Deze merken pakken de meeste boetes in Nederland

Auteur: , 77 Reacties

Dit lijstje gaat je verbazen!

Rijders van deze merken pakken de meeste boetes in NL

Clickbait-comments incoming, maar dat zij dan maar zo. Het zijn namelijk Tesla-rijders die de meeste boetes van Nederland pakken. Land Rover pakt het zilver voor BMW en Audi. Bovendien staat Tesla op twee bij de merken die de meeste schades rijden. De verrassende nummer één is hier Alfa Romeo. Worden er nu al massaal deuken gereden in die verse Giulia’s?

Nog effe over die snelheidsboetes. Het is natuurlijk ergens wel logisch dat Tesla’s aardig wat (snelheids)boetes pakken, want het zijn snelle auto’s. Aan de andere kant is een beetje BMW 5-serie of Mercedes E-klasse ook rap genoeg om de ene na de andere prent te scoren, dus dit argument verwijzen we naar de prullenbak. Wel zal de beginnende Tesla-rijder moeite hebben met het inschatten van de snelheid wegens het gebrek aan geluid. Ervaringsdeskundigen mogen zich melden in de comments.

Overigens gaat het bij Tesla-rijders veelal om lagere (snelheids)boetes. Rijders van welk merk pakken dan de dikste prenten? Jawel, het onvolprezen Smart gaat in deze categorie met het goud aan de haal. Hoe de rijders van die gebakjes het doen weten we niet, maar het gemiddelde boetebedrag bedraagt volgens Athlon meer dan 105 euro. Das 27 procentjes hoger dan het gemiddelde boetebedrag van 83,15 euro. Niet erg Smart, als je het ons vraagt.

Schade

Zoals aangegeven zijn het Alfa-rijders die het vaakst schade rijden. Deze club reed 28 procent meer schade dan Audi- en BMW-rijders. Dan nog een welverdiende shout out naar Suzuki. Rijders van dit merk pakten de minste boetes én ze reden de minste schades. Ook lijkt volk dat zich in een Audi voortbeweegt stukken netter te gedragen, vorig jaar pakte dat merk nog het goud in de categorie boetes.

Foto: @kuifje via Autojunk



77 reacties

Ik zie eigenlijk een Tesla nooit snel rijden maar bmw’s inderdaad wel.
@reggie-boy_rood: is nogal slecht voor de range.
Tesla rijders krijgen de meeste boetes omdat ze niet de minimale snelheid op de snelweg rijden en het overige verkeer hinderen. Anders halen ze hun range niet.
@martinus: Maar dat geldt voor alle auto’s hoor… ;)
@martinus: Range is niet de reden (plenty of it en Tesla rijder zijn niet met range bezig omdat ze weten dat ze toch zat hebben).
Tesla’s zijn sneaky bonnenverzamelaars omdat ze zo stil zijn. Je hebt het niet in de gaten en je rijd makkelijk te snel of te langzaam. Ik heb al een boete van 240 Franken mogen dokken… (20 te hard na correctie)
Ik rijd meestal 130 a 140 met het verkeer op de linker baan mee (120 is de max hier in CH).

Overigens waardeer ik de enorme rust in een Tesla waardoor heel snel rijden me niet interesseert. Alleen in Duitsland geef ik em soms de sporen. Lekkerrrrr
@reggie-boy_rood: Dat komt omdat je ze niet hoort. Stille snelheid valt niet op. Snel accelereren wat bij de dikke leaso’s gepaard gaat met wat geluid, zorgt ervoor dat je je hoofd wél omdraait.
@reggie-boy_rood: precies. Kom er zat tegen op de snelweg, maar echt doorrijden doen ze niet. Op hogere snelheid zijn ze lang zo snel niet meer overigens.
@volvoturbo: niet supercar-snel meer nee, maar sneller dan 95% van Neerlands wagenpark.
@dick1980: Nee joh. Instap model S kan max maar 210. Boven de 160 is de prik er dan toch snel uit, terwijl ik met n 6-in-lijn nog flink doortrek richting 250. Heb je echt geen supercar voor nodig.
@volvoturbo: maar je vergelijkt met een specifieke (snelle) motor. Ik had het over het gemiddeld wagenpark, das vast geen I-6.
@volvoturbo: taxi’s rond Amsterdam rijden nog wel eens eh, vlot. Zegmaar met 140 over de ring enzo.
@volvoturbo: Ik sprak nog iemand met een gewone Tesla, geen P, die gewoon een jaren 90 M3 achter zich hield op de Autobahn. Dat wil zeggen tot de 200km/u natuurlijk, daarna stoof de M3 lekker door.

Ik zie ze over het algemeen rustig rijden, en zo af en toe nog even een actie om creatief in te voegen. Razendsnelle tussensprintjes, komt niks bij in de buurt.
@fanboy: Eh, volgens mij was het een M3 van jaar 2000 en later. Hoe dan ook, die generaties daarna wordt wel lastig om bij te houden.
@reggie-boy_rood: ik zie teslas altijd bij stoplichten voorbij vliegen, af van opritten af sprinten
Dat verwacht je echt niet!
Da’s op zich niet zo gek: als er op jaarbasis 20 Alfa’s worden verkocht en 5 daarvan rijden schade, dan zit je op 25%. Als er 1000 BMW’s worden verkocht en er rijden er 100 schade, dan zit je op 10%. De macht van de aantallen.
@roppp: en als er 10.000 Dacia’s verkocht worden waarvan er 100 schade rijden zit je op 1%.
Wat is nu je punt?
@escort77: dat hij wiskundig is onderlegd?
@roppp: dat zegt natuurlijk helemaal niks. Als ik dit zo lees is je stelling: hoe minder auto’s je verkoopt des te meer schade er mee wordt gereden.
@roppp: Bedankt voor je basiscursus statistiek en ’t ziet er geinig uit met deze cijfers, maar zo werkt het natuurlijk niet. Wat je eigenlijk moet zeggen: als er van de 1000 BMW’s 100 schade rijden dan zit je op 10%. Als van de 1000 Alfa’s 250 schade rijden dan zit je op 25%. De vraag blijft dan waarom je denkt dat Alfa-rijders zo onevenredig veel meer schade rijden :)
@roppp:
je logica klopt niet helemaal want als er minder alfa’s rondrijden is de kans dat een alfa bij een ongeluk betrokken is dus ook kleiner. verder worden er volgens mij ca. 1000 alfas per jaar verkocht, genoeg om redelijk betrouwbare gemiddeldes te berekenen.
@roppp: als ik zin en tijd heb, zal ik het nog wel een keer toelichten. Hopelijk snappen jullie het dan wel (hoewel ik er een hard hoofd in heb).
Ze doen hun best om dat kleine ding, snel doen lijken.. Smart..
@tofas: nou, niet alleen snel doen lijken aan de hoogte van de boetes te zien. Of het moeten allemaal parkeerprenten zijn ;-)
@tofas: Cijfers van Athlon, dus allemaal lease-Smarts. En laat die dingen nou nogal vaak geleased worden door bedrijven die heel specifiek voor een Smart kiezen, om het ‘jong/snel/wild/modern’ imago van het bedrijf te benadrukken. Met personeelsleden/bestuurders erin die ook bij dat imago moeten passen.
Veel Tesla kopers zijn oud Audi kopers? En oud oud BMW?
@onehp: correctie: leasers
@Onehp: haha gaskings
Even van de snelheidstarieven uitgaand, rijdt men dus gemiddeld 16 km/h te hard. Had het eigenlijk nog lager verwacht.
@inoh: Excuus, da’s harder dan ik had verwacht.
Even voor de duidelijkheid?
Zijn de percentages van het totaal van alle rijders of percentage per merk?
Ik kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld absoluut gezien de smartrijder zo scoort..
Ook snap ik dat niet dan van de Tesla piloot met alle systemen en alerts aan boord..
Graag ff opheldering.
@gokartmozart: Juist wel door al die system en alerts. Volgens mij maken veiligheidssystemen de bestuurder veiliger, maar ook een stuk minder voorzichtig van zichzelf. Koppel dat aan het feit dat de Tesla elektrisch en dus zuinig is en ik kan de gedachte “Ik rij met mijn auto veiliger en zuiniger dan anderen, dus dan kan het ook wel wat harder” zo zien verschijnen.
Samen met de usual suspects (het duitse trio en doorsnee grijze muis leasestations) zie ik Tesla’s geregeld volle bak voorbij knallen op de linkerbaan.
@tom_hanekamp: Om die rijden rijd ik altijd met een grote boog om Volvo’s heen.
Auto geeft de bestuurder een te veilig gevoel. mijn ervaring leert dat die mensen spontaan vergeten om nog om zich heen te kijken voor ze van baan wisselen enz.
@shogun: rijden=reden natuurlijk.
Cijfers via Athlon, dus waarschijnlijk leaseauto’s

Dat verklaart gelijk de hoge schade van Alfa’s, dat komt duidelijk door alle kantoordames in hun Mito’s!!
Nooit een tesla gereden maar ik zou wel kunnen begrijpen. Maar met die car2go smartjes gaat het ook al relatief rap. Het geeft natuurlijk een lekker duwtje in de rug zonder dat je iets hoort dus kan het inderdaad wel begrijpen. Je hoeft je trouwens ook nauwelijks zorgen te maken over verbruik. Dat elektro pedaal is dan wel makkelijk tot de bodem te trappen.
via Android app
@trust: ik had jn het begin ook wat meer kleine boetes. Je hebt niet zo door hoe hard je rijdt. En in 4,4 s naar de 100 is soms best verleidelijk om te doen :)
@stfu: en ‘jullie’ zijn zo trots op adaptieve cruise control en autonoom rijden! Waarom helpt dat niet om boetes te beperken?
@thomasbol: om schade te voorkomen helpt het blijkbaar ook niet
@trust: Hetzelfde hier. Je wint zowat elk stoplichtsprintje in die E-smartjes.
via Android app
-edit: merci! Gefixt-

OT: Voor de rest weer een leuk artikel!
Volgensmij had Alfa dit vorig jaar ook al. Te hard met een Smart is wel een kunst!
Waarschijnlijk laten Alfa rijders wat liever hun schades repareren, aan het uiterlijk moet je niets willen veranderen namelijk. Dit ligt bij andere merken wat minder gevoelig lijkt me.
@ralfast: Dat kan heel goed kloppen, ken genoeg mensen die nooit hun schades laten repareren, hoe groot de schade ook is.
Cijfers van Athlon, dus leaserijders. Wat een verrassing. Het verbaast mij wel dat Tesla-rijders over het algemeen meer boetes pakken. Ik zie heel weinig Tesla’s te hard rijden in verband met de actieradius van dat ding.
Ach die Tesla rijders hebben al zoveel belastingvoordelen ontvangen, daarvan mag best wel eens wat terug naar de schatkist.
@mashell: hahaha eens
Mooie foto van een Luxemburger in Knokke-Heist.
De meeste Nederlanders vinden het niet zo gaaf als je hun auto met kenteken en al op de frontpage zet terwijl ze een boete krijgen. Vandaar ;)
Al die techniek in je Tesla om snelheidsborden te scannen en dan nog de meeste snelheidsovertredingen.
Ik geef toe: Op de hoge plek voor Audi en BMW nee zijn het eigenlijk allemaal verrassingen voor me.
Alhoewel – die keer dat ik iemands Tesla Roadster mocht rijden…
Ik weet waarom die Tesla’s boetes scoren… Heb mijn M3 ingeruild voor een i3 en sindsdien regent het boetes. Met die M3, 0 (nul) boetes, met de i3 staat de teller al op 5. Echt waar. Vooral in de stad. Ding trekt op als een malloot, je hoort niks, je merkt niks en je rijdt binnen 20 meter met 70 langs een flitser.
@aikon1694: Dat is je straf om zo’n prachtige bak weg te doen voor een i3 :-P
@aikon1694: karma… ?

Maar snap het wel, heb met getunede S7(560pk) in 16 maanden 1 boete gehad en reed met proefrit Zoe (89 pk oid) direct te snel langs flitspaal ?
@aikon1694: interessante swap. Ik snap het qua acceleratie maar mis je niet enorm de beleving van je m3?
@gokartmozart: Ja. Maar was ook een financiele afweging. Rij meer dan 35.000 per jaar. Had de M3 gekocht voor nog geen 20.000 euro. Kreeg er 2 jaar later en 70.000 km erbij meer dan 25.000 euro inruil. Tsja… Had ook nog 2 jaar door kunnen rijden en niks kunnen krijgen. Teller stond nu op 150.000. Maar OOIT komt er weer een E46 M3 (of de M2)
Op de vluchtstrook sta je ook niet veilig met je Alfa….
Logische uitkomst. Als je het stroompedaal intrapt rij je aan de overkant van de kruising al 115 terwijl dino auto’s nog aan het ‘schakelen’ zijn naar een of andere overbrenging.. hilarisch ouderwets…
@buutvrij: ha stroompedaal, mooi!
smart op nummer 1….. met dank aan mn vrouw!

Het autootje stond welliswaar op mijn naam, maar was het dagelijkse vervoermiddel van mn vrouw.
Op een dag kwamen er drie wit-paarse enveloppen binnen.
Heel opgefokt wachttte ze mij op.
Want ik rij altijd te hard volgens haar…
Enveloppen opengemaakt: driemaal smart, allemaal op hetzelfde punt. Tweemaal te hard, eenmaal door rood.
Katsjingggg! En vrouw met traantjes.
Bij de volgende wit paarse enveloppe was ze wat minder opgefokt… :-)
@geelbarrel: Een vrouw met pit, ik zou haar koesteren.
in 2014 ben ik in mijn Alfa Romeo Giulietta van achter aangereden door een Tesla die met z’n ‘rolling start’ zat te pielen. mijn achterkant en zijn voorkant zwaar beschadigd je kunt stellen dat deze 2 merken het minst veilig zijn.
Ik vermoed dat de aso Audi rijders massaal overgestapt zijn naar Volvo. De laatste maanden enorm zitten ergeren aan XC90s en V40s die maar wat graag op je bumper zitten.
@xenonlampje: haha die is goed!
En toch heeft er zich dit jaar een Suzuki Alto in mijn arme Stilo geboord…
@LaLancia: dan zal jij stil hebben gestaan en die alto met topsnelheid erop? Een gemiddelde vogel heeft meer impact
@gokartmozart:
Nee hoor. Meer andersom. Ik reed 50 en kreeg geen voorrang, zij had net opgetrokken en mij over het hoofd gezien.
“Dit lijstje zal je verbazen!”

Ik zie geen lijstje?
@fanboy: Hahaha nee inderdaad… en de bronvermelding is ook nogal afwezig dus je moet maar raden waar de cijfertjes vandaan komen.
Uit ervaring merk ik dat een Tesla je trager doet rijden eens het nieuwe er af is. In het begin kick je op die acceleratie maar het went uiteraard, daarnaast remmen die Tesla’s zo hard eens je je voet van het pedaal haalt dat je zonder cruise soms onder de snelheidslimiet rijdt. Tesla’s waar ik over de jaren heen telkens ongeveer 8K mee gedaan heb: Roadster, Model S P85D+ en nu de Tesla P90D
Je zou toch denken dat die Suzuki-bejaarden weleens wat over het hoofd zien en schade rijden. Vooroordeel, ik weet het, maar ik zit weleens naast m’n opa in z’n Suzuki…
Snelheidsmeter van een Tesla is de GPS snelheid, de juiste snelheid maar dus ook exact de limiet. Terwijl snelheidsmeters in andere auto’s al snel tot 10% teveel aangeven. Dus als je 55 rijdt in zone 50 heb je geen boete, met een Tesla wel… Erg wennen aan die snelheidsindicatie in een Tesla
@stanval: dit is volgens een zeer plausibele verklaring en misschien een mogelijke claim tegen Tesla ? Een boete omdat de snelheidsmeter te nauwkeurig is…?
@gokartmozart: niks tegen Tesla, ze hebben groot gelijk, ik ben voorstander van correcte meetwaarden, maar het vergt wel aandacht en een andere manier van rijden
Alleen de Volkswagen groep heeft boetes gepakt dit jaar.
Dus roest is als schade op te geven tegenwoordig?
Politie knokke ????

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).