• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg: “onze nieuwe V8 gaat 200 jaar mee”

Auteur: Author, gepost 16 maart 2017 om 22:03 – 32 Reacties


Is Christian von Koenigsegg in hetzelfde luchtkasteel gaan wonen als Victor Muller, of wordt dit een V8 als nooit te voren?

First things first, voor wie tijdens de beurs in Genève even geen autonieuws heeft bijgehouden. Spyker maakt al vanaf het begin van de grote revival gebruik van de 4.2 V8 van Audi. Die motorendeal is (om wat voor reden dan ook) beëindigd en dus werd gezocht naar een nieuwe leverancier. Dat werd verrassend genoeg het Zweedse Koenigsegg, dat voor de gelegenheid een nieuw blok ontwikkelde met 600 pk. Aanzienlijk minder dan waar een beetje ‘Egg het mee doet, maar genoeg voor een zeer sportieve GT.

Heel veel details over het blok werden helaas niet vrijgegeven, maar we hebben infeau! Tegenover Road and Track gaf Koenigsegg namelijk aan dat de atmosferische motor 600 pk levert bij 8.000 rpm. Bovendien komt dit blok ook te liggen in de aankomende Spyker SUV, aldus Von Koenigsegg. In de basis is dit trouwens dezelfde motor als de krachtbronnen die ver over de 1.000 pk kunnen leveren. Daarom verwacht Christian dat de 600 pk-versie het misschien wel 200 jaar uithoudt, zo sterk is dat spul.

And of course are engines are bulletproof with 1360 horsepower, our customers don’t kill engines, so that engine will last for I don’t know…200 years or something.

Verder bleven de krukas, de drijfstangen en de cilinderkoppen gelijk aan de specificatie die Koenigsegg in z’n eigen modellen gebruikt. De injectoren werden aangepast evenals de dry-sump smering, de uitlaat, het inlaattraject en de compressieverhouding. Alle grappen over “ons Victor” op een stokje: als er daadwerkelijk Spykers komen met deze (op papier) geweldige motor, zou dat natuurlijk hartstikke goed nieuws zijn.

Ook interessant!

  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

christian-von-koenigsegg, geneve-2017, koenigsegg, motor, Spyker, victor-muller

Vorig bericht: « Zo gaat Pornhub om met hardnekkig wit spul
Volgend bericht: Adrian Newey heeft z’n Mojo terug! »

Lees Interacties

Reacties

  1. valluik zegt

    16 maart 2017 om 22:07

    Het probleem is dat het dusdanig begeerlijk is/hebberig maakt, dat ik het gewoon wíl geloven. Al zou er 1% kans zijn dat het echt van de grond komt allemaal

    Login om te reageren
  2. bisazza zegt

    16 maart 2017 om 22:08

    Toch heb ik ergens hoop dat er we de Spykers meer op de wegen gaan zien. Met of zonder Müller aan het roer. Daarnaast ook heel erg benieuwd hoe deze V8 klinkt

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    16 maart 2017 om 22:10

    Het grootste nieuws vind ik toch wel “aankomende Spyker SUV” is dat idee nog steeds niet död?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      16 maart 2017 om 22:31

      @Rick-dos: Al in development since 1902.
      https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spyker_60HP

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      16 maart 2017 om 22:55

      @rick-dos: misschien kan Muller die ontwikkelen samen met Fornasari? Die hadden een (tot) 600pk Ssuv alleen was het afwerkingsniveau niet top en het interieur een samenraapsel van restjes van andere merken. Maar Giuseppe (meen ik) Fornasari was wel bezig met een fabriek in het midden-oosten en was vriendjes met alle rijke families daar (Al thani’s bijvoorbeeld)…

      Login om te reageren
    • siemi zegt

      17 maart 2017 om 08:22

      @Rick-dos: de automobiele variant van Duke Nukem Forever

      Login om te reageren
      • Author zegt

        17 maart 2017 om 08:46

        Holy moly wat een slecht spel was dat!

        Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    16 maart 2017 om 22:13

    -edit: Thanks! Gefixt-

    OT: dat zullen vast sterke blokken zijn met goed onderhoud. De docu’s over de man met de snelle eieren zijn erg vermakelijk en indrukwekkend op jijbuis

    Login om te reageren
  5. jorden zegt

    16 maart 2017 om 22:35

    Wordt Spyker een submerk onder koenigsegg!? Waarom zouden ze dit motorblok gaan leveren (en speciaal voor Spyker ontwikkeld)? Lijkt mij niet dat het voor koenigsegg bakken met geld gaat opleveren, om een paar van die blokken aan Spyker te verkopen.

    Login om te reageren
    • dinobreezy zegt

      16 maart 2017 om 22:40

      @jorden: dat speciaal voor spyker ontwikkeld valt op zich wel mee, het blijft in de basis tenslotte het vertrouwde Koenigsegg blok, ook is Spyker niet het eerste merk wat een samenwerking met Koenigsegg aan gaat. Neem het minder bekende Quant

      Login om te reageren
    • raym zegt

      16 maart 2017 om 22:42

      @jorden: elke cent is er een.

      Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    16 maart 2017 om 22:36

    5.0 liter v8, 90 graden blokhoek, 120pk/l bij 8000 tpm het blok zelf wordt gegoten door een club die dat ook voor de eigen Koenigsegg motoren doet en ook voor race motoren (inclusief F1) dus dat is zo goed als onverwoestbaar. De rest is ontwikkeld om 1400pk te leveren met twee turbo’s.. maar nu zonder die extreme vermogens en extreme hitte en druk… Dat kan iedereen waarschijnlijk bijna niet kapot. Wel duur denk ik. Dus wat betekent dit voor de prijs van een “goedkope auto” als de Spyker (ivt de Eggs)? Ben wel benieuwd.. maar het zou wel leuk zijn als dit gewoon 20jaar lang auto’s van Spyker gaat betekenen.

    Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    16 maart 2017 om 22:38

    Aha, groot nieuws tussen de regels door, suv gaat er ook komen.
    Ik ben wat cynisch, maar we gaan het zien…
    De motoren lijken in ieder geval geregeld te zijn. Check.

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    16 maart 2017 om 23:11

    Zou er iemand al aan Christian von Koenigsegg hebben verteld dat de betalingsmoraal van Spyker nogal… opmerkelijk is? Waar ze straks Zweedse Kronen verwachten, krijgen ze er misschien wel Spyker aandelen voor in de plaats.

    *mompelt iets van hyperinflatie op waardepapieren*

    Login om te reageren
    • geertvn zegt

      16 maart 2017 om 23:29

      @RRRobert: De betalingsmoraal van Koenigsegg zit op hetzelfde niveau dus op dat vlak zullen de twee merken elkaar wel vinden!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        17 maart 2017 om 05:57

        @geertvn:

        Dat mag je hier niet hardop schrijven ..

        Pagani en koeningsegg doen niet aan administratie ..

        Login om te reageren
    • 205zonderdak zegt

      17 maart 2017 om 07:19

      @rrrobert: van speyk, een handelsonderneming in Oirschot, onze buurman, had nogal wat geleverd aan Spyker. Maar deze kon niet betalen en als schadeloosstelling heeft ie twee Spykers bedongen. Maar ik zie Christian nog niet in een Audi-Louis Vuitton handtas rijden…

      Login om te reageren
  9. reistje zegt

    16 maart 2017 om 23:27

    200 jaar? Wat is dat in kilometerstand?

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      17 maart 2017 om 06:10

      @reistje: 1000km
      #collectorsitem?

      Login om te reageren
  10. MaartenD zegt

    16 maart 2017 om 23:28

    Eerst zien dan geloven…als ik het geld zou hebben zou ik in ieder geval NOOIT een aanbetaling doen aan Victor M. Beter wachten totdat er een rijdend exemplaar is…

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 maart 2017 om 06:56

      @maarten020: het aanschafbedrag storten op een derdenrekening van een notaris. Dan weet M dat het geld er gegarandeerd komt als de auto klaar komt en kan hij daarop wellicht weer financieren.

      Login om te reageren
  11. arii zegt

    16 maart 2017 om 23:29

    Meteen chippen naar 1360 pk die spyker

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      17 maart 2017 om 09:03

      @arii: Ik veronderstel dat het een grap is? Turboloze motoren chippen haalt geen neuk uit.

      Login om te reageren
  12. moondustfocus zegt

    16 maart 2017 om 23:56

    Dus er was wel Koenigsegg nieuws te melden, jammer dat ik het dan via hun facebook en instagram account heb moeten vernemen (de Regera in groen carbon bv)

    Login om te reageren
    • Author zegt

      17 maart 2017 om 07:24

      Gelukkig weet jij je portie Koenigsegg-nieuws zonder ons ook gewoon te vinden! :)

      Login om te reageren
  13. ericc zegt

    17 maart 2017 om 07:52

    Ik raad Christian aan om enkel cash geld te ontvangen per motor die hij levert. Ik heb zo’n vermoeden dat een cheque van Muller niet gedekt is.
    Tip aan Christian: begin ,zoals McLaren , zelf meer betaalbare sportwagens te ontwikkelen met deze V8. In de voormalige Saab fabrieken is er plaats om een productielijn op te starten en in de buurt wonen wel de nodige techniekers.

    Login om te reageren
  14. autoblaag zegt

    17 maart 2017 om 08:32

    Zeg Victor, krijgt de Saab 9-5 deze motor ook?

    Login om te reageren
  15. ramshoek zegt

    17 maart 2017 om 10:34

    Zondagavond had RTL autowereld een interviewtje met Victor.
    Babbeltje begon over de Preliator coupé waarvan ze 50 stuks zouden gaan bouwen > Allemaal verkocht zei Victor met droge ogen (!!!).
    In de ’traditie’ van Spyker gaan ze van de cabrio 2 keer zoveel bouwen > 100 stuks dus.

    Als het dan toch zo goed met Spyker gaat, kunnen we dan aub weer een stukkie ontwikkeling en productie naar NL halen?

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    17 maart 2017 om 10:36

    Eerst zien, dan geloven…

    Login om te reageren
  17. michaelcorleone zegt

    17 maart 2017 om 10:53

    Als wij ”onze” Spyker daadwerkelijk op de wegen gaan zien, want veel van de Vencer Sarthe hebben we niet gehoord.
    Groot respect voor Christian von Koenigsegg, alleen heb het nooit op grote uitspraken. De auto’s zullen wel een pak duurder worden door extra onderhoud/service. We zullen zien

    Login om te reageren
  18. tjorque zegt

    17 maart 2017 om 21:35

    Ik had niks met Spyker… maar nu wel, het blok interesseert me wel.

    Login om te reageren
  19. tarquesh zegt

    18 maart 2017 om 17:28

    Éen ding kan ik wel zeggen over Vic, hij is een Spyker ambassadeur.

    Maar als ik Christian was, zou ik ver van hem uit de buurt blijven. Mr Koenigsegg kan makkelijk zonder Vic zijn dingetjes en amdere jongens die maar aanblijven klungelen.

    Ik zie in Christian de man om McLaren te voorzien van motoren in de F1.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North