• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Er komt toch een BMW M7?

Auteur: Loek, gepost 3 mei 2018 om 18:05 – 24 Reacties

BMW M760Li door Individual


Na vele jaren lijkt de Beierse fabrikant zich te bedenken…

Om mee te beginnen: informeel gezien is er natuurlijk al een M7. De naam is ietsje uitgebreider, namelijk M760Li (rijtest). Formeel gezien is het geen M-product. De M-Performance-tak, een afdeling binnen BMW zelf, heeft voor de M760Li een topmodel 7-Serie gekieteld. De M-Divisie heeft er niks mee te maken. En dat zijn de lui die auto’s uitrusten met de volbloed M-krachten. Het topmodel van BMW is daar nog nooit door onder handen genomen. Dat wilden ze namelijk niet.

In de echte wereld is dat ook wel begrijpelijk. Een M760Li met zijn 600 pk sterke V12, is niet de minste uit de BMW-reeks. Ook zal het qua karakter een wat dubbele auto worden: M-modellen staan altijd garant voor het zijn van vrij rauwe, krachtige auto’s. Niet de woorden die goed te combineren vallen met 7-Serie, of limousine in het algemeen. Het kan wel: Mercedes-Benz bijvoorbeeld, die heeft een rijke historie met het AMG-iseren van hun topmodel S-Klasse. Sterker nog, zo begon AMG.

Persoonlijk vind ik een S63 of S65 AMG wel een beetje too much. Om een zekere Britse presentator te citeren: een AMG neemt geen bochten, hij valt ze aan. Dat past beter bij een kleinere en lichtere C63 of E63 dan bij een grote limousine. Daarvoor moet je gewoon een relatief kleine motor hebben die je in weelde en luxe over de Autobahn laten zweven.

We dwalen af. Eerder werd al genoemd dat BMW het met mij en de zekere Brit eens was dat een M7 niks voor BMW is. Totdat BMW de naam liet registreren.

BMW M7

Het lijkt er dus op dat de ultieme BMW 7-Serie onder handen genomen gaat worden door de echte M-Divisie. Volgens BMWBlog was de hoofdreden dat het gewicht van de 7-Serie nooit ideaal was voor een echt M-product. Goed punt, ware het niet dat BMW nu ook een X5 en X6 M in de prijslijsten heeft staan. Ook de aankomende M8 gaat geen lichtgewicht worden. Daarom is er nu geen reden meer om een M7 niet te maken.

Overigens is de kans groot dat het niet een verder uitgebouwde M760Li wordt. De kans is groter dat de V8 uit de nieuwe M5 en de M8 wordt gebruikt om de nieuwe M7 te voorzien. Ook al is het gek dat het een argument is: met een V8 wordt de auto lichter dan met een V12. En je kunt vinden van de S63 AMG wat je wilt, maar Mercedes bewijst keer op keer dat er markt is voor dergelijke auto’s.

Ook interessant!

  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Is deze handgeschakelde BMW 'M7' de ultieme combinatie?

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, BMW, m-performance, m7, m760li

Vorig bericht: « Gestolen Audi S4 van AB-lezer is teruggevonden!
Volgend bericht: Dit is de volledige elektrische Kia Niro »

Lees Interacties

Reacties

  1. petert zegt

    3 mei 2018 om 18:09

    BMW is inmiddels beter in gaatjes vullen dan de tandarts!

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      3 mei 2018 om 18:12

      @petert: en dat voor een familiebedrijf…ik blijf het bewonderenswaardig vinden.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        3 mei 2018 om 18:21

        @rhellema: die familie moet wss 1x per week ff een krabbeltje zetten zodat de vakmensen weer verder kunnen

        Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    3 mei 2018 om 18:19

    Remember when ///M meant Motorsport instead of Marketing? Pedderidge remembers.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      3 mei 2018 om 20:01

      @flutterby: je was zo close…

      Login om te reageren
      • rrvliet zegt

        4 mei 2018 om 07:41

        @2wheeler: and yet so far.

        Login om te reageren
  3. Ram-G-maN zegt

    3 mei 2018 om 18:41

    Tja, met moderne adaptieve vering en moderne banden kun je de bestuurder tegenwoordig heel goed laten foppen. De meeste denken toch met een veel kleinere auto onderweg te zijn. Getuige hiervan zijn o.a. de nieuwe Panamera. Ik denk dat we het hele idee van dat een sportwagen super licht moet zijn moeten laten varen…

    Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      3 mei 2018 om 22:57

      @AutomotiveDesigner: heb je zeker een punt

      Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    3 mei 2018 om 19:02

    Maak van de M760Li X-drive dan maar weer gewoon 760i. Met 100pk minder en 200Nm meer. Zonder X drive.

    Login om te reageren
  5. spidermann zegt

    3 mei 2018 om 19:31

    De M divisie zou eens op de markt moeten komen met een soort van BMW Alfa M4C…

    Login om te reageren
    • mennok zegt

      3 mei 2018 om 19:49

      @spidermann: Inderdaad! Als een op zichzelf staand model. Net als de AMG GT R.

      Login om te reageren
      • elemento zegt

        3 mei 2018 om 20:36

        @mennok: dat zou eigenlijl verdwaalde i8 moeten.

        Login om te reageren
        • jerry zegt

          3 mei 2018 om 22:45

          @elemento: wat mij betreft maken ze een eigen sportmerk. Hebben ze niet een aantal merkenal hun portfolio? Hoewel het wellicht geen isseta zal heten.

          Login om te reageren
          • Dizono zegt

            3 mei 2018 om 23:42

            @jerry: isetta was nooit een merk, maar een typenaam die door Iso was bedacht en die door BMW gewoon werd overgenomen toen ze de rechten op dat kleintje overkochten van de Italianen. Wel namen ze ooit Dixi en Glas over, maar of dat goede namen zijn…

            Login om te reageren
            • Loek zegt

              4 mei 2018 om 09:49

              @dizono: kunnen ze glazen Dixi’s bouwen! Want als er iets niet werkt aan Dixi’s is het een overschot aan privacy…

              Login om te reageren
            • rollingstoned zegt

              4 mei 2018 om 11:29

              @dizono: De Isetta is de merknaam van het bekendste ‘bubblecar’-wagentje dat eerst geproduceerd werd door de Italiaanse firma ‘Iso SpA’ van Renzo Rivolta.[1] ‘Isetta’ betekent dan ook ‘kleine Iso’.

              In 1955 kocht BMW een licentie om de wagen te mogen produceren. Later dat jaar werd de BMW Isetta aan de pers getoond en de auto werd door het publiek goed ontvangen.

              https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Isetta

              Login om te reageren
  6. 560pk zegt

    3 mei 2018 om 20:59

    Ik ben vooral verbaasd dat ze deze naam nog níet geregistreerd hadden.

    Login om te reageren
  7. sezz zegt

    3 mei 2018 om 21:12

    Veronderstellen ze daarmee dat “de markt” voorzien wenst te zijn van een 1.8 ton wegende kneiter hard geveerde limousine? Ben wel zeer nieuwsgierig naar hoe deze focus group er dan uitziet?

    Login om te reageren
    • loserboi932 zegt

      3 mei 2018 om 22:04

      @sezz: het is de focus groep van “kijk mij eens meer hebben dan jij”. En zijn dus al sowieso honderden instagrammers en rappers die er mogelijk een kopen.

      Login om te reageren
    • Foramen zegt

      3 mei 2018 om 22:20

      @sezz: s63 en s65 lijken het ook best aardig te doen terwijl dat natuurlijk in feite ook gewoon belachelijke modellen zijn.

      Login om te reageren
      • sezz zegt

        3 mei 2018 om 23:37

        @foramen: Wiens eigenaren, een enkeling daargelaten, toch meestal de usual suspects zijn met een gestandaardiseerd hoog penose gehalte, of zich een dergelijke uitstraling graag laten aanmeten. Ook zonder AMG uitvoering trouwens, iets wat je bij BMW’s en Audi’s uit het topsegment tot veel minder ziet, toch een ander koperspubliek, een enkeling daargelaten. Dat is volgens mij dan ook de reden waarom de M7 of RS8 nooit geproduceerd zijn omdat juist “de markt” hiervoor ontzettend klein is.
        Is een beetje een kort door de bocht, maar ook al zou ik er meer tekst aan besteden, in samengevatte vorm zou het toch hierop neerkomen.

        Login om te reageren
        • schoen85 zegt

          4 mei 2018 om 06:33

          @sezz: vergeet de S8 v10 niet. Daarmee heeft Audi in dezelfde vijver gevist als Mercedes waar het aankomt op koperspubliek.

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 mei 2018 om 00:16

      @sezz: 1.8 ton? Was het maar waar. Dat weegt een M5 al.

      Login om te reageren
  8. tvr1974 zegt

    4 mei 2018 om 11:05

    Volgens mij is er feitelijk maar 1 (in mijn ogen mooiere) concurrent voor die AMG-S klasse momenteel en dat is de Jaguar XJR 575. Model loopt echter volgens mij een beetje op zijn einde.. alhoewel ik m “tijdloos” vind maar ik verwacht over niet al te lange tijd een opvolger. Aangezien Mercedes een S-AMG kanon heeft dat in 3.5 sec naar de honderd knalt denk ik dat Jaguar ook met zoiets zal aankomen zetten.. Of BMW/AUDI daar dan weer overheen gaan? Ben benieuwd. Aan de andere kant, in Dubai enz zie je die S-AMG vrijwel op alle hoeken van de straat.. Dus de markt is er wel.. Hier in NL? Nee… Zeker niet met ons bijtellingssysteem.. Maar ok, dat je het kan kopen is natuurlijk leuk en misschien is Jaguar wel zo innovatief om er een hybride/R van te maken zodat ie ook nog is bijtellingsvriendelijk/CO2 vriendelijk is… (op papier dan).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North