Koenigsegg CC: vergeten concept (1998)

Auteur: , 44 Reacties

De eerste vingeroefeningen van de Zweed die op 22-jarige leeftijd begon met zijn autobedrijfje.

Koenigsegg CC: vergeten concept (1998)

Sinds de oprichting van Koenigsegg in 1994 zat Christian von Dezelfdeachternaam met het idee voor een tweezits sportauto in zijn hoofd. Iets met een middenmotor om de absolute top van autoland mee aan te kunnen. Vanaf ’95 werd er gewerkt aan de realisatie van het Koenigsegg-project en niet lang daarna stond er al een prototype in de windtunnel bij Volvo. Coureurs als Picko Troberg, Calle Rosenblad en Rickard Rydell testten de auto waar nodig en Chris, afkomstig uit een Zwabische adellijke dynastie, had er vertrouwen in: dit wordt dé supercar.

Het resultaat werd omgedoopt tot Koenigsegg CC Concept en voor het eerst op het filmfestival in Cannes gepresenteerd. De 4,19 meter lange supercar werd uitgerust met een 3.8-liter V12 – ja, die zou later sneuvelen ten faveure van een achtcilinder – met een redline bij 9.000 toeren per minuut. Smulmateriaal dat 550 pk wist te genereren. De auto kon een topsnelheid van 354 km/u halen.

HIER zie je wat het eerste product was.

De productieversie kreeg een ander uiterlijk, en werd uitgerust met een 4.6 V8 van Ford. Zijn debuut was op de Autoshow van Parijs. De rest is geschiedenis…



44 reacties

Hoe kon hij als 22 jarige zoiets financieren?
@kurdmanx: “Chris, afkomstig uit een Zwabische adellijke dynastie”…
@kaasboerin: Vooral een vlotte babbel een goed idee en veel ballen. Naast zijn naam heeft hij niet zo veel van zijn adelijke achtergrond.
@Seroo: Heb zo’n vermoeden dat de gemiddelde tokkie uit de Bijlmer het niet gelukt was. Een springplankje is zo goed als essentieel.
@kaasboerin:
De meeste oude Duitse Adel is vergane glorie.
Zelf ben ik van een Frankenthaler geslacht, maar om nu te zeggen dat ik niet meer kan lachen van de kwartjes….
@jrk68: Ik ben nog van de Amerikaanse Ulfens, maar waar het geld zit? Bij mn oom & tante op Long Island..
@jrk68: Frankenthal, van die lekkere wijn?
@sacha:
Yep, dat is zeker geen rommel.
@jrk68: Toch geen Premium wijn he?
@kaasboerin: Chateau Migraine ;)
@kurdmanx: leeftijd heeft er niets mee te maken, de genoemde Zwabische adellijke dynastie wel.
@kurdmanx: Ja gewoon condooms/sigaretten verkopen op school, ik heb daar goud aan verdiend, en ben voor 1 jaar van school getrapt….
@felix1989: Heb ik ook gedaan. Gelukkig kon ik mijn school wel afmaken.
@e550: Ik heb mn school ook afgemaakt, alleen heb ik nu 7 jaar over het vwo gedaan. En dan te bedenken dat ik alleen maar ‘verkocht’ op school. Niet eens verboden middelen, daarnaast kreeg ik nog flinke straf van mn ouders;)
@felix1989: Oh, mijn ouders wisten van de sigaretten, haha. Zolang ik maar zelf niet rookte. Deed ik ook niet tot mijn 20ste.
@kurdmanx: hij heeft vooral veel op sponsers gerekend
@kurdmanx: Dude was toen stiekem al 35, kijk maar naar ‘m.

Maar serieus: er is nog wel wat speculatie over wie er nu eigenlijk echt eigenaar is van koenigsegg…beet je spyker verhaal.
@kurdmanx: kliklaminaat…
Heel knap om op 22 jarige leeftijd al met zoiets aan te komen zetten, maar het is wel een gedrocht! Wat ik wel vaker vind met supercars:

– Saleen S7
– Gumpert Apollo
– Koenigsegg
– Noble

Stuk voor stuk beesten van auto’s alleen het design is echt vreselijk!
@nielsa87: Gelukkig verschillen meningen. Koenigseggs zijn de mooiere onder de hypercars.
Bruut Koenigsegg is bruut
Zou ook zo uit 1988 kunnen komen, gezien de foto’s.
@carmasterr: Nee joh, toen waren de foto’s nog zwartwit.
achterlichten van daihatsu applause?
@porsche9ff: OMG!! Eerst dacht ik dat het een grapje was…totdat ik het opzocht…
@sulobb:

Ze staan opzich wel.
@carmasterr: Ja, maar het kon wel beter…
De V12 was ontworpen door Carlo Chiti, van Motori Moderni, die eerder motoren voor Ferrari en Alfa Romeo had gemaakt in de F1. Deze motor zou ook in de F1 moeten komen, maar de FIA veranderde toen de reglementen, zodat motoren nog maar 3,5 liter mochten zijn.
Christian heeft toen alle patenten en ontwerpen van Chiti overgekocht. Het idee was ook om deze motor in een Le Mans prototype te leggen.
Zie ook de post van Tom73 in deze thread op pistonheads:
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&t=1232676&d=12064.12755&nmt=
heel erg gaaf deze kende ik nog niet. onmiskenbaar een koenigsegg. tja en dat de v12 gesneuvelt is.. die biturbo v8 is toch het een van dé kenmerken van de huidige koenigseggs!
@lambo4all: Alleen is het geen biturbo ;)
Zat deze niet in Midtown Madness?
@Lucb: Welke deel? Want ik speel nog vaak deel 1, en deze Koningsei zit er niet in
@toyotafortuner: volgens mij is dat deel 3
@Lucb: Oh… Ik heb altijd alleen deel 1 gespeeld ;)
@Lucb: dat was de CC8S volgens deze link:
http://www.igcd.net/game.php?id=385093&PHPSESSID=8639933a0821210f6cd9dbd25aebef84&width=1440
@poeperman: Ah, naam leek er dus alleen op, bedankt voor de info!
Huh, Christian von Christian…? ;)
@jorritgroen: hehe, goeike ;)
Ik vind ‘m erg cool… No-nonsense uitstraling.
Zijn dat Peug 405 achterlichten? Vind het uiteindelijke product toch een stuk fraaier. Dit ziet er een beetje kit car’ig uit vind ik.
Ziet er een stuk beter uit dan die afschuwelijke agera
Ik snap gewoon niet dat mensen dit soort auto’s kopen. Je kan toch beter voor Ferrari of Lamborghini gaan, waar veel meer tijd en geld is ingestopt om een auto te ontwikkelen en die ook een interessantere historie hebben. Opvallend is dat bijna alle auto’s zo goed als nieuw zijn. Niemand rijd er in of worden meteen verkocht.
@e550: Om misschien wel wat exclusiefs te bezitten? Met 20 exemplaren per dag is een Ferrari natuurlijk niet te vergelijken met een kleine fabrikant als Koenigsegg die wellicht niet meer dan 20 per jaar produceert. Vraag is, waar zit nu meer tijd in?
Hey, zie ik daar de spoiler die na Top Gear ook gewoon weer op de productieversie werd gemonteerd?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).