Wat is er beter dan één Shooting Brake? Juist, twee Shooting Brakes!
Het schijnt dat Volkswagen zelf de opdracht gaf om een tweetal prototypes van een Corrado Kombi te bouwen. De opdracht ging naar Marold Automobili GmbH, dat het tweetal prototypes in 1990 klaar had. De sportieve Kombi’s hebben wel wat weg van Volkswagens eigen Polo ‘Steilheck’, al heeft laatstgenoemde uiteraard geen Audi 80 B3-achterlichten.
Het plan was 200 exemplaren te bouwen, maar voor het zover was trok VW al de stekker uit het project. Voor Marold reden om proberen nog even flink te cashen. De twee prototypes van de Corrado Magnum werden te koop gezet, inclusief het papierwerk van de TUV-keuring, de mallen, documenten over de windtunneltests en bouwtekeningen. Kosten? Twee miljoen Duitse Rijksmark. Naar verluid lukte het de toko dan ook niet de wagens te verkopen.
Ruim twee decennia later staat het tweetal wederom te koop, ditmaal voor een veel schappelijker prijs: 49.995 dollar per stuk. Flink geld voor een Corrado, maar we hebben het hier natuurlijk wel over een tweetal bijzondere en exclusieve wagens. Dat er niet meer dan enkele duizenden (test)kilometers met de Corrado Magnums is gereden, maakt ze ook al niet goedkoper. Enige nadeel is dat je de auto’s wel in New York zult moeten ophalen, daar worden ze namelijk aangeboden door Lux Sport. (via: CarScoops)
csx3000 zegt
Best wel lelijk, maar toch al had ik de centen dan kocht ik ze allebei.
Ik hou wel van iets wat anders is,
redneckdarian zegt
@csx3000: Waarom zou iets lelijkst kopen. Ook al heb je geld?!
gerjan zegt
@redneckdarian: omdat het kan. En ook lelijke dingen kan je denk ik wel als investering kopen.
redneckdarian zegt
@gerjan: het is toch geen bankiersblog….
jordydeknecht zegt
En daar dan een deuk in rijden..
csx3000 zegt
@jordydeknecht: Dan heb je altijd die andere nog.
maghreb030 zegt
@csx3000: met de ene een deuk rijden in de andere
rulefollower zegt
@csx3000: Die dan ook meteen minimaal 2x zo veel waard is geworden als enige onbeschadigde Corrado Magnum ter wereld.
henkp1 zegt
Waar de Corrado best een leuke auto was, is dit een uitermate lelijk ding. Gelukkig heeft VW dit niet in productie genomen. Over genomen gesproken: het lijkt wel of een overjarige, roestige, bullebak Polo I een jonge, charmante Corrado heeft verkracht. En dit is dan de tweeling die eruit kwam.
henkhupelschoten zegt
New York?? Hoe komt zo’n soort oud staal nou daar weer terecht? Wel een gave wagen! En $50.000 is eigenlijk niet te veel voor een originele Corrado, en al helemaal een shooting brake. Kopen dus!
bofkont zegt
@henkhupelschoten: een nette originele corrado Zit nog niet op 50k gelukkig, uitzonderlijk nette vr6 zit zo rond de 20/25k wat al erg veel geld is.
soundgarden zegt
Kolere. Mooi is anders. Wel weer leuk met de vr6 erin. Leuke verassing in de achteruitkijk spiegel, dat wel.
pomoek zegt
Ik kan mij goed voorstellen dat VW hier niet mee is doorgegaan. Ze zien er niet uit. Jammer, iets beter ontwerpen en het had wat kunnen worden.
kaasisslecht zegt
En nu met a1 quattro velgen
viezefreddyw zegt
Ik vind ze echt héél gaaf, echt waar! Weer eens wat anders van Volkswagen. Nog uit de tijd dat ze iets nieuws probeerden, iets gewaagd. Is tegenwoordig wel anders.
rijnooit zegt
50k voor zo’n unieke auto, en bakken geld voor een Z3M… Snap het niet.
stephane8200 zegt
Frankenstein much. Ik houd wel van een beetje afwijkende ontwerpen en zeker shooting brakes, maar deze is te moeilijk.
papa zegt
Airride eronder en wat velgen en je bent de uberheld op worthersee
knipperlichtje zegt
Hij oogt niet helemaal in balans, maar ik denk dat een spoilertje zoals op een Volvo V70 daar al wat aan zou kunnen veranderen.
lacker zegt
Fantastisch!! Wat een mooie bak is dit!
sjaterantekomen zegt
Mooi ook die Audi achterlichten :(
Robert zegt
@sjaterantekomen: ze passen ook zo netjes. De kieren onder, boven en naast de lampunits doen suggereren dat de mallen zijn gemaakt door een stagiaire op snuffelstage bij de carrosseriebouwer.
Diezelfde stagiaire die jaren later bij VW op de afdeling TSI-Getriebe verantwoordelijk werd gesteld voor de distributieketting. Of olieschraapveren. Waarschijnlijk.
unavailable zegt
Als voormalig corrado’s eigenaar wel leuk om dit stukje te lezen maar dat ding ziet er niet bepaald stoer uit. Wel bijzonder.
sjonnie82 zegt
Ik vind hem leuk
draadloos zegt
Ik zie een beetje volvo 480
autodrop zegt
@draadloos: haha same thoughts!
autodrop zegt
In foto 2 herken ik stiekem een klein beetje een Volvo 480 es. Als je let op bijv. de velgen en de wielkast. Hetzij wel met een kleine dosis fantasie natuurlijk!
http://home.swipnet.se/palonen/_borders/Volvo01.jpg
Esprit_de_Flandre zegt
@autodrop: Met dat verschil dat de 480 nog mooi is ook…
rd1991 zegt
Wat lelijk! Dan is de normale Corrado een stuk beter te pruimen. Of de M Coupé…
Dutchdriftking zegt
Gaaf hoor zo`n ‘steilheck’ maar dan wel een VR6 ipv G60.
live4life zegt
Goeie investering. Het is een kwestie van tijd (wellicht veel tijd, maar toch) dat Corrados geld waard worden als (semi-)klassieker. Dan ben je met deze 2 verzekerd van de hoofdprijs!
ehnl zegt
de achterkant lijkt op die van een Honda Civic uit eind jaren ’80/begin jaren ’90…niet echt een geslaagde combinatie met de voorkant van een een VW Corrado; net alsof deze twee auto’s aan elkaar gelast zijn…!
potjak zegt
Deze kende ik nog niet. Dus helemaal leuk! De auto ansicht is best leuk maar een originele Corrado is zoveel mooier!
Arnoud zegt
Van die met de OSAM platen mogen ze het bestuurdersportier ook wel eens opnieuw afhangen.
suheyl zegt
Vind het wel wat hebben! Best cool eigenlijk. Bijna net zo cool als de Z3M coupe!
10us zegt
Zeker driekwart van achteren lijkt hij op een ouder model Honda Civic. Moet je wel ff de enorm lelijke detaillering en oversized Audiverlichting wegdenken
pinut187 zegt
Als ze er wat andere achterlichten in hadden gehangen was het wellicht iets mooier geworden, beetje Civic and Volvo 480 idee.
blo3to3t zegt
Best lelijk, achterkant heeft wat van een polo weg…
potver7 zegt
Wel een beetje jammer van die Audi 80 achterlichten, een subtieler maatje had hem beter gestaan. Ik zie eerlijk gezegd niet waarom de originele Corrado-achterlichten niet gebruikt zijn, daarvan zit het middelste stuk immers ook op de achterklep.
Mootjuh03 zegt
Deze 2 Corrado’s zijn een aantal jaar terug verkocht aan een Amerikaan die ze daar naar toe heeft geëxporteerd. Echter is het in Amerika niet mogelijk om deze exclusieve auto’s op kenteken te zetten. Waarschijnlijk was het gewoon een investering, waar hij nu iets aan gaat verdienen.