
De Alfa Romeo Stelvio gaat flink op de schop en het lijkt erop dat we nu weten hoe dat eruit gaat zien.
Als min of meer laatste producten onder Marchionne-leiderschap, houden de Alfa Romeo Giulia en Stelvio nog een mooie traditie in stand. Namelijk dat deze respectievelijk negen en acht jaar oude auto’s nog vrijwel ongewijzigd in productie zijn. Inmiddels zijn ze bijgestaan door de Tonale en Junior, maar grote broer Stelvio lijkt bijna van een hele andere generatie te komen. Wat natuurlijk technisch ook zo is.

Alfa Romeo Stelvio
Nou is er op zich niks mis met de Stelvio qua verjaring, maar een topverkoper is het ook niet. Bovendien is Alfa Romeo nu opgenomen in het bonentellende Stellantis en is een merk dat een SUV heeft die niet verkoopt een doorn in het oog. Later dit jaar of vroeg volgend jaar kunnen we dan ook een nieuwe Stelvio verwachten. Dat wordt nog even geheim gehouden, maar de vloek van het internet slaat toe en dus mogen we alvast kijken.

Patenttekeningen Stelvio gelekt
De patenttekeningen van de Alfa Romeo Stelvio zijn er namelijk al. En wie diep graaft, zal deze kunnen vinden. Uiteraard is dit nog onderhevig aan verandering, geeft het nog niet een volledig beeld en is het misschien wel een voorlopig design dat nog bijgepunt wordt, maar naast de testmules gelegd is het geloofwaardig.

We zien dat de voorkant mooi valt onder de huidige designtrends. De koplampen worden dunne strepen waar de dagrijverlichting in zit, met koplampen eronder. De Scudetto-grille keert gelukkig terug, maar dit keer niet met een asymmetrische kentekenplaat. Dat mag niet meer, dus net als de Junior zit deze in het midden onder de grille.

En profil lijkt de nieuwe Alfa Romeo Stelvio erg op zijn voorganger, maar dan een stuk moderner. We zien verzonken deurgrepen, een nogal aflopende daklijn met forse spoiler en allerlei scherpe vouwen.

Achterop gaat de grootste revolutie plaats vinden bij de nieuwe Alfa Romeo Stelvio. De achterlichten lopen net als bij de Junior om een stuk zwart plaatwerk heen. Deze lopen uit in een scherpe punt op de zijkant van de auto. Verder zit net als bij de huidige Stelvio het kenteken op de bumper.
Techniek
De Alfa Romeo Stelvio wordt technisch nog niet concreet, maar wel werd al eerder bevestigd dat dat er ruimte is voor zowel benzine- als EV-versies. De Stelvio wordt boven het segment van de Peugeot 3008 en Opel Grandland geplaatst en zal ter grootte van de Maserati Grecale worden, zoals het nu eigenlijk ook is. We wachten gerust af wanneer meer concreet wordt over de Stelvio.
Met dank aan alle tips!





Denk de Scudetto grille weg en het kan ieder merk zijn.
Eens. Qasquai, vouwtje ophoog op de achtersteven, platte ledverlichting voor en achter… Vreselijk.
Denk bij een BMWX3 de nieren weg en het kan ieder merk zijn.
Hey een Nissan!
Van de mooiste in zijn segment naar iets generieks. Ik hoop niet dat dit hem wordt…
Dat was ook mijn eerste associatie, de Ariya (of zoiets).
Deze ziet er van voren beter uit dan de oude, die is mij te rond.
Zal wel een Peugeot 5008 kloon worden, want een eigen ontwikkeld platvorm, met V6 motoren zal wel voltooid verleden tijd zijn.
Dan weten ze de 5008 basis goed (of eigenlijk niet goed want die is mooier dan deze) te verhullen
Het enige positieve is dat de kentekenplaat vóór niet langer meer asymmetrisch mag worden geplaatst. Mijn OCD had daar altijd al moeite mee.
Ja, heb dat ook altijd een groot minpunt gevonden bij Alfa Romeo’s, dat die kenteken plaat niet in het midden zit.
Als ik een Alfa Romeo zou kopen dan werd die kentekenplaat op de één of andere manier in het midden geplaatst.
Mijn AR Giulia’s hebben altijd al hun kentekenplaat in het midden gehad.
Oh nee! Hoekige Nissan…
Bij Alfa Romeo wil je toch prachtige vloeiende lijnen zien of een herkenbaar Italiaans design?!
Ik krijg een beetje Lexus RX gevoel bij die achterste raamstijl. Met een verlichtingvorm die wat wegheeft van Genisses modellen. Willen ze dit in Europa verkopen of moet alles weer naar USA of China?
Lelijk! Jammer…
In een mooie (rode) kleur kan dit best een mooie auto zijn.
Oh jee, een Alfa Romeo Ariya. Wat een inwisselbaar ontwerp.
Dit design doet denken aan de Alfa Romeo Arna, wat een joint venture was met Nissan…
Weer een reden om mijn huidige Stelvio nog een aantal jaren aan te houden.
Vanaf de zijkant (en dan vooral het achterste deel) net een Cupra Formentor. Eenheidsworst.. Denk dat de Giulia de laatste echt mooie Alfa Romeo is
Een Formentor is nou juist geen eenheidsworst. Kijk even naar de gemiddelde Japanse SUV en een Formentor. Dit is een Japanse worst. 😊
Ik bedoelde meer dat deze Alfa daarom meer eenheidsworst is. Lijkt op andere auto’s, weinig Alfa meer aan. De zoveelste nikszeggende cross-over. Wat betreft de Japanse auto’s heb je wel gelijk, die zijn nóg saaier!
Nissan opgekocht door Stellantis?
Ik vind het echt helemaal niks.
Doe mij dan maar de huidige Stelvio.
Alfa Romeo is het kwijt qua design, en dat gaat ze klanten kosten, en dan zal Stellantis er de stekker wel uit trekken ten faveure van de Franse troep…
Inderdaad, de mijne heeft nu 100.000 km gelopen zonder problemen, ik houd hem maar
B.T.W. ik weet niet of zo’n nieuwe Stelvio beter gaat verkopen.
Ik neem wel het oude model, ziet er veel mooier uit om te zien.
Eerst maar even afwachten hoe dat nieuwe model er echt uit ziet.