
De Zweedse autobouwer heeft een online statement gedeeld.
Koenigsegg is verontwaardigd door een actie van veilinghuis Bonhams. Het merk laat het er niet bij zitten en heeft een nogal pittig statement naar buiten gebracht. Het is ongebruikelijk dat een autobouwer zich zo opwind over een dergelijke zaak, maar dat maakt het wel interessant.
Wat is er aan de hand?
Veilinghuis Bonhams gaat een exclusieve Koenigsegg One:1 van de hand doen, de auto kwam al even voorbij in DIT artikel. Van deze hypercar zijn slechts 6 stuks (en een prototype) gemaakt. Wat dat betreft is het één van de meest zeldzame moderne Koenigsegg-modellen die het bedrijf de afgelopen jaren gebouwd heeft. Wat Koenigsegg tegen het zere been stoot is dat Bonhams de auto gaat veilen zonder minimumprijs, met een in hun ogen onjuiste richtprijs. Bonhams spreekt over een waarde tussen de 1,5 miljoen en 2 miljoen euro.
Volgens Koenigsegg zijn deze richtprijzen sterk onder de marktwaarde. In het verleden zijn exemplaren van de One:1 voor het dubbele verkocht. Het is controversieel dat een automerk zich bemoeit met de veiling van een auto, ook al hebben ze deze zelf gemaakt. Het staat de verkoper en aanbieder immers vrij om een richtprijs voor de auto te geven. Tijdens de uiteindelijke veiling is het aan de koper om te kijken hoeveel er daadwerkelijk geboden gaat worden op de One:1.
Het teleurgestelde Koenigsegg had gehoopt dat Bonhams contact met ze had opgenomen. De richtprijs is nu gebaseerd op een eigen taxatie van de veilingmeesters en die hebben volgens de Zweden niet goed hun huiswerk gedaan.
Auctioneer Bonhams is about to auction off an extremely rare Koenigsegg One:1 at no reserve. At the same time, Bonhams has put an estimate for the car that is way under market value. For some reason, not understood by us, Bonhams are uninterested in giving a correct starting point or accurate estimate for the One:1, as they have shown complete lack of interest in trustworthy facts and figures presented to them. At the same time, they are unwilling to substantiate their estimate to us with any facts or findings whatsoever. We at Koenigsegg are not willing to stand by on the sidelines and observe this wrongful and harming behavior without reacting.
Of Bonhams echt een reputatieschade heef opgelopen na de online beef met Koenigsegg is nog maar de vraag. Het is wel interessant om te zien wat de nu al beroemdste One:1 van het internet gaat opleveren. De veiling is eind september.
Obscene bedragen voor een, al dan niet handgebouwde, automobiel.
@tge1: Uiteraard is de “bescheiden” meneer Koenigsegg straks bang dat hij geen miljoenen meer kan vangen voor zijn projecten…
@tge1: En dat mag die niet omdat?
@pielemuis: Tuurlijk mag dat, maar ik hoop dat het aan dovemansoren gericht is. Als je werk niet zo veel waard is, moet je wat anders gaan doen.
@Jochempie: Tja, het hangt er vanaf wie er op dat moment in de markt is voor zo’n auto. Je ziet dat ook met de TDF, absurde prijsverschillen op veilingen de afgelopen twee jaar.
@monaco: Volgens mij is het voor Christian zo: hoe duurder zijn auto’s tweedehands zijn, hoe duurder hij ze nieuw kan verkopen, omdat een nieuwe dan een goeie deal blijft lijken.
@tge1: als er 1 merk is die z’n geld waard is, is het wel Koenigsegg. Ze ontwikkelen echt alles zelf en bijna alles wordt met de hand gemaakt. Zelfs het motorblok wordt gewoon in house gebouwd. Alleen de sleutel al, ik heb me eens laten vertellen dat het 24 uur aan tijd kost om een sleutel te maken. Voor dergelijke fabrikanten heb ik ontzettend veel respect, en zou een Koenigsegg zonder na te denken direct verkiezen boven een Bugatti
@henkhekje: absoluut. Ik zelfs boven Pagani, omdat je bij Koenigsegg echt high tech krijgt, waarbij Pagani eerder richting kunst gaat.
@henkhekje: Huisvlijt is zeker wat waard, maar miljoenen?? Op dat moment vervaagt de waarde van geld. Die paar mensen die zo een ding kopen hebben daar verder geen boodschap aan uiteraard.
@henkhekje: Huisvlijt is zeker wat waard, maar in dit geval is het “wat de gek ervoor wil geven”. Merknaam en marketing doen de rest.
@henkhekje: Als je 24 uur nodig hebt om een sleutel te maken ben je waardeloze fabrikant…
@tge1: wel apart dat Koenigsegg zeurt dat ’t te weinig is en Porsche met bijv de 911R een ander geluid laat horen!
@drdre1: Porsche verkoopt dan ook genoeg gewone 911-jes, Cayennes, Macans en Panameras om een paar boze 911 R klanten aan te kunnen. Koenigsegg maakt wat, hooguit 10 auto’s per jaar? Die zijn zoals @Jochempie al zegt bang dat een lage veilingopbrengst klanten afschrikt of de beoogde richtprijs van een nieuwe Koenigsegg in gevaar brengt.
@Edge: thanks voor de toelichting ??
@tge1: puur vraag en aanbod. Het is gewoon hoeveel er een (vermogende) gek voor geeft.
@tge1: en waarom is het obscene dan?
Door de aandacht in artikelen zoals dit wordt het opbieden wel weer sterker aangemoedigd..
heeft Christian toch z’n doel een beetje bereikt!
@ukbob: Ja, als het niet hier op Autoblog voorbij was gekomen had ik waarschijnlijk nooit een bod gedaan! Thanks Autoblog!
@autowilly: Ik denk inderdaad dat autoblog de enige site is waarop dit artikel is geplaatst…
Met zoveel aandacht zal ie er nu wel voor meer uit gaan. Misschien was dat het idee.
dan heb je als kitcar bouwer toch weinig te doe als je je hier druk over maakt
@gove: je hoeft ook maar weinig te doen bij deze winstmarges op een stuk ijzer, wat plastic, beetje rubber en een stukje leer links en rechts.
@erik2907: je vergeet even de jaren ontwikkeling etc.. Je moet eens weten wat er geinvesteerd wordt. Koenigsegg is niet een all-talk zoals bijvoorbeeld die devel-sixteen. Als je er maar een stuk of 5 per jaar bouwt valt dat die winstmarge wel mee..
@schuiftrompet: alles is relatief, ook bij een ‘simple’ A/B/C-klasse, gaat er een jarenlange ontwikkeling aan vooraf voordat een nieuw model op de markt komt. Een auto blijft uit niets meer bestaan dan rubber, ijzer, plastic en mogelijk leer.
@erik2907: Volgens mij gebruikte koeningsegg geen plastic in hun auto’s. In ieder geval niet zichtbaar.
@ater: zelfs de velgen van een koenigsegg zijn van plastic man
@ater: plastic = kunststof, kunststof = plastic. Tja,……
https://www.eco-logisch.nl/kennisbank-Plastic-en-kunststof-311
@ater: Koplampen, achterlichten, connectoren, allerlei soorten binders bevestigingen, lampjes. Ik durf te stellen grote delen van het dashboard , typeplaatjes etc etc etc.
@gove: ik denk dat je dringend eens de definitie van kitcar moet opzoeken.
@simonmc: moet niks
Koenigsegg is gewoon heel verveelt met het feit dat net de hyperexclusieve versie van hun auto de verkeerde prijs wordt opgelegd en er veel aandacht is voor de veiling effectief heeft plaatsgevonden. Dit wereldje is tenslotte klein. Een “verkeerde” richtprijs kunnen ze missen voor toekomstige kopers en investeerders, zeker als het groot nieuws is en ze er geen controle over hebben.
Ik doe een openingsbod van 5000 euro Christian.
Misschien moet Koenigsegg zijn volgende modelletje een paar centimeter verhogen, achterbank er in, trekhaak er achter. Moet je eens zien hoeveel er op geboden gaat worden!
Side note: Koenigsegg verdient zelf niets aan deze veiling, sterker nog, ze bieden zelf mee om de auto terug te kopen dus je zou zeggen dat een lage prijs niet erg zou zijn voor ze.
Het gaat eerder om de waardering voor de auto. Er is er ooit een voor $6 miljoen verkocht dus blijkbaar is hij het waard (ongeacht wat wij ervan vinden). Dan is het niet heel gek dat Christian een beetje salty is.
@gulli: Er zijn zo weinig Koenigseggs dat elke veiling aan de richtprijs van hun auto’s trekt.
Koenigsegg moet zich er niet mee bemoeien en de marktwerking z’n gang laten gaan! Ik vind het een zwaktebod dat je je als merk hiermee bemoeit..
@vetnek: vertel dat maar aan Ferrari. Die gaan een stuk verder, maar daar hoor je niemand over..
@momo: Knakenmerk
Koenigsegg kwam altijd zo sympathiek over doen hij bij Leno over de vloer kwam in die video’s op YT. Laat maar weer eens zien dat ook hij zo’n figuurtje is dat zijn neus steekt in plekken waar die niet thuishoort. Als de eigenaar van die One:1 zijn wagen zonder minimum bod wil verkopen dan is dat zijn of haar goed recht. Dan moet Christian of meebieden en die auto opkopen, of zijn mond houden en de marktwerking zijn gang laten gaan. Misschien is die eigenaar wel financieel failliet en moet de auto dringend verkocht worden, dan kan ik me voorstellen dat er geen minimum is (iedereen weet toch wel dat die wagen niet voor minder dan een paar miljoen van de hand zal gaan).
Gaat de laatste tijd een beetje raar in het wereldje van supercars. Ferrari slijt wagen die je alleen op bepaalde dagen op bepaalde plekken mag rijden, ford laat je clausules tekenen dat je je auto niet mag verkopen en nu Koenigsegg die zich gaat bemoeien met de prijs van hun tweedehandsjes…
@mopar: ja dat had ik persoonlijk zelf gedaan. Gewoon voor een absurd bedrag terug kopen en dan zelf weer aanbieden.
@mopar: De eigenaar wil ze helemaal niet verkopen. Ze zijn van hem afgepakt wegens dubieuze zaken. Maar dat neemt niet weg dat Christian zich er niet mee moet bemoeien en de markt zijn werk moet laten doen.
@mopar: de eigenaar is opgepakt wegens sterk frauduleuze bezigheden (de auto is onderdeel van de enorm exclusieve collectie van de zoon van een Afrikaanse dictator). De veiling komt dan ook ten goede aan de uitgeklede bevolking, althans dat is de bedoeling.
@gulli: Ah kijk dan geeft dat natuurlijk een andere draai eraan. Als die wagen in naam van de overheid verkocht zal worden dan is het normaal dat er geen minimum bod is. Domeinen in Nederland hebben naar mijn weten ook geen reserves.
Dan kopen ze hem toch lekker zelf, en verkopen ze hem weer voor het dubbele?
@fapfap: doen ze ook
Nu komen er helemaal veel rijke koopjesjagers als Koeniggsegg zo moppert en de media opzoekt..
Het zal wel slecht gaan met het bedrijf Koeniggsegg, op deze wijze komen ze weer even in het nieuws op alle auto-sites wereldwijd. Trekt de aandacht en/of de verkopen weer een beetje omhoog onder de super rijken in de trant van “o ja, Koeniggsegg hebben we ook nog” buiten Ferrari, McLaren, Bugatti, enzovoorts.
@erik2907: zo slecht gaat t niet met Koenigsegg hoor sinds Victor Muller zich er mee bemoeit.
@schreute01: Victor bemoeit zich toch helemaal niet met Koenigsegg? Spyker zou een motordeal hebben gesloten met Koenigsegg, maar na een week was dat sprookje alweer voorbij. Omdat Spyker (Muller) niet aan de voorwaarden had voldaan. Dat was twee jaar geleden.
@rikus: niet te vaak serieus reageren op humor!
@erik2907: de Jesko is al uitverkocht en daarvan is er nog niet eens eentje daadwerkelijk geleverd aan een klant.. dus idd ik denk dat het heel slecht gaat met ze.
@w0o0dy: lijkt wel een beetje op een ‘keuken- c.q. rijschool- c.q. kozijnenverhaal’, 100% aanbetalen, bedrijf failliet, dag centjes!
Christian heeft er toch aan verdient? Als iemand z’n auto voor een kwartje wil verkopen, moet ie dat zelf weten toch.
Best slim. Het veilinghuis en het merk komen beiden weer flink onder de aandacht. De auto heeft nu ook een verhaal en is dus nog interessanter om te bezitten. Gaat gewoon voor een dik bedrag verkocht worden natuurlijk. Onder aan de streep alleen maar winnaars.
Slimme zet van Koenigsegg. Ook wel een beetje om de exclusiviteit van het merk te beschermen natuurlijk
Zeuren over te lage taxatiewaarde lijkt me slecht voor de reputatie. Genoeg merken, als Ferarri, die ervan balen dat hun exoten speculatie objecten worden vlak na aanschaf. Vaak worden die ‘klanten’ later uitgesloten van meedingen naar een kleine oplage exemplaar.
Lijkt mij dat deze auto, net zoals de rest van de auto’s in deze veiling, in niet de beste staat is. 3 jaar in een hangar op het vliegveld van geneva staan, zonder onderhoud of gereden te worden, doet een auto niet veel goeds. Daar zal bonhams waarschijnlijk ook wel rekening mee hebben gehouden in het bepalen van de waarde.
Well played Mr Koeniggsegg, well played, nu deze aandacht is gevestigd op deze auto is het niks anders dan pure reclame, de prijs zal door het dak gaan van deze voiture, 2 miljoen? Denk wel het veelvoudige straks, en het veilingshuis heeft gezellig meegespeelt…mission accomplished!
Gewoon een poging om de restwaarde hoog te houden. Lastiger nieuw verkopen als ze flink afschrijven.
Dit heet nou vraag en aanbod.
Wat een jankbal. De markt bepaald de prijs, niet meneertje Koenigsegg. Uit dit statement blijkt iig dat men bang is over de hoogte van de prijs.
Ik heb al geboden. 50 cent.
Die Koenigsegg moet zich doodschamen omdat hij blijkbaar auto’s verkoopt aan dubieuze dictatorfamilies. Hoewel…. Volkswagen en Porsche zijn ook groot geworden dankzij een dictator met een klein snorretje.