De nieuwste telg aan de Koenigsegg-stam is ook meteen het krachtigste powerhouse dat de Zweedse hypercarbouwer ooit heeft voortgebracht. Maak kennis met de Agera R, 1130 pk in een lichtgewicht jasje.
Agera R, kennen we die naam al niet ergens van? Jazeker van wel, want begin dit jaar schotelden we jullie namelijk dit bloedrode exemplaar voor. Het eerste teken van leven van deze gepeperde Agera. Nu de Autosalon van Genève op het punt staat om los te barsten komen de eerste beelden en specs van deze geweldenaar naar buiten rollen.
Het is officieel: de twinturbo 5L V8 uit de Agera R levert een niet onaardig vermogen van 1115 bhp, in Europese normen komt dat uit op zo’n 1130 pk. En dan het mooie, de Zweed hoeft niet meer dan een drooggewicht van 1330 kg mee te sleuren. Jep, dit zijn waarden die Bugatti slapeloze nachten bezorgd. Helaas heeft de hypercar-toko van Christian von Koenigsegg nog niet bekend gemaakt hoe snel deze naar de 100, 200 of 300 km/u rolt. Ook de Vmax moeten we jullie dus nog schuldig blijven.
Precies één jaar na de onthulling van de Agera zal over enkele dagen de eerste Agera R worden onthuld in Zwitserland. Het gaat om een wit exemplaar voor een Noorse klant, die is uitgerust met een freakin’s dakkoffer. Hoe cool is dat? een praktische optie voor omgerekend 30.000 euro, een schijntje vergeleken met de aanschafprijs van maar liefst 1.177.000 euro, en dan krijg je er ook nog eens een setje hippe Koenigsegg-ski’s bij.
Mocht u ons in Genève even kwijt zijn, grote kans dat we een lange tijd over de carbonfiber body van deze bruut staan te kwijlen. Foto’s! (bron: Evo)
En het schijnt dat je met die skibox alsnog 300km/u kunt aantikken.
@rotarypowah: vermoedelijk ontworpen zodat de downforce toeneemt !
@rotarypowah:
Het schijnt dat je met die dakkoffer ook je schoonmoeder een onvergetelijke rit kunt bezorgen.
@boxster: Als je haar erin krijgt, in die dakkoffer. ;)
@rotarypowah:
En het schijnt dat er helemaal niks in de dakkoffer past.
@rotarypowah: de zon schijnt ook, allemaal niet teveel van geloven ;)!
@technopatat: Geloof jij de zon niet?
De ideale auto auto om te gaan skien zou ik zeggen, 1130 pk en achterwielaandrijving. En als het even kan nog semi-slicks.
@autobandventieldopgroef: Hahaha :) Ik dacht het meteen. “..wat een auto om mee naar een ski-oord te rijden.. da’s de laatste auto die ik hier voor zou kiezen..” En jij zegt het!
OT: Het blijft natuurlijk een niet te versmaden AutoMobiel Kunstwerk (ik vind dat het zelfs met hoofdletters mag) zelfs met lattendoos op het dak.
Benieuwd of deze ook de 400 km/u kan aantikken, en hoe het in dat geval dan zit met de banden.
Zulks wrede en mooie auto !! Banzai !!! Het heeft geen 4WD denk ik, dus het blijft een giga-kluif om de Veyron te verschalken…
Koenig R, nu de F, ik kan niet wachten op de C12S en de HH, en wanneer komt de Cinque?
@The360box: …dit bedrijf is minder zielig dan Zonda…
@Megakix: Vind je? Vergeet niet dat dit in feite gewoon een zoveelste doorontwikkeling is van de CC uit ’98.
Het hele rijtje:
* CC
* CC8S
* CCR
* CCGT
* CCX
* CCXR
* CCX Edition
* CCXR Edition
* Trevita
* Agera
En nu ook nog de Agera R. Ik zie geen verschil met wat Pagani gedaan heeft met de Zonda, behalve dat voor de laatste ‘nieuwe’ Koenigseggs de naam CC weggevallen is…
@The360box:
Koenigsegg is toch wel net een stap verder dan Pagani. Die leveren alleen maar autotjes onder de 750pk.
@JamesBond007: Maar koenig gebruikt 2 dikke turbo’s, zonder die turbo’s komt die er ook nie.
@The360box: Kijk nou ga je dingen zeggen die er niet zijn. Voorlopig heeft de koenigsegg turbo’s en is hij dus een klasse hoger dan de pagani. Anders kan ik ook wel zeggen dat bijvoorbeeld een bentley CGT zonder motor en interieur niet veel verschilt qua gewicht met een Lotus..
leuk, zo’n skikoffer op je dak, maar als er meer dan 5cm sneeuw ligt, kun je thuisblijven met je Koningsei :D
Ik vind het bloedrode exemplaar heel wat mooier om te zien. En een dakkoffer? koop dan een Cayenne voor erbij, of als het wat extremer moet, een Dartz!
@Orichy:
Een dakkoffer op de auto is de nieuwe shit, ja. Dig it?
@hammer: Voor je Uzi’s…?
En zeggen dat deze mensen hun roots bij Tuning liggen, iets waar vele bloggers hier een broertje dood aan hebben. Het kan verkeren…
Laat maar komen, dit vind ik er heel goed uit zien! (zonder die dakkoffers al zijn die ook niet lelijk)
Eerste wat bij opkomt is de freestyle skier Jon Olsson.
De man van de Lambo en GTR met dakkoffers.
Verder een mooie auto, naar mijn mening mooier dan een Bugatti.
@zeevink: Ahh.. DANK! Zat al helemaal “mijn hoofd te kraken” over het vreselijke dejavu gevoel dat het mij gaf. Tuurlijk! Die Lambo van Jon.. :)
Prrrrrrrachtig! :D Zo hoort het! Niet zo’n walgelijk lomp ding als de Veyron
Haha, de nachtmerrie van elke veyron bezitter…
dat gewicht van 1330 kg is echt wel ongelooflijk! De veyron weegt twee ton ofzo…
heb nog maar is even opgezocht waar die jon Olsson vandaan komt, maar dat is een zweed. Welke noor kan er zoveel geld uitgeven voor zo’n auto en ook nog heel goed skien?
@mrB:Elke Noor kan goed skieen. ;)
Olson is een zweed en heeft op zijn website gereageerd over deze Koenigsegg.
PS: Als extra optie is er voor zo’n 12.500 euro een winterbanden/velgen setje beschikbaar.. Om dan wél te kunnen gaan skiën ;)
bron: http://www.gtspirit.com/2011/02/25/official-koenigsegg-agera-r-with-ski-box/
en de blog van Jon Olsson: http://www.jon-olsson.com/?p=4044
…wouw… dit is echt een idootgave wagen, doe mij deze maar in plaats van een Bugatti SS!
Brute bak, en ik vind ‘m eigenlijk erg gaaf in het wit!
Van die gewichtsverhouding gaan de Bugatti SS eigenaren niet blij worden, zoveel is wel zeker.
En nu zit iedereen te wachten op een dragrace tussen de Veyron en dit beest. Ben benieuwd in elk geval. Ziet er ook veel beter uit als die kikker-veyron. :D
@As_long_as_it_is_fast: Dragrace, maar dan wel MET dakkoffer…
Of zou dat niet mogen, wegens aan te merken als ’tuning’…
@As_long_as_it_is_fast: denk dat de veyron wint qua acceleratie. 4WD hè ;) maar de koenigseggggggg is zoals je al zegt vele male vetter
Wat een dik ding zeg… En dan nog eens met een dakkoffer… Deed mij meteen aan die skiër denken met zijn Lamborghini :-)
Oei, zou dit dan wel een Veyron-killer worden? Is een hele opgave maar dat gun ik Koenigsegg wel!