Je favoriete camper als elektrische auto: dit moet je weten

Auteur: , 50 Reacties

De Fiat Ducato Electric is hier. Eerder werd al bekend dat deze variant zou komen en nu zijn ook technische gegevens bekendgemaakt.

Je favoriete camper als elektrische auto: dit moet je weten

De Ducato is zoveel meer dan een ruime bedrijfswagen. Ga eens naar Duitsland en je struikelt over de camperuitvoeringen die in het land rondrijden. Sterker nog, de Fiat Ducato is de populairste camper van Europa. De Italiaan heeft een marktaandeel van 75 procent.

Normaal gesproken komt het onlangs vernieuwde busje met een dieselmotor, maar dit is de gloednieuwe Ducato Electric. Het uiterlijk en de ruimte van een Ducato zoals je het kent, maar dan in een emissievrije verpakking. Fiat zegt dat de bedrijfswagen en geliefde camper in meerdere elektrische varianten op de markt komt. Voor ieder wat wils zou je kunnen zeggen. De actieradius voor de instapper komt neer op circa 220 kilometer, met een actieradius van 360 kilometer voor het topmodel. De batterijen zijn verwerkt in de bodem van de Ducato. Laadruimte inleveren is er dus niet bij. Je mag de Ducato Electric maximaal 1.950 kg beladen.

Je favoriete camper als elektrische auto: dit moet je weten

De elektromotor gaat 122 pk en 280 Nm koppel leveren. De topsnelheid van de Ducato Electric is elektronisch begrensd op 100 km/u. Dit is gedaan omdat op hogere snelheden de actieradius drastisch naar beneden zou gaan. De Ducato is immers geen hoogstandje op het gebied van aerodynamica.

De volledige elektrische Fiat Ducato komt in 2020 op de markt. Prijzen en beschikbaarheid zijn op dit moment nog niet bekend. Deze info zal in een later stadium bekend worden gemaakt.



50 reacties

zonder snellader, kei handig
De doelgroep is niet echt enorm voor deze wagen maar de milieubewuste lokale aannemer of vakantie-in-eigen-land gepensioneerde zullen er vast blij mee zijn.
@timobac: ja lekker bijladen op de camping met een 6A aansluiting… dan ook nog even de waterkoker aan voor het kopje thee..🙄
@406_v6: ha ha , als je niet uitkijkt draait de camping op het laatste restje van jou accu’s
@timobac: de doelgroep is juist enorm. Het artikel zet je op het verkeerde been door de term camper te gebruiken om de Ducato te introduceren. Maar dit is niet de droom van de camper rijder, dit is de droom van de pakketjesbezorger. Lage gebruikskosten en als bonus geen uitstoot in de stad. Over een paar jaar zijn alle pakket bezorger bussen elektrisch.
@mashell: zouden alle bezorgers met zo’n bus dan ook veel vrolijker en vriendelijk zijn?.
@mikje90: dat betwijfel ik, het blijft natuurlijk een laagbetaalde baan helemaal onderaan de sociale ladder. Ook verwacht ik niet dat als het busje elektrisch is de bezorgers meer moeite in het fatsoenlijk parkeren van hun voertuig gaan steken.
Ideaal toch! Juist dit soort busjes zoals de Ducato, Sprinter, transporter zijn mijn inziens het meest smerig en vervuilend. Bij de meeste krijg je direct die geur van stinkdiesel door je ventilatie naar binnen, zelfs met de klep dicht. Hier had men mijn inziens mee moeten beginnen i.p.v. met auto’s algemeen.
@ghost: wat een gelul. Busjes en zelfs vrachtwagens zitten ook de euro6 al. Dat je eens een oude sprinter tegenkomt die stinkt kan goed zijn maar dat heb je ook met een golf 4 tdi. Een moderne bus stinkt niet.
@boomhauwer: Ik moet denken aan Borent die bij al hun Sprinters het roetfilter eruit hebben gehaald.

Ik denk dat hij meer doelt op het volgende. De busjes zijn heel vaak niet van de chauffeur en er wordt ook plank gas meegereden. Als het spul dan allemaal wat ouder is of bij 3e eigenaar zit gaat het nog wel eens mis.
Maar zelfde geld voor zoveel personenwagen diesels. Relatief jonge Duitse auto’s die walmen, wat een armoede. Heb je een mooie BMW of Audi, komt er een walm achteraan, ziet er toch niet uit.
@boomhauwer: wat een gelul! Roep roep roep. Tuurlijk zijn de nieuwe busjes prima, ben ik met je eens maar die zie ik nooit rijden om eerlijk te zijn. Het overgrote deel wat rondrijdt in Amsterdam is gewoon nog oud, rookt als een stoomboot en stinkt gewoon merkbaar (nee ik heb geen overgevoelige neus of een zwakte voor klimaatverandering en milieu).
@ghost: Als je op vakantie je BBQ eens aansteekt blaas je al meer fijn stof de lucht in dan dat je met een Golf 4 én een dieselbusje op een jaar zou vervuilen. ’t Is allemaal vrij relatief…
@cossiekiller: tuurlijk en zo kan je alles naar de klote redeneren. Ik ben totaal geen type die alsmaar het milieu wil verbeteren, ik vind de hele elektrische lobby superhypocriet (vooral omdat wij NL maar 0,000035% op wereldschaal bijdragen maar wel voorop willen lopen, zoveel moeite voor zo weinig). Enige wat ik echt zie dat echt walmen van smerige lucht uitstoot zijn dit soort, oude vieze dieselbusjes, de (cruise)schepen in de haven, en de kolencentrales/vuilverbrandingscentrale zelf.

Grootste punt waar ik telkens over val en niet snap is de BPM. Je heft taks op nieuwe auto’s obv uitstoot maar die nieuwe auto’s voldoen allemaal wel aan de keiharde, laatste uitstootnormen en oude, 3de hands frikandellen niet. Dan zou je toch juist willen dat er geen BPM zat op nieuw?! Tuurlijk zegt men dan maar door die BPM worden fabrikanten gedwongen on lage uitstoot te produceren, maar dat is onzin want alleen NL heeft dit en andere landen moeten ook downsizen in uitstoot.
@ghost: alle auto’s zijn ooit nieuw geweest. De BPM dient dus om te zorgen dat als er nieuw gekocht wordt, dat bij voorkeur een schone is. Je hebt nog steeds de vrijheid een minder schone wagen te kiezen maar daar betaal je dan wel extra voor. In het buitenland is men ook aan het downsizen omdat overal belastingen en daarmee aanschafprijzen steeds meer op basis van CO2 uitstoot gaan.
@cossiekiller: Zeker geen fijn stof, dat fijnstof.
@boomhauwer: Tot ze vol gas geven dan zie je die gloednieuwe diesels ook ineens een pluim zwarte rook uit de uitlaat blazen. En die oudere diesels moeten gewoon verplicht nieuwe verstuivers, paar tientjes en je diesel is weer acceptabel schoon.
@5cilinder: je vergeet een nulletje, en dan nog moet je geluk hebben. Het komt geregeld voor dat een verstuiver zo vast zit dat er een nieuwe kop op moet. Komt er nog een nulletje bij. En oude busjes worden niet uit weelde gereden!
@5cilinder: even groot geluk als ghost, als je een grote rookpluim ziet vanuit een moderne diesel, is er iets serieus mis mee of aan gesleuteld (egr, dpf,… Verwijderd.)
@ghost: eens. Smerige dingen. Zowiezo zouden ze geen diesels van pak hem beet 10 jr en ouder meer moeten invoeren. Gewoon een verbod op zetten.
De euro 6 zijn inderdaad wel keurig. Maar dan moet men ook wel met de klauwen van de egr klep afblijven. Zouden ze ook iets op moeten verzinnen om daar op te controleren tijdens apk. Net als de aanwezigheid van t roetfilter tegenwoordig. Goede zaak.
Een aandrijflijn als deze lijkt me voor een camper ideaal. Elke dag rijd je (ongeveer) een acculading verder. De rest van de dag verken je de omgeving en laad je de accu op. In 14 dagen tijd kun je in principe zo heel Europa door.

Nadeel is natuurlijk dat je niet direct in Zuid-Frankrijk zit.
@krisp: idd, een beetje camping heeft laadpalen zat. Al is de capaciteit dan nog wel vaak wat matig 😉 Maar als dat ding toch bijna 24/7 op de plek staat is dat niet zo erg toch?
@krisp: Het lijkt mij juist verschrikkelijk als camper. Want bijna geen enkele camping heeft laadpalen. Op een vaste plek moeten staan is al verschrikkelijk, zal alleen meer worden dan. Je verliest de vrijheid van kunnen gaan en staan waar je wilt, je kunt niet meer wildkamperen, want dan kom je de volgende dag helemaal nergens meer….

Het enige voordeel is dat je waarschijnlijk wel geheel van gas af kunt. Gewoon elektrisch koken en misschien wel elektrisch verwarmen. Maar dan wil ik helemaal niet weten wat dat doet met de actieradius.
@reactief: Elektrisch koken kost je tussen de 0,5-1 KWh. Bron: mijn eigen (inductie) kookplaat. Valt me eigenlijk alles mee.
@reactief: Laadpalen zijn op campings juist geen enkel probleem. Bijna alle campings hebben elektriciteitsaansluitingen op de staanplaatsen. Omdat je ook de waterkoker aan wil zetten.
@krisp: een minuut de waterkoker aan is toch even net iets anders als 10 uur lang 6-10A trekken. Op onze vaste camping werd mij vriendelijke verzocht niet mijn auto te laden op de reguliere campingaansluiting.
@flutterby: daar kunnen twee redenen voor zijn, een gammel stroomnet en een all-in facturatie.
@mashell: met gammel stroomnet bedoel je dat het de afgelopen 15-20 jaar voldoende was en ze niet berekend waren op de overgang naar EVs? Nee als campingeigenaar zou ik zelf enkele laadpalen bij de receptie zetten en naast verwarmen en airco ook het laden van je auto verbieden op de plaats.

Schiet toch niet op met 6A.. en om daarvoor nu al die kilometers aan koper te gaan upgraden?
@krisp: Op de camping zitten meestal 6A aansluitingen. Dat is dus nog geen 1,5 kW. Het duurt minimaal een week om met die capaciteit een accu van 250 kWh te laden.
En dan mag je verder niets meer verbruiken.
@dreetje: Dit inderdaad! Tnx voor de uitleg, hoef ik het niet te doen!
360km actieradius met je camper, dan heb je wel een maand vakantie nodig!
@dutchdriftking: ik was ff aan het zoeken naar de kWh’s van de accu. En dat is slechts 79kwh. Die 360km bereik is nog volgens de nedc. Daar blijft dus met een beetje geluk de helft van over, als je bergaf rijdt!
@lekbak: Richting Zuid Frankrijk is toch al bergaf op de kaart…
@dutchdriftking: De doelgroep voor deze auto heeft voor de rest van hun leven vakantie :)
@jochempie: Klopt, maar dat leven is ook bijna voorbij, dus zoals Clarkson zegt : “ik heb nog maar x aantal uur te leven, deze wil ik niet verspillen terwijl ik bij een laadpaal sta!”
@dutchdriftking: In de toekomst zet je een camper op een autoambulance. Die trek je dan met je oude benzineslurper naar je vakantiebestemming.

Daar ga je dan met je elektrische camper mooie tochtjes maken.
@tstile: autotrein FTW!
@tstile: Je camper pas huren in Italië ivp daar naar toe rijden is inderdaad zo gek nog niet.
Een elektrische bus die leeg 1550kg weegt? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er nog 1950kg aan laadvermogen overblijft namelijk.

Het gewicht is sowieso een probleem voor campers. 99% rijdt zwaar overbeladen rond, want ze wegen bijna allemaal meer dan 3 ton. Met twee personen en een halve tank diesel zit je dan al aan de max. Een stel accu’s in de vloer lijkt me dan ook niet wenselijk.
@lekbak: Misschien is er wat fout gegaan. Eigen gewicht (ipv laadvermogen) van 1950kg zou nog wel het geval kunnen zijn. Maarja, dan camper inbouw erbij en je zit weer met hetzelfde probleem wat je beschrijft.
@fanboy: Volgens mij klopt die hele 1950 kg zowel linksom als rechtsom gewoon niet. De gewone Ducato weegt al 1.800 tot 2.000 kg leeg. Dat zou dus betekenen dat de elektrische variant niet zwaarder is als de diesel. Op zich mooi als het waar is, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.
@robert110: Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Wel scheelt het behoorlijk veel als je de diesel aandrijflijn er in z’n geheel uit kan halen. Maar deze heeft al geen lange cardanassen enzo.
Hoe dan ook, ik zou verwachten dat ie alsnog op z’n minst 200kg zwaarder is dan origineel, uitgaande van 79kwh. Elektromotor met 120pk stelt dan weer heel weinig voor, is dus klein.
@robert110: Misschien komt er een variant met een hoger max gewicht. Bijv 3750 tot 4500 kilo oid.

Dat zal in NL dan wel een vrachtwagen moeten worden op kenteken.
@lekbak: De Ducato is er ook als 4 tons uitvoering. Het extra gewicht van de accu’s hoeft dus geen probleem te zijn. Alleen mag je dan niet meer met een B rijbewijs achter het stuur.

Voor dit soort doeleinde zou een accu in een aanhanger wel een mooie oplossing zijn om het gewicht toch binnen die van het B rijbewijs te houden.
@lekbak: dan moet er nog een mud aardappelen mee en 1200 pakjes honig!
Dit busje ga ik 100% zeker kopen. Maar, alleen een klein stukje ervan. Als belastingbetaler mag ik namelijk ook meebetalen aan bijv. de regiotaxi, waterschappen, nutsbedrijven en de rest van de rambam die op onze kosten aan de wereld gaan laten zien hoe ‘groen’ ze zijn!

Een voordeel, busje zal op de rechterbaan blijven:)
@tstile: jij HOOPT dat ze op de rechterhand blijven bedoel je…
(Wat een pesthekel heb ik aan die zuuunige lulhannesen die tegen 98km/h een vrachtwagen inhalen !!!)
Vreemd, zowat het belangrijkste wordt niet vermeld, het kunnen snelladen eventueel over 3-fase, als je na 180km met een half uurtje laden weer 180km “prik” erbij hebt, is dit ideaal voor het vakantiegevoel.(Zonder tijdsdruk reizen), als je echter steeds moet overnachten alvorens je weer 180km verder kan wordt het een ander verhaal.
Geweldige aanbieding gaat dit worden. Ik ken veel camperaars, ook surfers met surfbusjes, er wordt reikhalzend naar uitgekeken naar de elektrische camper of busje voor zelfbouw. Twee extra zonnepanelen op het dak erbij en met de 360km reikwijdte, een uiterst praktische aanbieding. Velen rijden toch niet meer dan 25-300km per dag. En die enkele keer van kilometers maken, gewoon aan de lader.
Ideaal voor pakketjes af leveren en dat soort dingen. Dan sta je toch de helft van de tijd stil en dan trek je op voor 100 meter om weer te remmen. Dan is elektrisch ideaal.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).