• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg CC: vergeten concept (1998)

Auteur: ricardo, gepost 22 mei 2013 om 14:41 – 44 Reacties

Koenigsegg CC: vergeten concept (1998)


De eerste vingeroefeningen van de Zweed die op 22-jarige leeftijd begon met zijn autobedrijfje.

Sinds de oprichting van Koenigsegg in 1994 zat Christian von Dezelfdeachternaam met het idee voor een tweezits sportauto in zijn hoofd. Iets met een middenmotor om de absolute top van autoland mee aan te kunnen. Vanaf ’95 werd er gewerkt aan de realisatie van het Koenigsegg-project en niet lang daarna stond er al een prototype in de windtunnel bij Volvo. Coureurs als Picko Troberg, Calle Rosenblad en Rickard Rydell testten de auto waar nodig en Chris, afkomstig uit een Zwabische adellijke dynastie, had er vertrouwen in: dit wordt dé supercar.

Het resultaat werd omgedoopt tot Koenigsegg CC Concept en voor het eerst op het filmfestival in Cannes gepresenteerd. De 4,19 meter lange supercar werd uitgerust met een 3.8-liter V12 – ja, die zou later sneuvelen ten faveure van een achtcilinder – met een redline bij 9.000 toeren per minuut. Smulmateriaal dat 550 pk wist te genereren. De auto kon een topsnelheid van 354 km/u halen.

HIER zie je wat het eerste product was.

De productieversie kreeg een ander uiterlijk, en werd uitgerust met een 4.6 V8 van Ford. Zijn debuut was op de Autoshow van Parijs. De rest is geschiedenis…

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

christian-von-koenigsegg, concept, koenigsegg, vergeten-concept

Vorig bericht: « Eindelijk weer een nieuw model van Alfa Romeo
Volgend bericht: Lotus Exige S Roadster is officieel, doet 3,3 kg per pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. kurdmanx zegt

    22 mei 2013 om 14:43

    Hoe kon hij als 22 jarige zoiets financieren?

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      22 mei 2013 om 14:45

      @kurdmanx: “Chris, afkomstig uit een Zwabische adellijke dynastie”…

      Login om te reageren
      • Seroo zegt

        22 mei 2013 om 14:47

        @kaasboerin: Vooral een vlotte babbel een goed idee en veel ballen. Naast zijn naam heeft hij niet zo veel van zijn adelijke achtergrond.

        Login om te reageren
        • kogando zegt

          22 mei 2013 om 14:51

          @Seroo: Heb zo’n vermoeden dat de gemiddelde tokkie uit de Bijlmer het niet gelukt was. Een springplankje is zo goed als essentieel.

          Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        22 mei 2013 om 14:54

        @kaasboerin:
        De meeste oude Duitse Adel is vergane glorie.
        Zelf ben ik van een Frankenthaler geslacht, maar om nu te zeggen dat ik niet meer kan lachen van de kwartjes….

        Login om te reageren
        • felix1989 zegt

          22 mei 2013 om 15:08

          @jrk68: Ik ben nog van de Amerikaanse Ulfens, maar waar het geld zit? Bij mn oom & tante op Long Island..

          Login om te reageren
        • sacha zegt

          22 mei 2013 om 15:54

          @jrk68: Frankenthal, van die lekkere wijn?

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            22 mei 2013 om 16:12

            @sacha:
            Yep, dat is zeker geen rommel.

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              22 mei 2013 om 16:47

              @jrk68: Toch geen Premium wijn he?

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                23 mei 2013 om 09:20

                @kaasboerin: Chateau Migraine ;)

    • rotarypowah zegt

      22 mei 2013 om 14:46

      @kurdmanx: leeftijd heeft er niets mee te maken, de genoemde Zwabische adellijke dynastie wel.

      Login om te reageren
    • felix1989 zegt

      22 mei 2013 om 14:48

      @kurdmanx: Ja gewoon condooms/sigaretten verkopen op school, ik heb daar goud aan verdiend, en ben voor 1 jaar van school getrapt….

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        22 mei 2013 om 15:23

        @felix1989: Heb ik ook gedaan. Gelukkig kon ik mijn school wel afmaken.

        Login om te reageren
        • felix1989 zegt

          22 mei 2013 om 15:27

          @e550: Ik heb mn school ook afgemaakt, alleen heb ik nu 7 jaar over het vwo gedaan. En dan te bedenken dat ik alleen maar ‘verkocht’ op school. Niet eens verboden middelen, daarnaast kreeg ik nog flinke straf van mn ouders;)

          Login om te reageren
          • E550 zegt

            22 mei 2013 om 19:04

            @felix1989: Oh, mijn ouders wisten van de sigaretten, haha. Zolang ik maar zelf niet rookte. Deed ik ook niet tot mijn 20ste.

            Login om te reageren
    • aventador51 zegt

      22 mei 2013 om 14:55

      @kurdmanx: hij heeft vooral veel op sponsers gerekend

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      22 mei 2013 om 16:19

      @kurdmanx: Dude was toen stiekem al 35, kijk maar naar ‘m.

      Maar serieus: er is nog wel wat speculatie over wie er nu eigenlijk echt eigenaar is van koenigsegg…beet je spyker verhaal.

      Login om te reageren
    • fortuna zegt

      22 mei 2013 om 21:45

      @kurdmanx: kliklaminaat…

      Login om te reageren
  2. nielsa87 zegt

    22 mei 2013 om 14:47

    Heel knap om op 22 jarige leeftijd al met zoiets aan te komen zetten, maar het is wel een gedrocht! Wat ik wel vaker vind met supercars:

    – Saleen S7
    – Gumpert Apollo
    – Koenigsegg
    – Noble

    Stuk voor stuk beesten van auto’s alleen het design is echt vreselijk!

    Login om te reageren
    • spellingscontrole zegt

      22 mei 2013 om 19:54

      @nielsa87: Gelukkig verschillen meningen. Koenigseggs zijn de mooiere onder de hypercars.

      Login om te reageren
  3. YSF42 zegt

    22 mei 2013 om 14:47

    Bruut Koenigsegg is bruut

    Login om te reageren
  4. carmasterr zegt

    22 mei 2013 om 14:54

    Zou ook zo uit 1988 kunnen komen, gezien de foto’s.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      22 mei 2013 om 16:47

      @carmasterr: Nee joh, toen waren de foto’s nog zwartwit.

      Login om te reageren
  5. porsche9ff zegt

    22 mei 2013 om 14:59

    achterlichten van daihatsu applause?

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      22 mei 2013 om 23:53

      @porsche9ff: OMG!! Eerst dacht ik dat het een grapje was…totdat ik het opzocht…

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        23 mei 2013 om 11:15

        @sulobb:

        Ze staan opzich wel.

        Login om te reageren
        • sulobb zegt

          24 mei 2013 om 16:43

          @carmasterr: Ja, maar het kon wel beter…

          Login om te reageren
  6. Vincegail zegt

    22 mei 2013 om 15:28

    De V12 was ontworpen door Carlo Chiti, van Motori Moderni, die eerder motoren voor Ferrari en Alfa Romeo had gemaakt in de F1. Deze motor zou ook in de F1 moeten komen, maar de FIA veranderde toen de reglementen, zodat motoren nog maar 3,5 liter mochten zijn.
    Christian heeft toen alle patenten en ontwerpen van Chiti overgekocht. Het idee was ook om deze motor in een Le Mans prototype te leggen.
    Zie ook de post van Tom73 in deze thread op pistonheads:
    http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&t=1232676&d=12064.12755&nmt=

    Login om te reageren
  7. lambo4all zegt

    22 mei 2013 om 15:57

    heel erg gaaf deze kende ik nog niet. onmiskenbaar een koenigsegg. tja en dat de v12 gesneuvelt is.. die biturbo v8 is toch het een van dé kenmerken van de huidige koenigseggs!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      22 mei 2013 om 17:31

      @lambo4all: Alleen is het geen biturbo ;)

      Login om te reageren
  8. Lucb zegt

    22 mei 2013 om 16:17

    Zat deze niet in Midtown Madness?

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      22 mei 2013 om 16:20

      @Lucb: Welke deel? Want ik speel nog vaak deel 1, en deze Koningsei zit er niet in

      Login om te reageren
      • Lucb zegt

        22 mei 2013 om 16:26

        @toyotafortuner: volgens mij is dat deel 3

        Login om te reageren
        • toyotafortuner zegt

          22 mei 2013 om 16:31

          @Lucb: Oh… Ik heb altijd alleen deel 1 gespeeld ;)

          Login om te reageren
        • poeperman zegt

          22 mei 2013 om 17:27

          @Lucb: dat was de CC8S volgens deze link:
          http://www.igcd.net/game.php?id=385093&PHPSESSID=8639933a0821210f6cd9dbd25aebef84&width=1440

          Login om te reageren
          • Lucb zegt

            22 mei 2013 om 17:30

            @poeperman: Ah, naam leek er dus alleen op, bedankt voor de info!

            Login om te reageren
  9. jorritgroen zegt

    22 mei 2013 om 16:20

    Huh, Christian von Christian…? ;)

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      22 mei 2013 om 17:35

      @jorritgroen: hehe, goeike ;)

      Login om te reageren
  10. kowalsk zegt

    22 mei 2013 om 16:27

    Ik vind ‘m erg cool… No-nonsense uitstraling.

    Login om te reageren
  11. E34M5Touring zegt

    22 mei 2013 om 17:20

    Zijn dat Peug 405 achterlichten? Vind het uiteindelijke product toch een stuk fraaier. Dit ziet er een beetje kit car’ig uit vind ik.

    Login om te reageren
  12. baklava zegt

    22 mei 2013 om 17:38

    Ziet er een stuk beter uit dan die afschuwelijke agera

    Login om te reageren
  13. E550 zegt

    22 mei 2013 om 19:16

    Ik snap gewoon niet dat mensen dit soort auto’s kopen. Je kan toch beter voor Ferrari of Lamborghini gaan, waar veel meer tijd en geld is ingestopt om een auto te ontwikkelen en die ook een interessantere historie hebben. Opvallend is dat bijna alle auto’s zo goed als nieuw zijn. Niemand rijd er in of worden meteen verkocht.

    Login om te reageren
    • Larick zegt

      22 mei 2013 om 22:18

      @e550: Om misschien wel wat exclusiefs te bezitten? Met 20 exemplaren per dag is een Ferrari natuurlijk niet te vergelijken met een kleine fabrikant als Koenigsegg die wellicht niet meer dan 20 per jaar produceert. Vraag is, waar zit nu meer tijd in?

      Login om te reageren
  14. pkgek zegt

    22 mei 2013 om 23:55

    Hey, zie ik daar de spoiler die na Top Gear ook gewoon weer op de productieversie werd gemonteerd?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North