• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse overheid maakt elektrisch rijden nog wat duurder

Auteur: Bas Leesberg, gepost 18 december 2024 om 17:01 – 32 Reacties

Zo wordt de EV-transitie niet bepaald geholpen.

EV’s worden er niet aantrekkelijker op in Nederland. Als je alles bij elkaar optelt, zou het zelfs duurder zijn dan rijden in een benzineauto. Dat becijferde de ANWB kortgeleden. Nu lijkt het erop dat EV’s nog een klap krijgen in Nederland. De prijzen van het opladen kunnen gemiddeld met 30 procent stijgen.

Die conclusie trekt de website LaadpasTop10. De reden voor de prijsstijging is dat laadpaalbeheerders meer belasting moeten betalen per kWh die geleverd wordt. Er vervalt namelijk een belastingkorting voor oplaadbedrijven. ”Dit betekent dat laadpaalexploitanten meer belasting per kWh moeten afdragen aan de schatkist. En dat gaan we merken aan de laadtarieven op straat”, voorspelt Maarten Hachmang van de laadpalenwebsite.

Hoeveel duurder wordt elektrisch rijden?

Het is lastig om een exact cijfer aan de stijging te koppelen. Net als bij benzinepompen hanteren niet alle laadpaalbeheerders dezelfde prijzen. Zo verkopen onze vrienden van Fastned hun stroom voor € 0,69 per kWh. We zien wat jullie daar gedaan hebben, Fastned. Mocht ook dit bedrijf de prijs met 30 procent laten stijgen, dan betaal je ongeveer 90 cent per kWh.

Stel dat je EV een accu van 60 kWh heeft, dan betaal je nu € 41,40. Zou Fastned de extra belasting direct doorberekenen aan de klant, dan ga je ongeveer € 54,- per volle accu betalen. Iets minder dan € 13 per keer dus. Al zul je nooit de batterij helemaal leeg en helemaal vol laden, maar het is maar dat je een indruk krijgt.

Volgens Hachmang is het dan ook veel te vroeg om het belastingvoordeeltje weg te halen. ”Particuliere EV-rijders moeten vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting gaan betalen en tegelijkertijd wordt het laden op straat minder aantrekkelijk”, zegt Hachmang. We kunnen hem niet ongelijk geven, al zijn er verschillende merken die de BPM-kosten op zich nemen voor de klanten. Misschien nemen laadpaalbeheerders die kosten ook op zich na het wegvallen van de belastingkorting.

Bron: LaadpasTop10 via BNR

Ook interessant!

  • Kilometervergoeding officieel een fooi
  • hoofdlijnenakkoord
    Hoofdlijnenakkoord: we hoeven niet meer elektrisch te rijden!
  • EV rijden flink duurder dan op benzine
  • Hyundai INSTER: tijdelijk voor minder dan €19.000 elektrisch rijden

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, Elektrisch, laden, nederland, opladen, politiek

Vorig bericht: « Video: Alle technische details van de hybride Porsche 911
Volgend bericht: Fabrieksnieuwe 330i is net zo duur als een M3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. cdlop01 zegt

    18 december 2024 om 17:25

    Who cares, wordt toch door baas betaald.

    Login om te reageren
    • 307-2.0-chipped zegt

      18 december 2024 om 17:46

      En 1x raden hoe de baas de hogere kosten gaat doorberekenen.

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        18 december 2024 om 18:33

        Bij de klant.

        Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      18 december 2024 om 20:02

      Ben ik blij dat ik jouw baas niet ben.

      Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      19 december 2024 om 09:46

      dacht net hetzelfde

      Login om te reageren
    • Bastiaan zegt

      19 december 2024 om 10:04

      Het liefst antwoord ik niet, maar…

      Nee, laat maar….

      Login om te reageren
  2. DeWitteCondor zegt

    18 december 2024 om 17:32

    Goh, je ziet het allemaal niet aankomen. Als je recent een EV, zonnepanelen en een warmtepomp hebt aangeschaft word je driedubbel genept. Tot zover weer het groene kompas van de overheid.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      18 december 2024 om 17:43

      Dat soort investeringen doe je niet met zo’n kotertermijn horizon (of zou je niet moeten doen). Over 3/4 jaar hangt de vlag er weer anders bij. Hopelijk gaat het spul zo’n 20 jaar mee, dan heb je daar echt wel profijt van tov een nieuwe cv en gasrekening. Of een EV uit kan, geen idee. Maar dat weet je met een ICE ook niet.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        18 december 2024 om 17:55

        Dat klopt maar de horizon voor panelen terug verdienen wordt wel erg lang. En er zijn al meerdere berichten verschenen van mensen die een warmtepomp hebben aangeschaft welke vervolgens stuk gaat en geen monteur te vinden. Overgestimuleerd zonder lange termijnvisie.

        Login om te reageren
  3. rwdftw zegt

    18 december 2024 om 19:28

    Dit is wel op te lossen door een Tesla te gaan rijden. Ten opzichte van andere EVs zijn ze zeer zuinig met electronen en ik tapte afgelopen weekend voor 0.27/kWh bij de Tesla Supercharger. Daar kan je ook met je normale EV terecht als je een account aanmaakt.

    Dus het kan prima goedkoop zijn. Zie af van een zeecontainer en blijf weg bij Fastned en Ionity.

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      18 december 2024 om 20:04

      Met een goldmember abonnement bij Fastnet dalen de prijzen best wel fors is mijn ervaring uit……2023. Jeetje wat gaat de tijd snel, pfff

      Login om te reageren
    • av_diver zegt

      19 december 2024 om 15:29

      je kunt bij de Tesla laders gewoon laden met je Niet Tesla. Ik gebruik enkel Tesla laders als ik moet snelladen. Is veel goedkoper dan de andere snellaad aanbieders.

      Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    18 december 2024 om 19:34

    KWh’en kosten tussen de -10 en +10 eurocent per stuk. Het is een grote aanstellerij van de overheid. En dat richting zo’n mooi schoon stil sterk product. Heel erg jammer.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      18 december 2024 om 20:43

      Op een huisaansluiting kost een kWh aan stroom ongeveer 27 cent. Maar ja, dan moet je geen contract met dagprijzen hebben.

      Login om te reageren
      • janesh zegt

        20 december 2024 om 00:37

        Nee , want dan betaal je vandaag tussen 00 en 05 uur gem 3 cent kale stroomprijs of ong 20 cent netto.

        Login om te reageren
        • janesh zegt

          20 december 2024 om 00:46

          Mijn iX is over drie uur weer helemaal vol voor 350 km voor 14 euro of 7 liter E5!!

          Login om te reageren
  5. utregcity zegt

    18 december 2024 om 19:43

    Al die linkse hobby’s móeten kapot natuurlijk!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 december 2024 om 23:14

      Natuur en milieu moeten inderdaad kapot… De regering met de anti islam partij PVV houdt ons afhankelijk van de olie die we kopen in Islamitische landen en waarmee we ook zelf het islamitisch terrorisme financieren.

      Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        19 december 2024 om 12:59

        Da’s een interessant perspectief, zou de grootste partij van Nederland deze zich ook beseft hebben?

        Login om te reageren
  6. quincy zegt

    18 december 2024 om 19:56

    Blijft toch bijzonder hoe de overheid en gemeenten transport en mobitliteit telkens verder kapot weten te maken. Gelukkig is dat niet zo belangrijk…

    Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    18 december 2024 om 20:04

    hadden we maar geen ruzie moeten zoeken met de russen.. dan hadden we nu nog goedkope stroom gehad, en had onze industrie nog wat concurentie potentieel… nu betaalt een chemelot 30 tot 50% meer voor de stroom dan hun belgische concurenten in antwerpen.. en die stoot hun viezigheid via zeeland/noord brabant over nederland uit…

    maarja, onze vriendjes die engels en frans spreken wilden hun concurentie positie vebeteren EN hun dure olie verkopen… de franse renault fabrieken draaien op goedkope nucleaire stroom, opgewekt in rusland, de VW fabrieken draaien op nederlands premium gas en de nederlandse woonhuizen op met stinkboten ingevoerde chemorommel gefabriceerde lng uit de VS wat dan aangelengd wordt met stikstof.. hoe krom wil je het hebben..

    nu dan mrb op BEV, zonder accu korting, laadpaalstroom die al 3x zo duur was als particuliere stroom, terwijl je als grootverbruiker juist megakortingen krijgt, bpm op bev, geen nieuwe grijs kenteken diesels meer die 3500kg mogen trekken, tolwegen, millieuzones tegen auto’s die al gestraft worden met mrb boetes, torenhoge parkeertarieven,30kmh zones, fietszones waar je te gast bent op door jouw betaalde wegen, je wordt de moeder geflits bij 4 baans 30kmh wegen die in duitsland 100kmh zouden zijn en dan straks 1 euro per kwh..

    ik ga straks naar rusland of die corrupte baltische staten voor zo’n radioisotope thermoelectric generator (RTG).. dood ga ik toch al snel, maar op deze manier zal ik warm en met een volle accu tegen de emmer schoppen..

    Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      18 december 2024 om 23:06

      Alles wel verder?

      Login om te reageren
    • Stefje zegt

      19 december 2024 om 11:12

      Als je je rekeningnummer naar me stuurt betaal ik graag mee voor je ticket naar Rusland. Voorwaarde wel dat je direct gaat en ook niet meer terug komt.

      Eu ruzie gezocht met Rusland. Je bent niet goed wijs man.

      Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      19 december 2024 om 13:01

      Met dit verhaal en je gebruikersnaam begint mijn hoofd te visualiseren hoe je erbij zat toen je dit typte.

      Login om te reageren
  8. Fernando zegt

    18 december 2024 om 20:05

    Is ook de reden dat de EV verkoop in Duitsland niet goed gaat. Heel veel mensen leggen aardig wat meer kilometertjes af dan in België of Nederland en dan nog vaak aan hogere snelheden. tarieven van 0,70-0,90/kWh zijn vrij normaal. Het is veel goedkoper om met een ICE te rijden

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      18 december 2024 om 22:47

      @Fernando: Als je thuis kunt opladen en je koopt een EV die al veel van zijn afschrijving gedaan heeft, is het nog steeds goedkoop rijden. Ook met wegenbelasting.

      Login om te reageren
      • Fernando zegt

        25 december 2024 om 22:42

        Wegenbelasting? Man dat is in Deutschland een lachertje. Ik betaal voor de Ford Mustang GT 5.0 €678 per jaar!
        En de meeste ritten zijn minimaal 300km enkel. Waar het mag en kan plankgas.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 december 2024 om 23:10

      Ehh nee. Gemiddeld leggen de Duitsers en Nederlanders even veel kilometers af per jaar en juist de Belgen een stuk meer.

      Login om te reageren
  9. RutgerK zegt

    19 december 2024 om 00:26

    Hoe zit het met die accijnskorting op brandstof?

    Login om te reageren
  10. cdlop01 zegt

    19 december 2024 om 05:30

    Ben groot voorstander van afschaffen EV voordelen. Volledige kosten doorbelast, 90% zijn lease EV’s waar gebruiker tot dit jaar niets betaalde voor de Kease auro, geen bijtelling etc etc etc. De hogere kosten vanaf 25 worden door werkgevers uiteindelijk allemaal doorbelast aan klanten, duurdere dienstverlening.

    De kosten voor de gebruiker zoals bijtelling vanaf 25, helemaal prima. Geen probleem ook voor jullie want toch zo begaan met het milieu???? Dan ook maar voor betalen, maar een keertje minder op vliegvakantie, lol

    Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    19 december 2024 om 09:47

    dus de arbeider die in een rijhuisje woont en toch een 3de hands EV kan betalen wordt nog het meest gepluimd. Villa’s met een 1ste hands dikke EV kan thuisladen via de zonnepaneeltjes.

    Login om te reageren
    • Fernando zegt

      21 december 2024 om 23:30

      Zo iets. Die dan zeven hoog woont die moet maar de volle pot betalen aan de snellader.
      Ik heb hier in Duitsland nog nooit laadpalen in een straat of wijk gezien zoals in Nederland.
      Ga heus geen 30 wandelen en terug.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North