Lotus Exige S Roadster is officieel, doet 3,3 kg per pk

Auteur: , 67 Reacties

Zoals we een paar weken geleden meldden: 'hij komt deze zomer' (*Kijkt naar buiten*) Hoog tijd om met de Exige S Roadster over de brug te komen dus!

Lotus Exige Roadtser

Laten we beginnen met de vraag die iedereen zich stelt als het om Lotus gaat: ‘hoe zit het met het gewicht?’ De Exige S met softtop legt 1.166 kg in de schaal (86 kg meer volgens Lotus 10 kg minder dan de coupé), en in ruil voor deze kleine 1,2 ton krijg je een geblazen 3,5 liter V6 (met Harrop HTV 1320 Supercharger) die met 350 pk (@7.000 tpm) precies 100 pk per liter levert.

Bij 4.500 toeren heb je 400 Nm aan koppel beschikbaar, wat zorgt voor een 0-100 km/u sprintwaarde van precies 4 seconden. Mits je een goede voet-/hand-coördinatie hebt, want schakelen kan je voorlopig alleen met een manuele zesbak. Mits er veel vraag naar is wordt een flipperbak overwogen. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 233 km/u, dat is 41 km/u minder dan de dichte Exige S doet.

Als gezegd moet elke pk 3,33 kg voortbewegen. Een hele verbetering ten opzichte van de oude, dichte viercilinder, waar dit op 4,16 kg lag.

In Europa mag je exclusief belastingen 55.378 euro voor een kaal exemplaar aftikken, doe zelf maar een gooi naar hoeveel dat inclusief belastingen wordt. Hierbij melden we dat de 10,1 liter/100 km slurpende cabrio 236 royale grammen CO2 per km uitpuft.

Verdere bijzonderheden? Als je graag weet wat er allemaal voor onderdelen gebruikt worden, dan kan je dat hieronder lezen:

Suspension:

Fully independent double wishbone suspension with front and rear anti-roll bar. Bilstein high performance gas dampers and Eibach coaxial springs.

Braking & Dynamic systems:

AP-Racing four-piston callipers with ventilated and cross drilled cast-iron discs.
Lotus / BOSCH Developed ABS/ESP system
Hydraulic Brake Assist (HBA)
Electronic Brake Distribution (EBD)
Cornering Brake Control (CBC)
Lotus Dynamic Performance Management (Lotus DPM)

Wheels & Tyres:
Lightweight cast alloy wheels (17” front and 18” rear) clad with Pirelli P-Zero Corsa tyres



67 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dat vind ik geen geld voor dat ding, ook al is het ex belastingen.
@Jochempie: Dat mag jij vinden. :)
@kaasboerin: Phoeh gelukkig maar, de druppeltjes stonden op m’n voorhoofd
@Jochempie: Incl. belastingen zal hij rond the Porsche Boxster S uitkomen. Is best een stevige prijs toch?
@Jochempie: E500 is ook die prijs ex belastingen.. weet dat het een heel andere auto is maar geeft even aan hoeveel meer je dan krijgt.
@lambo4all: je geeft het zelf al aan. De vergelijking kan met een E500 niet worden gemaakt. Je krijgt dan wel meer auto, maar deze zal je dan ook niet gebruiken zoals je de Lotus zal gebruiken. Je kan er dan beter een Porsche tegenover zetten van ongeveer hetzelfde bedrag, waarbij ik dan persoonlijk voor de Porsche zou kiezen. Lotus geeft mij toch meer het gevoel van tracktoy dan de combinatie van snelheid, kwaliteit en afwerking.
@Jochempie: Geen geld? Jij hebt duidelijk nog nooit met een Lotus Elise/Exige meegereden…Nul geluidsisolatie, nul comfort, instappen = inwringen, je zit zo goed als schouder tegen schouder….Vergeet zelfs vloermatten, of enige vorm van interieuraankleding.

Vind het zelf topauto’s hoor, echt fan van, maar nu om te gaan zeggen dat het geen geld is?

Kom nou…
@SimonMc:

De V6 is naar het schijnt wel een stuk ruimer dan de vorige elise, exige.
@Hupke: denk het niet, kijk maar eens naar de foto rechtsboven bij relevante artikelen (komt deze zomer).
@bungabungastig:

Ik zie het maar ik had een revieuw gezien van de exige V6 en daar werd toch gezegd dat die een stuk ruimer is, ik zal die morgen eens gaan zoeken.
@Hupke: Je hebt daar gelijk in. De huidige Exige is niet voor niets groter en zwaarder, mede om er een ruimere en luxueuzer interieur in te kunnen bouwen waarmee je de auto dus wel degelijk op dagelijkse basis kunt gebruiken of in comfort langere afstanden mee af te kunnen leggen. Het blijft echter moeilijk om Porsche te beconcureren…
@Jochempie: Oh, en om nog aan toe te voegen natuurlijk: geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, geen airco, geen abs… Van deze genoemde dingen, kun je redelijk wat optioneel krijgen, maar geloof nooit dat deze nu ineens wel standaard zijn…maar zou het torenhoog gewicht wel verklaren.
@SimonMc:
Lees anders de tekst even, ABS, ESP, launchcontrol en meer van dat soort gekkigheid is tegenwoordig standaard. Zelfs elektrisch bediende ramen zitten er tegenwoordig gewoon in.
Jij bent ergens in de jaren 90 blijven hangen. De mk 1 Elise heeft al die voorzieningen idd niet. Die woog dan ook 683 kg en kostte omgerekend 30K in euries.
@jrk68: die woog nooit 683, ja op kenteken…
@jrk68: wow wow…Jaren 90? Echt niet…Kameraad van me heeft 2 Lotus Elises MK2 gehad, beide zeker niet ouder dan bouwjaar 2005. Ene was nog met de rover motor, en leverde 160 pk, de andere was de Elise R, met toyota motor en standaard 192 (?) pk. Geen van beide ABS, stuurbekrachting, tractiecontrole, airco of rembekrachtiging. Die eerste had wél electrische ramen, maar die 2de was terug met hendels.

Mijn punt was dat je dit eventueel wel grotendeels kon volhangen met opties, maar je moest niet, waardoor het gewicht laag kon blijven.

Wil je het bij de nieuwe niet hebben, moet je het er waarschijnlijk uit slopen…
de meeste mensen hebben niet door dat dit dichter bij een 991 carrera s zit qua performance dan een Boxter/Cayman.. daarnaast is dit een redelijk ruime Lotus met alle goede eigenschappen EN allerlei systemen die verschillende gradaties in handling toelaten. Van Mama in de regen veilig tot trackday-weapon..deze kan dat allemaal en met genoeg comfort om de concurrentie met andere alledaags bruikbre sportwagens te doorstaan…. dus idd eigenlijk een koopje (maar wel ouderwetse Lotus betrouwbaarheid)
@w0o0dy: Precies. Chris Harris was enorm onder de indruk van de coupé versie, dus deze zal daar, qua performance, niet al te ver bij vandaan liggen.
Het is ook echt een heel mooie auto. We kwamen er één tegen op een parkeerplaats bij de afgelopen 6 uur van Spa. Ook in zo’n donkere lak. Hele hoge ‘hebbe, hebbe’ factor…
De prijs zal dankzij de Neerlandsche belastingen wel rond de ton gaan hangen. Zie zelf de meerwaarde niet in de v6, is de exige met 4 cilinder niet even snel? Het is misschien wat comfortabeler.
Ik zie hier zojuist @jrk68 keihard door de straat rennen op weg naar de dealert!
Houdt spaarvarken op zijn kop…, kijkt sipjes.
Deze zomer dus nog even niet.
@jrk68: Hem in de schaal 1/43 kopen en je houdt nog geld over.
@jrk68: deze of de alfa 4c?
@eklasse:
Moeilijk, moeilijk, de Alfa is wel een flinke klap goedkoper en eigenlijk ook snel zat.
Helaas kan daar het dak niet af en dat is toch wel een minpunt voor mij.
Voorlopig hou ik het maar bij wat ik heb.
@jrk68: wat kost die 4c dan?
@kaasboerin:
60K incl. belastingen, een Exige S doet al snel 90 tot een ton incl. belastingen.
Een serieus verschil dus maar daar krijg je wel een veel snellere auto (350 tegen 240pk) voor terug.
@jrk68: waar staat die prijs van die 4c dan?
Issie al uit?
@notsobig: Thenx.. Toch wil ik het zwart-op-wit bij de officiele AR dealert op haar website zien staan..
Ziet er goed uit maar erg duur:-(
Een heerlijke, prachtige wagen! Incl belastingen 70/75k?
Zeg, een open Exige. Hadden we daar ooit niet de Elise voor?
@mout: Nee, het is absoluut niet de bedoeling dat je door hebt dat dit de zoveelste facelift van de Elise is, daarom hebben ze deze Exige genoemd zodat we dat echt niet kunnen vermoeden…
@mout:
Van de vorige Elise kon het dak ook af.
Met de Exige S zijn ze wat meer upmarket gegaan. Met de V6 komt hij meer in het vaarwater van de Boxster/Cayman. Bovendien zitten er wat meer beschermengeltjes in om hem voor een breder publiek geschikt te maken.
@jrk68: Ik neem aan dat je bedoelt ‘van de vorige Exige kon het dak ook al af’. Dat wist ik trouwens niet. De vorige Elises, daar kon het dak eigenlijk amper op.
Ik vind het jammer dat ze zo in naam breken met de auto waar ik het allerhebberigst van word. Voor mij een Elise S type I alstublieft dankuwel! Of in plechtig racing green, of in iets oogbalschurends graag.
@jrk68: Hey, ik zie in de eerdere post over dit onderwerp dat jij NB een Elise series I rijdt! Tof zeg! Ooit heb ik mezelf beloofd zo’n ding eens te rijden. Maar heb er een hard hoofd in dat het er nog van gaat komen…
Jeuj! Opgewarmde, oude en begrensde meuk tegen de hoofdprijs! Sweet deal *kuch*
@StijnB: Zegt de grote Porsche liefhebber…
@notsobig:
Liefhebber van alle leuk sportwagens. Zo ook van de Elise en Exige MKI en de viercilinder MKII’s. Dit vind ik echter geheel niet interessant, de wagen zijn flink zwaarder en duurder geworden zonder echt meer te bieden. Jammer…
@StijnB: Daar moet ik je deels gelijk in geven, ik vind het ook jammer dat de Exige zoveel duurder en zwaar is geworden. Echter is hij nog steeds een stuk lichter, het uiterlijk is minder uitgekauwd en is volgens mij nog steeds goedkoper als een Porsche…

Vandaar dat ik het apart vond dat jij ermee kwam…
@notsobig:
Maar qua prijs en gewicht gaat het nu al richting Porsche (Boxster komt in België bijvoorbeeld dan ook in beeld), terwijl het van inborst héél andere wagens zijn (de eerste Elise was in België bijna half zo duur en 500 kg lichter dan de toenmalige Boxster). Vind ik jammer want dat waren voor mij net de aantrekkelijke kanten van deze Lotussen…
Damn echt een heerlijk scheurijzertje, echt wel een ultiem circuit wagentje die road legal is.
Weinig wat je bij kan houden in de bochten.
De wegligging van deze Exige zal wel weer geweldig zijn lotus kennende! Lotus is trouwens weer helemaal aan het terug komen met de Exige en Evora + de successen die ze dit jaar behalen in de Formule 1.

Zag laatst dat Lotus een paar hele mooie concept cars heeft gebouwd.. Ben benieuwd!
@nielsa87:

Lotus behaald helemaal geen succesen in de F1 dat is maar een stickertje dat op die ‘lotus’ wagen plakt.
@Hupke: Beter dit project dan…

http://www.lotus-lmp2.com/en/
@lemans96:

Ook maar enkel een Lotus in naam tenzij ik me zwaar vergis.
Ze gaan hun conceptcars-beloftes dan toch nog waarmaken.
Ik meende nochtans dat ze er financieel niet bijster goed voorstonden…
@ronin1130:
Lotus heeft er financieel nooit florissant voor gestaan, toch gaat dat al jaren goed.
Vraag me niet hoe maar ze flikken het steeds om tegen de verwachtingen in hun hoofd boven water te houden en fantastische rijders auto’s te produceren.
@jrk68: zijn ze nog zelfstandig dan?
Zo ja, ben ik benieuwd naar ’t jaarverslag..
@kaasboerin:
Nope, maar welke sportwagen fabrikant is dat nu nog wel.
Koenigsegg, Pagani, Aston Martin, Caterham en nog wat veredelde hobby projecten van goudzoekers.
Lambo en Porsche zijn van VW
Lotus is van DMB Hicom
Ferrari en Maserati zijn van Fiat
@jrk68: daarom..
Als je een winstgevend bedrijf wilt draaien en ook nog is precies maken wat jijzelf perfect vind ga je niet ver komen.
Vind ik interessant hoe lotus toch aardig bij hun leest blijft.
Colin Chapman draait zich om in zijn graf…1166 kg??? Are you kidding me?
@SimonMc:
Ja en nee, de Lotus Excel uit de 80’s woog 2kg meer en die is nog uit de tijd van Chapman.
Ook Lotus ontkomt helaas niet aan het Brusselse juk al die verplichte veiligheids voorzieningen om kneuzen tegen zichzelf te beschermen wegen zeker op een lichte auto flink door. Daarbij is de Toyota V6 ook niet de lichtste in zijn soort.
Maar wees gerust, voor minder dan de helft van het geld verkopen ze nog steeds een 850kg lichte Elise.
Geef me voor dat geld maar de overheerlijke alfa 4C!!
1100kg? Dat is veel te zwaar voor een Lotus.

Zonde
Kan het zijn dat die foto heftig bewerkt is? Echt scherp of natuurlijk ziet het er niet uit.

Op eerste zicht geen idioot grote spoiler en homogener gelijnd dan een dichte Exige dus nog mooier. Heftig snel voor zijn geld, en niet zo “vies geld” als een tweedehands Ferrari. What’s not to like?
Zit hier nog een compressor op ofzo? Anders klopt er iets niet met de specificaties…
@SimonMc: Wat klopt er niet aan die specificaties? 400nm is niet “veel” voor een geblazen blok en 1pk/liter vind ik beetje laf voor een geblazen blok. Dus denk eerder ongeblazen. Een geblazen blok met die specs had ook gewoon een 2 liter I-4 kunnen zijn.
@SimonMc: Ga mezelf verbeteren want hij zou inderdaad geblazen zijn met een Supercharger. Vind het raar dat er dan niet meer vermogen uitgehaald word of eventueel een kleinere v6?
@The_12oach: Zal even de onduidelijkheid verhelpen: er zit een Harrop HTV 1320 Supercharger op. Dus.
Bilstein shocks, Eibach veren en AP-Racing remmen. Serieus spul!
Lotus Elise (roadster) werd Exige (coupe) word nu weer roadster…
Dus eigenlijk een Elise.

Schiet mij maar lek.
Hij is zwaar, voor een lotus want als je hem naast een boxster, Z4 oid. op de weegschaal zet valt het goed mee.
Maar hij is dan ook weer enkel goed uitgerust voor een lotus want durf hem daarvoor niet naast een bmw, porsche oid. te zetten.

Mooie wagen, leuk om af en toe eens tegen te komen maar in mijn dreamcar garage zou er geen komen te staan.
@Hupke: een Z4 hoort eigenlijk niet thuis in je rijtje.
Past hier 195 centimeter Noors vlees in? (graag in 1 stuk)
@norge: hoezo? Heb je een eland geschoten?
Zozo, flink belast die V6….. Die waarden deed mijn 92er M5 ook. Zonder supercharger… Wel een heel mooi model. Tijdens de open dagen van de importeur (hier in’t dorp) stond er een Britse donkergroene Exige. Qua design vind ik hem wel een stuk mooier geworden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).