• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Knotsgekke Ford Pro Electric SuperVan heeft 2.000 pk!

Auteur: Bart Oostvogels, gepost 23 juni 2022 om 13:58 – 11 Reacties

Ford pakt uit tijdens het Goodwood Festival of Speed (23 t/m 26 juni 2022) met een extreme bedrijfswagen met 2.000 pk. Dit is de Ford Pro Electric SuperVan!

Gelukkig is het niet alleen maar show. De Ford Pro Electric SuperVan kan daadwerkelijk rijden. Sterker nog: drievoudig Le Mans winnaar en elektro-motorsportspecialist Romain Dumas neemt plaats in de cockpit van de Electric SuperVan om zijn capaciteiten te demonstreren op de beroemde heuvelklim van Goodwood. Dat belooft spectaculair te worden.

Geen productieplannen

En nee, productieplannen voor de Ford Pro Electric SuperVan zijn er niet. Het voertuig is gebaseerd op nieuwe E-Transit Custom, ontwikkeld om digitale knowhow én EV-expertise van Ford Pro te demonstreren. Oftewel: Ford laat zien wat het merk in huis heeft op het gebied van EV-technologie. Het is direct de snelste en krachtigste bedrijfswagen van Ford ooit.

Vier elektromotoren

De aandrijflijn van de Ford Pro Electric SuperVan bestaat uit vier elektromotoren en een vloeistofgekoelde 50 kWh-batterij, samen goed voor een vermogen van zo’n 2.000 pk. Daarmee accelereert de Ford Pro Electric SuperVan van 0 naar 100 km/u in minder dan twee seconden.

Ford heeft deze superbus in het geheim gebouwd. De extreme superbus is ontwikkeld door Ford Performance. Het exterieurdesign komt van het Ford Design-team in Keulen, terwijl de bus uiteindelijk gebouwd is door STARD in Oostenrijk, specialist in elektrische rally- en racetechnologie.

Genen van E-Transit Custom

De constructie van deze knotsgekke bestelwagen combineert de vloerconstructie van de E-Transit Custom met een stalen spaceframe en lichtgewicht composiet carrosseriepanelen. De op maat gemaakte, vloeistofgekoelde 50 kWh-batterij – die binnen 45 minuten volledig is op te laden – is centraal gemonteerd voor een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. De bestuurder kan allerlei laad- en batterij-informatie raadplegen via de touchscreen op het dashboard.

Tof design

Het design mag er wat ons betreft zijn. De frontsplitter, zijskirts en achterste diffuser zouden niet misstaan op een racewagen. Let ook op de uitsnijdingen en rugvin die vloeiend overgaan in de achtervleugel. Het apparaat heeft verder double wishbone wielophanging van ongelijke lengte op elke hoek. Ook de subframes, vering en remmen ontlenen hun afkomst aan de racerij.

Rijmodi

Het interieur van de Ford Pro Electric SuperVan omvat een volledige rolkooi en racestoelen volgens de FIA-reglementen voor de nodige veiligheid. Via een grote touchscreen die rechtstreeks afkomstig is uit een productiemodel zoals de Ford Mustang Mach-E, heeft de bestuurder de beschikking over connectiviteits- en informatiesystemen. Via dit display kun je ook de verschillende rijmodi selecteren.

  • Road – voor die zeldzame gevallen van ‘normaal’ rijden.
  • Track – voor de juiste balans tussen snelheid en handling op het circuit met race-slicks.
  • Drag – voor maximale acceleratie op dragstrips bij gebruik van dragracebanden.
  • Drift – voor driften, behendigheids-demo’s en rijden in de sneeuw.
  • Rally – voor optimale prestaties op asfalt en gravel in rally-etappes met speciale banden.

Ook met ECO-modus

Het elektronicapakket bestaat onder meer uit tractiecontrole, launch control, snelheidsbegrenzer in de pitstraat en een regeneratief remsysteem. In het laatste geval kun je kiezen uit drie standen die helpen om de energie die vrijkomt tijdens vertragen op te vangen en op te slaan in de batterij. In de ECO-modus rijdt de SuperVan zo efficiënt mogelijk, staat het regeneratieve remsysteem op de maximale stand en is de aandrijving naar de achteras uitgeschakeld. Is er toch wat meer snelheid nodig? Een E-Boost-knop helpt je aan een tijdelijke vermogens- en koppelboost.

Bandenreinigingsmodus, soort van

Een leuk detail: de Ford Pro Electric SuperVan is voor de gelegenheid voorzien van een ‘bandenreinigingsmodus’. Deze nieuwe functie remt de ene as volledig af, terwijl de andere as op hoog vermogen ronddraait. Zo creëert de coureur op eenvoudige wijze indrukwekkende burnouts op de voor- of achterassen. Mooi om de troep even van de banden te schuren en deze tegelijkertijd op te warmen voor de volgende sprint.

Ford en SuperVans: een geschiedenisles

Het is niet voor het eerst dat Ford met een SuperVan komt. Sterker nog: de allereerste SuperVan van Ford werd al in 1971 onthuld. Deze eerste superbus werd voor de gelegenheid voorzien van een centraal gemonteerde motor uit de Le Mans-winnende Ford GT40. Zo ontstond een Ford Transit MK1 die zijn gelijke niet kende.

Deze formule smaakte naar meer en werd vervolgens verder ontwikkeld in de vorm van de SuperVan 2. Deze bestelraket op basis van de Ford Transit MK2 maakte gebruik van de monocoque van Fords C100 Groep C racewagen en de bijbehorende 590 pk sterke Cosworth V8-motor.

Leuk detail: het koetswerk bestond voor maar liefst 7/10e deel uit glasvezel. Deze brute machine werd later herboren als Transit MK3 ‘lookalike’ SuperVan 3, die het nog bonter maakte met een 650 pk sterke Cosworth Formule 1-motor.

Ook interessant!

  • Ford Bronco Raptor is 400 pk sterk topmodel
  • Ford maakt prijs van 487 pk sterke Mach-E GT bekend
    Ford maakt prijs van 487 pk sterke Mach-E GT bekend
  • Nieuwste Superformance GT40 heeft 800 pk!
  • Ford Puma Hybrid Rally1
    Ford Puma Hybrid Rally1 heeft 500 pk en AWD

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, goodwood, transit, Video

Vorig bericht: « Superzeldzame sedan is te zeldzaam voor Marktplaats
Volgend bericht: Polestar 5 wordt krachtiger dan sterkste Porsche Taycan »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    23 juni 2022 om 14:12

    Hijs cool om te zien, maar daar houdt het ook op…

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      23 juni 2022 om 14:22

      @petroldrinker: Ik denk dat hij ook cool is om te rijden.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        23 juni 2022 om 20:31

        Als jij dat denkt, prima, ik denk dat ik na 1x accelereren uitstap, in een panda stap ofzo en die een grotere grijns op mn gezicht tekend, puur omdat er nog motor geluid in zit en geschakeld moet worden, om weer van het geluid te genieten (ja zelfs 2 cilinders klinkt altijd beter dan stilte!)

        Login om te reageren
        • b00m3rang zegt

          24 juni 2022 om 12:25

          Stilte? Dat geluid van die elektromotoren en tandwielen geeft ook wel een gevoel van kracht hoor denk ik. Zoals jij t zegt kan ik tijdens t rijden Mozart aanzetten en lekker met m’n pijp genieten van de mooie klanken van de piano alsof ik thuis op de bank zit…

          Login om te reageren
  2. Edge zegt

    23 juni 2022 om 14:17

    Dit lijkt qua design in niks meer op een (e)-Transit van de huidige generatie. Zou dit stiekem ook een extreem voorproefje zijn van het design van de volgende (Op VW Transporter gebaseerde) generatie Transit?

    Los daarvan ben ik groot fan van de Ford SuperVans. Dit soort creaties kunnen wat mij betreft niet gek genoeg, dus ik vind het hartstikke tof om te zien dat er nu een nieuwe is. Vooral die achterkant vind ik tof gedaan, waarbij je van de zijkanten gewon de contouren van een busje ziet, maar er eigenlijk een achtervleugel en grote vin gemonteerd zijn.

    Login om te reageren
  3. flyerbunch zegt

    23 juni 2022 om 14:25

    Deze is juist bij het verschijnen van het artikel langsgekomen via livestream op Goodwood FOS. Cool ding, maar laat die technologie maar doorsijpelen op leukere auto’s!

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    23 juni 2022 om 15:25

    Altijd cool, een supersnelle van.
    De coolste van allemaal blijft toch die straatlegale Transit met de xj220 motor.

    Login om te reageren
    • kenner zegt

      23 juni 2022 om 16:37

      Neee, de Espace F1.

      Login om te reageren
  5. Nemus zegt

    23 juni 2022 om 16:28

    Wat zou het mooi geweest zijn om Sabine Schlitz deze over de Nürburgring te zien gooien 🥰

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      23 juni 2022 om 20:18

      Sabine Schmitz

      Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    23 juni 2022 om 20:02

    2000pk is 1485kW

    50kWh / 1485kW = 0,034h

    2 minuten en dan is de batterij leeg… 🤣🤣🤣

    (En zijn de banden opgerookt…) 😝

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North