
Help het ons hopen, want dit ding verdient een leven.
De Maserati GranTurismo mag dan nog steeds een fraaie auto zijn volgens velen, maar het ding draait al een poos mee en de gedoodverfde opvolger werd helaas uitgesteld. In het geval van Fiat Chrysler betekent dat weinig goeds al zouden we nu dan toch echt op de komst van de elegant gelijnde coupé mogen rekenen. Klein puntje: hij krijgt waarschijnlijk een elektrische variant.
Waar de mannen van Autocar zich op baseren is onbekend, maar Maserati zou hebben bevestigd dat de Alfieri in 2020 als elektrische sportwagen komt. Een jaar eerder is het de beurt aan de pretversie met biturbo V6, die in de Alfa Quadrifoglio’s goed is voor 510 briesende pk’s. De elektrische versie is uiteraard bedoeld om de gemiddelde uitstoot van het modellengamma omlaag te helpen, want dan houdt Brussel zich tenminste koest.
Enkele jaren geleden nog werd de Alfieri uitgeroepen tot mooiste conceptcar van het jaar. De komst van deze prachtig gelijnde proefballon was echter lange tijd onzeker, maar nu lijkt er toch schot in de zaak te zitten.
Mooie lange motorkap.
Doen!! *kwijlt nu al*
Hopelijk wordt hij net zo ‘aanwezig’ als de GranTurismo, want wat een geluid. Je kan niet zeggen dat hij niet is langsgekomen ;)
@dare2think: denk het helaas niet. Waarschijnlijk ligt er bij de opvolger onder de motorkap een 6-cilinder turbo :-(
Van mij mag hij komen, ik vind het een prachtig ding en een waardige opvolger voor de schitterende Gran Turismo. Dat beestje lijkt echt nooit oud te worden.
Het enige wat Maserati moet doen met deze Alfieri is hem lichtjes bijschaven en in productie brengen. Ik zou het alleen jammer vinden als ze er geen V8 in kunnen lepelen. Misschien de V8 van de California T?
@viezefreddyw: Wel met een crossplane krukas dan. Er moet toch een lekkere roffel uit die uitlaat komen!
@viezefreddyw: Ik bedenk me nu trouwens dat Maserati al gebruik maakt van de 3.8 V8 van Ferrari en volgens mij ook nog met crossplane krukas, die ligt namelijk in de QP. Of vergis ik me nu?
@berlinetta: Je bent goed op de hoogte. Hij heeft inderdaad een crossplane krukas terwijl de Ferrari’s een flat plane krukas hebben. Het is ook hetzelfde blok wat in de California T, 488 GTB en GTC4 Lusso T ligt. Volgens mij heeft het blok de code F154 of F153 maar dat weet ik niet zeker.
Als er net zo’n prachtig geluid in zit als in de gran turismo, is deze zeer zeker welkom! Wat een beautyyy
Kan niet tippen aan de GranTurismo.. dit lijkt meer op een F-type-achtig ding dan een echte GT. Maargoed, als die V6 net zo leuk klinkt wil ik mijn mening herzien.
@misterdrogba: De F-type is ook gewoon een GT. En als hij daadwerkelijk de V6 gaat krijgen die de Giulia QV ook in zijn vooronder heeft liggen, dan weet je al hoe hij klinkt.
Veel tegenstrijdige berichten rond de Alfieri dus ik zal helpen de knoop doorhakken: gelieve onmiddellijk de productie te starten!
Ik snap dat nooit van fabrikanten je maakt een dijk van een concept, de reacties zijn overweldigend en vervolgens doen ze er geen ene f**k mee. Beter gaan ze deze wel in productie nemen.
@isn1981: er moet wel een bak met geld klaar liggen om een auto daadwerkelijk in productie te nemen en de fabriek moet de nodige productie capaciteit hebben. Is allemaal niet zo gemakkelijk even een auto op de weg zetten..
@isn1981: omdat laaiende reacties helaas niet altijd hoge verkopen betekenen. Die reacties moeten wel uit je beoogde klantengroep komen, anders heb je er niks aan.
@pjotr: Inderdaad. Maserati heeft niks aan de reaguurders die op AB vanuit hun typbunker op internet verkondigen dat hij prachtig is.
@isn1981: de brera was ook op de beurs een giga sensatie . Tot hii verkocht moest worden. Helaas .
Nee dank je, liever de granturismo, ook al was deze auto wel mooi (ik vind van niet) zou ik hem niet kiezen en een “oude” granturismo nemen, alleenal om de atmospherische motor ipv een turbo motor
Komop Maserati, maken dat ding! Instapper met de 2.9 en dan de 4.0 van de 488 in de top versie. Helemaal geweldig!
@dutchdriftking: Dit klinkt heel betweterig, maar de 488 heeft een 3.8 L.
@berlinetta: dan maar de v12
@berlinetta: haha, ik dacht dat het net geen 4.0 was ivm Chinese regelgeving, maar 3.8 dus. Hoe dan ook, fijn blok!
Die foto waarop het dak er vanaf geshopt is laat gelijk zien wat een super gave speedster er van te maken is. Maar wellicht teveel niche…
ELEKTRISCHE sportwagen?? KOTS!
Ik ben Maser fan, maar dit is me te rond en bol.
Zou opzich wel een goede markt voor zijn als amg gt/f-type/911 concurrent denk ik
Ik vond hem twee jaar geleden echt schitterend en dat vind ik nu nog steeds, maar hij komt waarschijnlijk pas in 2019 op de markt. Jammer dat het allemaal zo lang moet duren.
Bij de Levante was het ook zo’n lang proces. Nu vond ik die vanaf begin af aan al niet mooi maar nu die eindelijk op de markt is, vind ik hem zwaar verouderd.
En wat betreft de motorisering. Laat maar komen die elektrische versie. Dat betekent dat we ook nog iets langer kunnen genieten van de benzine-versies. Die V6 lijkt me ook heerlijk, maar stiekem hoop ik toch ook nog op een V8.
Schitterende auto, mythisch merk maar zonder atmosferische V8 behoor ik niet tot het eventuele koperspubliek.
Heeft wel TVR trekjes
Hoop van wel, schitterende bak!