
Over een paar jaar rijdt alleen de elite nog met een benzineslurper.
Wie nu de overstap wil maken van een benzineauto naar een EV is duurder uit. Daar doen de hoge heren (en dames uiteraard) in Den Haag weinig aan. Komt er dan ooit nog wel een punt waarop elektrisch rijden aantrekkelijker is? Dat denken Olof van der Gaag (voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie). Pieter Litjens (voorzitter Uitvoeringsoverleg Klimaatbeleid Mobiliteit) en Rogier Kuin (directeur Public Affairs van BOVAG) wel.
De drie spraken elkaar bij een paneldiscussie van adviesbureau Windkracht 5. Van der Gaag trapt af met een voorspelling: ”Binnen enkele jaren hebben we het kantelpunt bereikt dat elektrisch rijden systematisch goedkoper is. In de jaren ‘30 kunnen alleen de rijkere mensen zich nog een auto met een verbrandingsmotor permitteren.”
Meer hulp van de overheid nodig
De belangrijke factor die nu tegenwerkt, is het nationale beleid. Volgens Litjens moet de overheid juist nu blijven helpen zodat het straks niet meer nodig is. Door niet mee te werken, wordt de transitie juist vertraagd.
Kuin voegt toe: ”Door marktontwikkelingen zoals efficiëntere productie en goedkopere batterijen wordt elektrisch rijden voordeliger. Maar de voordelen worden afgebouwd. Onze zorg is dat die afbouw te snel gaat waardoor er op korte termijn stagnatie komt.”
Advies: zorg voor nog meer afschrijvingsmonsters
Ook geven de voorstanders van elektrisch rijden een voorzetje aan Dick Schoof en zijn collega’s. Zo zou de overheid, bedrijven kunnen verplichten om elektrisch te rijden. Geen ja-maar: je móét elektrisch rijden. Dit zou moeten zorgen voor een groot aanbod aan tweedehands EV’s die door de afschrijving betaalbaar zijn voor Jan en alleman, zonder subsidies.
”Als we dat al een paar jaar geleden hadden gedaan, waren deze auto’s nu al voor een veel grotere groep bereikbaar”, aldus Litjens. We zijn benieuwd of de Tweede Kamer hier wat in ziet. Eerst maar eens flink gaan verdienen op de wegenbelasting voor EV’s.
Foto: Rolls-Royce Spectre gespot door @ecnerualcars
de benzine boys zullen heel snel naar de renbaan gaan, net zoals de paarden destijds
Ik hoop het. Niet dat alle entertainment waarde ook uit de autosport gelobbyd wordt.
Het is frappant hoe, wanneer het aankomt op subsidies en verplichten voor EVs, iedereen plotseling compleet lijkt te vergeten dat we in Europa een interne markt hebben, en dat het aanbod van EVs vanuit Nederland binnen de Europese interne markt een druppel op een gloeiende plaat is. Oftewel, je kunt er miljarden subsidie tegenaan gooien, EVs voor jan en alleman verplichten, maar dat gaat de Europese marktprijs na 5 jaar echt maar heel beperkt beïnvloeden. Je stimuleert bezit gedurende 5 jaar en daarna de export door arbitrageurs.
Inderdaad, goed geformuleerd, wellicht even mailen ook aan de klimaatredders uit het artikel.
Sterker nog, alle stimuleringsmaatregelen zoals de Nederlandse overheid die in de afgelopen jaren (lees: twee decennia!) heeft uitgerold, hebben er vooral toe geleid dat een aanzienlijk deel van de auto’s die daaronder vielen, naar het buitenland verdwenen omdat ‘die occasions uit Nederland zo lekker voordelig zijn’. En daarmee heeft men dus vooral de internationale autohandel met ettelijke miljarden euro’s gesponsord.
En vergeet niet de automakers zelf. Al die aanschafsubsidies worden natuurlijk rechtstreeks verrekend in de prijs, die vervolgens enorm opgeblazen wordt. En dan verbaasd zijn dat een EV zoveel afschrijft haha.
Elektrisch rijden is nu al veel goedkoper dan benzine, die hoge afschrijving wordt extreem overdreven en gaat meer op bij de oudere EV’s (Leaf, e-Golf, etc). Als je nu een 800V EV koopt met grote accu (100kwh ofzo) dan heb je een future proof auto, zal veel minder afschrijven vergeleken een kankerverwekkende benzineslurper, die veel minder energie nodig heeft en daarnaast geen accijnzen kent over de elektriciteit. En het is toch ook bizar dat nu zelfs een instap Audi e-tron GT sneller is dan ELKE ander Audi OOIT gemaakt. Laat staan de RS versie van de e-tron GT.
Ondanks alle autoblog anti-EV verhalen groeit het wereldwijde EV aanbod elk jaar gigantisch, je kan vooruitgang niet tegenhouden. De subsidies zijn ook helemaal niet meer nodig, het product verkoopt zichzelf wel.
Je klinkt een beetje als de dominee van je dorpskerk, Groot Wassink. In ieder geval v.w.b. de economische invalshoek lijkt de praktijk toch wat weerbarstiger. Maar zie het van de positieve kant : vanwege de matige waardevastheid kan jij lease-EV straks voor een scherpe prijs overnemen van de leasemaatschappij
@kniesoor haha laten we het hopen :) . Overigens ben ik niet anti verbrandingsmotor hoor, heb er nog 2 thuis. Ik kan gewoon niet tegen dat continue ongenuanceerde anti-EV verhaal van sommige autoblog editors. En we zullen zien hoe het over 10 jaar er voor staat, maar mijn glazen bol zegt dat ondanks alle doem verhalen we nog steeds jaar op jaar een stijgende trend gaan zien van wereldwijde EV verkopen, richting 2030 misschien al de meerderheid wereldwijd. Afgezien van de accu is een EV ook veel goedkoper (simpeler) om te maken, en de accu prijzen halveren nu elke 3 jaar ofzo. Als je straks goedkope 100kw solid state accu’s in stadsautotjes kan zetten, dan wordt de EV een no-brainer.
Elektrisch rijden groeit met name in China en Usa, ingegeven door incentives van de overheden. In Europa worden die afgeschaft, terecht, en zakken de verkopen volledig in elkaar. China subsidieert de eigen merken met honderden miljarden dollars om ze tegen kostprijs te verkopen. Gelukkig hebben we ook gisteren kunnen lezen dat gebruik van kolen sterk toeneemt in China en India om de toenemende vraag naar elektriciteit te kunnen voldoen. Vlgs National Geographic, editie medio 2023 over India, worden er tot 2035, 600 kolencentrales in Azië, China voorop, bijgebouwd.
Ja het gaat fantastisch met de elektrische transitie.
@cdlop1 de totale CO2 uitstoot van China is dit jaar voor het eerst gedaald. Het is ook veel efficiënter om bijvoorbeeld met kolen of gas electriciteit op te wekken en dat in een EV met 90% efficiency te stoppen, dan bijvoorbeeld olie in een verbrandingsmotor met 30% efficiëntie. Is gewoon simpele natuurkunde. Dus ja, het klinkt lekker populistisch, “gascentrales zijn slecht”, maar zolang ze verbrandingsmotoren vervangen is het best prima. En het is een tussen oplossing, China is de grootse installateur van zon- en wind energie, heel veel kern- en waterkrachtcentrales erbij.
Het doel van China is energie onafhankelijkheid. Geen dure import meer van energie. Het draait in China niet eens zo om ‘Parijs’, het is op de lange termijn gewoon slim om te stoppen met de staatskas van Qatar of Noorwegen.
Absolute onzin wat je zegt.
Jij werd ook met een goed humeur wakker vanmorgen?
Ik lees vooral een hoop wensdenken in je stukje. Waar haal je de kennis vandaan dat een 2024-EV niet meer zo hard afschrijft als (pak ‘m beet) eeen 2018-EV? Waar koop je zo’n glazen bol?
Een 800V EV met 100 kWh futureproof? Dat is een configuratie die voor verreweg de meeste mensen vooralsnog financieel onhaalbaar is – zakelijk wellicht nog te verantwoorden maar als privé-aanschaf alleen bereikbaar voor een happy few. En als iemand met een accutechniek komt die alle bestaande systemen meteen op achterstand zet, dan keldert ook van die auto de restwaarde. Zo heel erg futureproof is het nou ook weer niet.
Dat een EV veel sneller is (je doelt daarmee op de accelleratie neem ik aan) is leuk, maar volstrekt zinloos en in handen van mensen die daar niet mee om kunnen gaan ronduit gevaarlijk.
@potver7 dat is een aanname inderdaad, maar ik zie nu al de technologische vooruitgang wat langzamer gaan. Misschien gaat het voltage nog richting 920V, maar is relatief weinig winst in vergelijking van 400 naar 800.
Rond de 100kw accu is daarnaast vaak goed voor 600-700km range, echt meer dan zat, ook voor de wintersport ritten waarbij je misschien 2x een kwartier moet laden. En met de huidige goede BMS is er nog nauwelijks sprake van accu degradatie.
Je zag hetzelfde met de brandstofmotoren, zelfs innovaties als 16V zorgden niet voor enorme daling van restwaarde van oudere 8V modellen, daar waren ze nou ook niet zo evolutionair mee vergeleken. De EV raakt nu al in de fase van de smartphone, waar je eerst elk jaar (uiterlijk elke 2 jaar) een nieuwe wilde, gaan ze nu al veel langer mee.
Ik ben ook niet bang dat opeens solid state batterijen een auto als de nieuwe Q6 of Macan waardeloos zouden maken, het zijn snelladende auto’s met een goede range, misschien worden ze dan iets lichter maar de gemiddelde consument let daar niet enorm op het gewicht.
Jij zegt dat een EV sneller is? Doen we een race ok? Wie het eerste in Oostenrijk is?! Kijken wie er sneller is!
@cloverleaf haha, touche… Maar ja dat is ook niet echt iets wat we dagelijks doen. Daarnaast valt die extra schade met de supersnelladende EV’s ook best wel mee, misschien 5 minuten langere plaspauze. Op de 99% andere ritten, woon werk verkeer, ben je sowieso sneller omdat je nooit onderweg naar of terug van werk bij de pomp hoeft staan wachten.
Zozo, baude uitspraak met je kankerverwekkende benzineslurper.
Ooit eens gekeken en onderzocht hoe de grondstoffen voor de EV’s gewonnen worden? Fossiele brandstoffen zijn niet milieu vriendelijk maar laten voor eens en voor altijd ophouden het EV naar een goddelijke status proberen te brengen. Ook EV’s en vooral de bouw en afvoer van gebruikte accu’s zijn zwaar milieu verontreinigend, dus zwaar ongezond voor een mens.
@HGB2022 de winning van die zeldzame metalen is eenmalig. Dit in tegenstelling tot een verbrandingsmotor die zijn gehele leven afhankelijk is van benzine. Weet je hoe dat gewonnen wordt? Misschien nu ook even zwemmen in de zwarte zee…
Misschien eens kijken hoe hard de taycan en e-tron gt afschrijven. Om stilletjes van te worden. En als er nieuwere techniek op de markt verschijnt schrijven ze nog eens extra af.
Boeiend, CO2 is een wereldwijd probleem… Liever een EV van een ICE exporteren naar Bosnië
CO2 is wellicht problematisch in dat er te weinig van is in de atmosfeer in de huidige tijd. Dat klopt ja. Maar of EVs daar een siginificante impact op hebben, dat is een kwestie van boekhoudkundig debat.
Huh? Gisteren las ik nog alles de andere kant op in het voordeel van de benzineauto…… Schiet mij maar lek inmiddels.
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
Heerlijk hoe de deugrovende parasitaire sprookjesverkopers zichzelf in elk verhaal tegen spreken en het eigen extreem foute gedrag blijven projecteren. Dus de autos zijn en binnen een paar jaar veel goedkoper, maar iedereen moet wel ook tegelijk verplicht worden tot aanschaf
. Want mensen laten goedkopere betere technologie massaal links liggen anders. Klinkt als de kolder van de gemiddelde bureaucraat die zegt beter te weten hoe dat geld uit te geven is dan de gemiddelde ondernemer. :-)
EV rijden wordt niet goedkoper, ICE rijden wordt gewoon duurder gemaakt…
Daarnaast is het prijskaartje echt niet doorslaggevend zoals deze figuren doen voorkomen, ikzelf wil gewoon geen EV omdat thuisladen er niet in zit en ik er geen apparaat bij hoef dat ik als mobiele telefoon dien te behandelen. Een leuke EV van pakweg 30-40K zit er prima in, maar vind het gewoon nog te onhandig. Als ik naar een snellader kan rijden en binnen 10 min weer 500km verder kom ga ik waarschijnlijk ook wel overstag. Geef het nog 10-20jr, dan zijn de praktische bezwaren wel opgelost.
Dus m.a.w, nu zijn ev’s nog veel te duur en ze zullen de komende jaren ook nog eens flink afschrijven. De komende jaren dus zeker geen ev kopen. Ik zal het advies ter harte nemen.
Het slimste is gewoon afrijden wat we hebben, en dat is precies wat ik ga doen voorlopig, gewoon 98 in de tank en we kunnen weer 500 km ver komen, en in 5 minuten weer vol. Moet al dat gezeik met opladen niet hebben, heb al vaak zat last van een lege telefoon….