• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leaseauto’s op benzine worden duurder, maar niet voor jou

Auteur: Loek, gepost 25 april 2025 om 19:10 – 13 Reacties

Een nieuw klimaatpakket is op komst en een opmerkelijke verandering is dat leaseauto’s op benzine duurder worden. Dit merk jij daarvan.

Na de voorjaarsnota in het achterhoofd hebben we weer even helder wat er allemaal duurder dan wel goedkoper wordt in autoland. De Ministerraad heeft vandaag in ieder geval een klimaatpakket goedgekeurd dat vanaf 2027 in werking moet gaan treden. En dat gaat vooral over leaseauto’s van de zaak. Dit gaat er veranderen.

Klimaatpakket: heffing op benzineauto’s

Wat er met name gaat veranderen is dat er een boete komt voor niet-elektrische auto’s in de zakelijke lease. Namelijk een eindheffing van 52 procent voor het bijtellingsbedrag. BOVAG, die het kaf van het koren scheidt voor ons, neemt als rekenvoorbeeld een fiscale waarde van 40.000 euro, wat met 22 procent bijtelling 48.800 euro wordt. 52 procent van die bijtelling, dus 4.576 euro, wordt doorbelast als boete, waarmee een auto van 40.000 euro dus ruim 13.000 euro duurder wordt aan het einde van het termijn. Extra bijtelling. Oei.

Niet voor werknemer

Wie nu al driftig van plan is in de pen te klimmen omdat jouw volgende leaseauto toch weer een dikke diesel zou worden: houd je verontwaardiging nog even vast. Deze eindheffing mag namelijk NIET doorbelast worden naar de werknemer. Het is dus vooral aan de werkgever om te bepalen of auto’s met een benzinemotor op deze manier nog interessant zijn. Zo ja, dan merkt de werknemer die de auto leaset er behalve de 22 procent bijtelling die toch al bestaat er niks van. Omdat EV’s vrijgesteld zijn van deze regeling, zal een elektrische auto voor de werkgever interessanter worden om aan te bieden. Dat zorgt weer voor vergroening van het wagenpark.

Nieuwe MRB-regels EV

Minder spannend uit het klimaatpakket is nieuwe regels rondom motorrijtuigenbelasting op elektrische auto’s. Die moeten dus nu MRB betalen, maar vanwege de hoge gewichten van EV’s wordt gerekend met 40 procent korting om de prijs-gewichtsverhouding te compenseren. Op Prinsjesdag in 2024 is dit verlaagd naar 25 procent. Dat wordt nu deels gecorrigeerd door van 2026 tot en met 2028 dit percentage naar 30 procent te verhogen. Vanaf 2029 wordt dit wel 25 procent. Dit wordt gepaard met een verlaging van de energiebelasting op EV’s.

Ten slotte staat in het klimaatpakket dat een nieuwe rekenmanier overwogen wordt voor MRB. Waar niet het wagengewicht, maar vooral de omvang van een auto meespeelt in de ‘MRB-boete’ die een auto ontvangt. Zo wordt hopelijk voorkomen dat een kleine EV met een hoog wagengewicht te erg benadeeld wordt vanwege het extra gewicht. Dat heeft nog sleutelwerk nodig, dus daar worden geen concrete veranderingen over aangekondigd.

Ook interessant!

  • EV rijden flink duurder dan op benzine
  • Kabinet wil btw verhogen, auto's nóg duurder
    Kabinet wil btw verhogen, auto's nóg duurder
  • Video: Vrouw tankt benzine in een tasje
  • ANWB: "straks 3 euro per liter voor benzine"

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, Elektrisch, lease, milieu

Vorig bericht: « McLaren stoomt Ferrari F80-killer met 1.275 pk klaar
Volgend bericht: Populaire racegame komt naar PlayStation met geweldig welkomstcadeau »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sori1932 zegt

    25 april 2025 om 19:23

    Als de werkgever dit niet mag doorberekenen, wordt dit gewoon meegenomen in de TCO berekening. Bij gelijkblijvend budget mag je gewoon een of twee maatjes kleiner leasen.
    De werkgever zal er uiteindelijk niets van merken.

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      25 april 2025 om 20:45

      En anders betaalt de klant van de werkgever toch gewoon? En dus wij met zijn allen. Min of meer dan hè ;)

      Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      26 april 2025 om 03:37

      Yep, dus mag de werknemer kiezen tussen een Octavia en een Enyaq voor hetzelfde geld…

      Login om te reageren
  2. Rudy zegt

    25 april 2025 om 22:06

    Ben wel benieuwd wat ze met hybrids willen doen met dit plan.

    Login om te reageren
  3. Flutterbear zegt

    25 april 2025 om 22:44

    22% bijtelling over 40k betekent dat er 8800 bij je belastbaar inkomen wordt bij geteld en dus meer inkomstenbelasting betaald (en minder toeslagen en arbeidskorting). Het slaaf alleen nergens op om dat bij die 40k op te tellen..

    Begrijp dus goed dat los van die bijtelling de werkgever ook nog eens 52% van die bijtelling mag ophoesten? Wie aan een nieuwe leaseauto toe is doet er verstandig aan om het leasebudget uit te keren als mobiliteitvergoeding en daar bovenop 23ct/km belastingvrij te declaren voor zakelijke kilometers. Werkgever zit nergens aan vast en is ontzorgd terwijl jij als werknemer gewoon vrije keus hebt om particulier een (gebruikte) auto aan te schaffen (of private lease als dat je ding is).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 april 2025 om 10:17

      Als de werkgever ontzorgt is dan liggen de zorgen bij de werknemer. Ga maar eens vier jaar lang veertig duizend per jaar rijden met een gebruikte auto. Dan mag je dure reparaties gaan incalculeren. Met dit regeringsvoorstel is het qua leaseauto’s heel simpel: elektrisch.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        27 april 2025 om 14:48

        Als je zakelijk 40.000 p/j rijdt is elektrisch inderdaad verstandig, echter kan dat net zo goed privé.. Het duurste onderdeel slijt voor de helft op tijd en niet op gebruik.

        Koop een zeer jonge EV (<2 jaar) met een hoge kilometerstand en rijd door totdat die totalloss is. Waarschijnlijk kom je met bovenstaande vergoeding zelf uit met een Taycan al is een Model 3 waarschijnlijk de verstandigste keus. Een 800 volt Koreaan is ook prima, zeker als je veel onderweg laad, maar daar zijn minder gevallen van die ruim over de 2 ton bereikt hebben.

        Login om te reageren
  4. Avidou zegt

    26 april 2025 om 07:28

    Ik vraag me ook af of hybrides hier onder vallen? Als ik de tekst letterlijk lees wel: “niet EV’s”, dus ook hybrides. Dat is mooi ruk dan!

    Login om te reageren
  5. pyrat zegt

    26 april 2025 om 08:19

    Zal dit dan doorberekend worden in de zakelijke leaseprijs? In maart 2027 loopt mijn huidige leasecontract af, ziet er dus naar uit dat het elektrisch wordt voor mij. Had gehoopt nog een periode phev te kunnen rijden. Misschien kan ik paar maandjes eerder onder het contract uit als ze nog graag wat phev’s willen slijten tzt.

    Login om te reageren
  6. rbou zegt

    26 april 2025 om 09:21

    Is dit dan alleen van toepassing op nieuwe auto’s of ook voor lopende contracten? Wordt wel weer een hoop gedoe. Zal dan worden; of mobiliteitsvergoeding of elektrische leaseauto. Benzine/hybride gaat er dan helemaal uit.

    Login om te reageren
  7. mattr zegt

    26 april 2025 om 09:22

    Ik snap de berekening niet, en er staat een fout in:

    “BOVAG neemt als rekenvoorbeeld een fiscale waarde van 40.000 euro, wat met 22 procent bijtelling 48.800 euro wordt. 52 procent daarvan, dus 4.576 euro, wordt doorbelast als boete.”

    52% van 48.800 is 25.376 en geen 4.576..?

    Login om te reageren
    • fisto zegt

      26 april 2025 om 12:27

      Het gaat om 52% van de 22% over 40k. 0.52 x 0.22 x 40.000 = 4.576.

      Login om te reageren
  8. sportevo zegt

    30 april 2025 om 11:54

    En als een auto puur zakelijk wordt gereden? Dan is er ook geen bijtelling van toepassing.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North