mijn god ik zit liever in iets anders :-0
@iannuzi: in een vrouw
@shadowbroker: Als jij zoveel uur in een vrouw zit ,dan wil ik jouw bekleding van jou…. wel eens willen zien.
@shadowbroker: dan komt de binnenband wel naarbuiten…
Tactische foto van de teller zowel het lampje van de remmen als die van de olie brand, kerst sfeer misschien
Volkswagen is slechter dan de slechtste Franse auto die ooit bestaan heeft!
@jupke: als jij t zegt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).